https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/drtiva-vetsiny-fotovoltaickych-panelu-se-vyrabi-v-cine.cesti-vedci-chteji-znovu-nastartovat-vyrobu-v-evrope?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Drtivá většiny fotovoltaických panelů se vyrábí v Číně. Čeští vědci chtějí znovu nastartovat výrobu v Evropě

15.11.2022 11:29 | PRAHA (Ekolist.cz)
Solární panel na střeše pražské ČVUT.
Solární panel na střeše pražské ČVUT.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
Fotovoltaika, tedy přeměna slunečního záření na elektřinu, patří v současnosti k velmi žádaným obnovitelným zdrojům energie. Přibližně 97 % solárních článků se ovšem dováží z Asie, zejména z Číny. Projekt PILATUS, na kterém spolupracuje tým pod vedením Martina Ledinského z Fyzikálního ústavu AV ČR, má tuto situaci změnit. V plánu je instalace výrobních linek na inovativní křemíkové solární panely, a to na území Evropy.
reklama

 
V roce 2020 se v Evropě vyrobilo méně než 1 % celosvětové produkce solárních článků. Nainstalovala se ovšem více než pětina globální fotovoltaické kapacity. Závislost na dovozu solárních článků z Asie se však v kontextu současné geopolitické situace jeví jako energetický hazard.

„Nejvíce fotovoltaiky se dnes vyrábí v Číně, přibližně 97 procent, což je poměrně nebezpečná závislost. Fotovoltaika totiž začíná být důležitou součástí energetického mixu každého státu,“ upozorňuje Martin Ledinský. Cílem Evropské unie je získávat do roku 2030 téměř jednu třetinu (32 %) vyrobené elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Česká republika je v energeticko-klimatickém plánu skromnější, cílí na 22 %.

Rozvoj fotovoltaiky je proto logickým krokem a posílení výrobních možností na území Evropy rovněž. Pomoci má projekt PILATUS, podpořený evropským grantem Horizon Europe ve výši 10,5 milionu eur. Na tříletém projektu se podílí tým z Fyzikálního ústavu AV ČR pod vedením Martina Ledinského společně s kolegy z Belgie, Itálie, Německa, Nizozemí, Norska, Švýcarska a Velké Británie.

Cílem je zvýšit výrobní kapacitu fotovoltaických článků v Evropě a současně snížit dopad na životní prostředí. Odborníci plánují využít moduly s vysokou účinností, vyrobené s ohledem na recyklaci použitých materiálů, které splňují nejpřísnější evropské ekologické požadavky. Do roku 2025 vzniknou tři pilotní linky, pokrývající celý výrobní cyklus inovativních křemíkových solárních panelů.

„Plánovaná pilotní linka na výrobu fotovoltaických modulů zvýší současnou celkovou kapacitu výroby fotovoltaických článků v Evropě o třicet procent,“ uvádí Martin Ledinský. Roční výrobní kapacita pilotního provozu dosáhne minimálně 170 MWp. Bude-li projekt životaschopný, přijde na řadu druhá fáze – továrna s roční kapacitou 3–5 GWp.

Výkonnější solární články

Projekt PILATUS využije patentovanou technologii křemíkových solárních článků s kontakty na zadní straně článků, na jejíž tvorbě se tým českých vědců podílel. „Články mají oba kontakty na zadní straně. Přední strana je tedy úplně volná a my můžeme zvýšit efektivitu fotovoltaické přeměny na maximální možné hodnoty,“ vysvětluje Martin Ledinský.

Přečtěte si také |
Foto:  Jan Weger / VÚKOZ, v.v.i. Co je to agrovoltaika?

Osvětlenou stranu článku v tomto případě nestíní žádné neprůhledné kovové kontakty, což v kombinaci s optimální pasivací (tvorbou ochranné vrstvy) povrchových defektů umožní vyrobit sluneční články s účinností fotovoltaické přeměny vyšší než 26 %. Běžně používané články vyráběné v Číně mají účinnost okolo 22 %.

Na zadní straně desky křemíkového krystalu se nanesením jen několik nanometrů tenkých proužků amorfního křemíku připraví kladné a záporné elektrody. Tato varianta výroby je sice technicky náročnější, ale umožňuje využít i světlo dopadající na spodní stranu panelu, odražené od plochy pod panelem. Díky tomu se elektrický výkon dodávaný do sítě zvýší až o 15 %.

Další výhodou používané technologie je možnost kolmé instalace článků. Takové panely by se v budoucnu mohly využívat v zemědělství, a na jedné ploše tak kombinovat jak výrobu elektřiny, tak i pěstování plodin. Zajímavá je rovněž možnost umístit panely na protihlukové bariéry.

Nové solární články budou efektivnější a ekologičtější. Vyšší účinnost ve spojení s menší plochou potřebnou pro instalaci představují oproti čínské konkurenci ekonomicky šetrnější variantu. „Pokud chceme být konkurenceschopní, musíme přijít s novou vysoce účinnou technologií, díky které bude fotovoltaika cenově dostupná a zároveň bude splňovat i přísné ekologické požadavky. Proto budeme využívat z velké části energii z norských vodních elektráren a minimalizovat uhlíkovou stopu,“ uzavírá Martin Ledinský.


reklama

foto - Wernerová Markéta
Markéta Wernerová
Autorka pracuje pro Divizi vnějších vztahů Střediska společných činností Akademie věd ČR.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

15.11.2022 12:50
Cituji: "Proto budeme využívat z velké části energii z norských vodních elektráren a minimalizovat uhlíkovou stopu". A oni tam v Norsku mají nějaké nevyužité vodní elektrárny, které jen čekají na to, až si tam pan Lednický postaví továrnu a začne je využívat? Nebo to dopadne tak, že tu čistou elektřinu seberou někomu, kdo ji využívá už teď, a někde jinde se kvůli tomu bude muset víc přitopit pod kotlem?
Norský TSO předpokládá v následujících letech dokonce deficit ve výrobě elektřiny, takže jí bude dovážet. Klidně z německého uhlí:
https://oenergetice.cz/zahranicni/statnett-norsko-se-od-roku-2027-bude-potykat-s-deficitem-ve-vyrobe-elektriny
Odpovědět
ig

15.11.2022 13:09 Reaguje na Emil Novák
+1
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.11.2022 07:23 Reaguje na Emil Novák
Já to vidím jako HEDA3.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 08:32 Reaguje na Emil Novák
Norské vodní elektrárny to asi fakt nebudou, ale pobřežní státy staví pořád dost velké výkony ve větřácích. Takže by ty fabriky jely na ně. Když na to může jet polovina obrovského průmyslu Německa, tak proč ne pár skláren.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, sklářskou pec opravdu nejde zapínat a vypínat podle toho, jak zrovna fouká vítr, jak si naivně představujete. A to že "polovina obrovského průmyslu Německa" jede na "větřáky" jste si vycucal z kterého prstu?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.11.2022 14:52 Reaguje na Emil Novák
Navíc, aby se technologie vrátila, bude muset jet fabrika na 3 směny 7 dní v týdnu za jakkoli drahou elektřinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 15:43 Reaguje na Jiří Svoboda
A tohle je prostě otázka dimenzování. Kvůli ceně nebudete brát el. ze sítě, ale z fve - ve dimenzované na 2- 3x tolik v píku (dle větrnosti místa), než potřebujete. Takže budete plně saturován, budete ještě prodávat přetoky a kdyby bylo nejhůř, něco dokoupíte. Samozřejmě musíte mít baterie na okamžité výkyvy plus silný, odepsaný dýzlák, pro případný havarijní stav.
Tohle mají i jaderky, nemocnice a fabriky, které musí mít proud i v případě balckdownu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 17:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže kvůli ceně nebudete prostě nakupovat ze sítě tolik elektřiny tolik kolik potřebujete, ale postavíte si 2-3× předimenzovanou fotovoltaiku na dobu kdy svítí, k tomu větrnou elektrárnu na dobu kdy fouká, k tomu baterie na dobu kdy není chvíli ani jedno, a k tomu elektrocentrálu až dojde i ta elektřina z baterií, ale stejně pořád potřebujete tu přípojku do sítě...
Takže místo jednoho zdroje jich máte pět, o všechny se musíte starat, platit je, a to vše kvůli tomu abyste údajně ušetřil. Vy jste vážně koumák, Hanzle, jaký se hned tak nevidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2022 08:10 Reaguje na Emil Novák
OZE jsou prostě složitější, než klasika, to jistě. Uhelný rumplovák a pojistky ve sklepě není v jednoduchosti dostižitelné.
Jenže vám uniklo, že tyhle vymoženosti tam mám jen proto, abych měl ostrov a přípojku jen na prodávání přetoků.
Samozřejmě jsou jednodušší varianty, třeba že fabrika bude stát u velké VE farmy, která má 10 - 20x větší výkon, než potřebujeme, normálně prodává a my máme přednostní odběr, tj. jedeme pořád. A ty 2 - 4 dny v roce koupíme ze sítě. Možností je něurékom.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2022 08:19 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Argumentační faul falešné dilema. Nejsou jen dvě možnosti: OZE × "uhelný rumplovák".
2) Jestliže máte přípojku, nemáte ostrov a vám uniklo, že náklady na přípojku jsou úplně stejné bez ohledu na to, jak moc ji používáte.
3) "ty 2 - 4 dny v roce koupíme ze sítě" - to jste se zase zasnil, Hanzle. Nejde o žádné 2-4 dny ale v součtu tak o 2-4 měsíce v roce, kdy prostě nefouká, nefouká, nefouká.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 15:37 Reaguje na Emil Novák
Posílal jsem vám ten link na článek v oenergetice.cz opakovaně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 15:40 Reaguje na Pavel Hanzl
V žádném linku co jste mi posílal se nepsalo, že polovina obrovského průmyslu Německa jede na "větřáky", to je jen váš výmysl, Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 15:52 Reaguje na Emil Novák
Dořiti:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-letos-vyrobilo-vice-nez-50-elektriny-oze-solarni-elektrarny-dosahly-noveho-rekordu/
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 17:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně tam patříte, Hanzle, v tom článku se totiž vůbec nic takového nepíše. Loni měly ty vaše "větřáky" podíl na výrobě elektřiny v Německu 22,57 % a žádnou polovinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2022 08:12 Reaguje na Emil Novák
"Podíl výroby obnovitelných zdrojů energie (OZE) na výrobě elektřiny v Německu za rok 2020 aktuálně převyšuje 50 %."
Dál nekomentuji, asi vás zasáhla demence.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2022 08:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta zjevně zasáhla vás, Hanzle, když už nedokážete rozlišit ani mezi výrobou "větřáku" a výrobou všech OZE včetně biomasy, vody, slunce dohromady.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.11.2022 14:06
A jaké může umístění továrny v Evropě nabídnout výhody oproti Číně, aby byla produkce konkurenceschopná?
Nižší platy? To možná za pár let. Dnes si stále vyděláváme o něco více než Číňani.
Levnější energie? No tak to ani náhodou - v Číně jsou 3x levnější.
Příhodné podnikatelské prostředí s jasnou a stabilní legislativou? No tak to ani náhodou. Dotacemi pokřivený trh je dobrý tak pro zlatokopy pohybující se na hraně zákona.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.11.2022 14:14 Reaguje na Richard Vacek
Nabídne ukrytí továrny za uhlíkovým clem, takže výrobky sice nebudou konkurenceschopné mimo Evropu, ale aspoň budou čínské výrobky tímto clem zdražené na úroveň těch evropských.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.11.2022 14:35 Reaguje na Emil Novák
To už jsme tady měli. Na čínské fotovoltaické panely EU uvalila speciální daň a zároveň dotacemi podporovala fotovoltaiku, která se stejně budovala hlavně z těch čínských panelů.
Podobně se propaguje ekologická doprava na bicyklech a spolu s tím se na čínská kola nasadilo clo až 48%.
Volá se po elektromobilitě a na čínská elektrokola se uvalí clo 18 - 80%.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.11.2022 14:38 Reaguje na Richard Vacek
To se ale ještě z výnosů té daně nedotovali výrobci těch panelů...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 21:18 Reaguje na Richard Vacek
Evropa se musí bránit čínskému dumpingu a jinak, než clem, to nejde.
Ale žádný strom neroste do nebe a Čína už silně stagnuje a tím, že si zvolili diktátora, půjdou už asi dost dolů.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.11.2022 07:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ovšem clo neplatí Číňan, ale evropský spotřebitel. Další zdražení 😢 všeho.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2022 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Nastudujte si pojem dumping a dokažte, že panely prodávají za ceny pod výrobními náklady! Možná
tak výrobními náklady v drahé EU, ale to není
dumping, ale nekonkurenceschopnost, kterou chcete
"léčit" cly. Tím zaříznete i zbytek snahy jít cestou fotovoltaiky. Jste schopen vůbec chápat základní ekonomické zákonitosti? Ochranářství
trhu je cesta do pekel, která vytváří firmám
polštář z prachového peří. Nic je nebude nutit
inovovat a vyrábět levněji, když jim vše nahradí
trestání konkurence a dotování jejich výroby.
To už není nedouctví, ale absence inteligence
hodna papouška, který opakuje klidně "zabij
mne", protože netuší, co vlastně opakuje.
My už dolů nejdeme, ale padáme na rozdíl od
Číny a rozvíjejícího se zbytku světa. Děláme
to cíleně a ptám se proč? Sebemrskačství ???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 17:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Ptáte se proč. Dobrý. Vysvětlím:
Nikam nepadáme, máme brutální energetickou krizi vyvolanou napadením z Ruska, ale stojíme si velmi dobře a vypadáto, že to vyhrajeme.
Čína vyrábí levněji, bo mastí na věci, které jsou ve Evropě normální: Splašky a odpady se tam běžně lijí do řeky, hory plastových odpadků jsou tam běžné, dýmy z uhlelek tvoří asi 40% celosvětových emisí CO2. Čína pálí víc uhlí, než zbytek světa dohromady. Lidé jsou bídně placeni za tvrdé pracovní podmínky, sociální zabezpečení je blízko nuly, smogové situace v megapolích jsou příšerné.

Tak tohle chcete? Tohle má být tak nastavené i u nás, abychom mohli vyrábět více a více levných plastových krámů jen proto, že věrchuška je pořád málo bohatá??

Evropa to dělá tak, že tyhle výrobky prostě zatíží clem. Tím si chrání vlastní výrobce, kteří se musí chovat slušně k zaměstnancům a nesmí devastovat vlastní zemi.
Určitě je to špatné a sebevražedné? Proč?
A inovace atd? Evropa je na tom velmi dobře a celkové vyspělosti je daleko před Čínou. Tu zachvátil démon mamonu a už tam asi vládne zcela neomezeně.
Je to fakt lepší, než u nás??
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.11.2022 22:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Seznamte se s tím, jak bídně jsou placeni zaměstnanci v Číně - měsíčně 4534 US $:
https://biz30.timedoctor.com/average-salary-in-china/
A porovnejte si to s tím, jak skvělý příjem máme v Česku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 08:50 Reaguje na Richard Vacek
To se to tam muselo řádsky zdvihnout za posleních pár let, pokud to není zase jen bolševická lež.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.11.2022 15:54 Reaguje na Emil Novák
A to si jako ti bruselští exponenti odtržení od reálného světa myslí, že Čína či jiné země nemohou prosadit uvalení odvetných cel na nějaké jiné důležitzté evropské zboží ?
I když je fakt, že brzo bude nutné zboží, které vyrábí Evropa a které se ve větším množství exportuje do světa a tudíž by se na ně dala uvalit odvetná cla, hledat lupou. Protože díky bruselskému zelenému zdražování a zelenému ničení evropské ekonomiky takové zboží mizí jedno za druhým.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 08:39 Reaguje na Richard Vacek
Čína už dnes silně stagnuje a do budoucnosti se dá očekávat spíš ústup z evropského trhu. Bude mít dost zákazníků v Asii a i vlastní trh se rozvíjí.
Evropě se ale otvírá možnost expanze na Ukrajině, kde je ovšem nutno splnit jednu zásadní pdmínku.
Totálně zlikvidovat mocenské ambice Ruska a to na věky věkův Ámen. Ne na "věčné časy a nikdy jinak", jak jsme byli ruští votroci, to nevydrželo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.11.2022 19:31
to jsem si nostalgicky vzpomněl na takový romantický večer pod hvězdami někdy na přelomu devadesátek a milénia a vášnivou diskusi ve složení jádrař, párek filosofů a já (trochu vzdělanější zedník), na téma větrná a solární energetika a její světová budoucnost. filosofové sebejistě tvrdili, jak si evropa vybuduje technologický náskok a celý svět od ní bude kupovat ty elegantní smárt technológie, a my škarohlídi jsme se úzkoprse mračili. no dopadlo to jak to dopadlo, žánop.

abych to sesumíroval, aby se ten kulturně a historicky zajímavý poloostrov stal něčím jiným než periferií asie, je nutno:
- reformovat přebujelou a zoufale pomalou byrokracii (jak dlouho trvá pitomé stavební povolení, he?)
- reformovat rigidní zákoník práce a vrátit práva a svobodu poskytovatelům pracovních míst
- provést odluku zelené církve od státu.

pak možná...
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

15.11.2022 23:13 Reaguje na Lukas B.
Jestli je v něčem doopravdy problém, tak v neoliberální sektě, jejíž jste zjevně součástí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.11.2022 22:27 Reaguje na Tomas Peltan
nejsem v žádné sektě a žádný mantry si nemumlám. já ne.

já jen ovládám trivium a trojčlenku, jestli to je samo o sobě sektářství, tak potom jsem asi v jazyce Vašeho kmene sektář..
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

16.11.2022 07:01
Čína tak do 5-10 let přestane pro Evropu a USA vyrábět. Rázem splní cíle pro CO2, bude se orientovat na ty 3 mld lidí, co má v okolí a bude Ŕíší středu.

A ano, spala jsem dobře a trávu nehulím.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.11.2022 16:03 Reaguje na Katka Pazderů
A proč že by měla Čína pro Evropu a USA přestat vyrábět? Za předpokladu, že Čína ekonomicky nezkolabuje, k čemuž má podle některých odborníků nyní náběh.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.11.2022 09:27 Reaguje na Radim Polášek
Nepřestane vyrábět úplně - ale my docela jednoduše nebudeme mít zač si čínské výrobky koupit. Vývoj vzájemné obchodní bilance je truchlivý a trend je jasný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2022 09:31 Reaguje na Viktor Šedivý
Předběhl jste mne o dvě minuty a máte pravdu, že
nebudeme mít čím zaplatit.
Odpovědět
sv

sv

18.11.2022 17:45 Reaguje na Viktor Šedivý
Ano, nepřestane vyrábět úplně. S tím jakým tempem z číny utíká zahraniční kapitál a jakým tempem čína po komunisticku utahuje šrouby lze očekávat, že co do výroby se čína brzo omezi na vesnické vysoké pece jako za maa během velkého skoku v 50. letech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2022 09:29 Reaguje na Katka Pazderů
Asi máte pravdu, protože EU a USA ztratí schopnost platit zbožím
a o bezcenný potištěný papír nebude mít Čína zájem. Stačí se pouze
podívat, co nabízíme Číně za jejich zboží my! Nic, co by neuměli
dělat lépe a levněji. Navíc nasytit jejich trh naše manufaktury
nejsou schopny. Kdysi jsem celně odbavoval milion kusů riflí s
jedním datem výroby a to ta firma nedodala rifle ten den pouze k nám! Jeden obchodník tam letěl objednat zimní bundy a druhý den
se už nakládaly do lodních kontejnérů přesně podle dodaných
střihů a požadavků na materiál. Před obědem zadal požadavky a po
něm už mu ukázali prvou bundu. Do rána jich už bylo 10 000 a tu
to je celoroční produkce dodaná až příští podzim.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 09:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy žijete v iluzorním světě mýtů a pověr, já znám historky z Číny zcela opačné. Všechno musí řídit manažer z Evropy, Číňan je sám zcela bezradný a nikdy nic nevymyslí, ovšem jako automat je výkonný velmi. Právě proto v Číně vyrábí své zboží velká většina světových firem.
Samozřejmě není možno Číňany házet do jednoho pytle, ale žádný strom neroste do nebe. Je dostihne bolševická totalita, jako všechny.
Odpovědět
va

vaber

18.11.2022 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl je rasista který tady veřejně hlásá nadřazenost evropské rasy nad čínskou,
je to ukázkový příklad naprostého zaostalého primitiva a to je prosím Evropan,
jediná omluva je ,že žije ve svém primitivním světě mýtů a iluzí, co mu mapumpovala do kebule média a on jim věří jak malé dítě
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 16:01 Reaguje na vaber
Co to zase melete za cypoviny o rasismu? Co o jaké nadřazenost i čeho? Vy fakt neumíte číst?
Číňan má jiný způsob myšlení než Evropan, je veden už pár tisíciletí ke stádnímu způsobu myšlení (trochu jak v Rusku), proti Evropě, kde je dominantní individulismus a tvůrčí myšlení.

Proto taky svět ovládla evropská a ne čínská civilizace, i dyž měla na to tisíce let času.

Odpovědět
va

vaber

19.11.2022 08:25 Reaguje na Pavel Hanzl
v Číně byla civilizace když v Evropě byl pračlověk,
co jiného je věta
,, Všechno musí řídit manažer z Evropy, Číňan je sám zcela bezradný a nikdy nic nevymyslí, ovšem jako automat je výkonný velmi.,, než rasizmus a povyšování se
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.11.2022 15:58
Bude docela zajímavé sledovat, jak se taková výroba, prodražovaná bruselskými regulacemi a bruselskými zelenými opatřeními, které nutí evropské firmy v Evropě vyrábět výrazně dráž než by se mohlo vyrábět kdekoliv na polovině zbytku světa, cenově popasuje s těmi čínskými produkty a bude těm čínským výrobkům konkurenční. Bez evropských dotací, předpokládám.
Odpovědět
Pe

Petr

17.11.2022 10:34 Reaguje na Radim Polášek
Doba se prostě změnila, technologie pokročily a výrobní produkce je už tak obrovská, že slova jako konkurence, konkurenceschopnost a podobně ztratila svůj smysl. Dnes se konkurovat nedá. Prostě to nejde, je to nemožné. Když je někdo schopný vyrobit něčeho milion, tak nemá smysl snažit se mu konkurovat a není řešením usilovat o to, abych já vyrobil dva miliony, abych ho trumfnul. To je zcela nesmyslné a je to mentální přežitek minulosti. Dnes to neplatí a je potřeba to pochopit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 08:58 Reaguje na Petr
Ta konkurence potom nebude v počtu vyrobených kusů (to jde jen u velmi omezeném sortimenu, což fve panely ale jsou), ale v dalších nákladech. To je jednak energetická bezpečnost, jejíž podcenění se nám tak příšerně vymstila, taky určitá ochrana evropského trhu cly atd. atd.
Zajímavé ale je, že ty fv panley v Číně z velké části vyrábí evropské a americké firmy. A tu výrobu přenést sem není až takový problém, když máte know-how.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to jste přišel jak, Hanzle, že " ty fv panley v Číně z velké části vyrábí evropské a americké firmy"?
Zrovna vy vykládejte něco o tom, kdo tu "žije v iluzorním světě mýtů a pověr".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 16:09 Reaguje na Emil Novák
A kdo má všechny patenty na fv panely? Číňan nikoliv, i když v kradení patentů je kadet.
Zajímavé je, co řekla americká manažerka o firmě, která prodávala embargobvané čipy Putinovi:
"Zavřeme je, což můžeme, protože téměř všechny čipy na světě i v Číně se vyrábějí s použitím amerického vybavení a softwaru, a já hodlám tento závazek splnit, pokud to bude nutné," řekla.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2022 17:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže nesmysl o evropských a amerických firmách v Číně jste opustil a nahradil ho nesmyslem o vlastnictví patentů. Na jeho vyvrácení stačí nadpis článku, nemusíte se ani registrovat: "China dominates in solar energy patents, but Samsung and LG have the strongest portfolios"
https://www.iam-media.com/article/china-dominates-in-solar-energy-patents-samsung-and-lg-have-the-strongest-portfolios
Prostě další vaše vlhké sny úplně mimo realitu. Blábolením o Putinovi a čipech to nezachráníte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2022 08:21 Reaguje na Emil Novák
Někdy se zamýšlímnad tím, co vy vlastně tady chcete říci. Máte nepochybně rozsáhlé znalosti v energetice, ale tady produkujete jen kritiku a opruzování na cizí příspěvky. Asi jak Studnička. Takový Vinkler aspoň donese nosnou myšleku (v EU jsou všichni blbí jak bedna kytu), aly vy ani to ne.
A argumenty vás nezajímají stejně, jak všechny doblblíky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2022 08:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak já vám to přemýšlení usnadním, chci tady říct, že jste zoufalec co plácá jeden nesmysl vedle druhého, absolutně není schopný si zjistit fakta, místo toho za ně vydává své dojmy, kterých nabyl svou neschopností chápat psaný text, takže si vždycky někde něco přečte, nepochopí to, překroutí si to a vytvoří si z toho úplně jiný příběh. Mockrát jste to dokázal, viz např. ty nesmysly výše.
Není moje vina, že tu vy plácáte nesmysly, přestaňte to dělat a přestanu na vás reagovat, ale nemyslete si, že když budete neustále psát bludy, že vám to projde, a neobviňujte ostatní, kteří na ty bludy upozorňují.
Argumenty mě zajímají, ale to byste musel nějaké mít. Vy ale žádné nemáte. Když vám napíšu že jedno vaše tvrzení je nesmysl, vymyslíte jiný, snadno vyvratitelný, opět viz výše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2022 10:41 Reaguje na Emil Novák
Že elektromobil ušetří za rok 1000 litrů benzínu nebo nafty jste nepochopil nikdy.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2022 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Toto vaše tvrzení je další dokonalé potvrzení toho co jsem před chvílí psal: "absolutně není schopný si zjistit fakta, místo toho za ně vydává své dojmy, kterých nabyl svou neschopností chápat psaný text, takže si vždycky někde něco přečte, nepochopí to, překroutí si to a vytvoří si z toho úplně jiný příběh." Já jsem totiž nikde nepsal vůbec nic, z čeho by šlo dovodit něco takového, takže si opět vymýšlíte a překrucujete, prostě typický troll. Mimochodem, když napíšete A, napište i B: kolik neelektromobil ušetří uhlí nebo jiných fosilních paliv, aby ta informace byla aspoň trochu objektivní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 09:11
V Číně rozjeli neskutečný až příšerný systém zvaný "sociální kredit".
To je hosrší, než Orwellův rok 1984, protože není možný žádný únik. Velmi úspěšně to testují na Ujgurech.
Tohle dofackuje celou populaci do jedné lajny, kterou určí bolševický potentát a tím končí jakákoliv lidská iniciativa a tím i rozvoj společnosti, samozřejmě taky technický.
Není jejich dnešní krize už začátek rozpadu Číny, protože si tam plně uvědomují tyhle důsledky (a nejen soc. kreditu)? Čort znajet.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.11.2022 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Čort znajet odkud berete ty informace o rozpadu Číny a o té neudržitelnosti režimu. Jejich kapitalisté podnikají s daleko
menšími osobními příjmy a proto státu zůstává více na sociální
politiku a na budování infrastruktury. U nás je to naopak a tak
to lepíme zadlužováním a bohatí vyváděním zisků do zahraničí. To
už ale není udržitelné a plně se to projevuje zoufalým zdaněním
těch, kteří tu možnost nemají. Zdanění základních potřeb(DPH, SPD)
je snadné, ale naopak zdanění zisků odrazuje vykuky zde danit.
Soutěžíme tak s daňovými ráji, které si ale nezatěžují životní
prostředí výrobou jako my a pak sanujeme i škody krachujících
firem. Jinak nejsem rasista a tak nechci diskutovat o etnicích,
které se chtějí pouze přiživovat na práci jiných a které se stát
snaží naučit pracovat. To by prospělo i mnoha lidem u nás, kteří
odmítají vzdělání, práci a pouze chtějí žít na úkor ostatních.
Ujgurů je několik miliónů a všichni v poracovních lágrech nejsou
stejně, jako nebyli za socíku u nás všichni v base za příživnictví.
To bylo pouze pár tisíc a ti dnes nesedí, ale čerpají podpory.
Ti skutečně neschopní práce mají na podporu nárok, ale proč ti,
co se jí vyhýbají? Víte prd, proč je učí pracovat a proč to
dělají právě tak. Kdysi v base musel pracovat každý a to se
mnoha z nich taky nelíbilo, ale proč živit někoho, kdo NECHCE
pracovat? Že se chce 5x denně modlit a nepracovat o Ramadánu?
Dobře, ale za nižší mzdu a nebo ať podniká a dělá kdy chce.
Vy by jste zaměstnal někoho, kdo vypne mašinu a půjde se
modlit? I křesťané v minulosti pracovali 6 dnů v týdnu a na
modlení měli neděli a svátky, ale nepřerušovali práci X krát
za den a na několik týdnů v roce. To si mohli dovolit pouze
bohatí a duchovní na které ti ostatní dřeli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 16:36 Reaguje na Břetislav Machaček
https://echo24.cz/a/Sigge/problemy-prezident-si-ekonomicky-rust-cina-zastavil-04-procenta
Vy jste zaspal v komunismu, kdy maximální náplní člověka i režimu byla práce.
V dnešní době stačí na vše, co materiálně potřebujete, asi 20% pracovních sil. Těch 80% se může zabývat čímkoliv jiným. A šikana Ujgurů není o práci, ale o víře.
Odpovědět
sv

sv

18.11.2022 17:41 Reaguje na Břetislav Machaček
A to sis vycucal z kterýho prstu machačku? Kontrolní otázka. Kde v posledních letech nejvíc vzrostl počet dolarových miliardářů? No v číně, machačku, v číně. Další kontrolní otázka. Čí zahraniční dluh rostl nejrychleji? No čínský, machačku, čínský.
Chápu machačku, že ty jako celoživotně výlučně manuálně pracující jedinec toho času v důchodu bez hlubšího vzdělání a dostatečné intelektuální kapacity prostě nemáš na to získat dostatečné povědomí o hospodářských poměrech v číně. Ale tvoje bláboly na téma čínských továren na smrt by si odpustil i analfabet. To není o tvé mentální nedostatečnosti, to je o tvé komunistické sprostotě a prolhanosti. S čím přijdeš příště? S dosavadního vývoje tvých výroků lze extrapolovat, že příště si vymyslíš spravedlivého nacistu napravujícího židovského příživníka prací v koncentráku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2022 08:23 Reaguje na sv
Přesně tak, on je Macháček taková bolševická truba...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.11.2022 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Klesáte stále hlouběji, když už začínáte urážet,
ale asi docházejí smyšlené argumenty a ne a ne
je někde vygůglovat, protože prostě neexistují!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.11.2022 17:42 Reaguje na sv
Vy mne urazit nemůžete a vaše svazácké zdravice
podporující Hanzla jsou k smíchu. Žijte si oba ve
svých omylech a lžích, ale pravdu tím neporazíte.
Ono není problém se stát miliardářem při nulovém
zdanění, ale stát se jim při zdanění vysokém je
umění. Na to musíte mít efektivní výrobu obrovského
množství výrobků. Svět je zahlcen výrobky z Číny
a podle vás "zadlužená" Čína skupuje továrny a
zdroje surovin asi tak za co? Ona nemusí nikam
vysílat vojsko, aby získala vliv na těžbu ropy
a jiných surovin, ona si ložiska koupí a nebo
za ty suroviny zaplatí, protože na to má. Dluh
investovaný do zdrojů surovin a výroby není
dluhem, ale investicí na rozdíl od prošustrování peněz na kraviny a zbrojení. Kriminál ve kterém
se MUSÍ pracovat není továrna na smrt a měl by
být pravidlem všude, to by se do něho alespoň
lumpové opakovaně navraceli. Chápu, že se to
lumpům nelíbí a že to bylo první, co zrušili.
Možnost v base nepracovat platí i pro dlužníky
a po propuštění se od nich nikdo dlužné částky
nedočká. O mém vzdělání víte prd, ale nemám ve
zvyku se chvástat jako anonym, který se bojí
podepsat, aby to nebylo možno ověřit. Važte
si toho, že jsem vám vůbec odpověděl, protože
anonymům odpovídám pouze tehdy, když napíšou
diskusní příspěvek bez napadání a urážek.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist