E-shopy zkouší auta na alternativní pohon, nový testuje Rohlik.cz
Podle nedávného průzkumu společnosti Arval Mobility české firmy ve využívání aut na alternativní pohon zaostávají. Hybridní vozy jsou v Česku zastoupené zhruba ve třech procentech flotil a elektromobily ve dvou procentech, v Evropě je to 14, resp. 12 procent, nejvíce u velkých firem.
"Auta máme hlavně na CNG pohon. Ale už teď testujeme a sami si vyvíjíme unikátní elektromobil, který si obrazně řečeno umí sám vyměnit baterii. Ladíme detaily," řekl majitel a podnikatel Tomáš Čupr. Firma také navrhla kapotu a interiér vozu. Kolik chce do aut investovat, ale neuvedl. "Potřebujeme například větší odpružení, lepší sedačku a větší nákladový prostor. Spolupracujeme s českou firmou Battswap, která má technologii na výměnu baterií. Auto máme v testovacím provozu," dodal. Koncem roku chce podle něho Rohlik.cz dokončit proměnu celého vozového parku a používat vozidla na CNG pohon. Do konce roku 2025 chce mít až 100 procent městské flotily na elektřinu.
Také konkurenční e-shop s potravinami Košík.cz zvažuje podle svého marketingového ředitele Jana Škrabánka, že elektrovozy zkusí, část jeho aut už jezdí na CNG. "Vzhledem k tomu, že naše dodávky mají integrované chladicí a mrazící zařízení, aby byl až do předání nákupu zachován teplotní řetězec, není naše rozhodování jednoduché," uvedl. Elektrovozy by podle něj musely být schopné dojet a splnit i elektrickou spotřebu našich chladících a mrazících zařízení.
Od roku 2017 testuje podle mluvčí Patricie Šedivé elektrododávky také Alza.cz, například vůz Voltia eNV200 Maxi, e-Vito od značky Mercedes a elektrododávku Maxus. "Jednu z těchto variant jsme právě v těchto dnech také zakoupili a bude součástí naší flotily pro zásobování pražských prodejen budoucnosti," řekla. Výhledově Alza.cz počítá s kompletní obměnou vozového parku elektrickými dodávkami. Firma si podle ní rezervovala tahače Tesla Semi, které by měly sladit centrální sklady v ČR, Maďarsku a na Slovensku s dalšími v Evropě. Ve firemní flotile má také elektrickou dodávku Maxus, dva elektrické vozy Kia Soul a Teslu a v Bratislavě nabízí rozvoz zboží pomocí nákladních elektrokol.
Na CNG jezdí i kurýři Dodo, jehož největšími klienty jsou třeba Mall.cz, KFC, Datart, Alza.cz, Rohlík, Footshop a Škoda Auto Digilab. Firma je podle ředitele DoDo Martina Marka kvůli své stále větší přítomnosti v ulicích měst zodpovědná za to, aby nepřispívala ke znečišťování ovzduší. "Zároveň se snažíme hledat i další cesty - část kurýrů například jezdí MHD, zvažujeme také elektrokoloběžky nebo elektromopedy," dodal.
reklama