https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-vinkler-plastove-odpady-v-eu-a-usa-pokrytectvi-nebo-podvod?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Vinkler: Plastové odpady v EU a USA – pokrytectví, nebo podvod?

15.1.2020
Špatné nakládání s plastovým odpadem má nepříznivé účinky na životní prostředí. Ilustrační snímek.
Špatné nakládání s plastovým odpadem má nepříznivé účinky na životní prostředí. Ilustrační snímek.
Roční celosvětová produkce plastů se od roku 1950 zvýšila ze 2 na 380 milionů tun a předpokládá se, že se do roku 2035 zdvojnásobí a do roku 2050 se téměř zečtyřnásobí.
reklama

 

Na začátku roku 2019 vyvezla EU měsíčně přibližně 150 000 tun plastového odpadu. Toto číslo bylo v letech 2015 a 2016 přibližně dvakrát vyšší - až 300 000 tun měsíčně, když vývoz směřoval především do Číny a Hongkongu. Zákaz dovozů do Číny (2018) byl důvodem snížení a přesunu vývozu plastového odpadu do jiných zemí v Asii. (Indie, Indonésie, Vietnam, Malajsie, Turecko ….)

Špatné nakládání s plastovým odpadem má nepříznivé účinky na životní prostředí a klima, vznikají ložiska plastů a mikroplastů, které se objevují na souši a v řekách a oceánech po celém světě. Plast přispívá ke změně klimatu prostřednictvím emisí skleníkových plynů z výroby a nakládání s odpady a škodlivých účinků používáním chemikálií a spotřebou vody. Pod atakem plastů kolabují celé ekosystémy.

Obecné informace o odpadech z plastů pocházejí z oficiální stránky Evropské agentury pro životní prostředí. O tom, jak se s plastovým odpadem dováženým z EU nakládá v jiných zemích, existuje jen málo informací, spíše neexistují.

A teď přijde slibované pokrytectví, či přesněji řečeno podvod.

Pro země v Asii je dovoz možný, protože velká množství plastového odpadu mají ekonomickou hodnotu. Tyto země navíc nemají stejná pravidla a předpisy pro nakládání s odpady jako v EU, a proto mohou s plastovým odpadem nakládat méně kontrolovaným způsobem.

Pokud mají plastové odpady ekonomickou hodnotu, proč si je EU nenechá a ekonomicky je nevyužije?

Druhou absurditou je tvrzení, že lze de facto vyvážet odpad do zemí, kde to místní legislativa umožňuje. Z čehož plyne, že je doslova božím požehnáním zbavovat se odpadů umístěním do postkoloniálních zemích, kde zneužíváme nízkého nebo žádného odborného environmentálního vědomí populace v rozvojových zemích.

A tak, jako kdysi křižovaly oceány lodě s otroky do Evropy, křižují stejné oceány tankery naložené odpady do Asie, Afriky, Jižní Ameriky.

Evropská unie je největším vývozcem plastového odpadu na světě, přičemž USA jsou největším vývozcem těchto odpadů z jediné země.

Důvody jsou naprosto stejné jako v minulosti – ekonomika. Otroci poskytovali levnou pracovní sílu, vývoz odpadů prudce snižuje nutné náklady na jejich ekologickou likvidaci v místě vzniku.

Na celosvětové úrovni bylo recyklováno méně než 10 % z přibližně 6 300 milionů tun plastového odpadu vyprodukovaného v letech 1950 až 2015. Více než 60 % plastu, který byl kdy vyroben (od roku 1950), je na skládkách nebo v přírodě, včetně oceánů. Zbytek byl spálen nebo nebyl započítán.

Podle odhadů OSN je každý rok do oběhu uváděno do oběhu až 5 bilionů plastových sáčků. Více než polovina všech plastů jde do spotřebních výrobků, zejména obalů pro jedno použití a 99 procent plastu je vyrobeno z fosilních paliv.

A jak se třeba provádí recyklace plastů v Africe? V JAR jsou to klobouky, kabelky a košťata; v Keni trvanlivé ploty; v Tanzanii matrace a koberce; v Etiopii a Senegalu módní obuv vyrobená ze starých pneumatik vozidel. V západní Sahaře postavil mladý muž dům z plastových lahví naplněných pískem. V Keni lidé dokonce postavili loď z recyklovaných plastů, které přinesl proud řeky Zanzibar.

Plasty jsou na konci rozsáhlého petrochemického průmyslu, kterému dominuje hrstka obřích korporací (DOW, ExxonMobil, BASF, Chevron, DuPont…, za ČR SPOLCHEMIE, UNIPETROL.)

V procesu přípravy „Plastové strategie“ Evropské komise v roce 2017 měli zástupci podniků (včetně zástupců průmyslového sdružení PlasticsEurope) téměř třikrát větší přístup ke členům Komise než nevládní organizace, a podle toho to dnes taky tak vypadá.

Mistři v lobbování, petrochemické firmy a výrobci plastů, zaměřují pozornost na nakládání s odpady a recyklaci, aby se mohli vyhnout své odpovědnosti za skutečný problém: nárůst objemu vyráběných plastů.

Zatímco změna koncentrace CO2 v atmosféře o jediné ppm přivádí davové šílenství a EU již přijala závazek uhlíkové neutrality do r. 2050, stejně důležitý problém s odpady se jako kostlivec zamyká do skříně, aby v EU nikoho neděsil.

A jako bonus za trpělivost se čtením se můžete podívat, jak se plasty „recyklují“ v Africe, Jižní Americe a Asii, zvláště otřesný je poslední snímek z Haiti, karibský přístav Port Au Prince.

Afrika

Jižní Amerika, Amazonie

Asie

Haiti


reklama

foto - Vinkler Miroslav
Miroslav Vinkler
Autor je předseda spolku Malínské aleje, věnuje se ochraně přírody a krajiny, aspektům krajinného plánování, obnovitelným zdrojům energie a problematice práva v oblasti životního prostředí a územního plánování.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

15.1.2020 07:02
Co je pro jednoho odpad, je pro druhého užitečná věc. A čím je někdo chudší, tím spíš je schopen z takového "odpadu" pro sebe získat nějaký užitek.
Pro nás bohaté to je nepředstavitelné, ale funguje to tak v rámci jedné země i mezi zeměmi. Co jeden vyhodí do kontejneru, druhý vytáhne a nějak zužitkuje. Bohatý Němec 10 let staré auto nepošle na recyklaci, ale pošle do Česka, kde pomůže šťastnému novému majiteli. A přitom nic nevadí, že to desetileté auto smrdí víc, než auto nové. Ono na druhou stranu smrdí méně, než to dvacetileté, které Čech pošle na recyklaci.
Mezi státy jde o to, aby nebyly porušovány předpisy. Víme, že Čína dlouho plast zužitkovávala - a jak zbohatla, už tento odpad nepotřebuje. Jiné země ještě nezbohatly a i tento odpad nějak zužitkují.
Odpovědět
VN

Vilém N

15.1.2020 07:30 Reaguje na Richard Vacek
Určitě. Doporučil bych i posílat potravinovou pomoc ve formě komunálního odpadu. Když už tedy vyhazujeme tolik jídla :-)
Odpovědět
ig

15.1.2020 10:13 Reaguje na Vilém N
Chápu, že to má být sarkasmus, ale pan Vacek má pravdu. Co je ekonomický nesmysl v bohatých zemích, může být v chudých zemích výborný byznys. A také je, ti chudí na tom dokonce trochu bohatnou.
Odpovědět
VN

Vilém N

15.1.2020 10:22 Reaguje na
Ano i ne. Nemůžeme se tvářit jako "zelená Evropa" a přitom pálit na sousedovo dvorku to, co bysme museli složitě zpracovávat u nás. A ještě je poučovat, jak jsou špatní a měli by se chovat ekologicky jako my.

Pokud chceme těm, co se vyplatí hrabat v našem odpadu (nehygienickým, rakovinotvorným, zdraví poškozujícím ...) chtěli skutečně pomoct, tak jim pomůžeme jinak, než loděma (sic emise haha) plnýma odpadků. To už skoro připomína scifi filmy, kdy opuletní večírek probíhá kousek od zdi, za kterou chudáci přebírají odpadky a řeší dřevo na vaření.
Odpovědět
ig

15.1.2020 15:51 Reaguje na Vilém N
Dvě otázky
1) jak jim pomůžeme?
2) kdo tedy zlikviduje ty odpadky?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.1.2020 16:08 Reaguje na
ad 1)Tím, že tam přestaneme vyvážet odpad.
ad2) Zlikviduje je původce v místě vzniku
(firma z EU na území EU za peníze EU)
Odpovědět
ig

15.1.2020 21:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
1) Budou rádi? Mu jim tam ten odpad nevozíme navzdory jejich protestům...
2) Jestli za peníze EU, tak klidně :D
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2020 05:14 Reaguje na Vilém N
Vy nejste rád, že si můžete pořídit zánovní vůz z Německa, který už Němec nechce? Vy preferujete, aby ho v Německu sešrotoval a vy jste si mohl pořídit vůz nový?
Odpovědět
VN

Vilém N

15.1.2020 07:29
Celá centrálně řízená zelená vlna je akorát byznys. Je to jen přetvářka před domácím publikem. To jsou tady plasty, tady zase jeden vykácený Rumunský prales pro dřevoštěpkové elektrárny, nebo otrocká práce v kobaltových dolech pod bičem čínských obchodníků s kovy. Z našeho povýšeného pohledu kritizujeme celý svět a chceme ho vést směrem do zářných zelených zítřků. Tak hlavně, že někomu ukradli dětství :-)
Odpovědět
ig

15.1.2020 10:14 Reaguje na Vilém N
Ovšem že je to byznys. A užiteční idioti z řad občanských aktivistů tomu ještě nadšeně přikyvují.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.1.2020 08:50
Jedna filmová kritička strhala Nabarvené ptáče, prý je to pornografie násilí... takže nebudu originální, když napíšu, že přiložená videa jsou odpornografií lidské nenasytnosti, lhostejnosti a hlouposti. Je to pravda odvěká, plasty dělaj člověka...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2020 09:26
Jedna věc je zdokumentovat ty hrůzy, druhá je nalézt schůdná technická řešení, třetí je vhodnými nástroji je uvést v život.

Z hlediska technických nástrojů bych viděl výzkumné úsilí, jak z uhlovodíkových plastů vyrábět kapaliny vhodné třeba pro pohon letadel. Maximálně by se mělo omezit používání plastů s přídavky "jedovatých" prvků jako Cl, F, ... a ty je třeba označovat, vytřiďovat a asi spalovat a čistit splodiny nebo i recylovat, je-li to schůdné.

Asi by bylo možné uvalit na všechny plasty přiměřenou daň a za o něco menší částku je vytříděně (uhlovodíkové plasty a ty označené ostatní) je vykupovat pro účely výroby energie a kapalných paliv. Samozřejmě by tu byla i možnost prodat za vyšší cenu striktně vytříděné čisté recylovatelné plasty.

Opravdu to nejhorší možné je žádat po lidech třídění odpadu a pak ho někam šupnout. To je vůči ŽP zcela kontraproduktivní greenwashing.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.1.2020 11:01
Je to názorná ukázka toho, že restrikce EU jsou už za hranicí normálna a rozumna a vedou ve svém důsledku ke zhoršování situace.

Významným faktorem, který vede k možnosti recyklace plastů v rozvojových zemích, je ovšem velmi nízká cena lidské práce v tamních ekonomikách. U nás by se to muselo těžce dotovat, aby se pracovníci kombinací dotací a ekonomických výdělků dostali na rozumné mzdy (za jaké jsou u nás lidé ochotni pracovat, ale současně i mohou, protože potřebují pokrytí u nás výrazně vyšších životních nákladů).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.1.2020 11:43
Článek jsem napsal protože ukazuje vrcholnou míru pokrytectví EU/USA v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady.

Ptám se, proč chceme být uhlíkově neutrální a nechceme být odpadově neutrální ?

Klimatická hysterie přináší cenný politický kapitál a "ekobyznys".
A pálení našich odpadů černochy a spol. poškozující společné životní prostředí má být morální normou Evropy/USA v 21. století ?

Všech plastových odpadů se můžeme zbavit. Je to technicky možné a ekonomicky přijatelné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.1.2020 13:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Určitě moc dobrý článek! Jen co si představit pod pojmem odpadově neutrální? Znamenalo by to asi, že po nás všecny odpadky nějak zmizí.

Např. uhlovodíkové plasty zkapalníme a proženeme je motory letadel. Pokud to budou bioplasty, bude to i "uhlíkově neutrální". Pokud to budou plasty z ropy, pokácíme v hospodářském lese stromy, nastavíme z nich pasivní domy a lesy obnovíme. Snad za takové návrhy nedostanu kartáč od "ekologů". Tady člověk nikdy neví.
Odpovědět
ig

15.1.2020 15:53 Reaguje na Jiří Svoboda
Letadla nejsou nutná, lodě by stačily. Lodní diesel sežere všechno co aspoň vzdáleně připomíná hořlavinu, tam by to určitě bylo technicky jednodušší.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2020 09:19 Reaguje na
Jistě správná připomínka! Řekl bych jednu frakci pro letadla, jednu pro lodě.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2020 05:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Odpadově neutrální je stejný nesmysl, jako potravinově soběstačný, surovinově soběstačný, nebo výrobně soběstačný. Na žádné úrovni to neplatí a ani není důvod, proč bychom o to měli usilovat, protože to vyžaduje zbytečné náklady. Já nejsem odpadově neutrální - týdně někdo přijede a odveze obsah popelnice. Dokonce ani obec není odpadově neutrální a tak mohu pokračovat k vyšším celkům.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 09:25 Reaguje na Richard Vacek
Pane demagogu, určitě víte, že by to šlo. Když ono je pohodlnější ten bordel někam šupnout, kde se o to "postarají" Potravinová soběstačnost byla odzkoušena, fungovala. To jen globalizace vše rozvrátila. Ta popelnice je řešitelná doma, tak jako pacient v krajské nemocnici. Také ho nepovezou kvůli ušetření nákladů na Trinidad.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2020 11:43 Reaguje na Karel Zvářal
A vy jste potravinově soběstačný? Nebo se na něco specializujete a potraviny si kupujete od těch, kteří se specializují na jejich výrobu?
Česko je třeba násobně vyšším exportérem banánů, než jablek. A viděl jste někde v Česku růst banány? Nebo pocítil jste jejich nedostatek?
https://echo24.cz/a/SuxRq/zapomente-na-jablka-ceskemu-exportu-ovoce-a-zeleniny-vladnou-banany
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 12:09 Reaguje na Richard Vacek
Mícháte zrno s plevama... šak všechno je to rostlinná produkce. Dobře víte, kam jsem mířil, jen budete mlžit a kličkovat, ale neodpovíte, proč bychom měli pacienty posílat na kubu, kde to vyjde levněji.

Tak jako každý sedlák hnůj nechával doma, měli bychom i jiný odpad dokázat zpracovat. Pokud budeme trpět to, že k nám odjinud budou dovážet do silážních jam své odpady, a když to nejde, tak jinam, tak se stydím za to, že jsem Čech, a potažmo Evropan. Jestli vám stačí ke štěstí vzývání "tržních mechanismů", tak v případě odpadů hrubě nesouhlasím. Něco jiného jsou potraviny, ale to při své manipulativní mixáži "hrušek s jabkama" si dobře uvědomujete...
Odpovědět
ig

16.1.2020 14:26 Reaguje na Karel Zvářal
Není to vůbec nic jiného, je to úplně totéž. Jeden pěstuje jablka a prodává je, druhý likviduje odpadky a tuto službu prodává.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 14:36 Reaguje na
Na Slovensku teď řeší soudy také dobře zobchodovanou kauzu. Možná byste se měl do toho vložit a vysvětlit, že takové věci jsou v džungli naprosto normální-/
Odpovědět
ig

16.1.2020 15:45 Reaguje na Karel Zvářal
Bavíme se na úrovni toho, co se smí a co nesmí. Myslím, že se shodneme na tom, že vražda se nesmí. Já dále chci, aby se smělo likvidovat cizí odpad za úplatu. Chápu dobře, že Vy navrhujete, aby to bylo zakázané a každý musel likvidovat svůj odpad sám, na svém pozemku nebo v bytě?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2020 14:35 Reaguje na Karel Zvářal
V Evropě vzniká rovněž spousta kovového odpadu. Přitom ocelárny, hliníkárny a další hutní provozy jsou v Evropě likvidovány. Tady se vám zdá normální posílat kovový odpad do světa (Číny), nebo ho máme nějak zpracovávat v Evropě? Vloni Čína dovezla přes 5 mil. tun kovového odpadu.
https://inodpady.cz/cinske-kvoty-pro-import-kovoveho-odpadu-urceneho-k-recyklaci/
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 14:39 Reaguje na Richard Vacek
No jo, dyť ono je to to samý, hele! Jestli je to průmyslově zpracovatelný odpad, nebo určený mořskému ekosystému... šak co!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2020 11:47 Reaguje na Karel Zvářal
Proč demagogu?

Striktní požadavek soběstačnosti je přece pitomost tím větší, čím menší celek je uvažován. To jde proti efektivitě čehokoliv.

Když rozvinu, co jste napsal, tak navrhujete dát bioodpad na kompost na zahrádce zbytek spálit v kamnech a popel si schovat na zimu na posyp chodníku. To však v paneláku nejde. tak se o to podobně postará globálněji město. Ale nevyplatí se mít v každém městě spalovnu, tak se to řeší na krajské úrovni a více se, možná, recykluje.

Globalizace funguje, protože je obrovským přínosem, a dnešní svět by se bez ní zhroutil. To, co se děje v globalizovaném světě za špatnosti, je důsledkem absence globální politiky, která by měla generovat globální pravidla a zákony.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 11:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Pane Svobodo, opět jste vyhrál. Pravidla a zákony... ano, na to jsem úplně zapomněl!-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2020 17:53 Reaguje na Karel Zvářal
Já u vás těžko poznávám, zda mne chválíte opravdu nebo ze srandy. Jako pochvalu za svou bystrost to ale tentokrát, myslím, mohu brát. Díky!
Odpovědět
ig

16.1.2020 14:25 Reaguje na Karel Zvářal
Říká se tomu dělba práce, když tak vysvětlení na wikipedii.
Odpovědět
MM

Milan Milan

19.1.2020 12:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Protože uhl.neutralita je neuchopitelná veličina, papírává a statistická bublina, spíše PR blábol, kdežto plastový (a nejen plastový) odpad je fyzicky přítomný a hmotně uchopitelný a každý hned vidí jestli se ta hromada odpadu za vynaložené peníze alespoň trocho zmenšila.
Odpovědět

Lenka Č.

9.3.2020 11:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Děkuji za tento článek. Měl otevřít oči, bohužel nepříjemnou pravdu lidé nejsou ochotni přijmout, což je vidět i v těchto komentářích.
Odpovědět
MR

Michael Rada

15.1.2020 11:55
Po dlouhé době se na EKOLISTECH objevil článek ukazující na podstatu problému, shodou náhod vyšel ve stejný den, kdy se na serveru inodpady objevil jiný na podobné téma. https://inodpady.cz/vystava-plastic-world-expo-aneb-odpadu-patri-svet/

V každém případě bych však rád opět připoměl, že plast sám o sobě není problémem, je to jen vrtění psem, skutečným problémem je jednorázovost a to bez ohledu na materiál, kterého se týká
Odpovědět
VN

Vilém N

15.1.2020 12:33 Reaguje na Michael Rada
Přesně tak. Dám dva poslední příklady. Na Vánoce bylo spoustu dárků pro děti. Každá hračka zabalená v papírové krabici, plastovém blistru a ještě plastovém sáčku. Druhý příklad. Koupili jsme bramborové lipínky v Lidlu. Říkám si tyjo, zodpovědná společnost. Byly v papírové tubě. Fajn. Otevřu jí a vevnitř plastovo alobalový sáček a v něm vanička z plastu ve které byly lupínky vyrovnané. Proč proboha? To nemůže být ta hračka bez obalu s visačkou? Nebo ty brambůrky prostě jen v sáčku?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.1.2020 14:11
Otázky jsou dvě.

1) Jak předcházet zbytečnému uvádění plastových produktů na trh ?

Zde odkazuji na dnešní LN a rozhovor s ministrem ŽP Brabcem na str.1 a
a str. 3 . Jen tak dál.

2) Co se stávajícím plastovým odpadem ?

Odpověď je jednoduchá. Co lze , zpětně použít na výrobu plastů.
To co nelze recyklovat , energeticky využít pro kombinovanou výrobu tepla a elektrické energie.
Můžete tomu říkat lidově spálení. A během 5-7 let vyčistit Augiášův chlív od Aše po Jablůnkov.
Technologie jsou k dispozici,od klasických roštových pásů přes rotační pece po fluidní kotle. K dispozici jsou také zplyňovací zařízení .
Filtrace zplodin je na tak pokročilém stupni, že hluboce podlézá přísné normy.
A výstupy ze spaloven (pevná složka) prohnat plazmovou spalovnou. (technologie opět k dispozici)
Výsledkem budou nebezpečné látky zapouzdřené ve skle, nerozpustné a odolávající vnějšímu prostředí prakticky navždy.

Podmínkou ovšem je, že tyto náklady musí být nižší nebo stejné, než jsou stávající poplatky za skládkování. Ekonomické zákony platí i u odpadů.
MŽP sice navrhovalo jejich razantní navýšení, ale proti se postavilo zejména STAN (starostové a nezávislí) a dochází pouze ke kosmetickým úpravám.
Hlavně, že tady včera p. Farský horoval za Ministerstvo pro udržitelný rozvoj.
Cílem je , aby export odpadů z ČR byl 0vý a mezi spotřebou a likvidací plastových produktů byla rovnováha.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2020 09:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nechápu, co ještě chcete dělat s pevnou složkou ze spaloven komunálního odpadu za procedury. To by mělo být něco docela inertního, kde již není co spalovat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 13:16 Reaguje na Jiří Svoboda
Energetický výnos je minimální, jde o to zneškodnit nebezpečné látky jejich zapouzdřením do zcela stabilní inertní formy. To umí jenom plazmové spalování.
Odpovědět
ig

16.1.2020 15:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
čisté plasty jsou inertní samy o sobě. V žp se nerozkládají, až na výjimky. Stačí překrýt zeminou (slunce, kyslík) a je to na věky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 15:56 Reaguje na
To je pravda, ale kde vám zůstala energie ?
V zemi.
Odpovědět
ig

16.1.2020 16:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jistě, já jen rozvíjím Vaši myšlenku, že energetický přínos je minimální. Sám taky věřím spíš v pálení, ale ani separace málo znečištěného plastu a jeho skládkování nemusí být zavrženíhodná.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2020 18:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže ze sypkého popela či škváry dostanu nějaký kompaktní stabilní šutr, který mohu zabetonovat do základů pasivního domu?

Chápu, že energetický výnos plazmové spalovny při spalování popela je minimální, spíše negativní.
Odpovědět
ČM

Čech M.

16.1.2020 00:35
Takže firma z EU tam vyveze odpadky na recyklaci a oni to nahážou do řeky. Tomu říkám odpovědná odpadová politika.
A skoro všichni jsou spokojeni, firma se levně zbaví odpadu, místní vykuk bezpracně vydělá a místní ať se tam z toho pos...
Odpovědět
ig

16.1.2020 14:28 Reaguje na Čech M.
To je z velké části způsobené tím, že je recyklace povinná i u fakticky nerecyklovatelných věcí :-) Zákonu se učiní zadost a co se s tím děje pak ... no recykluje se to :D
Odpovědět
JZ

Jakub Zika

16.1.2020 09:55
Článek o důležitém tématu, bohužel dost manipulativně napsaný. Nepozorný čtenář si snadno udělá o situaci dost odlišný obrázek, než jaká je skutečná realita.

Vytýkám Vám, pane Vinklere, 3 hříchy:

Zaprvé, hned v úvodu házíte nějaká čísla o tom, kolik odpadu se vyprodukuje a kolik se vyveze. Ale to nejpodstatnější číslo jste opomněl. A to že EU produkuje cca 1/6 světového plastoveho odpadu, při světové producki 380M ročne a vyvezeném objemu 1,8M ročně tedy více než 97% odpadu zůstává v EU ke zpracování. I ta necelá 3% vyvezená mimo EU jsou zločin, v tom s Vámi souhlasím. Ale to, že drtivá většina plastů se nikam z Evropy neodváží, to je docela podstatná informace ne?

Za druhé, zmiňujete čísla o tom, kolik plastů se celkově od roku 1950 dostalo na skládky a jak málo se zrecyklovalo… Dost irelevantní k článku o současné odpadové politice EU ne? Vždyť dnes se (podle zevrubného prošťourání Googlem) cca 1/4 plastů v EU recykluje, něco jako 1/2 jde do spaloven a zbytek na skládky - s tím, že skládkování je na setrvalém a dlouhodobém ústupu. Tak proč zmiňujete naprosto nepodstatná historická čísla, která realitu zkreslují?

A nakonec... Ta videa na konci jsou alarmující, ale bez nějakých čísel, nebo aspoň odhadů, kolik procent vyvezeného odpadu opravdu takto končí, to je opět k tématu celkem irelevantní a jen to přidává takový emocionálně manipulativní podtext.

To že publikujete manipulativně napsané texty, je nejen nemorální, ale hlavně kontraproduktivní. Předpokládám, že smyslem Vašeho textu bylo, aby lidé brali otázku plastového odpadu vážně. Takhle ale nepozorný čtenář dojde k závěru, že třídění nemá smysl (protože se stejně všechno odveze na lodi), a pozorný čtenář může dojít k závěru, že Vás nelze brát vážně a celá ta problematika je uměle vylhaná bublina, když takhle čarujete s čísly. A ta hlavní zpráva, že by bylo záhodno omezit spotřebu plastů, trochu vyšumí.

Věřte, že otázka neudržitelné produkce plastového odpadu mi taky leží na srdci a s Vaším poselstvím souhlasím. Ale správně a nemanipulativně prezentovat fakta by měla přece být naprosto svatá povinnost, jinak ze sebe i ze čtenářů děláte blbce. Budu rád, když mi odpovíte, ale pokud máte páteř, spíš by se slušelo ten článek upravit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 10:16 Reaguje na Jakub Zika
Asi předběhnu pana Vinklera, jehož názory jsou mi blízké a za jeho odvahu si ho velmi vážím. Jsme manipulovaná společnost, ideologie nade vše. Obchod s odpady jen navazuje na obchod s lidmi, zbraněmi, drogami, starožitnostmi, chráněnými druhy, slonovinou, zvířecími artefakty, drahokamy, bílým masem aj. Při tom dnešním pohybu zboží všeho druhu nejsme s to rozkrýt celou síť. Takže jedna věc jsou oficiální statistiky, jiná je však realita. Donedávna jsme posílali plasty do Číny, brali jsme to jako samozřejmost. Ta už to nechce, tak kam s nimi? Poradíme si...

Pan Vinkler jen upozornil na problém, který leží ve stínu těch všech vyjmenovaných, mimo zájem médií i policie. Pokud se někde hromadí v oceánech plasty, není to zdaleka jen z třetích zemí. To si jen my, pyšná Evropa, nedokážeme připustit významný podíl.
Odpovědět
JZ

Jakub Zika

16.1.2020 14:28 Reaguje na Karel Zvářal
Dobrý den,

Jak jsem psal, názory autora jsou mi taky blízké. Ale zaprvé, pokud chcete tvrdit, že "oficiální" data lžou, jak naznačujete, pak by bylo potřeba toto nějak podložit, a to by určitě bylo zajímavé čtení. A rozhodně ne z těch lživých dat vybrat jen některá, která se zrovna hodí, jak to v podstatě udělal pan Vinkler.

Upozornit na ten problém se dá i bez toho, aby by bylo nutné manipulovat s fakty.

Víte, určitě bychom se shodli, že když někdo prezentuje názor, se kterým nesouhlasím, ale podloží to dobrými argumenty a fakty, bylo by správné se nad tím zamyslet a určitě by byla chyba to ignorovat. A není náhodou úplně stejně nebezpečná chyba spolknout nekriticky jakýkoliv nekvalitní výtvor jen proto, že zrovna souzní s mým názorem?

A znova říkám, souhlasím s poselstvím toho článku, ale přijde mi neetické a kontraproduktivní používat takhle manipulativní způsoby práce s daty, zvlášť když má autor fakta na své straně.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.1.2020 15:22 Reaguje na Jakub Zika
Dobré odpoledne, pan Vinkler zde prezentuje vesměs kritické názory, které tatím, pokud vím, byly vždy podložené. Kolik procent uniklo mimo EU, není pro mě až tak podstatné. Podle mě je průšvih, že těm zaostalým regionům dáváme špatný příklad, který oni také budou praktikovat. Místo toho, abychom ten odpad od nich brali my (pokud u nich nemají na to zařízení), tak je nepřímo nabádáme k "hození ho moře", viz. např. jaderný odpad. "Když to nechtějí boháči, tak my to tu nechceme taky!"... Doufám tedy, že tímto článkem to skončí, bylo by velmi smutné, kdyby tento obchod nabral na obrátkách.
Odpovědět
JZ

Jakub Zika

16.1.2020 15:34 Reaguje na Karel Zvářal
Nevím jestli má smysl abych se opakoval, ale zkusím to ještě jednou. Souhlasím s tím, jak velký je současné odpadové hospodářství průser. Ale mělo by být povinností každého autora, i čtenáře, umět zacházet z fakty.

Když pan Vinkler používá demagogické argumentační techniky a záměrně některá fakta vynechává, a některá, nesouvisející, přidává, považuji za svou povinnost na to upozornit. To Vám vadí?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 12:40 Reaguje na Jakub Zika
ad 1) "házíte čísly" - v podstatě citace ze Zprávy Evropské agentury pro životní prostředí, v článku na ně máte odkaz tak nadávejte Agentuře a nikoli mně

ad2) Současná odpadová politika EU stojí za starou belu. Hájí spíše zájmy nadnárodních korporací než životní prostředí. Prosazuje principy konzumní společnosti (zbytečnou nadspotřebu motivovanou pouze materiálním chtíčem jednotlivce ) na úkor trvale udržitelného rozvoje. Výsledek lobbingu v Bruselu.

ad3) Konkrétní čísla - přečtěte si zbrusu čerstvý materiál
" WasteForce Crime Alert " , kde najdete řadu konkrétních případů zmapovaných policií,celní správou atd,pouze za 1 rok!!!
https://wasteforceproject.eu/wp-content/uploads/2019/02/WasteForce-Waste-Crime-Alert-1.pdf


Původně byl článek podstatně ostřejší, ale po dohodě s redakcí jsem upravil.

Cílem článku bylo:
a) skutečně upozornit na obrovské škody na ŽP ,vznikající vývozem odpadů z vyspělých zemí do míst,kde se likviduje jak uvedeno na videích

b) apel na všechny, aby si uvědomili, že odpady nás ohrožují stejně jako klimatická změna

c) je nutné zcela změnit chování společnosti , tak abychom veškeré produkované odpady využili v EU . Totální zákaz vývozu odpadů z EU.

K té páteři - nevím co děláte vy, ale my zrovna teď řešíme ve spolupráci s ČIŽP 30 tis. tun nebezpečného odpadu navezeného na katastr obce vykutálenou obecní firmou.
Jedna věc je o odpadech moralizovat, druhá věc je proti tomu něco osobně dělat.

Odpovědět
JZ

Jakub Zika

16.1.2020 14:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dobrý den, koukám že čtení mého komentáře jste věnoval asi tolik péče, jako napsání článku, tak to zkusím ještě jednou:

Zaprvé, nezpochybňuji pravdivost těch čísel, ale způsob jakým s nimi zacházíte. Když řeknu, že 97% plastů zůstává k likvidaci v EU, ale pořád se alarmujících 150000 tun měsíčně vyveze, dává to pravdivější, nebo řekněme přesnější popis reality, než Vaše formulace. Vy jste některá čísla vynechal. Takže ne, že byste lhal, ale výsledný dojem, který z toho nepozorný čtenář (a těch je hodně!) získá, je dost zkreslený.

S Vaším 2. bodem zcela souhlasím. A jak jsou v tomto ohledu relevantní čísla, kolik odpadu se naskládkovalo a zrecyklovalo za posledních 60 let dohromady? To Vám vytýkám - že jste v článku zmínil jakási procenta o odpadech od roku 1950, která mohou nepozornému čtenáři opět zkreslit obraz o současné realitě, protože dřív se daleko víc skládkovalo. Zas manipulace.

Za třetí, super, proč jste ty konkrétní případy a čísla, s odkazem na zdroj, nezmínil v článku, místo několika videí budících spíš emoce?

Víte, já souhlasím s Vašimi názory na tuto problematiku, ale přijde mi fakt škoda, že používáte stejně demagogický styl psaní jako zastánci konspiračních teorií - přitom Vy máte na rozdíl od nich fakta na své straně. Takže ve výsledku tím téma a sebe akorát shazujete.

Když jsem psal, že článek může nepozornému čtenáři vnuknout myšlenku, že třídění je zbytečné, tak jsem si to necucal z prstu. Minimálně jeden člověk, kterého osobně znám, si z Vašeho článku odnesl přesně tento dojem. A určitě nebyl jediný. To taky patřilo mezi cíle, které jste sledoval?

Psát manipulativně je prostě nejen neetické, ale často i kontraproduktivní.

No a pokud jde o tu páteř, je hezké co všechno děláte, ale jak to souvisí s tím, že když napíšete manipulativní text, tak pak nechcete ani přiznat chybu?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 14:35 Reaguje na Jakub Zika
Ukázky manipulativních textů

- Magna charta libertatum 1215 ,Anglie
- Ústava USA 1787
- Všeobecná deklarace lidských práv ,OSN 1948
- Listina základních práv a svobod ČR ,Čl. 35
odst. 1/každý má právo na příznivé životní
prostředí/

Podle vašich kritérií jsou všechny výše uvedené materiály manipulativními texty.
Není to spíše o tom, že se doslova chováme jak rasisté vůči původnímu obyvatelstvu Asie a Afriky?
Odpovědět
JZ

Jakub Zika

16.1.2020 15:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Hm? Chvíli jsem přemýšlel jestli to není vtip, ale chybí tam smajlík, tak asi ne...

Koukám, že se mám ještě co učit. Takže pokud Vám někdo přednese konkrétní faktické připomínky k Vašemu textu, nejlepší odpovědí je podle Vás napsat něco ještě nesmyslnějšího a zcela nesouvisejícího?

No, uznávám, na to nejde už nic říct, takže Vám přeju hezké odpoledne :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 15:59 Reaguje na Jakub Zika
Musíte hodnotit fakta , nejlépe vyčíslitelná a porovnatelná. Emoce nechte básníkům.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 16:37
Reakce pana Ziky jsou pochopitelné, setkal se s něčím zcela novým a nedokáže vyběhnout ze zajetých myšlenkových schémat.
To, co jsem naznačil není výkřikem do tmy , ale dnes již objektivně chápanou realitou.
Řeč je o environmentálním rasismu. (pojem vznikl v 80.letech v USA)

Originální definice podle Benjamina Chavise: "Environmentální rasismus je rasová diskriminace ve vytváření zákonů a postupů týkajících se životního prostředí, prosazování předpisů a zákonů, !!! úmyslné vybírání komunit jiné než bílé rasy pro zařízení používající toxický odpad , oficiální schvalování přítomnosti životu nebezpečných jedů a nečistot v komunitách !! , a praxe vyřazující lidi různých ras z postů vůdců různých ekologických hnutí."





Odpovědět
ig

16.1.2020 17:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
To jsou ultralevičácké kecy. Evropani byli technologicky napřed a ostatní země jsme předběhli. Že je tu nějaká rasová korelace mezi Evropou a ne-Evropou, to je jen náhoda (resp. důsledek geografické vzdálenosti a dřívější obtížné dopravy). Důležité je, že země euroatlantické civilizace jsou bohatší a holt si mohou dovolit svoje odpadové hospodářství outsourcovat do jiných částí Země (a teď ta korelace.. :-)). My jim zaplatíme, oni jsou rádi. Win-win.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2020 18:22 Reaguje na
Dalším problémem je ovlivnění tamní populace náboženstvími. Ta obecně snižují IQ populace, přičemž naprostá katastrofa je islám. V některých zemích s tímto náboženstvím bylo naměřeno průměrné(!) IQ kolem 60. To měla (odhadem) nedávno zesnulá gorila, kterou naučili znakovku, takže mohla podstoupit verbální testy IQ.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.1.2020 18:54 Reaguje na Jan Šimůnek
Zajímavý názor, ale v podstatě se s ním také ztotožňuji.Možná ještě horší, ač ne tolik agresivní, je hinduismus.Jakékoliv náboženství je brzdou pokroku a slouží k ovládání mas, a může se halit do sebelíbivějšího hávu.Doporučuji k četbě Richarda Dawkinse- Boží blud. Naprosto výstižné a všeříkající.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2020 19:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Jádro problému leží v ekonomice.Pokud bude skládkovné (dnes cca 500kč/t) pod likvidací např. energetickým využitím (cca 2500Kč) k žádnému posunu nedojde.
-----
„Skládkování považuji za relikt minulého století a ze skládek se postupně stávají časované ekologické bomby. Přitom v podstatě vyhazujeme miliony tun potenciálních surovin do země,“ uvedl ministr Brabec. /9.12.2019/
Odpovědět
ČM

Čech M.

17.1.2020 00:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Neřekl bych, IQ je dáno víc než čímkoli jiným geny a takový ortodoxní judaismus se od islámu skoro neliší( nesnášenlivý a nadřazený vůči jinověrcům atd.) a přesto má mnoho Izraelců Nobelovu cenu. Bude to přesně naopak, lidé s nižším IQ tíhnou k víře v nadpřirozeno a tedy i k náboženství.
Odpovědět
ig

17.1.2020 15:12 Reaguje na Čech M.
Já bych se to pokusil zobecnit: tíhnou k ideologiím, přičemž víra v nadpřirozeno je speciální případ ideologie :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.1.2020 11:08 Reaguje na Čech M.
1. Selektivní efekt jedním směrem: Náboženství propadnou a silný vztah k němu (ve studii, z niž vycházím, se měřil vztah k náboženství co do síly prožívání a výšky na hodnotovém žebříčku vůči IQ) hlavně lidé méně inteligentní a omezených zájmů.

2. Selektivní efekt druhým směrem:
Inteligentnější lidé častěji propadnou skepsi, "kacířským názorům" apod. a mají (tam, kde má náboženství sekulární moc) problémy s reprodukcí svých genů v populaci.

3. Speciálně islám, na rozdíl od judaismu nebo křesťanství, nemá tabu sňatků mezi blízkými příbuznými (mimo rodičů / prarodičů s potomky a sourozenců mezi sebou) a naopak podporuje socioekonomické vztahy, které sňatky mezi blízkými pokrevními příbuznými preferují. Uvádí se statistiky, podle nichž až 70% sňatků v islámu je mezi strýcem a neteří nebo bratrancem a sestřenicí. A většina toho zbytku jsou sňatky taky mezi pokrevními příbuznými, ale vzdálenějšími. Což je z hlediska populační genetiky (promítající se mj. i do toho IQ) dost těžký průšvih.

K tomu IQ Židů:
Judaistickou Kabalu považuji za naprosto geniální dílo, protože dokázala část osob, v křesťanství a islámu mající problémy podle bodu 2, svést k "nekacířským" intelektuálním aktivitám a udržet jejich "IQ geny" v populaci. Jinak je ta Kabala taková s náboženskými dogmaty (téměř) nekonfliktní intelektuální masturbace, přinášející těmto lidem jakési uspokojení, nic víc.
Nicméně naprostá většina židovských nobelistů působila v nežidovských institucích a často sídlila mimo židovskou komunitu.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist