https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stavba-plavebniho-stupne-v-decina-by-mohla-zacit-v-roce-2022
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stavba plavebního stupně v Děčína by mohla začít v roce 2022

30.3.2017 09:20 | PRAHA (ČTK)
Ředitelství vodních cest České republiky přitom vychází z toho, že se náklady na stavbu i další úpravy vodní cesty až do Pardubic vrátí během 13 let.
Ředitelství vodních cest České republiky přitom vychází z toho, že se náklady na stavbu i další úpravy vodní cesty až do Pardubic vrátí během 13 let.
Stavba plavebního stupně na Labi v Děčíně by mohla začít v roce 2022, hotov by mohl být o tři roky později. Berlíně to řekl šéf Ředitelství vodních cest České republiky Lubomír Fojtů. Jez, který má přispět k lepší splavnosti řeky pro nákladní lodě, měl být podle dřívějších předpokladů hotov už kolem roku 2021.
 

Zpomalení příprav stavby plavebního stupně, o němž se jedná už 20 let, souvisí i s tím, že se už potřetí zpracovávají podklady k vyhodnocení dopadů na životní prostředí (proces EIA), tentokrát kvůli zařazení labského údolí do soustavy chráněných území Natura 2000.

Fojtů věří, že se proces EIA podaří úspěšně uzavřít do konce letošního roku. Česká strana v něm podle něj zapracovala v zásadě všechny připomínky Saska, které opakovaně vyjadřovalo pochybnosti a obavy z toho, že by stavba mohla mít negativní dopady na životní prostředí.

"S realizací počítáme někdy v letech 2022 až 2025, v roce 2025 dokončení," řekl Fojtů. "Náklady na samotný jez bez elektrárny by měly být někde kolem čtyř nebo 4,5 miliardy korun, včetně elektrárny kolem šesti miliard," dodal.

Ředitelství vodních cest České republiky přitom vychází z toho, že se náklady na stavbu i další úpravy vodní cesty až do Pardubic vrátí během 13 let.

Stavba jezu má zvednout hladinu řeky a umožnit v ní 345 dní v roce provozovat ekonomicky udržitelnou nákladní lodní dopravu. Nyní bez jezu se daří rentabilního ponoru 140 centimetrů dosahovat v průměru 184 dní v roce.

České a německé ekologické organizace ale tvrdí, že jediný plavební stupeň nemůže zajistit celoroční splavnost řeky v situaci, kdy se kvůli suchu zvyšuje počet dní, během kterých není možné po řece plout.

Budoucnost spojnice Česka a přístavu v Hamburku se řeší i na německé straně hranice, kde byl nedávno schválen Celkový koncept Labe. Jeho cílem je zajistit ekonomicky efektivní využití řeky při zachování ochrany přírody.

Podle ekologické organizace Arnika by stavba plavebního stupně u Děčína znamenala likvidaci ojedinělých přírodních společenstev a rozsáhlé poškození mnoha dalších přírodních fenoménů včetně celoevropsky chráněných druhů. Zatímco politici ji prosazují a autor záměru, Ředitelství vodních cest, o stavbě tvrdí, že bude přírodě prospěšná, biologové a ochránci přírody s tím nesouhlasí. „Plavební stupeň má významně negativní vlivy na Naturu 2000, konkrétně na Evropsky významnou lokalitu Labské údolí i v nové optimalizované variantě, která obsahuje takzvaná revitalizační opatření," upozorňuje bioložka Eva Chvojková, která se několik let podílela na biologických výzkumech v údolí Labe. Více informací o negativních dopadech na životní prostředí najdete zde.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Weiser
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist