https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/edvard-sequens-likvidace-nasledku-tezby-uranu-stala-pres-50-miliard-a-dalsi-desitky-jeste-bude?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Edvard Sequens: Likvidace následků těžby uranu stála přes 50 miliard a další desítky ještě bude

11.3.2022
Opuštěný uranový důl Jáchymov.
Opuštěný uranový důl Jáchymov.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Již více než 51 miliard korun stálo odstraňování škod po těžbě a zpracování uranu v České republice. Vyplývá to ze zprávy, se kterou se seznámila vláda 9. března. Ta zároveň rozhodla o uvolnění dalších nezbytných miliard na sanaci následků po chemické těžbě uranu v oblasti Stráže pod Ralskem, která si až doposud vyžádala přes 34 miliard korun. Předpokládaná celková potřeba finančních prostředků pro další pětileté období 2023–2027 je v této oblasti vyčíslena na více než 8 miliard korun. Do roku 2037, do kdy zde mají sanační práce probíhat, ale přinejmenším třikrát tolik.
reklama

 

Za dobu provozování chemické těžby uranu v oblasti severočeské křídy od roku 1968 do roku 1996 bylo do podzemí prostřednictvím technologických roztoků vtlačeno téměř 4,1 mil. tun kyseliny sírové, 320 tis. tun kyseliny dusičné, 111 tis. tun čpavku a 26 tis. tun kyseliny fluorovodíkové.

To způsobilo obrovské znečištění a zamoření podzemních rezervoárů vod. Ještě i dnes na základě provedené aktuálních rizikové analýzy: „existuje reálné extrémně vysoké a nepřijatelné riziko expozice, jak vodních zdrojů hromadného zásobování obyvatel pitnou vodou v okolí měst Mimoň a Doksy, tak i vodních a na vodu vázaných ekosystémů horní Ploučnice a jejích přítoků.“ Za posledních dvacet let, kdy zde probíhají sanační práce, již bylo z podzemních vod „vyvedeno“ 1,7 milionu tun radioaktivních látek, 1,1 milionu tun síranů a přes 30 milionů tun sloučenin amoniaku.

Nejde však o jediné toxické pozůstatky po působení uranového průmyslu v Česku. V krajině zůstává 368 odvalů po hornické těžbě uranové rudy o objemu 48 milionu m3 a 18 odkališť s radioaktivním rmutem o celkovém objemu 55,7 milonu m3.

Přes vysoký účet, který nám vystavila těžba a zpracování uranu, chystá Ministerstvo průmyslu a obchodu její pokračování. I přes velmi malé zásoby, které nemají výraznější šanci přispět k naší energetické bezpečnosti, trvá snaha státního podniku DIAMO získat povolení Ministerstva životního prostředí pro průzkum ložiska uranu Brzkov na Vysočině s cílem přípravy otevření nového uranového dolu. Ten by si společně s novou úpravnu uranu vyžádal investici několika miliard korun. Výhledově jsou pak zkoumány i zásoby uranu v severočeské křídě těžitelné opět cestou chemického loužení.

Pokud nechceme zavírat oči nad důsledky těžby a zpracování uranu, ale také nad problémem po statisíce let vysoce nebezpečných jaderných odpadů, nemůžeme označit jadernou energetiku za čistou. Neoživujme duchy uranové minulosti v podobě nových uranových dolů, české energetické bezpečnosti nepomohou.


reklama

foto - Sequens Edvard
Edvard Sequens
Autor je energetický konzultant, člen ekologické organizace Calla.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

11.3.2022 08:19
někdo za tenhle úžas byl zodpovědný?
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.3.2022 11:14
ono se to zdá jako děsivá čísla, ale když se to porovná třeba jen s demolicí starého Mostu a výstavbou nového nebo se zatopením staveb a infrastruktury vltavskou kaskádou, tak ten uran nevychází zas tak děsně.

mimochodem, jaká část českého uranu (odvezeného do ruska) byla použita na energetické účely by byla velmi zajímavá otázka, která by zasloužila obšírnou odpověď.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 12:19 Reaguje na Lukas B.
Puťka si uvědomuje, že nám vykradli zásobu uranu, tak nám je prý vrátí v daleko obohacenější formě.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2022 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To by bylo dobré, ne? Mnohem horší by to bylo ve formě rozptýlené.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 16:57 Reaguje na Jiří Svoboda
Nemylím. Lže, že jeho Satan spálí zemi velkou jak Francie.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.3.2022 17:22 Reaguje na Pavel Hanzl
zpět k meritu. zkusme si likvidaci starého Mostu a výstavbu nového pro 30 tisíc lidí spočítat do dnešních cen. 30 tisíc lidí = 10 tisíc bytů á 2 miliony (držíme se při zemi, a nepočítejmě vůbec cenu infrastruktury)) a máme 200 miliard.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.3.2022 17:42 Reaguje na Lukas B.
20 miliard. pardon. desítková chyba.
a je to jedno jediné město.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2022 18:41 Reaguje na Lukas B.
Uhlí je zlobr nejhorší, nějaký Most je jen brnkačka. Možná už letos nám to zatopí fest.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 14:15 Reaguje na Pavel Hanzl
To jako že už letos se upečeme, protože nebojujeme proti oteplování tak rychle jak by bylo třeba podle výpočtů pana Hanzla, a pořád ještě pálíme to proklaté uhlí?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 08:59 Reaguje na Karel Ploranský
Ne pana Hanzla, ale klimatologů. To vidím jako podstatný rozdíl, šestá zpráva IPCC hovoří zcela jasně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2022 13:24 Reaguje na Lukas B.
Nechci nic podceňovat, ale všechny ty patoky jsou v malých koncentracích přirozenou součástí našeho ŽP. Je tedy otázka, kdyby se to tak nechalo a samo to vychcípalo, zdali by to nebylo nejlepší řešení.

"Za posledních dvacet let, kdy zde probíhají sanační práce, již bylo z podzemních vod „vyvedeno“ 1,7 milionu tun radioaktivních látek, 1,1 milionu tun síranů a přes 30 milionů tun sloučenin amoniaku"
A to se dalo kam?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 13:55 Reaguje na Jiří Svoboda
Vy byste tomu dal...
Víte, jak vydatně ty firmy, které se sanací živí, přispěly daněmi do státního rozpočtu? A jak zvýšily zaměstnanost v regionu?

A kam že se to svinstvo dalo?
Inu - někam, odkud to budou jiné firmy (samozřejmě opět "spřátelené" s někým vlivným) za 50 let zase vyklízet někam o kus dál...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.3.2022 19:20 Reaguje na Karel Ploranský
Vidíte, tento pro společnost libý pohled na věc mne nenapadl.

Proč si na to pan Sequens stěžuje? Asi je stejně nechápavý jako já.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.3.2022 19:57 Reaguje na Lukas B.
Vzhledem k tomu, že vrchol těžby nastal už v roce 1960, kdy byla jaderná energetika v plenkách a naopak jaderné zbrojení v plném proudu, je celkem jasné, že tato těžba má s jadernou energetikou společného pramálo. Zároveň je jasné, že autor, jakožto celoživotní bojovník proti jaderné energetice, si nenechá ujít příležitost si kopnout...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 14:01 Reaguje na Emil Novák
Souhlasím s Vámi - jen upřesním, že chemická těžba navázala na těžbu v Jáchymově a pokračovala ještě dlouho potom, co se v Jáchymově už v podstatě netěžilo.

Vědět přesně, jaké procento (nebo snad promile?) z u nás vytěženého uranu bylo použito v energetice, by bylo opravdu zajímavé...
A kolik z toho v energetice ČSSR a později ČSFR a ČR, a kolik v energetice ostatních bratrských zemí socialistického tábora.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 14:25 Reaguje na Karel Ploranský
Protože jeden z pilířů Zeleného údělu, přechod na elektroauta, si vyžádá výrobu obrovského množství baterií a ta se neobejde bez lithia, hovoří se o jeho těžbě v Krušných Horách.
Ta ale bude zcela určitě čisťounká a pro životní prostředí zcela neškodná, že?

Mimochodem - jsou snahy, aby v okolí Kašperských Hor byla povolena těžba zlata v podstatě stejnou metodou, jakou se těžil ten uran - tj. chemickým loužením.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2022 13:17
Pane Sequensi, jde o to zvolit si nejmenší zlo a smysluplně se vypořádat s minulostí.

Jste přesvědčen, že tomu svými postoji a úsilím napomáháte?

Prosím zkuste si pořádně a kriticky přečíst zprávu Mezinárodní energetické agentury https://www.iea.org/reports/net-zero-by-2050, jak dostane naše planeta na frak při přechodu na bezemisní společnost založenou hlavně na OZE. A to je tam ještě spousta věcí zidealizována a podhodnocena či úplně zamlčena.

Přeji dobré nervy při čtení!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2022 07:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Kritizovat dokáže každý truba. Jaké řešení navrhujete?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.3.2022 10:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, kritizovat jako trouba dovedete.

Nebojovat všemi prostředky proti JE a přenechat řešení klimatu tržním mechanizmům - vyloučit z toho politiku.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 14:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Dovolím si přidat k té politice i třeštění laiků (kteří politiky do nesmyslů tlačí, protože jejich hlas se bohužel ozývá silněji než hlas lidí znalých - jak vědců, tak techniků z praxe).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2022 09:05 Reaguje na Jiří Svoboda
Zase je to celé naopak, jak dycky.
Proti JE nikdo nebojuje, je dokonce zařazena mezi podporované zdroje na úrovni OZE.
Th dokáže řešit ekonomiku, ale nikoliv ekologii, to je mimo jeho možnosti.

Vyloučení politiky jez cela komické, to by vypadalo takto:
Rusko nemá technologie a dost zbraní, má ale energie. Takže my ty energie koupíme a prodáme mu ty technologie a zbraně, kterými nás povraždí.

Tohle je čistý trh bez politiky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.3.2022 09:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, nechte si ty pohádky na večer před spaním. JE rozhodně není "zařazena mezi podporované zdroje na úrovni OZE". OZE se nepokrytě dotují desítkami miliard Eur ročně, JE žádnou dotaci nedostávají, naopak v některých zemích platí speciální jadernou daň, aby vůbec mohly být provozovány. Čistý trh vypadá úplně jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 07:27 Reaguje na Emil Novák
Taxonomie
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.3.2022 07:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Taxonomie není zařazení mezi podporované zdroje na úrovni OZE, taxonomie je klasifikace toho, jaké zdroje jsou považovány za udržitelné. Tj. doporučení pro investory, do jakých zdrojů mají investovat. S podporou to nemá vůbec nic společného.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.3.2022 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Koukám, že Hanzl stále nechápe, co znamená taxonomie a tak tu píše hlouposti :-)))
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 15:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ehm ... a co Hanzl opravdu chápe? Proč by zrovna taxonomie měla být výjimkou;-)))?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.3.2022 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Vám jako zastánci OZE tunelů je zbytečné něco vysvětlovat! Ještě jste neslyšel o konceptu globální uhlíkové daně a 100% dividendy. Ta by ten trh správně nasměrovala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 07:29 Reaguje na Jiří Svoboda
OZE jsou prostě drahé technologie a investice do nich není žádný tunel. To je naoplak velmi dobře investovaný peníz.
Já jsem i pro jádro, pozitiva podle mě převažují mad negativy.
O tom konceptu jsem nic nečetl, dejte link.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.3.2022 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Dobře investovaný peníz v letech 2009 a 2010... Ještě 7 let se z toho budeme vzpamatovávat.

http://globalcarbontax.eu

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/uhlikova-dan.html

https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/jiri-svoboda-zavedme-uhlikovou-dan
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 13:33
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.3.2022 13:39
Časem bude z dnešních odpadů cenný zdroj surovin. Jinak nejsem naivní abych si myslel, že za to může Rusko, takto těžba probíhala po celém světě a ta místa na tom jsou podobně. Jde o vývoj chování člověka k přírodě obecně po celé planetě.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 14:09 Reaguje na Milan Dostál
Inu - Rusko za to fakt asi může.
Protože kdyby se těžilo jen a pouze tolik uranu, kolik ho naše země potřebovala pro sebe, tak by pan Sequens neměl o čem psát...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

13.3.2022 08:15 Reaguje na Karel Ploranský
Myslím to tak, že kdyby se uran nevyvezl do Ruska, vyvezl by se někam jinam. Těžba některých surovin bezohledně probíhala vždy a na celé planetě, viz. těžba olova ve starověku.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 15:15 Reaguje na Milan Dostál
No, myslím, že bez toho befélu z Moskvy a těch muklů jako pracovní síly by sama těžba jako taková asi úplně hitparáda nebyla.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

15.3.2022 07:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Na světě je dost mrvých míst (a horších) po težbě a ty nesouvisí s politikou, ale jen s nezodpovědným chováním lidí k přírodě. Namátkou: https://www.enviweb.cz/91342
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.3.2022 19:25 Reaguje na Milan Dostál
Je zajímavé, že ekologové bojují proti skládkování a za recyklaci odpadů, ale u vyhořelého paliva to nějak neplatí.
Odpovědět
LS

Lukas Spitzer

12.3.2022 08:15
To bylo tak levné? Tu sumu utratíme za povinnou podporu obnovitelných zdrojům za rok a půl. A jako bonus to nenese žádný zbytkový uran.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.3.2022 19:09
Pokud to píšete jako podporu názoru, že jádro je zlo a pryč od něho, tak na mne to fakt nezabere, pane Sequensi.
Zkuste si zjistit, co dělá s životním prostředím výroba FV panelů v Číně. Začněte v Kanadě, kde ji před léty zakázali - a hledejte, proč asi?... Teď se jich drtivá většina vyrábí v Číně, pro kterou to byla příležitost jíž se razantně chopila. A tam se na ekologii jak známo pečlivě dbá...
O tom pak taky napište.
No a pak se můžete pustit do úvah, co asi s životním prostředím udělá masová výroba baterií do aut.

To, že svinstva spojená s přechodem na "bezemisní" zdroje energie budou zamořovat nějaké jiné území než přímo to naše, je bezvýznamné. Zeměkoule je jen jedna, společná.
Odpovědět
AR

Andrej Repiský

16.3.2022 09:44 Reaguje na Karel Ploranský
Díky za skvělé shrnutí.
Odpovědět
ZK

Zan K.

21.3.2022 19:18
Vážení. Klidně si kritizujte, obhajujte,pro jádro, proti jádru, ale stejně nic nevyřešíte. Ono totiž stále platí a platit bude, že nic není zadarmo. Vždy se někde ulehčí, zjednoduší ale na druhé straně jinde ztíží, a nastane problematičtějším. A najít nějakou tu "zlatou střední" v téhle supernáročné a poživačné době je prakticky nemožné. Takže čekejme na onen zásah přírody,Boží mlejny či něco podobného. Ony přírodní zákony (zákon zachovámní hmoty, zákon akce a reakce, zákony entropie a t.d. stejně jako zákon dobra a zla) nikdo neobejde. Prostě se musejí projevit. A v jaké formě, to ať si vyhodnocují ti znalejší a hlavně v dnešní době nebojácnější...
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist