https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/demonstranti-ve-vimperku-chteli-pro-prales-boubin-vice-zasahu?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Demonstranti ve Vimperku chtěli pro prales Boubín více zásahů

12.8.2020 17:40 | VIMPERK (ČTK)
Letošní rozhodnutí nařizuje, že na vrcholu Boubína se může zasahovat proti kůrovci v podstatě pouze metodou loupání kůry stojících stromů.
Letošní rozhodnutí nařizuje, že na vrcholu Boubína se může zasahovat proti kůrovci v podstatě pouze metodou loupání kůry stojících stromů.
Účastníci demonstrace ve Vimperku na Prachaticku žádají snížení bezzásahové plochy rezervace šumavského Boubínského pralesa. Letos se navýšila o 55 hektarů na přibližně 139 hektarů. Podle demonstrantů, jichž se sešlo zhruba 20, je rozhodnutí špatné mimo jiné proto, že brzdí a znemožňuje účinné zásahy proti kůrovci. ČTK to řekl organizátor dnešní akce Petr Martan.
reklama

 

O navýšení zásahové plochy rozhodl letos šumavský národní park. Chce tím ponechat větší rozlohu pralesa pro samovolný rozvoj. "Park tím dokonal tu zkázu. Pořád je ještě šance to aspoň zbrzdit. Ale to současné rozhodnutí s ohledem na to, co tam lesní závod Boubín smí, likvidační. Za dva roky je po všem," řekl Martan.

Podle ředitele NP Šumava Pavla Hubeného se organizace, které se na protestu podílely, mohly své námitky vznést v připomínkovém řízení, což neudělaly. "Každopádně rozhodně nechceme připustit kácení v Boubíně, ale chceme tam lesy chránit," uvedl Hubený. Demonstraci pořádaly spolky Komunita pro duchovní rozvoj, Hnutí život a Zachraňme Šumavu.

Letošní rozhodnutí nařizuje, že na vrcholu Boubína se může zasahovat proti kůrovci v podstatě pouze metodou loupání kůry stojících stromů. Martan řekl, že snahou demonstrantů není stromy v Boubíně porážet. "Chceme více zasahovat, ale to neznamená jen kácet. Ale například dnešní boj proti kůrovci firmou loupání stojících stromů je naprosto neúčinný, pomalý a velmi nákladný," uvedl.

Rozloha Boubínské rezervace je přibližně 670 hektarů. Na polovině této plochy musí zůstat stromy po pokácení ponechané na zetlení.

Boubínský prales je třetí nejstarší přírodní rezervace v České republice. Vyhlášena byla v roce 1858. Boubínský prales tvoří kombinace buku, smrku a jedlí a je nejzachovalejším zbytkem původních rozsáhlých šumavských smíšených horských lesů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MG

Milan G

12.8.2020 21:48
Může nám Hubený sdělit jak chce ty lesy chránit? Dopadne to jak říká p. Martan, za dva roky je po všem.
Škoda, že není možné, že v případě sežrání Boubínských smrků kůrovcem, veškeré škody Hubený uhradí.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 06:49 Reaguje na Milan G
Jedinečné lesy v NP se chrání tak, že se vykácí?????? V NP a jiných chráněných oblastech je postup loupání na stojato naprosto normální, tak se proberte!

LES SE NEZACHRAŇUJE TAK, ŽE HO VYKÁCÍM!!!!

Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 13:53 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Máte problém s chápáním psaného textu? Pokud ano, vraťte se zpět do školy i když ve vašem případě mám vážnou pochybnost, že to povede k nápravě.
Kde jsem psal něco o kácení?? Pro idiota ještě jednou zopakuji, kde jsem psal něco o kácení?
Loupáním na stojato zachráníte pár procent stromů a já jsem se ptal jak chce Hubený ten Boubín, potažmo smrky zachránit.
Odpovědět
FD

František Dvořák

13.8.2020 14:47 Reaguje na Milan G
Asi budu taky na úrovni mateřské školy. Ale, v článku je uvedeno, že demonstranti považují loupání stromů za nákladný a neúčinný proces a zároveň nechtějí jenom kácení stromů. Tak zde není uvedeno, co s panem Hubeným rozporují. Tak jsem idiot, který by byl rád, pokud s demonstranty souhlasíte, co považujete za důležité v boji proti kůrovci na Boubíně,aby za 2 roky nebylo po všem. Nějak jste se vyjádření vyhnul.
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 15:09 Reaguje na František Dvořák
Citace..."Každopádně rozhodně nechceme připustit kácení v Boubíně, ale chceme tam lesy chránit," uvedl Hubený... a já jsem se zeptal JAK je chce chránit.
Opakuji Hubený nechce kácet ale mají problém i s tím loupáním, přesněji řečeno s použitou technikou, tak jsem se zeptal JAK chce ten les chránit.

A ten článek, četl jste ho vůbec? Opravdu četl? A celý? Hned na začátku je napsáno co protestující rozporují. Je to navýšení bezzásahové plochy o 55 Ha a znemožnění účinných zásahů proti kůrovci.
Idiotem jste se nazval sám.
Odpovědět
FD

František Dvořák

13.8.2020 15:33 Reaguje na Milan G
Ale stále nevím, které ty účinné zásahy, když ne kácení a loupání, jsou tím, pane inteligente, že se park rozšíří o 55 Ha, zastaveny.
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 16:26 Reaguje na František Dvořák
A já stále nevím jak chce Hubený ty lesy chránit, když kácení napadených stromů nepřichází do úvahy a loupáním se zachrání minimum smrků. On musí odpovědět.
Idiotem jste se nazval sám.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 06:44
Tak to tu ještě nebylo :D "demonstrace" pro možnost většího ničení životního prostředí :D

Je prostě neskutečné, že v ČR je pořád tolik vypatlanců co požadují ničení hodnot této země!

Že toho Martana nefackuje hanba!

Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 09:25 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A kteří demonstranti tedy mají právo demonstrovat a kteří ne?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 11:30 Reaguje na Viktor Šedivý
Vy jste vůbec nepochopil co je na této věci špatně.... dokazujete to tím, že se ptáte kdo má právo demonstrovat.... nikdo jejich právo demonstrovat nezpochybňuje.... já mluvím o jejich pohnutkách.....
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 11:43 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pohnutky? Asi mají pocit, že musí dát najevo svůj nesouhlas se současným stavem. Prostě mají jiný názor než je ten, podle kterého se postupuje dnes.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 10:59 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A tak má názor ... tak jej vyjadřuje. No a co?
To má držet hubu a krok jak to bylo dříve doporučováno ... zejména pudem sebezáchovy:-)))?

Lepší než nějací pošuci, co se lepí v Praze vteřinovým lepidlem na magistrálu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 11:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy jste vůbec nepochopil co je na této věci špatně.... dokazujete to tím, že se ptáte kdo má právo demonstrovat.... nikdo jejich právo demonstrovat nezpochybňuje.... já mluvím o jejich pohnutkách.....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 12:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pochopil. Vůbec nic. Sešlo se 20 lidí, kteří si něco myslí ... že je to podle mne blbost je jedno.

Toť vše.

A vy na to reagujete zbytečně expresivně.
Odpovědět
va

vaber

13.8.2020 08:05
zatím se kůrovec šíří jak chce ,takže likvidace kůrovce kácením stromů nějak nefunguje ,ale odborníci znají jen tento primitivní způsob ,tak jej musí chválit
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 11:41 Reaguje na vaber
Přesně tak... pod touto záminkou se již zplundrovala pěkná část této země a nikomu to nepřijde vůbec divný....
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 13:55 Reaguje na vaber
Chcete tedy říct, že je to vlastně jedno, nechat sežrat kůrovcem nebo pokácet.
Odpovědět
va

vaber

13.8.2020 14:00 Reaguje na Milan G
ano,ale chápu ty co chtějí dříví zpeněžit
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

13.8.2020 09:01
Boubínský prales sežere kůrovec časem stejně bez ohledu nato, jak se zmenší nebo zvětší jeho rozloha. Prostě za 100 let tam naroste další, takové jsou prostě pralesy. Nechápu neustále ten humbuk kolem toho. V Kanadě v BC jsem viděl v NP tisíce hektarů sežraných kůrovcem a místní to tam nechává v klidu. Všichni řeknou, to je ok to doroste. Ale jsme v Čechách tady je problém prostě se vším-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 11:54 Reaguje na Robert Jirman
Přesně tak...
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 14:57 Reaguje na Robert Jirman
No srovnávat ČR a Kanadu co se týká lesů to chce odvahu, v Kanadě 2,5 milionu km2 a ČR 25000km2. Ale líbí se mi ta vaše rétorika, a nejenom vaše samozřejmě. Necháme ten les sežrat lýkožroutem, však za sto let vyroste znova, no a co. Tak v dnešní době je to otázka co na tom place za 100 let vyroste, ale nemusí to být vůbec les. A za druhé proč nezachránit to co už vyrostlo a ne čekat 100 let než něco vyroste. A toho se samozřejmě nedožijeme.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.8.2020 08:03 Reaguje na Robert Jirman
Názorná ukázka zeleného myšlení:
Necháme sežrat kůrovcem staletí starý prales a "nic se neděje".
Šumavské lesy jsou celoplošně totálně mrtvé, až na pár zelených ostrůvků, a "nic se neděje".
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.8.2020 15:58 Reaguje na Jan Šimůnek
Kecáte nesmysly, opět. Zvedněte pr... a jeďte se podívat na Šumavu. ;)
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 15:41 Reaguje na Petr Eliáš
To za mě udělali jiní. Jiní zase tu Šumavu nafotili z letadel pro mapy.cz a google maps.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 10:57
Já jsem si přečetl tohle ... Podle demonstrantů, jichž se sešlo zhruba 20 ... zasmál se a víc neřeším. Je to prales, tak ukáže co umí. Myslím, že to za posledních pár tisíc/desítek tisíc/stovek tisíc let už několikrát zvládnul, takže mu věřím:-).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.8.2020 12:14
Odpůrci navržené ochrany Boubínského pralesa mají právo demonstrovat. Já se s jejich požadavkem ale neztotožňuji.
Jsem ráda, že vedení NP Šumava je rozumné v tom, jak k ochraně Boubína přistupuje.
Odpovědět
va

vaber

13.8.2020 13:58
dnes jsem se díval jak se poráží stromy napadené kůrovcem, přijel stroj který strom porazí,odřeže větve položí a připraví na odvoz. Vše dělal jeden člověk se strojem to uměl a tak za dopoledne porazil 50stromů a ještě si dal velkou sváču. Je to nedaleko od sídla lesní správy ,takže stromy byly poraženy relativně brzo po napadení .
Když stroj ořezává větve kůra velice dobře odpadává a tak kůrovec ,co tam ještě zůstal spadl na zem. Možná nějakého kůrovce stroj při ořezávaní větví zabil,možná. Takže téměř všichni kůrovcové budou v lese spokojeně řádit dál . Jak ten veliký stroj likvidoval a rozryl vše okolo ani nepíši.
Myslím že demonstrantům jde hlavně o to ,aby se mohlo stavět víc turistických center a neomezovala se výstavba na Šumavě, ale o zdravý les určitě ne
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 15:16 Reaguje na vaber
Můžete, prosím, upřesnit o kterou lesní správu se jedná? Děkuji vám za odpověď.
Odpovědět
va

vaber

14.8.2020 08:40 Reaguje na Milan G
ne ,znam lesníka, je to dobrý chlap
Odpovědět
MG

Milan G

14.8.2020 13:22 Reaguje na vaber
Aha, takže se můžu domnívat, že nemluvíte pravdu, OK.

Když je lesník dobrý chlap tak by určitě nedopustil aby ten harvestor to tam okolo tak zplundroval a určitě by zamezil šíření brouka.
Odpovědět
MG

Milan G

14.8.2020 13:24 Reaguje na Milan G
..a ještě jedna věc, když řidič opravdu dobře ovládá tu mašinu, tak kolem sebe neudělá pohromu. Na YT je hodně ukázek práce těchle strojů, možná byste se divil co všechno dokážou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.8.2020 08:05
Je dobře, že se lidé proti ekologickým zločincům začínají bouřit. Jen houšť a větší kapky. Hlavně by měli politikové začít mít strach z reakce normálních lidí, pokud začnou ustupovat křiklounům, placeným vesměs nepřáteli této země.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.8.2020 15:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Je horko co? Doporučuji studený hadr na hlavu. ;)
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 15:44 Reaguje na Petr Eliáš
Jakmile se ozve "mlčící většina", která si zatím, bohužel, myslí, že se jí to netýká (asi jako ten pan Povondra ze známého Čapkova románu), tak politici přestanou ekologickým řváčům, kteří mají podporu v řádných volbách nula celá nula prd, ustupovat.
Tuhle akci proto beru jako krok správným směrem. Ve smyslu čínského úsloví "i ta nejdelší cesta začíná prostým vykročením".
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist