https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/nikola-hurychova-navod-jak-ve-vnitrobloku-chytat-destovou-vodu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nikola Hurychová: Návod, jak ve vnitrobloku chytat dešťovou vodu

10.6.2020 | PRAHA
Dešťové svody v domě Přemyslovské ulici 29 v Praze.
Dešťové svody v domě Přemyslovské ulici 29 v Praze.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Njóla Hurychová / archiv autorky

Nejenom, že ve vnitrobloku našeho domu v Přemyslovské ulici v Praze máme skomírající kus zeleně, ale i před domem v ulici nikdo stromy nezalévá. Jeden strom patří městské části, druhý TSK, třetí magistrátu, takže ani nikdo z nich vlastně moc neví, komu jaký patří a kdo má jaký zalít. Možná ani nemají čím.

 

Loni jsem v době nejhoršího sucha chodila zalévat zahradu ve vnitrobloku i záhonek se stromem ze svého kohoutku pitnou vodou. Běžně platím za vodu kolem 3000 Kč za rok. Letos mi přišel za loňský rok k těm třem tisícům 4500 Kč nedoplatek! Nejenom, že bych nerada prodělala kalhoty na zálivce, ale navíc jsem se množstvím vody ani neblížila něčemu, co by zeleni pomohlo. A tak začala cesta k 6000 litrům dešťové vody na našem dvoře.

1/ Obešla jsem všechny svody, nafotila je, udělala sdílený Google dokument, kam jsem fotky umístila s popisem, který patří k jakému domu. Měla jsem tedy zadávací dokument pro výběr řemeslníků – s počtem a typem svodů, které je třeba upravit.

Sběrač na svod - průřez.
Sběrač na svod - průřez.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Poptala jsem řemeslníky a přišlo mi hned několik nabídek, z kterých jsem vybrala tu s nejlepšími referencemi. Vybraný řemeslník nám doplnil do sdíleného dokumentu k jednotlivým fotografiím svodů popis a cenu práce. Každý dům měl jiné svody – litinové je třeba dát pryč, ale na některých domech již litinové svody byly vyměněny dříve.

2/ Vybrali jsme sběrač na vodu – je to redukce do svodu, která má uvnitř po okrajích ráfek, který vede vodu ven. Velké nečistoty propadávají uprostřed, vy sbíráte vodu, která stéká po stěnách svodu. Kovový sběrač je lepší než plastový – ty mohou vlivem měnících se teplot popraskat.

Nádrž se svodem ve finále fungují jako spojené nádoby. Když je nádrž plná, voda začne přetékat zpět do svodu a kanalizace.

Ilustrace napojení nádrže k dešťovému svodu.
Ilustrace napojení nádrže k dešťovému svodu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

V balení je sběrač, hadice a rychlospojka. Rychlospojka funguje jako uzávěr na zimu, ale zbytečně zužuje průtok vody. Použili jsme ji tedy na vypouštění nádrže a k hadici na napouštění ze svodu dokoupili zimní uzávěry.

Uzávěr na zimu a rychlospojka (vpravo)
Uzávěr na zimu a rychlospojka (vpravo)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Njóla Hurychová / Přemyslovská 29

3/ Nádrže se dají koupit nové za několik tisíc kus, nebo použité kusově za pár stovek. My jsme jich ale chtěli 10 ks najednou, takže byl zázrak, že jsme sehnali použité. Musí být ideálně z potravinářského průmyslu nebo po něčem, co není toxické, abyste si na zahradu nelili zbytky něčeho nebezpečného.

Kvůli tomu, že nemáme do vnitrobloku vjezd, musela jsem vybrat takové nádrže, které projdou 90cm dveřmi. Největší sériově vyráběný objem IBC kontejner je 600 l, který má na šířku 80 cm.

IBC kontejnery.
IBC kontejnery.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Njóla Hurychová / Přemyslovská 29

4/ Když nám konečně dorazily nádrže, pustili jsme se do vyřešení vypouštění vody. Zahrada je oproti nádržím výš. Kvůli přízemním bytům není možně zvednout dostatečně vysoko, aby se zahrada dala zalévat samospádem. Musíme nádrže dát alespoň tak vysoko, abychom si natočili vodu do konve. A nebo pořídit čerpadlo.

Nádrže zvedneme přidáním dvou palet. Pořídili jsme redukci na výpustný otvor nádrže (DN50) na 1,5 m zahradní hadice (3/4), kterou jsme k němu dotáhli obyčejnou hadicovou spojkou.

Redukce na zahradní hadici.
Redukce na zahradní hadici.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Njóla Hurychová / Přemyslovská 29

Pozor, vše je třeba znovu utěsnit – přidat další těsnící kroužek nebo omotat teflonovou páskou, jinak to trochu kape.

Rozpočet

- Nádrže 600 l/2 ks 3750,-
- Doprava nádrží 726,-
- Sběrače/2 ks 2632,-
- Další materiál (výměna litinové části)/2 ks 1139,-
- Práce (úprava svodů)/2 ks 4000,-
- Palety plastové/4 ks 600,-
- Kohouty na hadici/2 ks 500,-
- Hadice 1,5 m/2 ks 573,-
- Spojka hadicová/2 ks 45,-
- Uzávěr na svod/2 ks 221,-
- Práce (kompletace doplňků) 667,-
- 2 ks komplet vybavené 600 l nádrže + upravené svody CELKEM 14 853,-

Za první nijak velký déšť jsme zachytili 3600 l z cekové kapacity 6000 l. Jedna nádrž přetekla! Záhonky, které zalévám, spotřebují 30 litrů denně, takže při plné kapacitě máme dost vody na 200 dní. Anebo můžeme zalévat víc míst.


reklama

 
foto - Hurychová Nikola
Nikola Hurychová

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (56)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pa

PavelA

10.6.2020 10:38
A kolik bylo tedy instalováno nádrží?Dvě nebo dvanáct?

Ještě poznámka k tomu kuláku na svodu.V zimě až přimzne tak vám je mráz roztrhá.Proto tam byl ten kus hadice+plast. kulák,aby se led mohl roztáhnout.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.6.2020 11:23 Reaguje na PavelA
kdybych byl hnidopich, prohlásil bych k článku okřídlené instalatérské "kohout hrabe na smetišti, tohle je ventil"

obecně k městskému dešťovkářskému boomu: chápu motivaci k zachycování dešťové vody a ušlechtilost prvotní myšlenky. nechápu však několik věcí:
1. zvrácený ekonomický kalkul (kdy je i při neuvažování obsluhy, údržby a oprav návratnost investice delší než životnost systému)
2. zabrání podstatné plochy vnitrobloku hnusnými nádržemi. když už má z těch pár čtverečných metrů vnitrobloku něco ukrajovat (koukl jsem se do katastru jak maličká plocha to je), tak ať to má smysl a dá se na to koukat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.6.2020 20:11 Reaguje na Lukas B.
A navíc nikde žádné čerpadlo ... takže všechno pěkně konví. Navíc plánuje zalévat stromy na ulici, takže hezky s konvema přes barák ...
A tak zase nebude mít holčina problém s volným časem:-))).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.6.2020 12:10
Dobrý nápad, místních rejpalů si nevšímejte. :)
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.6.2020 16:59 Reaguje na Petr Eliáš
Což o rejpaly, o ty ani tak nejde. Ale když už někdo neumí počítat, mohl by si aspoň vzpomenout, že má v telefonu kalkulačku.
Odpovědět
ad

10.6.2020 13:27
Zajímavé, i fotky. Zaujal mě "sběrač" na okapní svod/rouru. Zajímalo by mě jestli/jak rychle se to síto zanese a jak dobře jde čistit. A jak píše někdo výše, ohledně "kuláku" tak asi má na mysli ten uzávěr co je zvenku sběrače? Takže na zimu uzávěr odšroubovat a otvor ucpat nějakou korkovou zátkou? (asi bych nechtěl aby z toho voda vytékala při dešti)? Také by mě zajímalo jestli to síto je z plastu aby se pnutím ledu nepoškodilo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.6.2020 17:29 Reaguje na
Rizikem není ani tak zanesení síta, jako spíš málo vody do kanalizace.
Tady jsou domy vysoké (šest pater?), na střechách mnoho listí nebude, takže síto je tam spíš pro ozdobu, prach stejně nezachytí. Na nižším domě trochu riskujete, že do odpadu půjdou jen nečistoty (listí) a někde se vám to dost nepropláchne a při nedostatku vody ucpe.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 13:00 Reaguje na
Sběrač máme, ale jiný typ, než je tady (plastový). Na zimu se nic neodšroubovává, jenom se zavře uzávěr. Sběrač sám se nijak neucpává, po sezóně bývá zanesená ta hadice, takže se pak další rok před používáním propláchne.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 13:57 Reaguje na Lara E.
abych byl tedy konstruktivní a jenom si nedělal z netechniků a neekonomů srandu: kousek pod sběrač si provrtejte svislý svod a dejte si do něj samce na rychlospojku, hadici se sběrače ukončete samicí, a nedávejte na ni žádný ventil (nebo to řeště mosaznými otočnými rychlospojkami, jestli máte pocit, že plastové rychlospojky příliš redukují světlost hadice). v letním režimu poteče voda do rezervoáru, v zimním se bude vracet zpět do svodu a nikde vám voda nebude zamrzat a nikde se vám nečistoty nebudou usazovat.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 14:37 Reaguje na Lukas B.
Nám nikde nic nezamrzá, nějak vůbec nechápu, proč to zmiňujete.
Usazeniny se tvoří v délce hadice během provozu za letní sezóny. Přiznávám se, že nevím, v čem by výrazněji pomohlo vámi navrhované řešení.
A jenom pro jistotu, protože mám dojem, že ne všichni jsou si toho vědomi, ten sběrač funguje na principu spojité nádoby (nevím, jestli i ten v článku, když se zmiňuje, že jedna nádoba přetekla, to by se stát nemělo).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.6.2020 14:28
Autorka zalejvá vodou ze střechy. Fajn, o tom žádná.

Ale buď neumí počítat, nebo nás má za blbce a taktně uvádí jen to, co se jí hodí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.6.2020 16:58
Kalkulace je pro dvě nádrže, celkem jich bylo deset.
Takže ne patnáct tisíc ale pětasedmdesát tisíc.
Docela darda.

Kubík pražské vody je za necelou padesátikorunu - takže celá ta sláva by se zaplatila po nachytání a využití 1500 kubíků vody. Samozřejmě za předpokladu, že to celé bude mít nulové náklady na údržbu a provoz.

Tak až z toho naberete 150 000 desetilitrových konví, přijďte říct.



Takhle to dopadá, když se děti neučí počítat :-(
Ježišmarjá.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.6.2020 19:56 Reaguje na Viktor Šedivý
Ale od toho je tu program dešťovka, aby na takovéto bohulibé aktivity štědře přispěl a MŽP mohlo změstnat více úředníků.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.6.2020 21:40
Ještě jedna věc mi tam zásadně nesedí. Nedoplatek za vodu čtyři a půl tisíce. To je skoro padesát kubíků vody. Pokud zalévala denně necelého půl roku, natočila z toho kohoutku ke třem stům litrů vody každý den. Třicet konví, to už je hezká rozcvička.

A teď po instalaci nádrží najednou "Záhonky, které zalévám, spotřebují 30 litrů denně". A šest kubíků by prý stačilo na 200 dní - čili vlastně na celou vegetační sezónu.

Loni 300 litrů denně a prý "ale navíc jsem se množstvím vody ani neblížila něčemu, co by zeleni pomohlo", letos 30 litrů denně a je pohoda.
Loni za vodu dala 4500, teď z nádrží bere množství, za které by z vodovodu stačila pětistovka.
---
Jo, umí udělat sdílený Google dokument, zná termín "zadávací dokumentace" ale celé to nese známky totální chaotičnosti a neschopnosti aspoň orientačně si cokoli spočítat. Jen doufám, že to platilo společenství vlastníků a nešel na to ani halíř z mých daní.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.6.2020 09:44 Reaguje na Viktor Šedivý
Ano, je to zoufalost! A pak že není potřeba povinná maturita z "matematiky".

Toto je ten udržitelný rozvoj a etika v praxi.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 11:07 Reaguje na Viktor Šedivý
To jsem si říkal taky ... ale ono je to vlastně jedno. Celý ten článek je jak z pomocné školy a v zásadě dokládá jen jedno ... že samotný dobrý záměr sám o sobě fakt nestačí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 11:54 Reaguje na Svatá Prostoto
A jedno drobné upozornění:

Autorka (Nikola Hurychová) působí v "Platformě pro udržitelný rozvoj a etiku".

Takže děkuji za varování před dalším spolkem nevzdělaných darmožroutů zahnojujícím veřejný prostor blátivými žvásty.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.6.2020 13:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Úsměvné, že zrovna křupan jako vy nadává někomu do nevzdělaných darmožroutů. :)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.6.2020 13:10 Reaguje na Petr Eliáš
Na druhé straně je pan Šedivý jediný z diskutujících, který tento problém kriticky a věcně rozebral. To je to, co zoufale postrádáme.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 13:23 Reaguje na Jiří Svoboda
No nevím, nevím, jak moc věcné to je, když počítá cenu vody bez stočného (což se sice dá zařídit, ale netuším, jak moc snadno to jde zrovna u bytového domu v Praze).
Plus většina zdejších počtářů zcela opomíjí prostý fakt, že spoustě rostlin voda z vodovodu moc nesvědčí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 14:05 Reaguje na Lara E.
voda z vodovodu je (po odstátí) pro rostliny neškodná. čerstvá dešťová též. dešťová voda několik měsíců odstátá v průhledných nezakrytých kontejnerech se velmi přibližuje vodě ve stojatých tůních na konci léta (samé sinice), voda se ze střech spláchnutým prachem a pylem vykvete velmi ochotně. proto se také prodávají kontejnery černé, nebo se ty světlé dělá zakrytí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 14:09 Reaguje na Lukas B.
To mne taky napadlo ... jak se to asi čistí, protože za nějaký čas ty nádrže musí být zevnitř slušný humáč a ty nádrže vypadají dost malé na to, aby se k nějakému čištění zevnitř člověk rozumně dostal.

Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 14:15 Reaguje na Svatá Prostoto
ano, proto je zvykem u podobných instalací dělat první nádrž jako odkalovací a udělat z ní zhruba v třetině výšky přepad. prach se usadí, ale pyl proteče. no a samozřejmě tu první nádrž udělat se vstupem 40cm, aby do ní mohl vlézt útlejší čistič.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 14:41 Reaguje na Lukas B.
Odstátím se nějak výrazně snižuje tvrdost vody?
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 15:04 Reaguje na Lara E.
ze Švihova nebo z Káraného je tvrdá voda? odstátím voda přiměřeně zteplá a vyprchá případná pachuť desinfekce (to jsem ovšem v Praze nezažil ani nepamatuji). někde na maloměstě nebo vsi to samozřejmě může být jinak.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 15:08 Reaguje na Lukas B.
Takže nesníží, děkuji.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 15:52 Reaguje na Lara E.
Tak vy nejprve napíšete toto ... "Plus většina zdejších počtářů zcela opomíjí prostý fakt, že spoustě rostlin voda z vodovodu moc nesvědčí." ... a teď najednou neřešíte vodu z vodovodu jako takovou, ale její tvrdost, která s tím, jestli zrovna ta voda teče z trubek nijak nesouvisí.

To jsou zajímavé přemety.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Já myslím, že je to jenom nepochopení. Naopak jsem měla hned od začátku na mysli právě tu tvrdost. Ne její teplotu, ani chlor či něco podobného. Tak uznávám, že je moje chyba, že jsem hned na nenapsala:"tvrdá voda z vodovodu"...
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 18:10 Reaguje na Lara E.
OK, přiznávám, odstátím vodovodní vody se rozpuštěné minerály neodstraní. a teď Vy: máte tedy pocit, že voda z želivky nebo káraného (která na žižkově teče z kohoutku) je nějak podstatně tvrdá a k zahradnickému využití nevhodná?
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 19:32 Reaguje na Lukas B.
Já tam nebydlím, takže to úplně do detailu nezhodnotím. Podle mapy by na té adrese měla být středně tvrdá voda. Jako pokud není co jiného, tak je to lepší než nic (když se neleje na vyloženě kyselomilné druhy) - ale děšťovka je určitě lepší. A prostě si nemyslím, že je fajn zalévat pitnou vodou. Plus, jak jsem psala níže, může nastat situace, kdy bude odběr pro zalévání zcela zakázán.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 19:47 Reaguje na Lara E.
promiňte, kdy byl odběr vody pro zalévání v Praze-Žižkově naposledy zakázán? souhlasím s Vámi, že není fajn zalévat pitnou vodou tam, kde je její nedostatek.

mimochodem, ve spoustě míst je problém zrovna opačný - vody je příliš malý odběr, a voda, než doputuje stovky metrů naddimenzovaným potrubím, tam v něm stojí dny a týdny, a na konci je pitnost vody velmi diskutabilní. což zase samozřejmě není problém pražského žižkova, to je jen taková perlička, to nastává třeba v průmyslových komplexech, kde se změnila výroba na sklady a kde byly zrušeny ubytovny a učňák, a do areálu, kde je přes den patnáct lidí a přes noc jeden hlídač, vede kilometr potrubí dn 150.
Odpovědět
LE

Lara E.

12.6.2020 07:21 Reaguje na Lukas B.
OK, pokud vám stačí, že se to ještě nestalo. Mně třeba ne.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 20:49 Reaguje na Lara E.
Vidíte - a sklouzáváte také k postoji iracionálnímu, zda mu budete říkat emotivní či aktivistický nechám na Vás. Na zalévání pitnou vodou v Praze nevidím nic špatného. Je to vyčištěná voda ze Želivky, a ať nakládám se zdroji jak chci, za Prahou u Klecan poteče stejné množství vody - buď to bude nespotřebovaná ze Želivky nebo odkanalizovaná dešťovka.
Jiná věc by byla, kdyby pražská voda pocházela z hlubinných vrtů pod městem nebo jiného špatně se obnovujícího zdroje.

Měřítkem tedy může být už jen množství zdrojů spotřebovaných na úpravu - tedy těch 50 CZK za kubík kontra zdroje potřebné na zřízení a provozování nádrží na dešťovku ... no a na tomto jednoduchoučkém případu vidíme, že zatímco první pohled vedený spíše emocemi velí zřídit nádrže a "šetřit", po chvíli uvažování se kubík vody z nádrže ukazuje jako podstatně dražší.
Odpovědět
LE

Lara E.

12.6.2020 07:28 Reaguje na Viktor Šedivý
Já zalévání pitnou vodou vidím jako nevhodné kdekoliv. Pokud dlouho neprší, tak jasně, není jiná možnost. Jinak se to blíží plýtvání. Ale není to jenom otázka peněz, to jsem tu psala víckrát.
Budiž, pro vás je to aktivistické, emotivní a já nevím co, s tím klidně můžu žít. Hezký den.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.6.2020 07:49 Reaguje na Lara E.
Ale ty PENÍZE jsou měřítkem spotřebovaných surovin a energií pro dané řešení.

Na jeden kubík "úsporné" dešťovky se spotřebuje víc zdrojů než na jeden kubík vodovodní vody.

Prostě - budeme šetřit ať to stojí co to stojí, klidně na tom šetření proděláme kalhoty.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 14:06 Reaguje na Lara E.
Vzhledem k tomu, že tam zahrádku mají, tak by to neměl být problém, sousedi to tak mají a je to malá zahrada u ŘD.

Jinak trochu motáte jabka a hrušky ... nikdo netvrdí, že nachytat si dešťovku na zalévání není v pohodě. Naopak. Ostatně, taky mám pod okapem u kůlny jeden sud. Co je ale na pováženou je napsat o tom článek a v něm buď taktně zamlčet pár "drobností" ... například psát celou dobu o skvělých o 6 m3 vody a pak úplně nenápadně uvést rozpočet nádrže s příslušenstvím na pětinu ... a nebo být tak úplně mimo, že výsledkem je tohle. Byť v dobré víře.

Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 14:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Jak jsem psala, netuším, jak snadno se to dá vyřídit u bytovky v Praze. Plus mi přijde úsměvné vyčítat na jedné straně zamlčovaní a na straně druhé uvádět cenu vody málem o polovinu nižší.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 15:07 Reaguje na Lara E.
viz níže - pro hodnocení proběhlého počítám s 94 CZK, pro úvahu o efektivním budoucím počítám s 50 CZK. Tak to totiž věcně je.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 15:59 Reaguje na Lara E.
Tak už to netušíte, ale víte ... https://www.pvk.cz/zakaznici/mereni-spotreby-a-odecty/mereni-mnozstvi-vody/

Hlavně že netušíte a kritizujete, místo toho zkusit si to zjistit. . Já to přitom dal na první dobrou v gůglu, stačilo napsat "cena vody pro zalévání praha".

Takže cena vody byla panem Šedivým uvedena zcela korektně.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Noo, vidíte, jak jste šikovný, i googlit umíte.;) Vy víte prostě všechno.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.6.2020 14:29 Reaguje na Lara E.
Ale ekonomický obrázek o takovém činění jste si lehce, po svých jednoduchých korekcích, mohla udělat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 14:31 Reaguje na Lara E.
Když jsem počítal aktuální postup (hodnocení minulých dějů), počítal jsem se stočným:
Nedoplatek čtyři a půl tisíce odpovídá v Praze 47,4 kubíkům vody včetně stočného.
Pětistovka stačí na 5,3 kubíku vody.

Když jsem zvažoval možná řešení (tedy jak to do budoucna udělat nejefektivněji), počítal jsem s padesátikorunou. K tomu je třeba podružný vodoměr (s instalací) a trocha papírů.

Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 14:36 Reaguje na Petr Eliáš
Šlapání do báboviček je křupanské, je-li bezúčelné.

Je naopak velmi žádoucí bourat zcela nesmyslné konstrukce provozované až příliš často za veřejné peníze. Mimo vyhozených prostředků jde ještě o dost nefér ovlivňování chování společnosti.
Většinou jde o postupy sofistikovanější, tady ta nesmyslnost křičí do dálky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 15:27
Zkusím souhrn:
Nemám nic proti zadržování dešťovky. Chytám do nádrží a přebytek zasakuji, do kanalizace nepouštím nic. Zejména rododendrony a azalky neprotestují a hezky rostou.
Vím, kolik stojí materiály a údržba, jaké jsou provozní problémy. Nekritizuji tedy při pohledu z rychlíku.

Vadí mi tupé diletantství maskované nadšením. Zvlášť, pokud je provozované poloprofesionálně či profesionálně, leckdy i za peníze nás všech.

Vadí mi ohlupování veřejnosti formou, která až příliš připomíná nadšené budovatele socialistické společnosti, jen ta ideologie je trochu jiná.

Vadí mi nejprimitivnější environmentalismus postupující heslem "je jedno kolik to stojí, hlavně že ušetříme". Tady jsme byli svědky jeho výronu ve vší kráse, přitom jeho nesmyslnost je tentokrát vidět do dálky. Obdobné případy třeba v energetice jsou mnohem složitější a bohužel není tak snadné dokázat, že jde o nehorázné plýtvání obalené hesly.
------------------
Přeji tedy Nikole Hurychové, aby všechno, co zalévá, krásně rostlo. Mám rád svěží zeleň. Bylo by ale fajn, kdyby se věnovala zalévání a neohlupovala veřejnost nesmyslnými parodiemi na projekty.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 15:30 Reaguje na Viktor Šedivý
Když se podívám na urputnost, s níž tady vy a pár dalších bojujete, tak jsem získala spíš dojem, že nejlepší je vykašlat se na všechno, děšťovku rovnou do kanálu a zalévat výhradně z vodovodu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.6.2020 16:02 Reaguje na Lara E.
Nejlepší je uvádět pravdu, celou, nelhat a pokud možno nepsat blbosti. Nejen v článku.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Určitě, držte se toho. Máte dobrý program.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 16:11 Reaguje na Lara E.
Urputnost?
Já vidím urputnost spíš tam, kde se nám někdo snaží docela obyčejné "chytání vody do sudu", které dávno provozuje kdejaký zahrádkář a které může a nemusí být užitečné, prezentovat jako výron vší pokrokovosti.

Vidím urputnost tam, kde se stát svými regulacemi a dotacemi cpe někam, kde si každý dokáže (používá-li vlastní rozum a vlastní peněženku) rozhodnout sám.

Vidím urputnost tam, kde rostou jak houby po dešti poskytovatelé progresivního dobra, kteří mají spousty hraběcích rad za cizí peníze.


---
Ale pršelo pěkně, že? Nádrže mám plné, bude čím zalévat. Sice poměrně draho - ale mne to baví.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:20 Reaguje na Viktor Šedivý
No mně to přijde jako urputnost. Já to celkem chápu, resp. mám v blízkém okolí osobu, která má hodně podobné postoje - ale nemyslím si, že by ten zarytý negativismus a odsouzení jakékoliv snahy jako primitivního environmentalismu, byl úplně nejšťastnější.
-----------
Pršelo pěkně. A já myslím, že zalévám levněji, než je popsáno v článku;)
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 16:30 Reaguje na Lara E.
Proč tomu říkáte negativismus? Já to chápu jako příspěvek do boje s lidskou blbostí - znáte to, vyhrát se nedá, ale nesmíme to nikdy vzdát.

Opravdu jste si nevšimla, že (i osobním příkladem) podporuji využívání dešťové vody, odmítám pouze hloupost, neefektivitu, ideologickou zaslepenost?
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Já to zase chápu trochu jako hledání negativ na všem i tam, kde to není tolik nutné. Případně přičítání nějaké ideologii za každou cenu. Zbytečné hrocení.
Taky se tu bere jako samozřejmost, že ta voda z vodovodu teče - ale může se klidně stát, že bude zakázán odběr pro zalévání apod. Pak je asi i ta nejdražší nádrž dobrá.
Ale já jsem daleka toho pouštět se do nějakých žádanek o státní dotace, byrokracii se vyhýbám, kde můžu. Jenom si myslím, že to má víc ohledů, než čisté propočítání.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.6.2020 16:54 Reaguje na Lara E.
Nikola Hurychová - Autorka působí v Platformě pro udržitelný rozvoj a etiku

Tak se podívejte na https://www.platforma8.org/ a povězte, jestli se tu opravdu jen hloupě a nešikovně řeší zalévání nebo jestli je to spíš ideologický boj za "pokrokový svět".
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 17:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Už jsem viděla, na zběžný pohled mě to zase tak nedráždí. Asi nevnímám jako takové nebezpečí ten "pokrokový svět" , nebo spíš tohle mi nepřijde jako boj o něj. Článek fakt vnímám spíš jako návod.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.6.2020 18:08 Reaguje na Lara E.
hm, pěkná sajtna. hele, se spoustou věcí nemám problém. nemám problém s lidmi jakékoli víry a církve, ale lidem, co do víry pletou argumenty zdánlivě racionální (ovšem pokroucené) a pokoušejí se spasit svět a přesvědčit mě a obrátit na pravou víru na jejich míchání jablek a hrušek upozorním, a nerozumíme-li si, tak si z nich s chutí tropím šprýmy.

no co byste řekla katolíkovi, který by mi podsouval ekonomický kalkul výhodnosti nákupu dotovaných voskovic kontra ekonomický přínos přímluvy konkrétního světce?
Odpovědět
LE

Lara E.

12.6.2020 07:29 Reaguje na Lukas B.
Chápu ten postoj, ale tak úplně ho nesdílím.
Odpovědět
LE

Lara E.

11.6.2020 16:55 Reaguje na Viktor Šedivý
Tedy pravda je, že když si to srovnám s naší zálivkou, přijde těch skoro 50 kubíků trochu moc. Nevím, jestli bych nehledala příčinu i torchu jinde. Ale možná to fakt p. Hurychová všechno minula na zeleň, potom klobouk dolů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist