https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martinn-hanousek-5-velkych-malych-veci-pro-ochranu-prirody-proc-volit-zelene?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Hanousek: 5 velkých malých věcí pro ochranu přírody, proč volit Zelené

20.9.2021
Na ilustračním snímku přístav Koźle.
Na ilustračním snímku přístav Koźle.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimeda Commons
Volební programy reálně volič bohužel moc nečte a rozhoduje se spíše podle emocí a pocitů ohrožení (strach z migrantů, z Babiše…apod.). Je to škoda. Samozřejmě ani dobrý program nemusí být zárukou té správné volby, s čímž mám řadu zkušeností nejen jako politik, ale i jako člověk aktivní v ochraně přírody. Velmi důležité je, kdo reprezentuje program, jaký má životní příběh a zda mu lze v dané věci věřit. Věřím, že právě i v tomto je síla Zelených.
reklama

 
V oblasti ochrany přírody a krajiny se opakují u řady stran obecné teze o potřebě zadržovat vodu, mít pestrou zemědělskou krajinu atd. Pokusil jsem se z programu Zelených, na kterém jsem se podílel, vybrat několik věcí, které jsou malé a velké současně a které naše země potřebuje a nebo nepotřebuje.

1) Kanál Dunaj Odra Labe

Ano, to zrovna není malá věc, ale je to celkem zajímavé téma. Nejen Zelení, ale další strany slibují konečně megalomanský projekt ukončit (Piráti/STAN; SPOLU). To, je dobře, ale součástí této vodní cesty jsou i plánované jezy u Děčína a jez u Přelouče, které jsou aktuálnější hrozbou pro přírodu, než zbytek kanálu DOL. Zelení dlouhodobě mají jasno a vystupují proti realizaci těchto dvou jezů. Jak je to ale vlastně u SPOLU a Pirátů/STAN? Zastaví také přípravu těchto jezů? Jak věřit SPOLU (ODS, KDU, TOP09), že nebudou pro splavňování, když toto na komunální úrovni aktivně podporují (např. představitelé ODS sní i o širším splavňování např. Deník: Z Hradce až do Hamburku lodí? Vize předků skomírá na zákonodárcích.)

2) Velké vodní nádrže

Zelení jsou proti realizaci velkých vodních nádrží, ne však absolutně a ideologicky. Zelení prosazují, aby správa vodních toků přešla pod Ministerstvo životního prostředí. V otázce přehrad budeme prosazovat, aby byl přehodnocen Generel lokalit LAPV, který definuje možné lokality a rezervy územní pro vodní nádrže. Tento Generel by měl projít standardním posouzením vlivu na životní prostředí (SEA). A měly by být ze seznamu vyřazeny lokality nacházející se v národních parcích, CHKO a jiných významných chráněných územích. Když se podíváme na program SPOLU, tak se tématu vyhýbá a realizaci nádrží připouští „Budování drahých vodárenských nádrží dovolíme jen výjimečně.“ U Pirátů/STAN jsem nic k této věci nenašel. Když se opět, ale podívám do své zkušenosti – kdy jsem se snažil za Zelené o zastavení konkrétního projektu na vodní nádrž Mělčany a vodní nádrž Pěčín (mj. I. zóna CHKO, EVL), tak to byli reprezentanti STAN a ODS (SPOLU), kteří prosazovali realizaci těchto vodních nádrží, které by představovaly velmi hrubé zásahy do životního prostředí. Tedy téma, kde jsou Zelení jediní reální reprezentanti environmentálně šetrného přístupu.

3) Krajinotvorné programy - Program péče o krajinu

Zelení prosazují zdvojnásobení prostředků do Programu péče o krajinu (téma si zaslouží samostatný článek). Tento finančně malý a zanedbávaný program (jeho části PPK B – opatření ve volné krajině i PPK C určený záchranným stanicím) je jeden z nejefektivnějších dotačních titulů v ochraně přírody a dokonce není zkažen velkou byrokracií. Za nižší desítky milionů je ročně podpořeno kolem 700 neinvestičních projektů na praktickou údržbu cenných přírodních lokalit. Každý rok se ale opakuje nejistota z alokací peněz a výzvy jsou vypisovány MŽP strašně pozdě. Budeme prosazovat nejen navýšení prostředků, ale i to, aby bylo možné dotace přiznávat na více let, navýšíme limit projektů (nyní je jen 250 000 Kč), průběžně budeme aktualizovat ceníky obvyklých opatření (aby šlo reálně zaplatit lidi na práci) a zajistíme, aby výzvy k podání projektů byly na počátku roku, nikoliv až během sezóny, někdy i po realizaci prací v terénu. Zasadíme se o snížení byrokracie v programech POPFK a v Operačním programu životní prostředí, aby byl využitelný i pro menší projekty a menší žadatele. U projektů LIFE chceme řešit menší podíl nutného spolufinancování projektů na obvyklou úroveň jiných evropských států.

4) Reforma České inspekce životního prostředí

Pověst ČIŽP v posledních letech mezi širokou ochranářskou komunitou upadla a je třeba provést zásadní změny v této instituci, aby se jí vrátila pověst profesionální a důležité složky ochrany životního prostředí a přírody. ČIŽP musí být schopná profesionálně a sebevědomě vystupovat i v případech velkých agropodniků, ekonomicky silných společností i proti státním podnikům, pokud je porušován zákon. Příkladů lhostejnosti, byrokratického formalismu, nezájmu o ochranu životního prostředí, odborných selhání předvádí ČIŽP nepřípustné množství – a nejedná se jen o mediálně známé kauzy otravy Bečvy, Milovického lesa a obory Bulhary, Plachty, pokutování entomologů, ale přehlížení likvidací biotopů aj. Zelení reformu ČIŽP a její podporu považují za jeden ze zásadních úkolů v oblasti ŽP.

5) Právo účasti veřejnosti ve správních řízeních

Množství lidí v ochraně přírody a krajiny, kteří se zajímají dále, než je jejich dvorek a dvůr, je hrozně malé. Ještě méně je lidí, kteří mají zájem, chuť a schopnosti se účastnit správních řízení. Tito aktivní občané ale opakovaně zamezili řadě brutálních zásahů do přírody a životního prostředí a je klíčové, aby byla v demokratickém státě umožněna účast občanů a spolků ve správních řízeních. Zelení vždy v tomto aktivně bojovali a bojují nyní prostřednictvím senátorů (Petr Orel, Jitka Seitlová…). Byli to Zelení, kteří podali ústavní stížnost na tzv. „Foldynův paragraf“, kterým byla zásadně omezena možnost účasti veřejnosti ve správních řízeních (bohužel Ústavní soud nejtěsnějším poměrem hlasů stížnost shodil). Zelení se jasně staví proti dalšímu omezování účasti veřejnosti v řízeních, které představuje nový stavební zákon a budeme prosazovat jeho přepracování.


reklama

foto - Hanousek Martin
Martin Hanousek
Autor je krajinný ekolog a zastupitel Královéhradeckého kraje za Zelené.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

20.9.2021 07:23
Tohle je velmi hezké, ale letošní volby nejsou přece o nějakých programech malých stran.
Vrátili jsme se obloukem do roku 1990, kde měly první volby po sametovce jen jedno téma:

Zůstaneme totalitní bolševickou zemí pod nadvládou Ruska, nebo půjdeme směrem k demokracii a Západní Evropě?

Dnes nám hrozí totální devastace státu i ekonomiky a vystoupení z EU, tj. opět návrat do Ruského područí.

Proto je potřeba volit toho, kdo má šanci Babiše porazit, jakýkoliv hlas pro neparlamentní strnu je vyhozený a může být připočítán právě jemu.

Tak, jak se naši demokratičtí politici dokázali spojit do dvou silných koalic, tak je nutné, aby naši demokratičtí voliči tyhle koalice volili.

Dobrý zelený program (i jednání) mají přece i Piráti..
Odpovědět
MH

Martin Hanousek

20.9.2021 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Krásný dne, Pavle, Zelení ještě parlamentní stranou jsou (jsou v Senátu a myslím, že naše zástupkyně a zástupci tam odvádí skvělou práci). Je snaha každé volby prezentovat jako přelomové - ano teď se opakujte zavřete oči a volte hlavně proti Babišovi koalice, ať vlastně chtějí cokoliv a ať za ně kandiduje kdokoliv. Tohle bude dlouhodobě dost průšvih (když i deklarují, že se po volbách rozpadnou na samostatné kluby).
Propadlý hlas neexistuje a už rozhodně ne, že by se započítal panu Babišovi. Snažím se dělat Zelenou politiku dlouhodobě a myslím, že se nám toho podařilo skutečně dosti. Zeleným pomůže každý hlas.
Zkuste volit rozumem i srdcem a nikoliv jen menší zlo, protože pak budeme stále žít jenom v tom zlu. A to by byla škoda. Právě Zelení jsou volbou pozitivní.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.9.2021 12:11 Reaguje na Martin Hanousek
Takže jinými slovy ... Zelení jsou super a skvělí a lidi, co je po zkušenostech z minula nevolí, přestože tomu ta dříve bylo, jsou holt pitomí.

Fakt vám přijde jako náhoda, že jste tam kde jste? Že o vás ve "velkých" volbách skoro nikdo ani nezakopne? Jak voliči, tak vámi oslovené strany před letošními volbami do PS?
A fakt vám přijde jako náhoda, že i v Praze jste poté, co jste byli součástí koalice ... a tedy měli šanci něco udělat ... dopadli opravdu tristně?


Vám absolutně chybí sebereflexe a schopnost analýzy, proč jste v minulosti jisté úspěchy měli, a teď jste úplně marní a nikdo si o vás neopře ani kolo.
Neberte to osobně, ale tento článek a váš příspěvek v diskuzi jsou toho úplně jasné příklady.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.9.2021 19:34 Reaguje na Svatá Prostoto
ono ve své podstatě nazelenalý jsou už všechny strany, takže volit zelený ze sentimentu je trochu moc málo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.9.2021 12:20 Reaguje na Martin Hanousek
Jo, a s tím Senátem bych byl dost opatrný.

https://senat.cz/senatori/index.php?ke_dni=20.9.2021&O=13&lng=cz&par_2=2

Jako fakt za SZ je tam jen jeden ... Orel z N Jičína. Zbytek jsou takové různé slepence, ke kterým se SZ v podstatě přifařila

Když vezmu můj obvod, tak u Lásky na webu čtu tohle ... "Kandidoval jsem jako nezávislý za Stranu zelených, KDU-ČSL s podporou Pirátů ...". Takže pokud bych se chtěl řídit třeba podle něho, tak mám na výber PSTAN, SPOLU a pak někde daleko vzadu SZ.

Takže bych to s těmi vašimi zástupci a zástupkyněmi fakt nepřeháněl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2021 14:11 Reaguje na Martin Hanousek
Hluboký omyl, hlasy pro strany, které se nedostanou do Parlamentu se rozpočítávají v určitém poměru těm, které se dostaly. Dříve tam byl velký bonus pro vítěze, dnes je nižší. A kždé procento těm, které mají šanci porazit soudruha nejvyššího, má cenu zlata. Doslovně, jeho deseti (sto)miliardové tunely to dokládají jasně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2021 21:00 Reaguje na Martin Hanousek
Já nevolím menší zlo, ale progresivní strany, které chtějí, abychom byli rovnoprávní členové EU.
A pokud budeme váženými členy EU a budeme mít odpovídající hlas, budeme taky budovat čistou energetiku a Green deal, což je vše dosti zelené, nemyslíte??
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.9.2021 09:31
99% lidí ,kteří navštěvují Ekolist zcela jistě má kladný vztah k životnímu prostředí i jeho ochraně.
Položil jste si někdy otázku proč? tito lidé nemají zájem podporovat Zelené v parlamentních volbách anebo obecně se velmi odtažitě k této partaji
staví ?
Již jsem na to několikrát upozornil, chyba neleží na jejich neuvědomělosti, ale na chybách které Zelení nasekali v nedávné minulosti.
A ztratili kredit důvěryhodné politické strany, který se logicky promítá do výše jejich preferencí + - 1.5%.
V porovnání s preferencemi Zelených na západ od nás je to žalostný výsledek.
Doporučil bych jednu věc, až utichne volební vřava ,nechte si udělat solidní politologickou analýzu, která vám objektivně řekne ,kde jste nasekali chyby a doporučí co dělat do budoucna, abyste se dostali do Sněmovny.
Za sebe mohu jen prohlásit, že lituji toho, že nějaká skutečně zelená strana nemá zastoupení v Poslanecké sněmovně.

Odpovědět
DA

DAG

20.9.2021 10:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Chyby jsou jedna věc. Viz. Kateřina Kompost. Druhá, že sice mají dvoje předsedensto, ale kromě zelené ideologie nemají jiný program nebo o něm nemluví.
Grendeal Vám zdravotní péči nezajistí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

20.9.2021 22:02 Reaguje na DAG
on problém je ten, že s "zeleným" programem je navíc pro příčetného bělocha středních let (natož pro konzervativně pravicového mačistu) nechtěný bonus blouznivého ultralevičáctví, genderismu, rasismu naruby a dalších dárečků (viz hausmann a jeho dárkový koš). kdyby se zelení vrátili k příčetnému bursíkovskému směřování (takoví v podstatě městští zelení lidovci), měli by svých plusmínus deset procent. takhle mají houno. což mě naplňuje nadějí, že to s námi není zas tak špatné.
Odpovědět
DA

DAG

21.9.2021 09:44 Reaguje na Lukas B.
Pravda. Na diskriminaci zlých bílých mužů, kteří všechnu tu jejich srandu platí jsem úplně zapomněl.
S těmi městskými lidovci je to pěkný příměr. Myslím, že tuto mezeru celkem zaplnili Starostové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2021 17:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
99% má kladný vztah, ovšem otázka je, jak se to u nich projevuje.
U drtivé většiny tak, že jim jde o plné panděro a celé ŽP se jim skutečně líbí, pokud nemusí VŮBEC NIC dělat a hlavně když se nemusí vůbec omezovat. Chtějí mít energie zalevno (na druhém místě čisté), chtějí si kupovat hromady plastových krámů (za druhé by se jim líbilo, kdyby je po nich někdo uklízel).

Samozřejmě budou jezdit v čadícím dýzly, protože je levnější, budou topit "bursíkovými ekologickými peletkami", protože jsou zase nejlevnější.

Vy sám se silně bedákáte kvůli zdražování elektřiny, hroutíte se, že EU neprodukuje nejvíc plastových krámů na světě. Stále argumentujete růstem HDP a zvyšováním životní úrovně, přitom víte, že oboje je na ŽP nejhorší jed.

A tihle 99% budou volit do vedení státu ty, kteří jim ty ropácké postupy budou podstrkovat. V tomhle marasmu žádní zelení nemají absolutně šanci, i kdyby byli zlatí diamantoví.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.9.2021 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Já tedy nevím jak vám slouží paměť, ale zkuste si vzpomenout, kdo, kdy a proč přišel s tím, že nafta je spásou lidstva a cpal ji hlava nehlava skoro i do skůtrů.

To fakt nebyl nápad obyvatel naší české kotlinky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.9.2021 19:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Vím to jistě. Nikdo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.9.2021 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl
No, víte to jistě ... jako víte řadu dalších věcí:-))).

Podle toho ty vaše příspěvky vypadají:-).

Ale abych nebyl taková ku ... ehm ... prodejná děvka, tak vám napovím. Proč ve Státech v osobáku naftu neuvidíte, jak je rok dlouhej?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2021 16:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Vím jistě, že nikdo normální nikdy neřekl, že "nafta je spásou lidstva".
Zkuste dokázat opak.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.9.2021 14:03
V článku je přesně a jasně napsáno, proč zelené nevolit. A kdo volí zelené, tak volí poškozování životního prostředí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.9.2021 22:19 Reaguje na Radim Polášek
1*
Odpovědět
ig

20.9.2021 22:31 Reaguje na Radim Polášek
+1
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

20.9.2021 16:58
Stranu zelených v žádném případě nezatracuji. Podívala jsem se na seznam kandidátů SZ pro některé kraje (https://volby.cz/pls/ps2021/ps11?xjazyk=CZ&xv=1&xt=1) a jsem toho názoru, že za žádnou jinou stranu nekandiduje tak velký počet kvalitních lidí, kteří se do ochrany přírody dlouhodobě zapojují a hodně dobrého pro ŽP už vykonali (např. Mojmír Vlašín z Brna, Jirka Kulich z Krkonoš; z Jihočechů má mou velkou důvěru hydrobiolog Honza Kubečka, který je vynikajícím vědcem i člověkem). Zrovna tyhle kandidáty nepodezřívám z žádných zištných úmyslů ani z toho, že by u nich ochrana ŽP nebyla na prvním místě. Netroufám si to ale říct o všech kandidátech.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

20.9.2021 17:00
Kdyby nebylo předvolebních výzkumů, které SZ přisuzují jen cca 1,5 % hlasů, měla by SZ mnohem vyšší šanci na to dostat se do sněmovny. Za Matěje Stropnického se Zelení hodně zadlužili, takže dnes nemohou investovat do volební kampaně (ani nevím, jak jsou na tom s umořováním dluhu). Chápu, že za stávající situace mnozí jejich potenciální voliči nechtějí riskovat a dají hlas Pirátům (podobně je na tom Trikolóra+Svobodní, jejichž potenciální voliče do sebe nasává SPD). Mrzelo mne, že Piráti nechtěli se Zelenými jít do koalice, i když zrovna v „mém“ okrese by Piráti se Zelenými do koalice šli. U SZ bych překousla to, že odmítá jadernou energii, protože všichni ostatní se na potřebě jádra shodnou. Oko bych nad tím zamhouřila ale jen za podmínky, že by důrazně hájili zájmy ochrany přírody.

Přeji SZ, aby získala alespoň těch 1,5 % hlasů, a měla tak nárok na státní příspěvek (100 Kč za jeden hlas).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2021 20:55 Reaguje na Majka Kletečková
Ochrana ŽP je velmi důležitá součást naší civilizace, jenže my bojujeme dnes o existenci jako demokratický stát. A prioritou je porazit totalitáře. SZ musí počkat, hlas pro ni je horší, než nejít k volbám vůbec.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.9.2021 10:44 Reaguje na Majka Kletečková
Ale prd, Zelení jsou prostě nevolitelní, pokud si voliči aspoň trochu pamatují ... což zjevně ano.

Na prdel dostali i v minulých volbách, stejně jako třeba v posledních volbách v Praze.

Vy byste se k nim hodila ... taky hledáte chyby všude možně, jen ne u nich.
Odpovědět
ig

20.9.2021 22:36
Volme Zelené, potřebujeme nové Bursíky, Jacquesové, Stropnické.
Volme Zelené, potřebujeme spalovat dřevo, plyn a uhlí po megatunách.
Volme Zelené, potřebujeme zastavit výstavbu infrastruktury.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.9.2021 10:16 Reaguje na
Hlavně nevolte totalitní babišistán.....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.9.2021 10:47 Reaguje na Pavel Hanzl
No, s tou totalitou bych byl opatrný ... stačí jeden virus je všude možně.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.9.2021 13:33 Reaguje na Svatá Prostoto
To není o viru, to je o totálně zkorumpované státní správě. Příkladů je něurékom.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.9.2021 16:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak bavíme se o korupci, nebo totalitě?
Asi vás to překvapí, ale fakt to není jedno a to samé.

Což neznamená, že nelze mít při troše snahy 2v1:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.9.2021 19:37 Reaguje na Svatá Prostoto
Korupce je neoddělitelá součást totality.
Zvláště u nás.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.9.2021 14:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale prd, můžete mít totalitu jak řemen a korupce minimum, resp. korupce stejně, jako ve demokratických státech.

A samozřejmě naopak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2021 16:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Potom asi nevíte, co korupce vůbec znamená. Každá totalita je na korupci postavená už z principu.
Odpovědět

Jirka Černý

21.9.2021 19:06
Názorově se sejdeme akorát u kanálu Dunaj Odra Labe. U vodních nádrží už mám výhrady a možnost aby široká veřejnost mluvila do správních řízení po zkušenostech se zelenými vyloženě vyzní jako trojský kůň. Je celkem vtipné jak zelení ostatní strany napadají v případě že podle jejich představ ve svém programu dostatečně neřeší ekologii a sami se k podstatnějším tématům nevyjadřují vůbec a nebo by bylo lepší kdyby to nedělaly.
Za mně rozhodně ne.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist