https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brusel-navrhuje-aby-firmy-nabizely-opravy-pracek-a-televizi-i-po-zaruce?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brusel navrhuje, aby firmy nabízely opravy praček a televizí i po záruce

23.3.2023 14:01 (ČTK)
Podle průzkumu německého úřadu pro životní prostředí (UBA) z roku 2020 se životnost výrobků včetně televizorů a velkých domácích spotřebičů v posledních letech snížila. Některé výrobky nebyly navrženy tak, aby je šlo snadno opravit, zatímco u jiných bylo levnější koupit nový výrobek než opravovat starý, zjistila studie.
Podle průzkumu německého úřadu pro životní prostředí (UBA) z roku 2020 se životnost výrobků včetně televizorů a velkých domácích spotřebičů v posledních letech snížila. Některé výrobky nebyly navrženy tak, aby je šlo snadno opravit, zatímco u jiných bylo levnější koupit nový výrobek než opravovat starý, zjistila studie.
Foto | r4n / Flickr.com
Evropská komise (EK) navrhla pravidla, která by výrobcům ukládala povinnost nabízet opravu výrobků, například praček a televizí, i po záruce, po dobu pěti až deseti let od prodeje. Pravidla by se dále vztahovala na ledničky, vysavače a další zboží, které je podle unijního práva považováno za "opravitelné". EU jedná o pravidlech, která by tento požadavek rozšířila na chytré telefony a tablety. EK o tom informovala v tiskové zprávě.
reklama

 

Evropští spotřebitelé a podniky běžně vyhazují zboží, které by se dalo opravit. Hromadí se tak odpad a vyhazují součástky, které by se daly znovu použít.

Podle průzkumu německého úřadu pro životní prostředí (UBA) z roku 2020 se životnost výrobků včetně televizorů a velkých domácích spotřebičů v posledních letech snížila. Některé výrobky nebyly navrženy tak, aby je šlo snadno opravit, zatímco u jiných bylo levnější koupit nový výrobek než opravovat starý, zjistila studie. V mnoha případech spotřebitelé stále funkční zboží nahradili, protože chtěli novější model.

Na základě pravidel EU by společnosti musely vadný výrobek bezplatně opravit během dvouleté zákonné záruční lhůty, pokud by náklady na opravu byly levnější nebo stejné jako výměna výrobku. Po uplynutí této lhůty by měly společnosti stále nabízet opravy, a to buď zdarma, nebo za poplatek. EU chce také spustit on-line službu, která by spotřebitelům pomohla najít místní opraváře.

Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) iniciativu uvítala. Bylo by však podle ní vhodnější prodloužit zákonnou záruční lhůtu pro výrobky s dlouhou životností, jako jsou ledničky.

Návrh musí projednat a schválit členské státy a Evropský parlament. Tento proces obvykle trvá déle než rok.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.3.2023 16:22
A kdo by to měl opravovat, když opraváři už dávno nejsou, natož jejich učiliště.
To není jako montáž na pásu !
Odpovědět
Anyr

Anyr

23.3.2023 21:06 Reaguje na smějící se bestie
Tak neřvi a ukaž nám, jak se to dělá.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.3.2023 08:53 Reaguje na smějící se bestie
Nabízejí se i další otázky - třeba kde se vezmou náhradní díly na takové opravy ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.3.2023 22:34
A jako obyčejně se pomíjejí takové okrajové otázky jako kolik to bude stát.
Kdo to zaplatí je jasné - zákazník bude nucen koupit dražší zboží, protože obchodník nebude smět nabízet levné.
No a z ceny oprav (práce i dílů) se každému protočí panenky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.3.2023 09:27 Reaguje na Viktor Šedivý
vyřizování reklamace nebo příjem k opravě stojí peníze (těch patnáct minut sepisování a posílání do centrály jede někomu plat), opravování pak je poměrně kvalifikovaná práce a jenom základní diagnostika (odkrytování a kouknutí se dovnitř co všechno se musí vyměnit) je nákladově mezi pětistovkou a tisícovkou. dle povahy "mašinky". jestliže obyčejná vrtačka stojí osm stovek, potom třeba pitomá výměna uhlíků (náhradní díly za třicet korun) vyjde na tisícovku, ergo nevyplatí se, u pračky za osm tisíc už to smysl má.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.3.2023 15:47 Reaguje na Lukas B.
Jenže náhradní díly na pračku za osm tisíc zase nebudou za třicet korun. A držet zásobu náhradních dílů pět nebo deset let je už úplné ekonomické šílenství a zcela nehorázné plýtvání.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist