https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-matajs-fve-na-bytovych-domech-nebudou?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vladimír Matajs: FVE na bytových domech nebudou!

23.11.2022
Nestihne se pravděpodobně schválit potřebná legislativa, která měla platit od 1.1.2023. V době, kdy vláda vší silou a za gigantickou cenu zachraňuje naše lidi před vysokými cenami energii, není pro ni samovýroba elektřiny prioritou.
reklama

 
Změna zákona označovaná jako Lex OZE I slibovaná politickou reprezentací od května dosud neprošla Poslaneckou sněmovnou. Po dvou čteních zbývá zákon schválit, pak Senát a ještě podpis prezidenta, to vše během prosince. Jde o změnu klíčovou pro rozvoj FVE na bytových domech.

Novela měla posunout hranici pro licenci na výrobu elektřiny z 10 kW na 50 kW. Rozdíl mezi licencovanou a nelicencovanou výrobou elektřiny je stejný, jako mezi regulérním podnikáním a nahodilým přivýdělkem. Zatímco příjmy z jednoho musíte danit, druhé je od daní osvobozené.

Protože Jozef Síkela už půl roku tvrdí, jak je zmíněná novela energetického zákona důležitá pro další rozvoj OZE v ČR a též pro boj s vysokými cenami elektřiny, rozběhly se v ČR desítky projektů FVE na bytových domech. Některé jsou ve značně pokročilé fázi. Co s nimi bude?

SVJ jakožto provozovatelé elektráren si budou muset vyřídit licenci ERÚ. Protože SVJ nesmí podnikat - tj. realizovat zisky, veškeré příjmy z prodeje přebytků elektřiny do sítě musí "přesunout" na vlastníky jednotlivých bytů. A z těch se tím stanou příjemci příjmů z podnikání.

Díky licencované elektrárně na střeše bytového domu se z každého jeho obyvatele, do poslední samoživitelky či důchodce stanou podnikatelé se vším, co k tomu patří - podávání daňového přiznání, podávání přehledů na zdravotní a sociální pojištění atp. A to fakt chceš.

Jiným, vskutku elegantním řešením situace bude, hotové elektrárny nepřipojovat do sítě a nechat je odpojené do chvíle, kdy licence pro tyto FVE nebude potřeba. Což bude v době drahých energií lidem ohromně dávat smysl.

Situaci budeme dále bedlivě sledovat. S novelou en. zákona se bohužel začínají zadrhávat další navazující změny zákonů a vyhlášek, a to např. vyhláška ERÚ, která zavádí energetické komunity. Zdá se, že v pokrokovém ČEZku je samovýroba elektřiny žádoucí jen pro někoho.


reklama

foto - Matajs Vladimír
Vladimír Matajs
Autor je zakladatel společnosti Solární experti.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.11.2022 07:09
Souhlas, plnohodnotná komunitní energetika není v zájmu ČEZ a dalších velkých hráčů, protože nabízí zajímavou alternativu jak je obejít a ještě ušetřit.

Proto se takhle bokem házejí dotčené veřejnosti klacky pod nohy .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.11.2022 08:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
komunitní energetika není pro všechny a stejně tak nejsou bioplynové elektrárny pro 10 milionů lidí. Vymýšlí nějaké hesla a pak se to snaží vtlačit do mainstreamových médií.
Selským rozumem nemůžeme protěžovat jedno proti druhému. Pevnou konstrukci energetiky potřebujeme a nic z toho co jsem psal výše není řešení. JÁJISTICKOU ENERGETRIKU OZE je možné dělat, ale pak musíte mít velké zdroje především kontzistencí dodávky a množství, které v případě výpadku či snížení výrobní kapacity OZE musíte mít v existující úrovni.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.11.2022 08:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
O tom, že OZE jako páteř národního energetického systému je volovina, se my dva zrovna přesvědčovat nemusíme. Na druhou stranu mikroinstalace OZE na bytových domech + společné komunitní projekty tvoří zajímavou vychytávku. Běžné v Německu, kde jsou i družstva podílníků apod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2022 08:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
Záchvěv rozumu? Tolik sexu naráz? Němci najednou nejsou úplnlě blbí? Fakt?
Odpovědět
ms

24.11.2022 14:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tzv. komunitní energetika je vlastně alibi pro všechny soukromé solární dotační projekty s tím, že si to přece mohou pořídit všichni. Nesmysl. Soukromá spotřeba elektřiny z dotovaných FVE zdražuje elektřinu pro chudé, protože se na ně musí rozpočítat fixní náklady uspořené bohatými v ceně elektřiiny. Šéf SFŽP nedávno přiznal, že návratnost FVE projektů jsou s dotacemi 3-4 roky. K čemu tedy dotace? Už jen ekonomicky jedeme na drogách dotací a kdo není přisátý na cecíky veřejných penězovodů, není schopen přežít. Co je příčinou současné exploxe cen energie? Je to hlavně příklad německé Energiewende, která vlastně vybudovala paralelní, duální energetiku, která se v obou větvích (OZE + výhledově jen PPE) musí dotovat. OZE s obří kapacitou se nadprodukcí vzájemně kanibalizuje až do záporných cen (proto bez dotací zbankrotují), stabilní zdroje zatím ještě z uhlí a plynu a zbytkové JE dostávají kapacitní platby, tedy zase dotace. A k tomu ještě šílené výkyvy v síti udělaly ze správy stability sítě v Německu druhou nejvyšší položku ceny elektřiny po vlastní ceně silové elektřiny. A toto se nadále bude stupňovat, když Němci chtějí mít v roce 2030 v OZE 370 GW! Takže zálohy a systémová správa bude ještě dražší. Přes "společný evropský trh" pak to Česko dostane v plné palbě v těchto německých cenách elektřiny i pro Česko. Hlavně si položme v energetice analogickou otázku: bylo a je pro Česko mít velkou efektivní Baťovu fabriku nebo zase všude tisíce malých ševců?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

27.11.2022 12:04 Reaguje na
A prečo by nemohlo byť aj jedno aj druhé. Baťovci pre veľkovýrobu, tisíce ševcu ako doplnok pre domácnosti.
Samozrejme tie tisíce ševcov, ktorí občas vyrábajú, občas nie musia byť prepojení a ukladať prebytky do spoločného skladu (uložiská energie).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

23.11.2022 09:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Dokud CEZ a ostaní velcí hráči nezačnou na komunitní energetice vydělávat, nic u nás jen tak legálně nebude. Pokud se tak stane, z plnohodnotné komunitní energetiky zůstane hybrit dle představ CEZu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.11.2022 11:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Jak by měla fungovat plnohodnotná komunitní energetika? Ví se vůbec, co se chce?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

23.11.2022 13:01 Reaguje na Jiří Svoboda
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cesky-reaktor-vyrabi-plyn-z-odpadu-produkce-je-bez-emisi-40415286
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 16:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Fakt nevím. všude se o tom píše, ale jak to funguje je záhadou. Komunita je přece taky firma, OSVČ nebo sro. podniká ve stejném zákoníku. Dení to třeba družstvo (akciovka?).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.11.2022 16:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Co kdyby odpověděli ti, co vědí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2022 21:21 Reaguje na Jiří Svoboda
A já si truba myslel, že vy víte ÚPLNĚ FŠECKO.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2022 19:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Já pouze vím, že nebudu prosazovat něco, o čem nemám vůbec představu, jak to může prakticky fungovat. Vám a dalším to ale zjevně nevadí
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.11.2022 07:12
To je poněkud zkreslený výklad situace, který nám tu předkládá pan solární baron (jak se sám dříve nazýval). "FVE na bytových domech nebudou" ve skutečnosti znamená, že nebudou bez licence už od 1. ledna, ale budou zřejmě o pár měsíců později, a tvrzení že pro vládu není samovýroba elektřiny prioritou se opírá o fakt, že návrh vlády na schválení zákona už v prvním čtení vetovaly poslanecké kluby ANO a SPD...
A jestli si někdo postavil nebo staví v předstihu fotovoltaiku s předpokladem, že naše zákonodárná moc obratem schválí nějaký zákon podle jeho potřeb, tak prokázal dost značnou míru naivity. Viz např. obdobný proces při přijetí neméně důležitého zákona o přechodu k nízkoemisní energetice, který se zpozdil zhruba o rok.
Odpovědět
PK

Pavel Kounovský

23.11.2022 12:05 Reaguje na Emil Novák
Přesně tak. Vláda dala zákon do sněmovny s tím, že se bude schvalovat ve zrychleném režimu, aby mohl od ledna platit, ale ANO a SPD do toho hodily vidle a trvají na standardním projednávání.
Odpovědět
JK

Jan Kos

25.11.2022 08:34 Reaguje na Pavel Kounovský
A proč by se to nemělo projednat standardně. Vždyť energetika je běh na dlouhá desetiletí a nějaký ten měsíc pozdržení nás nevytrhne. Leda že by vláda šla někomu na ruku a nestíhala. To potom lze pochopit jejich konání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 16:16 Reaguje na Emil Novák
Jistě, tahle vláda má zájem na normálním, evropském vývoji, jenže opozice se snaží nás stáhnout zpět.
Jenom mi tam autor zbytečně straší. V baráku si lidé vyberou jednoho (to je většinou ten, který to vyjednává celé), bude jako majitel fve a bude nositel licence, bude podávat daňové přiznání (nebo to jen připíše ke svému, které stejně podává) a nic závratného se neděje. Daň se platí ze zisku nad 30 tis. což normální obyt. dům ani nedá, tak jde o houby. Jak to zruší, je to úplně vpoho.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.11.2022 16:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tady jde hlavně o technické provedení. To budou mít po bytech nataženy prodlužky a když zasvítí slunko, přehodí si na ně spotřebiče?

Moc bych ten normální evropský vývoj raději neadoroval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2022 21:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Vysvětlím. Jedna fve, jeden elektroměr s oboustranným provozem a smlouvou, jeden majitel. Všechny partaje si zruší smlouvy se svými dodavateli a dostanou poměráky. Každý rok ten chudák udělá vyúčtování, od poplatků odečte prodané přetoky a co zbyde, rozpočítá na prtaje dle poměráků. Něma problema.
Pokud je v baráku sabotér nebo jiný potížista, prostě ho nepřipojí a jede podle svého dál.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2022 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Dobrá, lze se s FVE připojit na kábl do baráku a tam to s tím hlavním elektroměrem vyřešit. Stávající bytové elektroměry by začaly sloužit jako podružné elektroměry. Jo, to je technicky schůdné, chválím!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

27.11.2022 12:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Daňový manažment za OZE môže predsa robiť aj bytový podnik.
Odpovědět
JK

Jan Kos

25.11.2022 08:30
Komunitní energetika je hlavně v zájmu výrobců a dodavatelů zařízení. Potom z toho trochu má i ta komunita, ale jinak to nic neřeší. Jako příklad uvedu sto tisíc domácích instalací s bateriemi, které Fiala uvedl jako příklad boje proti závislosti na Rusku. 100 000 baterií každá 10 kWh dohromady na jeden zátah uloží energii stejnou jako jedna čtvrtina elektrárny Dlouhé stráně. Takže by postačilo vybudovat ještě jedny Dlouhé stráně, a nemusel by přesvědčit 400 000 domácností, aby si daly větší baterii. Životnost baterií při velkém optimismu bude 25 let a šlus. Stráně s patřičnou údržbou pojedou 100 a více let. Energie uložená do 10 kWh LIFEPO4 odpovídá 5 kg polínek. Při životnosti baterie 8000 cyklů je to jeden kamion polínek. Opravdu věříte tomu, že nás fotovoltaika vyvede z krize?? V zimě, kdy je spotřeba energie 2x větší než v létě vyrábí fotovoltaika 5x míň. To je fotovoltaikou neřešitelný nesoulad nabídky s poptávkou. Chtějí to řešit elektrolýzou H2O Ztráty při výrobě vodíku, jeho ukládání a následném užití v zimě jsou odhadovány na 70 procent. Taky by bylo potřeba vybudovat 5x objemnější zásobníky, než máme nyní na zemní plyn, aby ten vodík bylo kam ukládat. . Druhé řešení, kde ale musíte oblbnout jiné investory než chudé domácnosti, jsou desítky tisíc vrtulí, ale tolik jich v České krajině neumístíte. A stejně by víc vyčkávaly na vítr, než pořádně vyráběly. Řešení to má dvě. Budovat jaderné zdroje, nebo zemljanky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.11.2022 10:49 Reaguje na Jan Kos
Odhalil jste skutečnost jako z pohádky Císařovy nové šaty.
Mnoho humbuku a peněz do naprosto marginálního výkonu místo toho
se konečně začít zabývat JE, jako jediným východiskem z tohoto
problému. Jinak ty superzateplené domy jsou něco jako zemljanky
a přehnané spoření tepla se brzo odrazí i na zdraví obyvatel,
kteří nevětrají, pěstují si v domech plísně a žijí v chladnu.
Tak jsme žili před 60. léty, když se přes den topilo v kuchyni
a večer v pokoji. Do ložnice se pouze otevřely z pokoje dveře
a do rána byla na oknech a zdech jinovatka. Staří lidé spali v
kuchyni a ti ostatní v zatuchlých vlhkých peřinách, které se pak
dávaly ven na mráz vysušit a vyvětrat. Opravdu je úspěch vracet
lidi o 60.let nazpět ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.11.2022 21:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste takový dům neviděl ani na obrázku, že?
Je tam čerstvý vzduch (ohřátý přes výměník), vlhkost optimální a teplo dle přání obyvatel.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.11.2022 06:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak nesmíte posuzovat ty domy podle propagačních marketingových prospektů.
Realita je, že hodně lidí bude chtít nebo bude muset šetřit, aby vůbec mohli bydlet a tak opravdu leckde to bude v těch domech vypadat tak,. jak pan Machaček napsal.
Zvláště když zjistí, že ta spousta té techniky a elektroniky v takovém domě taky vyžaduje spoustu povinných nebo doporučených kontrol a revizí, které si technici certifikovaní státem a tudíž mající monopol nechají velmi lukrativně zaplatit. Případně dalších nákladů na nezbytnou údržbu a opravu, přirozeně zase dalšími drahými techniky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.11.2022 19:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak to dopadne, když člověk mdlé inteligence píše o superzateplených domech.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

27.11.2022 12:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Na jednu stranu máte pravdu ale na druhú dnes sú iné materiály, pasívne domy, zimy sú ďaleko miernejšie a existujú aj technologie ako solárne panely, tepelné výmenníky, ukladanie tepla do zeme, tepelné čerpadlá.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

27.11.2022 12:34 Reaguje na Jan Kos
Zástancom fotovoltaiky nedochádza jedna vec. Inštalovaný výkon nie je využiteľný výkon. Čím ďalej smerom k polom, tým je to horšie.
Rok má 8760 hodín a v strednej europe je slnečných cca 1600-1800 hodín, Zvyšnú dobu vyrobí fotovoltaika buď nič alebo max desatinu inštal.výkonu. Máme 4-5 mesiacov zimy, keď
je slnko 20 stupňov nad obzorom , často je tu zamračené a inverzie bez vetra.V miernom pásme je proste s fotovoltaikou blbá situácia.
V česku, slovensku navyše je nedostatok vetra pretože nemáme more. Česko nemá ani silné rieky, slovensko jeden veľtok.
V kalifornii, arizone, novom mexiku alebo severnej afrike je počet slnečných hodín 3500 - 4000. Zároveň majú lepšie rozdelené slnečné hodiny počas roka,
aj v zime tam svieti slnko cca 10 hodín denne a je 40stupňov nad obzorom, to je ako u nás v septembri.

Príklad nemeckej energetickej spotreby a jeje možnosti z hľadiska OZE:
Nemecká ročná spotreba je približne 500-550 TWh. Očakávajú do budúcnosti nárast spotreby 650 TWh (elektrifikovaná doprava, huty).
Na 5 chladných mesiacov v roku to vychádza na cca 250+ TWh. Kedže niečo elektriny OZE vyrobia aj v zime, aj tak sa bavíme cca o 100+ TWh (moj odhad), ktoré treba niekde uložiť
na zimné obdobie. Kam ? Projekty úložísk existujú - s kapacitou od stoviek MWh po niekoľko GWh (vodné nádrže nepočítam, je len málo miest kde sa dajú budovať).
Vychádza to na rádovo stotisíc takých úložísk len pre Nemecko. No chcem vidieť tie ceny, spotrebu materiálu a dobu, za ktorú sa vybudujú. No way. Alternatíva - úložiská vyrobeného power2gas vodíka/metánu budú musieť byť taktiež obrovské.

A pozor, uviedol som len elektrickú energiu, celková spotreba energie v Nemecku je cca 3300TWh - viď https://www.enerdata.net/estore/energy-market/germany/
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.11.2022 06:00
Jediná pravda, která je v článku, je ta, že je nesmysl, aby jednotliví členové družstva byli podnikatelé. Jako takhle podnikající by totiž měli problém s pobíráním některých dávek a jako podnikatelé by nemohli být coby nezaměstnaní evidovaní na ÚP, naopak by od nich coby podnikajících bylo vyžadováno minimání zravotní a sociální, to je nějak přes 5 tisíc každý měsíc.
Jinak v podporování FVE je trochu háček, protože na připojení FV elektrárny musí mít nízkonapěťová rozvodná soustava na tom místě příslušnou kapacitu. A pokud nemá, musí být před připojením dost draze upravena. V opačném případě, podle nastavení měniče FVE, buď bude docházet k přepětí sítě a tím ničení spotřebičů jiných uživatelů nebo měnič FV elektrárny nebude produkci FV do sítě pouštět z technických důvodů.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist