https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-inventura-prezidentskych-slibu-v-oblasti-zivotniho-prostredi?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Inventura prezidentských slibů v oblasti životního prostředí

4.1.2023
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Udělal jsem inventuru prezidentských slibů ohledně životního prostředí v programech jednotlivých kandidátů.
reklama

 
Pánové Andrej Babiš (ten žádný program nemá), Marek Hilšer, Karel Diviš a Josef Středula nic v programech nemají. Kandidát Jaroslav Bašta má zmínku o vodě, ovšem jen jako zdroji té pitné. Kandidát Tomáš Zima má formálně kapitolu "O udržitelném životním prostředí", ovšem skoro nic v ní není, kromě vodíkových motorů a obav z "radikální ekologie".

Dál už je to trochu lepší. Kandidát Pavel Fischer má v programu podporu malých farmářů a potravinářů (jeho kapitola se jmenuje "Venkov, udržitelnost, ochrana klimatu"), venkovských spolků, "ekologických iniciativ pomáhajících uchovat rozmanitost naší přírody" (těžko říct, co tím myslí), a podporu nezávislé a obnovitelné energetice.

Kandidátka Danuše Nerudová má dlouhou kapitolu nazvanou "Udržitelná společnost", která začíná slovy "Chci zemi, která chrání životní prostředí, své lesy, vodu i půdu." I dál se to rozjíždí nadějně v popisu problémů, jenže pak se to místo nástinu jasnějších řešení stočí do obecných floskulí. Například, že budujeme společnost založenou na třech pilířích... Dobré body jsou podpora rodinných farem a komunitní energetiky, o vlastní ochraně přírody a krajiny ale v rozsáhlém textu vlastně moc není. Je vidět, že se pokoušela vyhnout čemukoliv, co by mohlo někoho odradit. A z textu mi přijde (možná špatně), že ochranou krajiny a biodiverzity by se měla zabývat komunální úroveň, nikoliv sám stát.

Kandidát Petr Pavel má kapitolu nazvanou "Zdravé životní prostředí jako nutnost pro kvalitní život". V úvodu, mimo jiné, píše: "Spoléhejme na vědu. Začněme konat.“ To mi konvenuje (říkám já). Dále píše: Podpořím širokou odbornou diskuzi k problémům životního prostředí. Vytvořím tým odborníků a pověřím je přípravou návrhů řešení – od investičních nástrojů přes hledání finančních zdrojů až po praktická opatření." Odborná diskuze se děje desetiletí, ale nikdo ji zatím nepřetavil v opravdu funkční nástroje, a hlavně nezměnil nevyhovující legislativu. O té bohužel generál nepíše. Další dobrý bod programu je: "Budu žádat vytvoření nových nástrojů podpory pro zemědělce, kteří hospodaří šetrně, s ohledem na kvalitu půdy a vrací do ní organické složky." To je super, ještě by to chtělo ale navrátit i zničenou strukturu krajiny. Generál Pavel moc nezmiňuje biodiverzitu a vodu, vypadá to, že mu radil někdo spíš ze zemědělských kruhů. Dále samozřejmě píše o ochraně klimatu a udržitelné energetice, to jsou povinná témata.

Jistě jste poznali, že jsem to vzal podle kvality. Tedy tak, já ji vidím. Přesto jsou témata a formulace, které postrádám u VŠECH kandidátů. Jsou to:

      1. Nezbytnost rychlé adaptace krajiny na klimatickou změnu - změna struktury zemědělské krajiny, změna druhové struktury lesů a revitalizaci vodních toků.
      2. Okamžité kroky k ochraně mizející biodiverzity, zejména hmyzu (opylovačů)
      3. Zlepšit ochranu přírody ve smyslu opravdové ochrany existujících vzácných kusů přírody (nikdo nenavrhl nový národní park či rozsáhlejší chráněné území typu národní přírodní rezervace)
      4. Omezení průmyslového zemědělství (pravda kandidáti mluví o podpoře šetrného zemědělství a malých a rodinných farem) - jenže to nás v nejbližší době nezachrání. Potřebujeme hlavně méně pesticidů, hnojiv a farmak.
      5. Zastavení nesmyslného pěstování energetických plodin na orné půdě.

