https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lukas-musil-ministerstvo-zemedelstvi-couva-z-podpory-precizniho-zemedelstvi-v-nejhorsi-moznou-dobu?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lukáš Musil: Ministerstvo zemědělství couvá z podpory precizního zemědělství v nejhorší možnou dobu

18.2.2023
Ilustrační snímek hnojení.
Ilustrační snímek hnojení.
Ministerstvo zemědělství nečekaně pozastavilo dotační titul určený na precizní zemědělství, který měl jen v letošním roce přinést až 200 milionů korun na podporu variabilního hnojení, a tím pomoci na větší výměře v rámci orné půdy Česka začít využívat přínosnou zonaci porostů a polí. Ambice začít postupně využívat komplexně variabilní aplikace počínaje hnojením, aplikací přípravků na ochranu rostlin a samozřejmě i setí a sázení se tak odkládá na neurčito. Není to škoda?
reklama

 
Nečekané rozhodnutí, které přišlo na poslední chvíli, přineslo potíže českým farmářům, kteří v průběhu posledního roku investovali velké množství financí, času a dalších zdrojů k nákupu techniky a technologií tak, aby přechod k preciznímu zemědělství zvládli. I když se to může zdát jako marginální problém týkající se „několika zemědělců“, tak opak je pravdou. Úspornější nakládání s hnojivy se totiž významně promítá také do cen potravin a dle evropských i celosvětových studií pozitivně ovlivňuje životní prostředí a úzce souvisí i s lidským zdravím.

V posledních minimálně 2 letech jsme byli všichni ubezpečováni, že podpora digitalizace a moderních přístupů v zemědělství je prioritou a cestou, po které se český stát chce vydat. I proto nechápu, a rozhodně v tom nejsem sám, proč ministerstvo rozhodlo o zastavení tohoto programu, který byl podporován a schválen Evropskou komisí, a ještě nedávno rovněž samotným ministerstvem.

Stejně tak nerozumím odůvodnění tohoto rozhodnutí, a hlavně ani načasování, které přišlo v době, kdy bylo vše připraveno ke spuštění programu a finalizovalo se paragrafové nařízení vlády. Tím spíš, když ministerstvo s předstihem komunikovalo, že dotace se po prvním roce vyhodnotí a může dojít k jejím úpravám tak, aby co nejvíce reflektovala přístup k životnímu prostředí i ekonomiku zemědělského podniku. To vše se stalo v situaci, kdy čeští zemědělci vnímají přínos ve využití moderních technologií v podobě větší efektivity i lepší hospodárnosti. Jako je to právě v případě variabilního hnojení, které přináší úspory za hnojiva v řádech desítek i stovek tisíc při zvýšení nebo minimálně udržení stejného dlouhodobého výnosu.

Mezi argumenty k pozastavení programu se objevil názor, že většina českých zemědělců variabilní hnojení již používá dlouhodobě. S tímto tvrzením zásadně nesouhlasím, a můžu se při tom opřít o zkušenosti s provozováním největší služby digitalizující české zemědělství. Podle našich dat a zkušeností víme, že dnes pouze přibližně 5 % procent podniků používá komplexně technologie umožňující variabilní aplikaci hnojiv. A šetří tak nejen náklady na hnojiva, ale i životní prostředí, jehož ochranu si ministerstvo rovněž předsevzalo. Zároveň je nutné si uvědomit, že precizní variabilní aplikace není jen sběr dat, především se týká jejich vyhodnocení a vytváření vhodných aplikačních map. Důležitá je pak i správná aplikace na poli, která již úzce souvisí s moderní technikou, a především jejím ovládáním.

Podle nečekané tiskové zprávy ministerstva zemědělství z úterý 31. 1. budou prostředky z programu využity na nákup zemědělských strojů a navigací. Ministerstvo argumentuje tím, že chce zemědělcům umožnit nákup moderní techniky a zvýšit zájem o zemědělství. Nicméně tyto technologie a technika byly podporovány již v končícím Programu rozvoje venkova, tudíž se nejedná o změnu. Zemědělci budou moci dále modernizovat techniku, ale nedostanou prostředky, aby ji mohli využívat tak, jak uvažovaná dotace zamýšlela, byť byla ze strany ministerstva zemědělství dlouhodobě a kvalitně připravována. Na 95 % orné půdy v ČR tedy budou jezdit moderní stroje, které se ale k přírodě budou většinově chovat stejně jako před 5 lety – zemědělci totiž nebudou mít finanční ani lidské zdroje na přípravu a vyhodnocení dat, a tak variabilní aplikace mnohdy v plné míře nevyužijí. Budou se přirozeně více věnovat dotované zemědělské technice jako doposud.

Nové traktory, navigace ani RTK signály totiž samy o sobě přírodě nijak neulehčí. Pouze propojením skvělé techniky a moderních systémů pracujících s velkým množství různorodých dat dojde k cíleným aplikacím. Zároveň nám umožní dívat se na pole z dlouhodobého výnosového potenciálu, a tím se zaměřit na vysoce produktivní místa a volit vhodná opatření pro ta s nižším potenciálem. Podporu robotiky vnímám pozitivně, nicméně v tuto chvíli má reálně praktické využití jen na zlomku zemědělské půdy, a především ve sklenících či vnitřních prostorech.

Podle mého názoru tak stát ukazuje, že i přes mnohé deklarace není digitalizace jeho prioritou, a opouští úsilí zemědělců v době, kdy digitalizaci věnovali ohromné množství času i peněz a byli odhodlaní přinést změnu k lepšímu nejen pro sebe, ale i pro krajinu. Variabilní hnojení se Agdata věnují už více jak 5 let a můžeme říct, že poslední rok byl z pohledu zájmu o něj zdaleka nejintenzivnější. Z praxe ovšem víme, že přechod na precizní zemědělství je pro české farmáře nutností, a dobrou zprávou je, že si to uvědomují i samotní zemědělci. Tolik potřebné digitalizace se proto dočkáme, jen ale proběhne složitější cestou a za výrazně delší dobu. A dle posledních zpráv bohužel v roce 2023 bez motivační podpory státu. Můžeme tedy jen doufat, že diskuse na ministerstvu bude v této oblasti pokračovat a budeme mít další příležitost vysvětlovat přínosy na základě argumentů a nikoli domněnek.


reklama

foto - Musil Lukáš
Lukáš Musil
Autor je akreditovaný konzultant ministerstva zemědělství, včelař a obchodní ředitel Agdata.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

18.2.2023 07:53
Pokud je to výhodné, tak to dotaci nepotřebuje. A pokud to výhodné není, tak proč to dotovat.
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.2.2023 12:59 Reaguje na Richard Vacek
A lze totéž říci o oněch fotovoltaických elektrárnách a jejich dotzacích?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.2.2023 08:55
Co je to precizní zemědělství ?

Že by soběstačnost ČR v základních potravinách !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.2.2023 15:24 Reaguje na smějící se bestie
jde spíš o to, že zemědělcům se nechce sedět na traktorech a kombajnech....budou sedět doma v křesle a hrát si s joystikem jak ve hvězdných válkách...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.2.2023 06:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy jste brepta.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.2.2023 15:25 Reaguje na smějící se bestie
pole uvidí akorát na monitoru
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.2.2023 09:24
Rušení dotací způsobuje snižování cen potravin a ochranu přírody. Nyní je třeba zrušit dotace na spalování obilí nebo slámy v teplárnách a elektrárnách, nebo likvidaci stájových hnojiv v bioplynkách. Zemědělci pak tyto suroviny zpracují jako hnojivo na poli, jak to činili jejich předci po staletí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.2.2023 10:36 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.2.2023 15:17 Reaguje na Michal Ukropec
pak by museli přiznat, kolik chemie cpou do produkčních zvířat...ono se ten trus rozložit nemůže, protože je na bakterie rezistentní kvůli použití " léčiv". Jerště za komárů se hnůj zaorával a kvalita biologie půdy byla někde jinde než dnes
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.2.2023 06:56 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pane Řezáči, že vás to baví dělat ze sebe veřejně hlupáka.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.2.2023 15:40
Vláda se bohužel shlédla v rakovi a couvá mílovými kroky zpět. Precizní
zemědělství nemá smysl na rozkouskovaných pozemcích tisíců malých sedláků,
kteří na moderní techniku nemají a pokud jim ji stát zadotuje, tak bude
na malých výměrách nerentabilní. Velké zemědělské firmy už to dnes
používají i bez dotací, protože zjistily, že se jim to vyplácí. Ale to
se nikdy nevyplatí těm malým, kteří to prostě nevyužijí. Kdysi tu
byly tkzv. STS disponující technikou, kterou si bylo možno objednat
na sezónní práci a nemusel ji statek vlastnit. Měli své dva kombajny
a pět si jich objednali na žně. Těch pět už ale sklízelo měsíc podle
dozrávání v celé republice. Kombajn se tak zaplatil už třeba za pět
let a ne jako nyní, když se tomu malému nezaplatí ani za let třicet,
kdy tu už budou zcela jiné výkonnější stroje. Stroj nevyužitý stárne
stejně, jako ten intenzivně využívaný, ale vysvětlujte to někomu, kdo
si to neumí spočítat. Pak tu potom máme sedláky se starými stroji z NDR
a postřikovači, které nepostřikují, ale doslova postřiky "čurají".
Bodejž by ne, když jsou 40 let staré a udržované na "koleně" amatéry.
Takže od takových "farmářů" zázraky nečekám a ty velké podniky si
asi i bez dotací poradí samy. Bohužel ty dotace na nevyužívanou
techniku těch malých zemědělců jsou penězi vyhozenými do luftu, ale
co, když nám půjčují, tak proč bychom neplýtvali a nedávali dotace.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.2.2023 20:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Na rozdíl od USA, kde většina velkých farmářů nemá (skoro) žádné stroje a většinu prací si objednává. Farmář je jen vlastník, manažer a obchodník.
Jako úsměvné zní, když farmář, velkopěstitel prasat, si na své prasečí hody (barbecue) kupuje mražené maso ve stóru .
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.2.2023 13:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
USA náš vzor? To už jsme tu kdysi měli, ovšem z opačné strany...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.2.2023 16:18 Reaguje na Zan K.
To asi ne, ale jít cestou pidifarem je druhý extrém.
Není v silách malého sedláka mít všechnu potřebnou
techniku při malé výměře a tak se omezí buď na tři
plodiny a nebo pracuje s historickými stroji. Na
veškerou moderní techniku mu nikdo nedá ani dotace
a i kdyby, tak asi stěží umoří úvěry. Malí se musí
specializovat jako třeba v Polsku, kde se zaměří
například na zeleninu, jahody, borůvky, pěstování
stromků atd. Specializuje se na něco, v čem je
schopen vyniknout a být ziskový. Nedělá polovičatě
vše, ale úspěšně pouze něco. Střídání tří plodin
(pšenice, kukuřice a řepka)je sice efektivní, ale
pro půdu a přírodu je to totální pohroma. Oni
nemají čas ani na patřičné množství dobytka k
dané výměře a chovají si ho pro vlastní potřebu.
Je to omezená prvovýroba a není daleko od toho
USA, kde jsou jedni rostlináři a druzí dobytkáři.
Vzájemně sice spolupracují, ale málokdo má obojí.
Specializace je totiž daleko efektivnější, než
široký rozsah činností s vysokými náklady na tu
speciální techniku a specializovanou pracovní
sílu. Doba sedláků s pár hektary s veškerou
produkcí je nenávratně pryč a jakýkoliv pokus
o reinkarnaci je plýtváním penězi i zápalem
pro práci v zemědělství. Výsledkem jsou sedření
lidé s dětmi, které utečou před dřinou na statku.
Odpovědět
VO

Vladimír Omasta

19.2.2023 13:34
Prosím, když jste takový odborník a radíte i těm ještě větším odborníkům na MZE, tak se zamyslete co vlastně děláte. Dnes už chcete dle těch vašich vyhlášek a nařízeních, aby zemědělci ani nechodili na pole. Je to jen samá administrativa, dokládání a samá elektronická evidence. Prosím kdy to máme dělat? To má každý platit další odborníky na nesmyslnou agendu a evidence? Vy si myslíte že hnojíme a aplikujeme z přesvědčení a z toho že nemáme co dělat? Dnes jste to dotáhli tak daleko, že nám ani nejste schopni definovat podminky co a jak máme dělat. Ale mi nečekáme na Vás. Ozimy jsou zasety, osivo na jaro objednáno od listopadu. Kde máte Vaše vyhlášky a co nám a kdy chcete vysvětlovat? To nám v dubnu oznámite, že nejsme zemědělci pokud mi neudělají audit? A kdy a kdo ho udělá, ani auditoři to nevědí co se po nich chce. 30 let máme rodinou firmu a teď mám dokazovat že jsem aktivní zemědělec? To jsem těch 30 let dělal co? A PPF si koupí farmu o vánocích a hle s hodiny na hodinu je aktivní zemědělec a nic tato právnická osoba nemusí dokladovat. Ona se přeci její jedna desetitisícina věnuje s jiným IČ zemědělství. Ze měsíc, to nevadí oni jsou zemědělci a sedláci. Díky vedete to odborníci dobře.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.2.2023 15:32 Reaguje na Vladimír Omasta
1***
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.2.2023 06:58 Reaguje na Vladimír Omasta
1**
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.2.2023 07:00
Do cen potravin, pane Musile, se promítá hlavně nenažranost obchodníků a nikoliv hnojiva, víte?
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.2.2023 13:04
Můžete si tu pindat co chcete, ale první větší potravinová krize způsobená čímkoli (přírodou, společností a t.d.) vám ukáže pravdu. Jako vždy v dějinách....
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist