Tiskové zprávy
STAN: Riziko železničních nehod se zvyšuje. Ministerstvo musí jednat ihned, ne čekat dalších dvacet let
6. srpna 2021 | STAN
Starostové a nezávislí hluboce litují srážky dvou vlaků u Domažlic a zejména ztrát na životech. Bohužel musíme konstatovat, že bylo opět otázkou času, než se něco podobného stane, neboť i v letošním roce došlo k desítkám případů, kdy vlak jel nedovoleně za návěstidlo s návěstí zakazující jízdu – ke srážkám ani zranění naštěstí nedošlo. Bylo to však dostatečné varování, že se Ministerstvo dopravy nepoučilo z loňského léta, které bylo ve znamení další vlny nehodových událostí, a nepřijalo účinná opatření, resp. že neučinilo maximum pro vyšší bezpečnost na železnici. Toto varování bylo dostatečně důrazné poslední sobotu, kdy se srazila lokomotiva s osobním vlakem v Němčicích nad Hanou a tato srážka si vyžádala 2 zraněné.
Starostové a nezávislí se dlouhodobě zabývají otázkami drážní bezpečnosti a vedle interpelací předkládají i konkrétní pozměňovací návrhy k zákonu o dráhách, které však Ministerstvo dopravy soustavně odmítá, i když se týkají např. vrácení oprávnění pro Drážní inspekci vykonávat prevenci na dráhách, větších pravomocí pro Drážní úřad a Drážní inspekci, nebo které těmto institucím usnadňují jejich činnost potřebnou pro celou společnost.
"Ministerstvo dopravy pod vedením hnutí ANO výrazně omezilo personální kapacity Drážní inspekce i Drážního úřadu, přitom se zvyšují dopravní výkony, železnice zažívá významný rozvoj jako nikdy předtím, narůstá počet dopravců, je nedostatek provozního personálu, každodenní provoz je narušován nejrůznějšími mimořádnostmi v důsledků stavebních prací apod. Rizika vzniku nehody se zvyšují, prevence však fakticky vymizela," upozorňuje bývalý šéf Drážní inspekce a expert hnutí STAN na železníční dopravu Roman Šigut.
Ministerstvo dopravy pod vedením Karla Havlíčka dalo závazek zabezpečit železniční tratě systémem ETCS a k tomu si stanovilo, že se tak má stát do roku 2040. Zástupci hnutí STAN však vyzývají k ryhlejšímu prostupu, protože nelze čekat dalších 20 let a riskovat tragické nehody a ztráty na životech.
"Stejně tak návrh ministerstva na sankční systém pro strojvedoucí vůbec neřeší problém předcházení vzniku nehod, ale řeší až důsledky, tj. až když se něco stane, navíc nesystémově u jedné vybrané profese. Drážní bezpečnost je třeba řešit komplexně, systémově a hlavně ihned," dodává Šigut, který v nadcházejících volbách kandiduje v Moravskoslezském kraji.
Vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Havlíček uklidňoval vloni veřejnost, jak má věc pod kontrolou a jak se svým „expertním týmem“ prioritně řeší drážní bezpečnost. Vývoj nehodovosti na dráhách a především tragická nehoda u Domažlic však ukazuje opak.
"Ministerstvo dopravy zkrátka nelze řídit a věnovat se mu na částečný úvazek. Kdyby nebylo několik dní do voleb, měl by ministr Havlíček okamžitě rezignovat na svou funkci ministra dopravy. Za tohoto stavu ho však vyzýváme, aby zajistil u hnutí ANO v Poslanecké sněmovně aktivní podporu pro pozměňovací návrhy hnutí STAN k zákonu o dráhách a udělal alespoň to málo, co se udělat dá, a přispět tak k vyšší bezpečnosti na železnici," říká Václav Bernard, předseda odborné komise STAN pro oblast dopravy a infrastruktury.
Starostové a nezávislí se dlouhodobě zabývají otázkami drážní bezpečnosti a vedle interpelací předkládají i konkrétní pozměňovací návrhy k zákonu o dráhách, které však Ministerstvo dopravy soustavně odmítá, i když se týkají např. vrácení oprávnění pro Drážní inspekci vykonávat prevenci na dráhách, větších pravomocí pro Drážní úřad a Drážní inspekci, nebo které těmto institucím usnadňují jejich činnost potřebnou pro celou společnost.
"Ministerstvo dopravy pod vedením hnutí ANO výrazně omezilo personální kapacity Drážní inspekce i Drážního úřadu, přitom se zvyšují dopravní výkony, železnice zažívá významný rozvoj jako nikdy předtím, narůstá počet dopravců, je nedostatek provozního personálu, každodenní provoz je narušován nejrůznějšími mimořádnostmi v důsledků stavebních prací apod. Rizika vzniku nehody se zvyšují, prevence však fakticky vymizela," upozorňuje bývalý šéf Drážní inspekce a expert hnutí STAN na železníční dopravu Roman Šigut.
Ministerstvo dopravy pod vedením Karla Havlíčka dalo závazek zabezpečit železniční tratě systémem ETCS a k tomu si stanovilo, že se tak má stát do roku 2040. Zástupci hnutí STAN však vyzývají k ryhlejšímu prostupu, protože nelze čekat dalších 20 let a riskovat tragické nehody a ztráty na životech.
"Stejně tak návrh ministerstva na sankční systém pro strojvedoucí vůbec neřeší problém předcházení vzniku nehod, ale řeší až důsledky, tj. až když se něco stane, navíc nesystémově u jedné vybrané profese. Drážní bezpečnost je třeba řešit komplexně, systémově a hlavně ihned," dodává Šigut, který v nadcházejících volbách kandiduje v Moravskoslezském kraji.
Vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Havlíček uklidňoval vloni veřejnost, jak má věc pod kontrolou a jak se svým „expertním týmem“ prioritně řeší drážní bezpečnost. Vývoj nehodovosti na dráhách a především tragická nehoda u Domažlic však ukazuje opak.
"Ministerstvo dopravy zkrátka nelze řídit a věnovat se mu na částečný úvazek. Kdyby nebylo několik dní do voleb, měl by ministr Havlíček okamžitě rezignovat na svou funkci ministra dopravy. Za tohoto stavu ho však vyzýváme, aby zajistil u hnutí ANO v Poslanecké sněmovně aktivní podporu pro pozměňovací návrhy hnutí STAN k zákonu o dráhách a udělal alespoň to málo, co se udělat dá, a přispět tak k vyšší bezpečnosti na železnici," říká Václav Bernard, předseda odborné komise STAN pro oblast dopravy a infrastruktury.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk