Martin Vrtiška: Francie a Švédsko rozjely biometan. Uděláme to i my?
reklama
Všeobecně se má za to, že „plyn“ znamená „CNG.“ Je to jedna z mnoha zkratek, které ne úplně přesně vystihují skutečnost. Pokud totiž některému pohonu patří budoucnost, jedná se o biometan (BioCNG), neboli obnovitelný plyn.
Stručně a zjednodušeně řečeno jde o jde o plyn vyráběný z organických zbytků, tedy například z gastro odpadů, odpadů potravinářského průmyslu i třeba z bioodpadu ze zahrad či z domácností. Nezní to příliš vábně, ale nejnovější akreditace potvrzují, že biometan má jako palivo neutrální uhlíkovou stopu, přičemž jeho efektivitu zejména v městské dopravě dokazuje hned několik příkladů. V neposlední řadě je biometan (BioCNG) kompatibilní obnovitelný plyn použitelný ve kterémkoliv CNG dopravním prostředku. Může být distribuován již vybudovanou plynárenskou soustavou na stávající CNG plnící stanice, kterých je v ČR více jak 200.
Švédsko se na počátku minulé dekády rozhodlo velkoryse a prozíravě využívat a podporovat biometan. Z dat švédského statistického úřadu vyplývá, že v roce 2018 už devět z deseti dvoustopých dopravních prostředků využívající pohon na některý z plynů jezdilo právě na biometan. Primárně Švédsko formou „bonus – malus,“ kdy vozidla s nižší uhlíkovou stopou získávají cenové zvýhodnění při nákupu a naopak, podporuje hromadnou dopravu. Biometan se ale dokázal prosadit i v soukromých vozových parcích. Už v roce 2016 automobilka Volvo s úspěchem představila luxusní model V-90 Bi-fuel.
Jen pro zajímavost uveďme, že Švédsko podporuje také využití bioplynu s důrazem na biometan i ve výrobě tepla. Energetické strategie pro roky 2020 až 2024 počítají s tím, že tento způsob využití biometanu bude zvýhodněn úplným vynětím z daňové povinnosti.
Ale zpátky k biometanu v osobní dopravě. Francie zastává podobně prozíravé stanovisko jako Švédsko. Výrazem tohoto strategického uvažování je fakt, že roku 2018 dosáhla produkce biometanu ekvivalentu 714 GWh, což bylo o skoro osmdesát procent více než roku 2017. V roce 2011 byla ve Francii spuštěna první výrobna biometanu, na konci roku 2019 jich bylo v provozu již 123. Pro porovnání v ČR byla první výrobna biometanu spuštěna v Rapotíně v roce 2019.
Takový důraz se nutně odráží i v oblasti dopravy. Jen v Paříži se autobusy poháněné biometanem natolik osvědčily, že si město v říjnu loňského roku objednalo dalších 409 dvanáctimetrových autobusů. Biometanový pohon jim umožňuje dojezd kolem 400 kilometrů. Tato nová řada autobusů má podle autorizovaných údajů „prakticky nulovou“ uhlíkovou stopu a ve srovnání s vozy poháněnými dieselovými motory jsou také o polovinu méně hlučné. Biometanové autobusy se starají primárně o dopravu ve středu Paříže, přičemž „špinavé“ starší vozy jsou z centra postupně vyřazovány.
Myslím, že všechna výše uvedená fakta jsou dostatečně výmluvná na to, aby založila vážnou strategickou diskuzi o tom, jak zařadit pohon biometanem i do české veřejné hromadné dopravy.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (51)
Richard Vacek
6.3.2020 07:34Karel Ploranský
8.3.2020 18:09 Reaguje na Richard VacekTakže s ním neuspějete, organická hmota se bude dál ničit a aby jí bylo na výrobu plynu dost, tak dáme na pole co nejvíc kukuřice. Což je plodina, která ze všech nejhůře chrání půdu před vodní erozí, pokud pozemek není vodorovný. A ke všemu půda s nedostatkem organické hmoty je proti erozi tak jako tak méně odolná. Odplavováním povrchové vrstvy ornice ztrácíme to nejcennější, to co dělá půdu úrodnou.
Udělat z hlíny ornici trvá desetiletí.
Udělat z ornice hlínu - to bohužel jde rychle. A daří se nám to skvěle...
PavelA
6.3.2020 08:09A teplem třeba vytápět skleníky.
Jiří Daneš
6.3.2020 14:55 Reaguje na PavelAJiří Svoboda
6.3.2020 15:16 Reaguje na Jiří DanešVladimír Wagner
6.3.2020 08:22pavel peregrin
6.3.2020 08:46 Reaguje na Vladimír Wagnervaber
6.3.2020 08:41Jiří Svoboda
6.3.2020 09:04Pavel Hanzl
6.3.2020 09:29 Reaguje na Jiří SvobodaPrvní by mělo být vrátit zbytky do půdy, ale městské skládky, gastroodpad atd. atd. je možno použít na výrobu bipoplynu.
Ideální by bylo tento plyn obohatit výrazně vodíkem z fve, čímž by vznikl velmi energeticky bohatý pohon čistě z OZE. Já vím, zavláště v babišistánu je to fantazie hodně vzdálená.
Jiří Svoboda
6.3.2020 09:40 Reaguje na Pavel HanzlNadáváte na Babiše. A kdo tu u nás vybudoval nejvíce bioplynek? Není to pokrytecké na něj nadávat?
Pavel Hanzl
6.3.2020 10:20 Reaguje na Jiří SvobodaRichard Vacek
6.3.2020 10:32 Reaguje na Pavel HanzlPetr Eliáš
6.3.2020 12:17 Reaguje na Richard VacekJan Šimůnek
6.3.2020 15:21 Reaguje na Petr EliášJediná rozumná cesta je odchod z EU nebo její rozbití. Stejně k tomu dříve nebo později dojde, a čím dříve, tím lépe.
Karel Ploranský
8.3.2020 18:17 Reaguje na Petr EliášMůžete mi prosím sdělit, kdy se vás kdokoliv zeptal, jestli chcete to či ono regulovat, a jak? Konzultoval to s voliči ve vašem obvodu poslanec, kterého jste volil do Europarlamentu?
Na to, co z Bruselských byrokratů vypadne, máte stejný vliv jako na pohyb planet. Tj. naprosto nulový.
A stejný vliv jako vy, tj. naprosto nulový, má kterýkoliv z nás.
Jiří Svoboda
6.3.2020 10:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.3.2020 12:46 Reaguje naPavel Hanzl
9.3.2020 14:04 Reaguje naMiroslav Vinkler
6.3.2020 10:07Tady se skutečně výroba bioplynu z odpadů vyplatí a můžeme mluvit o solidní ekonomice v biometanu. Naproti tomu celý okres Šumperk,kde obec Rapotín leží má asi 120 tis. obyvatel a je zřejmé,že se firma musí ohánět, aby bumbrlíčka nakrmila.
Protože jsem BPS Rapotín navštívil , oceňuji techniku provedení i způsob provozování. Podle mého názoru, ale cesta přes biometan není tím pravým ořechovým. Základním problémem téměř všech BPS je co s teplem,zejména v létě.
Jiří Svoboda
6.3.2020 15:19 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
6.3.2020 10:15A teď vážně: Biometan má smysl tam, kde je nadbytek "přirozeně vznikajícího" organického odpadu, který navíc není možno zužitkovat jinak a lépe (např. kompostováním). Navíc musíme počítat s tím, že vzniká velmi agresívní odpad, v němž mohou být např. nakoncentrovány těžké kovy (a proto nebylo možno vstupní surovinu kompostovat nebo jinak rozumněji zužitkovat). A musíme mít zajištěnu bezpečnou a nekonfliktní likvidaci tohoto odpadu. Bioplynka, která toto zajištěno nemá, je v podstatě ekvivalentem permanentní ropné havárie.
Jinak se z toho vyklube jen další totalitní hurá akce, která nadělá víc škody než užitku a již ve střednědobé perspektivě životní prostředí poškodí (včetně sumy produkce CO2 na celý proces v širším kontextu).
Milan Milan
6.3.2020 11:05Karel Ploranský
8.3.2020 18:20 Reaguje na Milan MilanČech M.
6.3.2020 12:29Těmi špinavými myslí i ty na klasické CNG? Ty ale nejsou o nic špinavější, než tyto BioCNG, exhalace jsou stejné, rozdíl je jen v získání toho plynu. A rozhodně neplatí vždy, že zemní plyn když nevytěžíme, tak zabráníme oteplování planety, spousta ho totiž přirozeně uniká ze země do atmosféry a s táním permafrostu ještě daleko víc.
Jiří Daneš
6.3.2020 14:4816,0426 kg CH4 + 4x 15,9994 kg O2 = 1x 44,0098 kg CO2 + 36,0304 H2O.
Cca 44 kg CO2 z cca 16 kg biomethanu je neutrální uhlíková stopa? Chápu, že každá liška chválí svůj ocas a každý obchodní ředitel Energy financial group, svůj budoucí možný kšeft.
Jiří Daneš
6.3.2020 14:5016,0426 kg CH4 + 4x 15,9994 kg O2 = 1x 44,0098 kg CO2 + 36,0304 kg H2O.
Cca 44 kg CO2 z cca 16 kg biomethanu je neutrální uhlíková stopa? Chápu, že každá liška chválí svůj ocas a každý obchodní ředitel Energy financial group, svůj budoucí možný kšeft.
Milan Milan
6.3.2020 15:52 Reaguje na Jiří Daneš"Methan může reagovat explozivně s kyslíkem
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O."
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Methan
Milan Milan
6.3.2020 15:57 Reaguje na Jiří DanešBěhem procesu navíc vzniká hmota bohatá na živiny sloužící jako kompostové hnojivo, čímž se živiny vracejí do půdy, zvyšuje se obsah organických látek a z atmosféry se sekvestruje uhlík. Tento cirkulárně-ekonomický přístup snižování emisí CO2 díky vázání uhlíku do půdy vede k snižování obsahu CO2 v ovzduší. Tím je vytvořen uhlíkový cyklus s negativní bilancí, kterou zemský obal potřebuje".
autor: 27. prosince 2018, Milan Frydryšek
Zdroj: www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/zemni-plyn-je-dnes-idealnim-resenim-pro-udrzitelnou-dopravu
Jiří Daneš
6.3.2020 18:45 Reaguje na Milan MilanNehledě k smradu, zamořujícím okolí při manipulaci s bioodpadem. Byl jste někdy u bioplynky, když se zavážela?
pavel peregrin
7.3.2020 14:28 Reaguje na Milan Milanpavel peregrin
7.3.2020 18:31 Reaguje na Čech M.vaber
7.3.2020 09:51 Reaguje na Jiří DanešJaroslav Olšanský
6.3.2020 18:37Katka Pazderů
6.3.2020 18:53Toto je z Brna:
https://www.czba.cz/aktuality/testovani-se-osvedcilo-autobusy-v-brne-pojedou-na-bioplyn-z-odpadni-vody.html
V ČR bylo na konci roku 2018 582 bioplynek, s produkcí 1,3 mld m3 plynu. Jen to musí být pro producenty výhodnější, než využívat bioplyn pro výrobu elektřiny a teplo pro vytápění. Téměř každá bioplynka má totiž ve svém areálu také připojení na plynárenskou soustavu ČR.
Milan Milan
6.3.2020 21:20 Reaguje na Katka PazderůZdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/sdruzeni-biometan-muze-do-2030-nahradit-plyn-ve-1-4-domacnosti/1764732
Jan Šimůnek
7.3.2020 09:48 Reaguje na Katka PazderůKatka Pazderů
6.3.2020 19:02https://www.indiamart.com/proddetail/cpc-food-waste-based-bio-gas-plant-20516235055.html
Jan Šimůnek
7.3.2020 10:01 Reaguje na Katka PazderůTo se ovšem hodí pro zemi, kde je podstatně tepleji než u nás (takže nároky na produkci tepla jsou výrazně nižší).
A navíc jedním z důležitých aspektů celé té akce je, že naprostá většina tamního obyvatelstva nemá přístup k záchodu (dokonce ani tak primitivnímu, jako je tyč u hnojné jámy). Takže je to i určitá motivace pro tamní lidi, aby si pořídili jakýsi primitivní uzavřený (kvůli přenosu infekce hmyzem) záchod a nechodili kálet na ulici.
Dalším obrovským průšvihem je tamní hnojení zeleniny nekompostovanými fekáliemi (protože přenos parazitů a až 1,5 kg červů ve střevech), opět by zavedení těchto záchodů pomohlo i na tomto poli. Ovšem museli by vyřešit suplementaci populace vitamínem B12, protože pro masy venkovského obyvatelstva jsou jeho hlavním zdrojem právě stopy lidské stolice na zelenině.
Vilda Smakal
8.3.2020 14:19Máme tady auta na CNG. Nová auta mají emisní normy euro 6.
Jenže to by třeba to CNG se nesmělo zvedat k závratným částkám 30 kč za kg plynu. Kdo to koupí ? Nikdo ! To je ta otázka při vymýšlení dalších paliv, které ve finále budou tak drahá na provoz, že se to auto s tímto pohonem nevyplatí kupovat.
Tady přeci nejde o ekologii, že ?