https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/radekn-holomcik-sabotaz-novely-mysliveckeho-zakona-je-hloupym-politikarenim-a-hazardem?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Radek Holomčík: Sabotáž novely mysliveckého zákona je hloupým politikařením a hazardem

27.6.2021
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Marek Drha / NP Šumava
Minulý týden v pátek Sněmovna de facto zabila dva roky práce na velmi důležité novele zákona o myslivosti. Vše nasvědčuje, že důvodem jsou blížící se volby nového vedení Českomoravské myslivecké jednoty (ČMMJ). Novela byla odmítnuta velmi zvláštním způsobem – nejprve komunisté navrhli a spolu s ANO, ČSSD a SPD prohlasovali její vrácení do druhého čtení (což vzhledem k blížícímu se konci volebního období znamená shození ze stolu). Poté se ukázalo, že tento návrh byl v rozporu s jednacím řádem a tak třetí čtení komunističtí poslanci vyobstruovali. Vůle zabít tuto novelu sněmovní většinou je ale zřejmá.
reklama

 

Situace je velmi podivná, protože vládní novela měla podporu celé Sněmovny, myslivecké jednoty i dalších organizací. I Piráti by ji podpořili, naše výhrady nebyly vůči tomu, co v novele je, ale co nám v ní chybělo. Shoda nebyla pouze na několika našich opozičních návrzích, se kterými nesouhlasilo Ministerstvo zemědělství, ČMMJ a ani poslanci ANO, ČSSD, SPD a KSČM, jak ukázala hlasování na výboru i následná jednání. V tomto okamžiku jsme uznali porážku od lobby jednoty, která se ukázala silnější. Objektivně nic nebránilo přijetí vládní novely s minimem nekonfliktních změn.

O to podivnější byla argumentace, proč zákon potopit – prý je třeba jej více prodiskutovat. Rád bych připomněl, že norma vznikala více než rok, ve Sněmovně byla od července loňského roku. Za tu dobu bylo uspořádáno několik kulatých stolů a veřejných i interních diskuzí, projednána byla několikrát na výborech pro zemědělství a životní prostředí, diskutována byla i na veřejných slyšeních. Málokteré normě, která prošla Sněmovnou bylo věnováno tolik pozornosti. Přesto byla pod falešnou záminkou potopena.

Vše nasvědčuje tomu, že reálným důvodem shození je snaha některých stran ovlivnit nadcházející volbu nového vedení myslivecké jednoty. Nasvědčuje tomu několik věcí. Tou první je zmiňovaná a velmi podivná argumentace na plénu Sněmovny. Tou druhou jsou reakce některých lidí uvnitř myslivecké komunity – obratem jsem zaznamenal fámy o tom, že by opoziční návrhy na změny mysliveckého zákona mohly projít a že je to chyba současného vedení ČMMJ. Jako jeden z předkladatelů opakuji, že naše návrhy na posílení práv vlastníků a pachtýřů honebních pozemků NEMĚLY, pod vlivem myslivecké lobby, šanci projít. Třetím signálem je dnešní nepřesvědčivá argumentace zástupců ministerstva i KSČM na jednání Zemědělského výboru, kde nedokázali veřejně pojmenovat a obhájit shození návrhu a místo toho jsme byli svědky dalších podivností.

Je to škoda, která bude mít nedozírné následky. V posledních letech investujeme mnoho miliard do obnovy lesů po kůrovcové kalamitě a do stabilizace lesnického sektoru. Na nutnosti změnit některé věci v mysliveckém hospodaření panuje široká shoda. Místo věcné debaty jsme ale svědky politikaření, které vede k tomu, že investované miliardy budou takříkajíc spláchnuty do toalety. Je to odporné, protože tato sabotáž bude mít velmi negativní dopady na českou krajinu, zvěř v ní a o zemědělství a lesnictví ani nemluvě. Nejhorší důsledky to ale bude mít na myslivost jako takovou a zejména na jednotu, protože pod tíhou zhoršující se situace se v budoucnu zvýší tlak na změny, takže tolik potřebná věcná a citlivá diskuze bude výrazně obtížnější. Jediné, co nevím je, zda si to dotčení politici a zástupci myslivecké komunity neuvědomují a nebo je jim to prostě, v honbě za vlivem a prestiží, jedno.


reklama

foto - Holomčík Radek
Radek Holomčík
Autor je 3. místopředseda Pirátské strany a poslanec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

27.6.2021 10:27
Je to Pirát. Hodí se sem. Ani jeden věcný argument.
Odpovědět
RH

Radek Holomčík

28.6.2021 09:54 Reaguje na Michal Ukropec
Jaký argument Vám chybí? Popisuju to, co se děje a komentuju, jak to na mě působí.
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.6.2021 13:44
Ono myslivci jsou taky pěkní ptáčkové.Znám jích povícero a jejích myšlení je asi takové.Proč bych střílel na lišku z toho nic není.Za to sparkátá to je jiná.Nacpu si za hubičku mražák kvalitním masem.Ješté tak střelit jezevce na podzim a kšeftovat se sádlem.Za přemnožení kun skalních a lišek mohou myslivci
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

27.6.2021 16:07 Reaguje na karel krasensky
Nejvíc škod ale nadělá právě spárkatá. Nespokojení majitelé lesů křičí, že se jí střílí málo.
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.6.2021 16:33 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Beru.Ale kcyž už se myslivci prezentují jako velcí ochranci tak at sahnou do kun a lišek.Na trávě se nepasou
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.6.2021 17:10 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Každý je nahraditelný a myslivci uplně lehce.Jednoduché řešení.Nasadit armadu se samopaly,drony,vrtulník s kulometem a vidělo by se jestli stavy jde snížít nebo ne
Odpovědět
JV

Jarda Vesničan

27.6.2021 19:07 Reaguje na karel krasensky
Tak se hlavně nikde venku nemotejte, až k té redukci podle vašeho přání a návrhu dojde. Jinak kuna ani liška tolik se spárkatou zvěří nepomohou. Maximálně se srnčaty. Ale především zahýbají s drobnou zvěří a ptáky hnízdícími na zemi.
Odpovědět
AM

Anežka M

27.6.2021 21:57 Reaguje na Jarda Vesničan
S ptáky hnízdícími na zemi zahýbají stejně mohutně, ne-li mohutněji, přemnožená prasata. A s ještěrkami, obojživelníky, hady.

To jen pro úplnost, jinak souhlas.
Odpovědět
JV

Jarda Vesničan

28.6.2021 08:20 Reaguje na Anežka M
Bohužel, v místě kde žiju a provozoval jsem předtím myslivost, však prasata prakticky přejdou jen několikrát v období vegetace a nejsou tím největším nebezpečím pro drobnou. Zvedly se tam však stavy lišek, jezevců a posledních pár let i psíků mývalovitých. Šedivky a straky hnízdí nerušeně přímo ve vesnicích, a začínají vykrádat i kurníky s vejci. Stejně i lišky se naučily žít v přítomnosti člověka, většinou v prázdných oplocených objektech bývalých JZD. V zatrubených odvodňovacích kanálech pokud objeví vhodné místo, taky nachází bezpečný úkryt a pokud jsou tyto kanály i stovky metrů dlouhé, většinou si pejskař neriskne norníka vpustit, aby mu potom případně dokázal pomoct, když se utká s liškou nebo jezevcem. Většina lovců se snaží lišky lovit, není to tak pravda, že si jen plní mražáky, jak se občas píše.
Jinak cenu ulovené zvěře si člen platí ve stejné výši, jako dostane ve výkupu. Jako bonus a pobídku k lovu černé zvěře máme v našem případě ulovené sele do 25 kg zdarma, nebo se při ulovení těžšího kusu 25 kg odpočítá a platí jen zbytek po 50,- Kč/kg. Ale tohle může mít každý spolek jinak.
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.6.2021 22:31 Reaguje na Jarda Vesničan
Milý Jardo.Žiju v oblasti kde byval poměrně hojný jeřabek.Byval.Tam kde se zdržoval dnes špacírují lišky i za světla.Nalij si staré myslivecké a pouvažuj nad starými myslivci a hajnými kteří je drželi na minimu bez fotopasti,zateplených posedu,nočních vidění a byli schopni je vysedět na žebříku v mrázu.Z nich si vem příklad u PC žádnou lišku nestřelíš
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.6.2021 22:34 Reaguje na karel krasensky
Ještě dodám.Kdyby se ti staří fící probudili tak vám do těch vaších tlutých prdeli nasypou broky z těch lankasterek co měli
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.6.2021 08:48 Reaguje na karel krasensky
Nezapomeňte ale na to, že se lišky norovaly norníky trénovanými na živých liškách. Že se lovily spolu s jinou škodnou do sklopců a nějaké se svezly
s krkavcovitými likvidovanými pomocí otrávených vajec. I kdysi chovatelé
v každé vesnické chalupě se nikoho
neptali a kladli na svých pozemcích
železa a sklopce. Toto je minulostí
a oboje se navíc přizpůsobilo životu
v blízkosti lidí. Kuny obývají půdy,
odkud je někteří ani nevyhánějí a lišky městské pozemky, kde je lov problém.
No a na tu myslivost nemají lidé tolik času a nadšení, když čelí stále hloupé kritice ochranářů. Místní VIP členové společenstva lišky a jinou škodnou neloví, protože nemají čas si ji vysedět na posedu. Těch pár srdcařů to mnohde nestíhá a nebo přišli o členství díky
nemajetnosti pozemků a omezení počtu členů změnou vlastnických vztahů. Ona se ta škodná množí lépe, než její potrava a tak to možná dopadne jako s čerty na ostrově v Austrálii. Doloví zbytek potravy a budou vymírat i ty lišky a kuny, protože opravdu trávu nežerou. Nesmyslná ochrana některých predátorů přináší své plody i u těch, které lze nadále omezeně lovit, protože povolený lov není dostatečně účinný.
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 09:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Zdravím.Něco ze života.Před léty jsem při procházce našel na vodorovně rostoucí větvi mohutného dubu asi ve vyšce 4-5 metru čtyři sedící mladáta puštíka.Šlo o sněhobílé nelétavé kuličky.Okolo přeletaval dospěléc patrně samice.Pak jsem potkal místníhoyslivce,kterému jsem řekl co a kde jsem viděl.Za dva dny jsem se na né chtěl podívat znovu.Puštící nikde jen na zemi pár bílých pírek.To hovado je muselo postřílet ze vzduchovky.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

28.6.2021 16:25 Reaguje na karel krasensky
Takže nálezem jednho ze dvou druhů prachového peří soudíte , že puštíci haluzníci neodlétli , ale střelil je myslivec. Hm , třeba to byl eko..log, co si je chtěl nechat vycpat do sbírky nebo dokonce ta mláďata ještě někde žijí :-). Prachové peří totiž jaksi s vyrůstáním vypadává, víte ?
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 16:37 Reaguje na Petr Pekařík
Milý petře přečti si muj příspěvek ještě jednou a snad pochopíš.Znovu.Šlo o bílé nélétavé kuličky pouze s naznaky letek.A jestli mi chceš tvrdit,že je dospělci přenesli v zobáku jako kočka mladé tak to napiš do nějakého humoristického časopisu
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 16:57 Reaguje na Petr Pekařík
Ještě dodám.Měl by jsi snížít denní dávku staré myslivecké.Napsat ,že ekolog postřílel sovy a dal si je vycpat tak tomuže napsat jen mozeček zdevastovaný alkoholem
Odpovědět
JV

Jarda Vesničan

28.6.2021 19:17 Reaguje na karel krasensky
A to měl být nějaký vtipný fór? Nedá se srovnávat doba před 80 - 100 lety (v době lankasterek) zpátky s dnešní dobou. Škodná se lovila všemi možnými i nemožnými způsoby i za pomocí jedu, želez a otrávených nástrah. Střílelo se vše co mělo zahnutý zobák. Tuhle dobu chceš srovnávat s dnešní? Sám jsem jako kluk také zažil výrovky a vykládání otrávených vajec. Ale vejce se dávaly na stromy, aby je nesbíral ježek apod. Je pravda, že ve vesnicích se kuny a tchoři vyháněly a stříleli u stodol a vyháněly z půd stavení. Jenomže tehdejší vesničané za to ještě děkovali. Dnes by většina pozvala televizi, anebo podala stížnost kvůli lovu na nehonebním pozemku a týrání zvířat.
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 19:58 Reaguje na Jarda Vesničan
Milý Jardo znal jsem hajného,který už je hodně dlouho nahoře.To byl u mě lovec,hajný,myslivec.Lišky lovil pouze v zimé na ujedi a to takhle.Ujed měl u potoka v horském udolí.Neměl žadné termoprádlo nebo boty za 15 litru.Měl obyčejné gomové holínky asi o dvě čísla,které vycpaval senem a novinami.K ujedi chodil potokem,aby nezavětřil.Po příchodu vylezl na soliterní od zemé zavětveny smrk a usadil se navětvi.Přivazoval se ke kmenu kdyby usnul at nespadne.Liška,která se v zimě objevila v jehi useku se dala označit za chodící mrtvolu.Vyseděl je v mrázu na větvi a ráno šel dělat svojí práci hajného.Tobyl u mé frajer.A ještě si přečti co tu napsal jeden z vás.Ten pekarik Iq tykve
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 20:16 Reaguje na Jarda Vesničan
Ještě dodám.Lov kuny v obýdlené časti vesnice nebo nehonební pozemek.Možná už si v životě slyšel slovo sklopec.Na zdraví a lovu zdar
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 20:16 Reaguje na Jarda Vesničan
Ještě dodám.Lov kuny v obýdlené časti vesnice nebo nehonební pozemek.Možná už si v životě slyšel slovo sklopec.Na zdraví a lovu zdar
Odpovědět
JV

Jarda Vesničan

28.6.2021 21:12 Reaguje na karel krasensky
Necháme toho Karle.Já se bavím o minulosti myslivosti a ne o tom, co jsi o ní sám zaslechnul. Jinak i hnízdoše si může odnést jiný dravec nebo kuna. Nemusí to být nutně jen vzduchovka.
Odpovědět
kk

karel krasensky

28.6.2021 21:26 Reaguje na Jarda Vesničan
Takže zpět k těm puštíkum.Chcete mi tvrdit, že kuna zadavila čtyři mladé puštíky a dospělci je nebranili.Navíc si myslím,že puštík je schopen kunu ulovit když zvladne zajíce.Při utoku jestřaba nebo jiného predatora by zmizel jeden a ne všichni čtyři.Vzduchovku tipuji proto,že dotyčný nevlastní maloražku,aby je vyzabíjel short střelivem
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2021 09:46 Reaguje na karel krasensky
U nás v posledních létech
mladé puštíky uklovou sojky, které se díky ochraně úspěšně namnožily
jako ostatní druhy škodné. Myslivec určitě
neměl zájem zabít puštíky, protože na rozdíl od vás o přírodě
něco ví. Plácáte blbosti.


a
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.6.2021 08:48 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Majitelé honebních pozemků rozhodují kdo bude a nebude myslivecky hospodařit na jejich pozemcích. Takže místa drží jen pro své syny, vnuky, zetě. Tak ať nebrečí. Chtějí jen prachy nic jiného.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.6.2021 06:05 Reaguje na karel krasensky
Kuny a lišky byly pravidelně likvidovány vzteklinou. Vakcinací jsme se vztekliny zbavily. Inu jste zjevně ekologista.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

28.6.2021 16:21 Reaguje na Michal Ukropec
Samozřejmě to má největší vliv. Bůhvíproč naši předkové nelibě nesli tu možnost nechat si vzteklinu sem tam chytit a začali s plošnou vakcinací :-)). Navíc se lovilo i dnes už zakázanými způsoby lovu , za kožky KARA dala na cigára apod.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2021 15:27 Reaguje na Petr Pekařík
Jenže ekologistům vadí přemnožené stavy raků, obojživelníků, plazů a nebo ptactva. I zajíci jsou podle nich přemnožení. Proto musí být všichni predátoři chráněni.
Odpovědět
DA

DAG

28.6.2021 09:15
To moc nechápu. To pan Holomčík chce říct, že volby v jedné organizaci ovlivňují celou politickou elitu v ČR.
To nechci vidět co s nimi dělají lobisté miliardářů.
Já to vidím jinak. Nesmyslné pozměňovací návrhy již podruhé za čtyři roky šanci na změnu. Navíc, když ČMMJ změnu zákona podporovala.
Pan Holomčík nyní hledá výmluvy na koho to hodit a snaží se z toho získat politické body.
Je to velká škoda, protože to mohlo myslivost velice posunout.
Pane Holomčíku chyťte se s panem Bendlem za ruce a běžte zpytovat svědomí a nesmyslně neagitujte.
Odpovědět
RH

Radek Holomčík

28.6.2021 09:54 Reaguje na DAG
Ne, Holomčík říká, že se někteří politici pokusili ovlivnit volby do vedení ČMMJ.
Odpovědět
DA

DAG

28.6.2021 10:12 Reaguje na Radek Holomčík
Dobrá, to by samozřejmě bylo něco úplně jiného. A v tomto světle by to znamenalo nepřijatelné jednání politiků.
Byly staženy návrhy na minimální velikost honitby a nesmysl s umožněním lovu majiteli nad 5 ha a zrušení některých druhů zvěře?
Moc teda nechápu, proč to teda politici dělají.

Odpovědět
RH

Radek Holomčík

28.6.2021 13:42 Reaguje na DAG
A proč by měly být staženy? Vždyť jsou to regulérní návrhy. Pokus ovlivnit volby je (resp. byla, uvidíme, co bude)procedurální sabotáž přímo na plénu (obstrukce+snaha vrátit do 2. čtení) a falešná argumentace, že by návrhy, které nemají sebemenší šanci projít, projít mohly.
Odpovědět
Hu

Hunter

28.6.2021 14:19 Reaguje na Radek Holomčík
Dobrý den, tak navrhnout může jistě kdokoliv cokoliv, ale zrovna těch 5ha a 50 ha a 250 ha osobně považuji za nesmysl. Pokud se nepletu, tak těch návrhů bylo celkem 71? To už asi hodně výrazně posouvá původní záměr a znění legislativní úpravy.
Odpovědět
DA

DAG

28.6.2021 15:21 Reaguje na Radek Holomčík
Samozřejmě, že nemusí být staženy. Ale byly naprosto nesmyslné a potom se ministerstvu nedivím, že stáhlo novelu.
Pokud neměly šanci projít, tak je jejich navrhovatelé měli stáhnout, aby neblokovali zbytek zákona nebo neprodlužovali zbytečně projednávání.
Samozřejmě nevím, kde je pravda a mrzí mě, že zákon neprojde, protože bez těch pozměňovacích návrhů mi přišel rozumný. Teď se obě strany vymlouvají, že za to může ten druhý, aby to nezůstalo na nich.
Odpovědět
JL

Josef Linhart

1.7.2021 08:19
Do mysliveckém hospodaření mluví lidé,kteří o tom nic moc nevědí.Jenom se snaží být důležití.Dám příklad.Hájil se kormorán.Dneska je to problém.Hájí se krkavec a bude s tím také problém.Ze spárkaté zvěře se stává zvěř noční.A v noci ji lovit je zakázané.Různí "sportovci" běhají,jezdí na kolech na motorkách ve dne i v noci po lesích i polích.Pejskaři nechají běhat své pejsky po lesích a polích volně a zkuste jim něco říct.A poslouchat ty názory to už nebaví.Mladí když to vidí a slyší se do myslivosti moc nehrnou.Největší škůdci přírody jsou různí ekologové a zemědělci.A pak také městší "odborníci".Ale to nikdo nevidí a nekritizuje.To by nebylo korektní.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist