https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-berg-jak-se-mestu-gent-podarilo-prejit-z-aut-na-cyklodopravu?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Berg: Jak se městu Gent podařilo přejít z aut na cyklodopravu?

22.10.2022
Nekrytá část obřího parkoviště pro kola u nádraží.
Nekrytá část obřího parkoviště pro kola u nádraží.
Zdroj | Michal Berg
Belgický Gent je město, které by mělo být vzorem v tom, jak je možné za relativně krátkou dobu zásadně zlepšit město pro pohyb pěšky a hlavně na kole. Myslím, že by sem měl jet každý starosta povinně na stáž. Co se jim tu za krátkou dobu - se vším začali v roce 2012 - povedlo?
reklama

 
Za deset let let se zásadně zvedl podíl těch, co jezdí na kole. Dosáhli podílu cyklodopravy na všech druzích dopravy 35 % (modal split), což byl cíl pro rok 2030(!). Zavedení rychlostního limitu 30 km/h uvnitř celého centra bylo jedním z prvních kroků.

Parkování kol je další věc. Od roku 2015 přidali 12000 parkovacích míst - pro kola. Cílem je, aby každý měl od domu místo na parkování kola do 100 metrů. Vedle nádraží je obrovské parkoviště, jeho část je krytá, ta je pro abonenty.

Pro abonenty je k dispozici kryté parkoviště, kde jsou stovky kol.
Pro abonenty je k dispozici kryté parkoviště, kde jsou stovky kol.
Zdroj | Michal Berg

Projekt Cycling embassy vznikl ve spolupráci města a škol. Nabízí 8000 kol k půjčení, včetně cargo kol, a také několik míst pro cykloservis nebo pro drobné opravy.

Integrovaný parkovací systém pro auta pak oceňuje parkování na ulici jeho reálnou cenou a motivuje k parkování pod zemí, na kraji města a používání kol nebo MHD.

Důležité bylo také omezení tranzitní dopravy z jedné čtvrti do jiné. Taková doprava musí použit okružní trasu a nemůže z jedné čtvrti kličkovat do druhé malými uličkami.

Kromě toho se jim podařilo postavit nezanedbatelná čísla kilometrů cykloinfrastruktury, mostů nebo podjezdů, aby byla jízda na kole bezpečná a pokud možno oddělená od ostatního provozu. To vše za cca 10 let, ve městě které je celkem historické, takže toho místa v centru nemá nadbytek.

Vedle nádraží je také jedna z několika místních cykloambasád, tedy místo, kde je možné si kolo nechat opravit, vypůjčit nebo koupit příslušenství.
Vedle nádraží je také jedna z několika místních cykloambasád, tedy místo, kde je možné si kolo nechat opravit, vypůjčit nebo koupit příslušenství.
Zdroj | Michal Berg

Pod těmito fotkami na twitteru se sešlo pár argumentů “kopcem”. Tedy že jinde, kde jsou kopce, by to nešlo. Na to mám jen jednu odpověď: Milí zlatí, sedněte si jedinkrát na elektrokolo a zjistíte, že ten argument dávno neplatí. Já žiju ve městě, které je v horách a denně zažívám to, že problém nejsou kopce, ale chybějící infrastruktura.

Každopádně si projděte fotky z Gentu a pokud jste v nějaké funkci, která může dopravu ovlivňovat, zajeďte se tam podívat.

PS: jako bonus je mezi snímky obrázek cyklonosiče na věc, kterou byste na kole asi nečekali.


reklama

Gent

předchozí    další
Kdo pozná, k čemu je tento nosič?
Kdo pozná, k čemu je tento nosič?
Zdroj | Michal Berg
Kdo pozná, k čemu je tento nosič?
Ano, k tomu, abyste si mohli vozit berle, hole nebo udice na ryby 😉
A lidé na kolech i pěší spolu dokážou koexistovat.
A tohle jsou výsledky: kola jsou v Gentu všude.
Cargo kola jsou zde běžná.
A kdo nemá vlastní, může si cargo kolo vypůjčit na ulici v rámci sítě Baqme.
foto - Berg Michal
Michal Berg
Autor je český politik a podnikatel v oblasti IT, od ledna 2020 spolupředseda Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Pepa

22.10.2022 08:31
U nás to sice bude sezónní záležitost, tak 8 měsíců v roce, ale snad již brzy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2022 08:49 Reaguje na Pepa
Jo, to se jim tam jezdí, když je to tam samá rovina.
Chtěl bych je vidět, jak jezdí denně z Barrandovského sídliště na Chodov, Háje, nebo Kobylisy, například a zpět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2022 10:18 Reaguje na smějící se bestie
Jezdil jsem po Brně na kole celý život, do práce i po hospodách i kamkoliv jinam, nekupoval jsem si ani šalinkartu. A Brno rozhodně rovinaté není.
Dnes jezdím na elektrice a je to pohoda úplná.
Jenže schází ty cyklošky, silnice jsou nebezpečné a na chodnících jsou lidi...přitom by stačilo půl pruhu na silnici..
Auta ho můžou využívat naplno, když tam není zrovna cyklista, ten má přednost.
Odpovědět
JM

Joska Malý

25.10.2022 00:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Kecy v klecy. Jezdím po Praze celý život a nebezpečná rozhodně není. To jsou jen hloupé řeči neomarxistů a přivandrovalíků z malých měst. Cyklostezek netřeba, jen se chovat dle silničního zákona. A rozhodně nejezdit po chodníku, nedejbože s el-kolem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2022 21:23 Reaguje na Joska Malý
To jezdíte šalinou, že?
Odpovědět
JM

Joska Malý

27.10.2022 19:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechápu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 18:51
Já si myslím, že od toho jsou volby ... aby mohli lidi dát jasně najevo, co chtějí a co ne ... a jak moc například i se stranou pana polopředsedy souzní.
A ty nedávno byly a víme, jak to dopadlo.

Jinak tohle je taky argument ... "Já žiju ve městě, které je v horách a denně zažívám to, že problém nejsou kopce, ale chybějící infrastruktura." ... Bergovi je jednak 40, jednak je ze Vsetína, který má nějakých 25 tis. obyvatel a 58 km2 ... tam se dá pomalu všude chodit pěšky.

On ani ten Gent není zase tak velký a hlavně, když se podívám co tam stojí MHD ... https://www.delijn.be/en/tickets/ ... tak chápu, že to kolo má něco do sebe.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

24.10.2022 21:11 Reaguje na Svatá Prostoto
MHD v Ghentu je trošku dražší, právě i proto, aby lidé byli více motivovaní přejít na kolo. Ale hlavně je to o jiném myšlení, o podpoře cyklo a pěší dopravy. Západ buduje města krátkých vzdáleností.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.10.2022 21:59 Reaguje na Katka Pazderů
ono je to trošku jinak.
1. jiná struktura osídlení. nebaví mě to znova vypisovat. gůglujte. německo-beneluxký prostor nemá velká centra nad milion, ale souměstí řádu jednotek statisíců
2. jiná struktura ekonomiky. je-li městys na houmofisu, na podivném dotačním sektoru ekonomiky nebo na perpetu mobile služeb, může se chovat "divně". má holt vejfuk jinde, třeba tisíc kilometrů na východ nebo na druhém koci planety. všeho jen do času.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.10.2022 11:44 Reaguje na Katka Pazderů
Trošku dražší ... a tak ten byl fakt dobrej.
Plus velikost obou měst, fakt, že Praha je navíc centrem pro celý váš kraj ... a nejen ten ... a nejsem si jist, jak by ty statisíce dojížděčů uvítali přesednutí z příměsta na kola.
Město krátkých vzdáleností ... vy jste si četla nějaké brožurky z IPRu, ne? Bo to je úchylárna jak cyp. Tady na jedné straně praskají školy ve švech a úspěch je se na nějakou vůbec dostat, a ty budete blbnout s městem krátkých vzdáleností.
Hlavně když to píšete vy, co bydlí u Kralup a učí v Suchdole na hnojárně ... pokud tedy TOHLE není ta krátká vzdálenost, v tom případě se Boháčovi & spol. omlouvám:-)))
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2022 08:38
Pokud u nás rovněž zakážeme dopravu motorovými vozidly mezi čtvrtěmi/ulicemi, lidé přejdou i na bicykly. Doplnil bych to zákazem parkování kromě jednoho vyhrazeného místa a hned se v takovém městě bude lépe žít.
Odpovědět
ig

23.10.2022 15:12 Reaguje na Richard Vacek
No, já bych v takovém městě nechtěl žít vůbec, a ne že lépe :-)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2022 15:49 Reaguje na
No a takovým staromilcům by progresivní mládežníci propíchli pneumatiky a příště by už neremcali.
Odpovědět
ig

23.10.2022 17:59 Reaguje na Richard Vacek
Ještě bych to doplnil o znárodnění bytů a jejich přidělování podle skutečných potřeb a ne podle nějakých virtuálních zásluh a ráj bude dobudován.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.10.2022 16:47 Reaguje na Richard Vacek
A když zakážeme všechno, co má kola, objeví se spousta koní.
Pomocí zákazů lze lidi dotlačit do kdejakých nesmyslů.

Co občané opravdu chtějí je celkem jasné.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.10.2022 20:36 Reaguje na Viktor Šedivý
z jiné diskuse na jiném prostoru - automobily byly legislativními požadavky natlačeny do obludné velikosti a hmotnosti (= nároky na šířku pruhů a na parkování), a to zejména hvězdičkami za pasivní a aktivní bezpečnost. kdyby byl nějaký restart, objevily by se rychle městské kočáry s maximálkou okolo padesátky a s motorem ze sekačky za cenu sekačka + bicykl, tedy řádově málo desítek tisíc, se spotřebou jako sekačka přenositelné ve dvou mužích - něco jako městský velorex. no zkuste si něco takového homologovat.
(mimochodem, koukněte na strejdu gůgla, jak dlouho dělník u forda v montovně vydělával na plechovu lízu, čili model T)
Odpovědět
ig

23.10.2022 22:32 Reaguje na Lukas B.
Tyhle názory imho vycházejí ze špatné interpretace způsobu používání automobilů. Podle mě málokdo používá auto jen ve městě, leda tak když rozváží pizzu - a ten už obvykle levné miniauto má. Normální člověk toho najezdí víc mimo město a po jeho okraji než do centra (já jedu do centra tak 4x za rok - když už mám to auto). A podle toho si též vybírá auto, takže by tím velorexem nějaké velké štěstí neudělal :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.10.2022 08:04 Reaguje na
Ale takové jednoduché levné auto vůbec nelze vyrábět - kvůli legislativním omezením musí být auto obrovské a váží víc jak tunu (a když je pokrokové tak ještě mnohem víc).

Přitom z druhé strany jsou lidem jako ideální dopravní prostředek vnucována kola s pomocným motorem.

Takže zanedlouho něco jako ty velorexy uvidíme, jen to nebude "racionálně redukované auto" ale "přerostlý bicykl".
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.10.2022 09:24 Reaguje na Viktor Šedivý
přesně tak, legislativně je možné na silnicích a cyklostezkách používat něco, co je kapotovaná tříkolka (čtyřkolka) a je to elektrokolo (má to symbolické šlapky a motor 250w a přípomoc do 25km/h).
městská levná autíčka (od 16 let, omezení výkonu a do 50 km/h) jsou všechno jiné než levná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:26 Reaguje na Viktor Šedivý
Vy fakt nevíte,že se vyrábí celá řada vyloženě maLých aut? Od citigo, přes Ford K, Nissan micro atd. atd. atd atd? To jsou staré modely, nové neznám, ale vidím jich na silnicích dost.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 11:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Vymírají, bo s ohledem na sílící regulaci, která se promítá do ceny, jsou tak drahá, že si je už málokdo koupí.

Stačí se podívat na nabídku automobilek ... CitiGo je possmrti, Fabča v kombíku taky, v Kolíně se dělá už jen Toyota, bo PSA to s těmi prcky vzdali ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:27 Reaguje na
Přes 80% automobilů za celou svoji existenci město prakticky neopustí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 11:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Na tuhle blbost jste přišel jak?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:35 Reaguje na Lukas B.
Požadavky na bezpečnost vychází z praxe, šofér se nechce při havárii zabít.
Kouzelný případ se stal někdy za první republiky, kdy mladý syn fabrikanta s novým, plechovým autem, se někde skutálel ze schodů a přežil to.
Takže byl plech označen za superbezpečný materiáll, bo starší auta s dřevěnou karosérií se při havárii rozštípaly a krutě dořezaly celou posádku. Zlatý věk automobilismu!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 11:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale prd ... ty mraky nablblých asistentů riziko havárie snižují tak, že prakticky vůbec. Ostatně ... prohlídněte si to svoje Note, o kterém jste psal, že ho máte, a koukněte kolik je v něm podobných kravin ... a pak to srovnejte s dnešní Microu ... abychom zůstali u jedné značky.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.10.2022 05:29 Reaguje na Viktor Šedivý
Občané chtějí zachránit planetu - kdo by nechtěl, že. Proto jim zakážeme auta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 10:28 Reaguje na Richard Vacek
Mám někdo něco fakt zakazuje? Ošetřující lékař, nebo maželka?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
No, pokud jim umožníme si koupit auta, o která nijak nestojí a která valná část z běžných lidí nezaplatí, tak děláme jako co?

A jestli někdo věří tomu, že by po tom 2035 nedošlo během pár let k reálnému zákazu aut se spalovacím motorem, tak ať si to užije ... já tedy ne.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.10.2022 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Pravděpodobně jste se neseznámil s řadou opatření, která jsou konána v zájmu vesmírného blaha a která vám mají maximálně znepříjemnit vlatnictví a provozování auta.
Například takové ekologické známky (plakety), které si musíte pořídit, pokud jste tak zaostalý, že chcete se svým smradlavým vehiklem do řady měst.
Nebo buzerace, kdy parkovat můžete jenom v okolí svého bydliště a jinde vás nechtějí.
Říká se tomu vaření žáby - krůček po krůčku.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

7.1.2023 18:23
Jeden čas jsem jezdil do školy přes České Budějovice. A jeden z charakteristických rysů toho města, který se mi zapsal do paměti, byl v mém rodišti zcela nevídaný počet cyklistů. A bylo mi jasné, proč to tak bylo - to město je prostě placka.
A podobné je to s Gentem, potažmo s celým Holandskem.
Kdyby Gent byl v kopcovitém terénu, tak by jeho obyvatelé každého, kdo by jim vnucoval ježdění na kole, poslali do kamsi.

Argument s elektrokolem zní přesvědčivě - ale ta infrastuktura, po které pan Berg volá, by musela zahrnovat především spolehlivou ochranu proti krádežím. Protože na elektrokolo nemá každý - a i pro toho kdo na ně má znamená jeho ztráta citelnou újmu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

7.1.2023 18:35
Jeden čas, už je to pár desítek let, jsem jezdil do školy přes České Budějovice. A jeden z charakteristických rysů toho města, který se mi zapsal do paměti, byl nápadný a v mém rodišti zcela nevídaný počet cyklistů. A bylo mi taky hned jasné, proč to tak bylo - to město je prostě PLACKA.
V mém rodném městě se na kole jezdilo málo, protože je to furt s kopce do kopce. V Budějovicích k tomu nikdo environmentálně uvědomělý nemusel obyvatele přemlouvat - že je to výhodné, na to přišli docela sami...
A podobné je to s Gentem, potažmo s celým Holandskem.
Kdyby Gent byl v kopcovitém terénu, tak by jeho obyvatelé každého, kdo by jim vnucoval ježdění na kole, poslali do kamsi.

Argument s elektrokolem zní přesvědčivě - ale ta infrastuktura, po které pan Berg volá, by musela zahrnovat především spolehlivou ochranu proti krádežím. Protože na elektrokolo nemá každý - a i pro toho, kdo na ně má, znamená jeho ztráta citelnou újmu. Takže na něm pojede jen když ví, že ho bude mít během pracovní doby spolehlivě zabezpečené, nebo ještě lépe přímo pod dohledem. A to zdaleka není možné pro každého a na každém pracovišti. Kdopak nechá elektrokolo na parkovišti podobnému tomu na snímku?
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist