https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/britsti-aktiviste-chteji-zakazat-reklamu-na-suv.znecistuji-totiz-klima-vice-nez-jine-vozy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Britští aktivisté chtějí zakázat reklamu na SUV. Znečišťují totiž klima více, než jiné vozy

6.8.2020 02:02 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zatímco v roce 2010 po celém světě jezdilo kolem 35 milionů SUV, letos už více než 200 milionů. S emisní bilancí 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr se prý směle řadí k třetině nejšpinavějších vozů.
Zatímco v roce 2010 po celém světě jezdilo kolem 35 milionů SUV, letos už více než 200 milionů. S emisní bilancí 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr se prý směle řadí k třetině nejšpinavějších vozů.
Vytváření bezemisních zón v centrech měst, vyšší zdanění vozů s motory na fosilní paliva, razantní zdražení pohonných hmot. To vše jsou prý dobré kroky správným směrem, ale britská vláda by prý měla učinit víc. Alespoň tak to tvrdí sdružení New Weather Institute, který navrhuje kompletně zakázat reklamy na vozy SUV. Jimi produkované znečištění je prý hrozbou veřejného zdraví. Píše o tom Guardian.
 

SUV, neboli sportovně užitková vozidla, v sobě kombinují výhody terénních vozidel s pozitivními vlastnostmi těch silničních. Vedlejším výstupem této pro někoho přitažlivé kombinace jsou ale nezanedbatelné emise spojené s jejich spotřebou a provozem. A právě proto se zvýšená poptávka po SUV mezi lety 2010-2018 stala druhou nejvýznamnější součástí globálního růstu emisí oxidu uhličitého. Což loni potvrdila analýza Mezinárodní energetické agentury, ze které částečně vychází i „radikální“ záměr organizace New Weather Institute (NWI). Ta navrhuje, aby na území Velké Británie byly zakázány všechny reklamy související s propagací sportovně užitkových vozidel, protože do svého okolí uvolňují výrazně více emisí než jiné automobily. A tím podrývají snahu Britů o dosažení klimatických cílů.

„Přestali jsme propagovat tabákové výrobky, poté co jsme porozuměli tomu, jak dalece škodí lidskému zdraví. S velkými auty je situace podobná,“ říká Andrew Simms, spoluředitel NWI. „Teď, když víme, co klimatu a lidskému zdraví dělá znečištění způsobené provozem automobilů, bychom měli jednat stejně. Zabránit tomu, aby se propagovala auta, která dělají situaci jen horší.“ Štědře placená reklama na SUV podle něj předprodává emise, ve kterých pak žijí všichni. „Ve světě náchylném k pandemiím lidé potřebují čistý vzduch a více prostoru v městských ulicích.“ Čemuž také SUV příliš nepomáhají. Za poslední rok bylo v Británii prodáno 150 000 automobilů s délkou přesahující 4,8 metrů. Takže se ani nevejdou na standardní parkovací stání. Trend obliby SUV veřejností přitom rozhodně neklesá. Tvoří 40 % prodejů automobilů, naproti tomu elektromobily necelá 2 %.

Zatímco v roce 2010 po celém světě jezdilo kolem 35 milionů SUV, letos už více než 200 milionů. SUV s emisní bilancí 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr se prý směle řadí k třetině nejšpinavějších vozů. V Británii i ve světě. Což nahlodává snahu po nízkoemisní budoucnosti lidstva. Lidé z NWI za úspěchem těchto rozměrných vozů vidí hlavně reklamu. V Británii na propagaci SUV plynulo 1,2 miliardy liber (ve světě pak za stejné období 35,5 miliardy). „A to je vzhledem k ambicím dosáhnout nulových emisí v roce 2050 šílené,“ říká Simms. „Na SUV teď přechází všichni rychleji a emise ze silniční přepravy momentálně narůstají místo toho, aby klesaly. Reklama na SUV slibuje komfort a bezpečí pro řidiče, ale ve skutečnosti nabízí jen toxickou budoucnost.“


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

6.8.2020 07:19
Je to jasné. Elektromobily se neprodávají málo proto, že by byly moc drahé a v podstatě k ničemu, ale protože je moc reklamy na SUV :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.8.2020 12:05 Reaguje na
No, spíš jsem zvědav jak hodlají soudruzi z Velké Britanie řešit PHEV SUV, bo pokud mají emise CO2 pod 50 g/km, což řada má, tak jsou na základě ustanovení směrnice EU brány za nízkoemisní vozidla:-). Stejně tak má nová RAV4 v hybridu stejné emise, jako Fabia. Vše je samozřejmě papírově, ale to je v této oblasti všechno a u všech.

Ještě by na tom měli zapracovat:-))).
Odpovědět
ig

6.8.2020 12:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Na ty si vymyslí něco jiného. Třeba že SUV je moc dlouhé a zabírá místo na parkování poctivým, v chudobě žijícím občanům.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.8.2020 07:37
Opětovná ukázka tuposti ekologického aktivismu. protože alternativou je mít vozidla dvě, specializovaná, jejichž uhlíková stopa při výrobě bude podstatně větší.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.8.2020 08:25
Prostě některé skupiny chtějí, aby se stát pletl do stále více a více věcí. Snad budou spokojené, až budou zákony řešit každý prd.
Odpovědět
ig

6.8.2020 08:29 Reaguje na Richard Vacek
A bohužel to padá na úrodnou půdu, protože spoustě lidí vyhovuje, když jim někdo určuje co a jak.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.8.2020 12:08 Reaguje na
Já bych to poopravil ... vyhovuje jim, když se to určuje všem okolo. Že současně i jim, to jsou ochotni akceptovat ... vždyť přece hlavně že sousedovi ta koza chcípla. Někdy se pak sice zatraceně diví, ale to už je pozdě ... a pro příště na to zase zapomenou, bo to se jich přece netýká ... a když třeba časem jo ... tak to dopadne zase stejně.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.8.2020 10:04
Další důkaz komunismo-fašismu aktivistů. Vozy SUV si v drtivé většině pořizují senioři. V Německu je průměrný nájezd cca 7500 km ročně. Takže majitelé SUV jsou nejšetrnější k přírodě. Problémem jsou vozy hybridní. Majitelé si je pořizují kvůli dotacím a image. Nejezdí dobíjet, takže průměrná spotřeba není 1,8 ale 8 litrů, protože jsou o 300 kg baterek těžší.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

6.8.2020 13:15 Reaguje na Michal Ukropec
Těch 8 litrů, je nezřízený optimismus, skutečnost je o dost horší. Navíc, i při pravidelném nabíjení, mají výfuk v podobě elektrárenského komínu.
A dotace? Ty zaplatí právě ti ostatní, "poctiví, v chudobě žijící občané".
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.8.2020 14:39 Reaguje na Jiří Daneš
To je průměr. Ale je to o litr víc než stejné auto bez hybridnío nesmyslu. Ti aktivisti jsou kovaní. Taky si pamatuji komunismus nefunguje, chce to více komunismu.
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.8.2020 01:40 Reaguje na Michal Ukropec
Zapomínáte , že hybridů je víc druhů a to , že majitel nevyužívá potenciál svého auta -plug in, není vina výrobce. Podle zjištění jsou to většinou uživatelé služebních aut.
Klasický full hybrid ,jako Prius, se ani nabíjet externě nedá a je naprosto spolehlivý , s nízkou spotřebou. Pak jsou tu moderní mild hybridy , budoucnost všech spalovacích aut a taky bez externího nabíjení.
Hybridní auto šetří motor, brzdy a dnes už i peněženku majitelů!
Nevím co je na tom komunistického, protože by se minimálně jako mild hybrid prosadili i bez Bruselu.
Odpovědět

Jirka Černý

6.8.2020 14:38
Tak z těch aut papírově udělají pro potřebu reklamy MPV s pohonem všech kol.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.8.2020 22:37 Reaguje na Jirka Černý
A nebo prosadí nějakou anti-SUV regulaci a spadnou do ní i ty MPV, takže rodina se 3 špuntama může na Sharan zapomenout. A budou si muset našetřit na Transporter:-))).

Jsou to pitomci.
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.8.2020 01:22
"Reklama na SUV slibuje komfort a bezpečí pro řidiče, ale ve skutečnosti nabízí jen toxickou budoucnost.“
No, v tomhle ta reklama zase tolik nelže. SUV mají obvykle vyšší zdvih a měkčí nastavení pružin= větší komfort a větší auto = větší pasivní bezpečnost.
To , že maji vyšší spotřebu , je dáno horší aerodynamikou a vyšší hmotností.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist