Ing. Miroslav Šefara: Statistické údaje o vodní dopravě,aneb zevnitř to vypadá jinak
Nekomentuji ani počty státních úředníků a jejich velkorysé rozpočty, to je černé svědomí všech polistopadových vlád,které unisono slibovaly snížení státního aparátu a výsledek je opačný.
Co je na příspěvku nesprávné (ať už náhodou nebo úmyslně ) je prosté srovnávání tzv.splavných dnů v jednotlivých letech s objemy přeprav.To je hrubé zkreslení skutečnosti a matení laické veřejnosti,protože se sčítají hrušky s jablky , dvě různé oblasti plavby a dvě různé skupiny komodit.
Pokud autor chce použít takové srovnání,měl by vědět,že se splavnými dny na regulované trati VŮBEC nesouvisí vnitrostátní přepravy stavebních hmot,obchodního a především energetického uhlí,které se realizovaly a zbytkově realizují výhradně na kanalizované labskovltavské vodní cestě s celoročně zajištěným ponorem. A pokud jako senzační udává nález roku 1991 s 91 splavnými dny a objemem 5875 tis tun zboží, buď NEVÍ co ta čísla obsahují a měl by si před publikováním strukturu ověřit,nebo záměrně mystifikuje veřejnost.Protože v tomto objemu zboží jsou min 4 mil tun vnitrostátních přeprav energetického uhlí a stavebnin,které s regulovanou tratí nemají NIC společného. V roce 1996 skončily přepravy EU do Chvaletic,ČD neměly co vozit a politickým rozhodnutím po dohodě s ČEZem se tento mimořádně prašný substrát převedl na železnici a od roku1997 dráha pilně cukruje zlatý pruh země české tímto uhlím,které se předtím 10 let vozilo čistou a ekologicky nejvhodnější vodní cestou. A miliardy,vynaložené na tento určitě ekologický počin - výstavbu vodní cesty,překladních zařízení i flotily lodí - vylétly komínem.To je téma pro ekology a systémově naprosto stejné jako větrné elektrárny versus tepelné elektrárny.
Takže jestli panu Stoklasovi po roce 1996 náhle zmizely tuny,je to tento prozaický důvod.Nehledě na to,že po vodě to bylo levnější.
Další oslnivá úvaha,že objemy přeprav ( v zahraničních přepravách) klesají,protože o vodní dopravu není zájem je opravdu objevná. Bylo by min. slušné říci,že zájem JE ,ale rejdaři jsou" tak neschopní ",že ani nedokáží říct,zda budou v létě schopni plout,nebo ne.Jsou totiž stoprocentně závislí na počasí. Jinými slovy,svážeme běžci nohy,nedáme mu tretry a postavíme ho na start s jinými,kteří jsou skvěle připraveni a obuti. Tak v takové situaci je česká plavba na volném trhu s autodopravci,kteří mají své silnice a dálnice celoročně v provozu,se železnicí,která má svůj koridor a když ho povodeň poškodí,nebo na něj spadne skála,stát se vrhne na to a opraví,postaví,zmodernizuje,atd.Vyčítat tedy plavbě,že nemá výkony,když nemá dopravní cestu,je pokrytecké.
Domnívá se pan Stoklasa,že by ČD prosperovaly,kdyby musely půl roku stát ? Že by autodopravci prosperovali,kdyby půl roku nejezdili ? Že plavba je na Labi 1000 let je fakt a vždy tyto výpadky nahrazovala v jiných činnostech,např. přepravou energetického uhlí na kanalizované trati. Teď je odkázána na zahraniční přepravy a uvězněna na Labi. Po vstupu do EU bude moci jinam a její původní role zřejmě zanikne,pokud vláda ustoupí fundamentalistickým představám ekologů.Ke škodě České republiky.
Je koneckonců na rozhodnutí státu,zda tuto dopravní cestu dostaví,nebo ne. V situaci,jaká se ve střední Evropě vytváří na dopravním trhu,kdy se očekává nárůst kamionové dopravy na trojnásobek je každá alternativa (nová železniční trať stejně jako vodní cesta ) jasně správným řešením.Tak se to dělá v Evropě.
reklama