Brněnský tým zkoumá dvě konkurenční teorie vývoje života

5.12.2016 10:29 | BRNO (ČTK)
Příspěvky ke dvěma konkurenčním teoriím vývoje života na Zemi publikoval brněnský tým kolem vědců Judit a Jiřího Šponerových. Jedna teorie sází na kyanovodíkovou cestu, druhá klade původ RNA do formamidu, česky amidu kyseliny mravenčí. Brněnský tým pracuje na obou scénářích. "Jinak jsou bohužel tábory zastánců obou teorií, jak se říká, na nože," uvedl Šponer v tiskové zprávě Grantové agentury ČR.

Šponer vede Laboratoř struktury a dynamiky nukleových kyselin v Biofyzikálním ústavu Akademie věd ČR a Středoevropském technologickém institutu Masarykovy univerzity. S manželkou se tématu věnuje přes deset let. Pomocí chemických modelů se snaží rekonstruovat sérii procesů, kterými z molekul běžných v tehdejší atmosféře mohly vzniknout první molekuly RNA.

S důležitostí samovolné syntézy RNA počítají obě konkurenční teorie. RNA je předchůdkyní DNA, deoxyribonukleové kyseliny, která je nositelkou genetické informace živých organismů. Zastánci starší teorie se domnívají, že molekuly RNA vznikly z kyanovodíku.

Článek v časopise Nature Chemistry zaplňuje podle Grantové agentury ČR některé mezery v dosavadních znalostech možností syntézy prvních stavebních kamenů RNA kyanovodíkovou cestou. Zdůrazňuje klíčovou roli ultrafialového záření a fotochemických procesů.

Současně uveřejnil časopis WIREs RNA článek týmu Šponerových, který se věnuje formamidové cestě vzniku života. "Tato teorie předpokládá, že k tvorbě stavebních kamenů (cyklických nukleotidů) pro syntézu RNA došlo v jezírkách kapalného formamidu nad teplotou bodu varu vody kolem obřích sopek," popsala Šponerová.

Jezírka vznikla pravděpodobně v důsledku vysoké teploty spojené s enormní vulkanickou činností. Následná syntéza prvních molekul RNA mohla být vyvolána rychlým porušením chemické rovnováhy v důsledku prudkého ochlazení například při pohybu materiálu po svahu sopek, kolísáním vulkanické a atmosférické aktivity a střídáním dne a noci. Brněnská laboratoř ve spolupráci s italskými vědci přišla s tvrzením, že samovolná syntéza krátkých řetězců RNA s bází guanin sloužila jako startovací chemický proces pro syntézu všech dalších molekul RNA.

Dotazů kolem původu života zbývá podle vědců ještě mnoho. Jednou z největších výzev je zjistit, jak začínaly spoluúčinkovat RNA a aminokyseliny, tedy stavební jednotky bílkovin. Je to jedna z otázek, na něž by se brněnská laboratoř chtěla v budoucnu soustředit.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

TOPlist TOPlist