Už vás nebudu trápit, a přeju Vám rozumnou volbu nové hlavy státu. Ona to za nás nevyřeší, ale cestu ukazovat bude!


reklama

foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

4.1.2023 07:02
Vzhledem k tomu, že moc výkonnou má parlament a ne prezident jsou takové informace spíš folklor pro média.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.1.2023 07:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Souhlas.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.1.2023 14:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přesně, ale na něco se voliči nalákat musejí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.1.2023 07:25
Pokud tam již kandidáti něco mají, tak pouze to, o čem si myslí, že by jim na to voliči mohli naletět, a dále, při pravomocech našeho prezidenta- kladeč věnců a občasné prudění, pokud na to budou intelektuálně mít, mi naprosto nestojí za to chodit k volbám. Nestojí to za to ani k parlamentním, natož k prezidentským. mě je úplně šumafuk, kdo bude prezident, klidně Jan z Rokycan.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.1.2023 07:42 Reaguje na pavel peregrin
Mě to přesto jedno není., protože osobnost prezidenta může přispívat společnosti v nelehké době ale určitě se nebudu rozhodovat podle toho, jestli si myslí, že v lese má být více buků nebo smrků to si myslím, že je podstatnější u ministra.
Proto budu volit kandidáta pod číslem 4
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.1.2023 12:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Náš prezident je pouze ústavně daná nutnost, jinak naprostá nula, myšleno v mezinárodních vztazích. Ale to platí pro veškeré naše ústavní činitele. Pokud myslíte číslem 4 polosenilního Baštu, tak to opravdu nevím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.1.2023 09:46 Reaguje na pavel peregrin
Je mi líto, že takto přemýšlíte.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2023 16:16 Reaguje na Jarka O.
Já přemýšlím pragmaticky a bohužel nemohu dojít k jinému závěru.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.1.2023 21:48 Reaguje na pavel peregrin
Rozumím, rozhodl jste se, ale tak to 1. kolo by se dalo pragmaticky spojit s týdenním nákupem ve městě nebo nebo něčím podobným;) jediný, kdo z Vašeho rozhodnutí má radost, je p. Hanzl.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.1.2023 17:42 Reaguje na Jarka O.
Nu, pokud má radost, tak mu ji i přeju, protože volba prezidenta mě skutečně nechává naprosto lhostejným.Co by mě skutečně zajímalo je, zda si česká vláda půjčila u evropské banky 5 mld na Ukrajinu s tím, že za půjčku ručíme jako stát my a ne Ukrajina. Pokud je to pravda, tak nějaká volba prezidenta je oproti tomu marginalita.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.1.2023 23:46 Reaguje na pavel peregrin
Ano, to byl šok. Z čeho se bude splácet ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2023 08:52 Reaguje na pavel peregrin
Vy k volbám fakt nechoďte, zdupal byste to.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.1.2023 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste opravdu takový pitoma, že si myslíte, že volbou prezidenta něco ovlivníte? pak dovolte, abych se nad vámi opravdu srdečně zasmál.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.1.2023 12:23 Reaguje na pavel peregrin
Asi by jste si měl nejdříve zjistit, kdo z kandidátů má číslo 4
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.1.2023 14:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To se omlouvám, bral jsem to podle pořadí v článku. Nic to ovšem nemění na tom, že je to úplně jedno, osobnost tam není žádná, alespoň taková, které bych si mohl vážit.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

5.1.2023 16:22 Reaguje na pavel peregrin
By mě docela zajímalo, kdo je podle vašich měřítek osobnost?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.1.2023 17:46 Reaguje na Jakub Graňák
V současné době těžko hledat. Ale osobností, i když na prezidenta se nehodící, pro mě byl například pan Mahler, pan profesor Holý. To byly osobnosti evropského, v případě Holého světového významu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2023 13:46 Reaguje na pavel peregrin
Správně. Zasmějte se a k volbám nechoďte, jsou jasně nacypa. Schvaluji všema deseti.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.1.2023 17:43 Reaguje na Pavel Hanzl
To jsem rád, že to uznáváte, ani jsem to od vás nečekal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2023 08:51
Když si vezmete deset ekologů, mají na vše asi patnáct naprosto odlišných názorů. Zalíbit všem není možné ani teoreticky, třetině bych považoval za zázrak.
President je v tom skutečně dost malý pán, ale je dobré znát aspoň jeho názory.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

4.1.2023 09:46
Prezident má pouze neformální vliv na "oblast životního prostředí". Faktický vliv končí někde u hranice oplocení lánské obory, údržby parků na pražském hradě případně na zacílení ev. prezidentské nadace. Neformálně může jít vzorem a apelovat na politiky nebo veřejnost...
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.1.2023 12:22
veškeré ty volební kalkulačky (na aktuální prezidentské volby) jsou velmi blábolivé a netýkají se kompetencí prezidenta v tuzemském ústavním systému ani omylem. jistěže prezident(ka) může mít světonázory a může být jakéhosi druhu neformální inspirací, ale pro jednoduchost bych se držel několika kritérií:
- umí se obléci a jíst příborem tak, aby nedělal ostudu?
- umí se chovat u kladení věnců a nedělat ostudu?
- umí se domluvit v několika jazycích (nám blízkých zemí) tak aby nedělal ostudu?
- nestraší mu nějaký trapný kostlivec ve skříni (aby nedělal ostudu)?

víc bych od toho snad ani neočekával.
-
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

4.1.2023 20:22
Pane Hruška, copak má prezident pravomoc něco konat? Jak říkal ústavní právník pan Kysela, média vedou kampaň s otázkami, o kterých prezident rozhodovat nemůže. Mělo by se to jmenovat: Hledáme příjemnou tvář, oduševnělou, na reprezentaci.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

4.1.2023 20:26 Reaguje na Katka Pazderů
Ale na rozdíl od pana Peregrina k volbám půjdu. Politické prostředí v ČR je třeba kultivovat.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2023 07:43 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, pokud si myslíte, že volením zkultivujete politické prostředí v ČR, je to váš názor a neberu vám ho. Pouze si myslím něco v tom smyslu, že jste ještě nevyrostla z naivních let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2023 14:01 Reaguje na Katka Pazderů
Jistě. Na celém normálním světě lidé volí své představitele a tam, kde je prostředí kultivované, tam si volí správné lidi a tam se dobře žije. A v takovém prostředí se dá kultivovat i politika. Proto radím panu peregrinovi, aby k volbám vůbec nechodil, bo vím, jak by asi volil.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.1.2023 17:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ze současného portfolia bych nevolil ani jednoho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 17:25 Reaguje na pavel peregrin
Dobře děláte.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2023 10:11
Do funkce prezidenta bych navrhl nějakou sexbombu, ať máme na co koukat,
protože to je tak všechno, k čemu vlastně je. S přímou volbou měly přibýt
pravomoci a nebo funkci zcela zrušit. To, že slibují kandidáti nesplnitelné
pouze svědčí buď o jejich neznalosti kompetencí a nebo záměrně klamou své
voliče. Obojí je tragédií a jen naivní volič čeká, že je schopen prezident
něco prosadit. Ano vyznamená koho chce, jmenuje navrženou vládu, podepíše a nebo taky ne zákony, které tak, jako tak platí, ale to je tak mimo kladení
věnců vše. Já jejich sliby vůbec neregistruji a spíše se koukám na to, aby
to byl člověk, který nepřevlékal kabáty, nepřehlížel lumpárny na univerzitě, není podezřelý z trestných činů, není jednostranně zaujatý,
má svoji hrdost a nebojí se říci hlasitě i něco, co se mocným nelíbí.
Takže nereálné sliby nesleduji a o těch, kteří je slibují, si myslím své!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2023 12:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2023 14:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Takže k volbám nejdete. Správně.
Odpovědět
JH

Jakub Hruška

5.1.2023 12:54
Ano, prezidentské exekutivní a zákonodárné možnosti jsou prakticky nulové. Ovšem řídíc se touto logikou,žádný kandidát by vlastně program mít neměl (jako AB, je to tím pádem asi nejlepší kandidát...). Jenže oni a ona programy mají.Tak jsem je prozkoumal. Nic vív, nic míň.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.1.2023 13:19 Reaguje na Jakub Hruška
vystříhejte se, prosím, používání přechodníku - nebo se je naučte, je to ve skutečnosti velmi snadné. špatně použitý přechodník je zvěrstvo.

(omlouvám se za nevěcný komentář)
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.1.2023 13:24 Reaguje na Jakub Hruška
a teď věcně: vypichujete jednu z mnoha dlaždiček mozaiky (to jest prezentované enviro výroky kandidátů) a dopouštíte se nevidění lesa pro stromy. podstatnou a kruciální otázkou (samozřejmě kromě morální integrity kandidáta) je ukotvení kandidáta na ose konzervatismus - aktivismus (tedy za předpokladu, že kandidát vůbec nějaké názory má a dlouhodobě je zastává), a tedy přínosy a rizika aktivististického přístupu (nejen) k pravomocem prezidenta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 17:28 Reaguje na Jakub Hruška
President jmenuje radu ČNB, jmenuje ústavní a nejvyšší soudce, podepisuje zákony, jmenuje profesory, jmenuje premiéra i ministry, reprezentuje stát v zahraničí. To je vám málo???
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist