https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/egypt-planuje-jednu-z-nejvetsich-vetrnych-farem-za-11-miliard-usd?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Egypt plánuje jednu z největších větrných farem za 11 miliard USD

22.11.2022 01:30 | KÁHIRA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Egypt plánuje zahájit v roce 2024 stavbu jedné z největších větrných farem na světě, která by mohla dodávat elektřinu také do Evropy a Saúdské Arábie. Hodnota projektu činí 11 miliard USD (261,7 miliardy Kč), uvedla agentura Bloomberg.
reklama

 

Za projektem stojí konsorcium zahrnující společnosti Masdar z Abú Zabí a egyptské Infinity a Hassan Allam Utilities. Větrná farma o instalovaném výkonu deset gigawattů má stát na pevnině a dokončena by měla být do roku 2030. Konsorcium očekává, že letos získá pozemky pro projekt. V úvahu připadají dvě lokality v egyptské oblasti zvané Západní poušť, což je část Sahary západně od Nilu.

Stejná skupina firem pracuje také na egyptském zařízení na výrobu zeleného vodíku. To by mělo být schopno do roku 2030 produkovat 480.000 tun zeleného vodíku ročně. Přibližně 80 procent obou projektů bude financováno prostřednictvím dluhu, zbytek z vlastního kapitálu.

Elektřinu z větrné farmy má nakupovat egyptská vláda. Část této elektřiny by pak mohla být vyvážena prostřednictvím existujících nebo plánovaných kabelů do Evropy, Saúdské Arábie, Súdánu a Libye.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 09:06
Proti větřákům je u nás trvalý odpor, že hyzdí krajinu. Když se ale podívám, jak je naše krajina místy naprostou děsivě prodrátovaná a pokryta příhradovými sloupy VN a VVN, tak pár větřáků by byla vyložená úleva. Od nich jde proud kabelem a ne dráty.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.11.2022 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybych měl větší charisma (a křeslo), razil bych heslo Dráty patří pod zem. Ale s takovou je aspoň o čem psát (dravci, čápi, labutě a ták). Lidem to nevadí, tak vo co de, nu ni?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.11.2022 10:11 Reaguje na Karel Zvářal
To máte pravdu, ale já vždy kritizuji zbytečná vedení a
vedení špatně konstruována. Dnes je možné instalovat na
sloupy různé zábrany, aby ptáci nebyli "vodiči" a aby například čápi nestavěli hnízda rovnou na vodiče, ale až
na nástavby sloupů na kterých se před predátory cítí bezpečněji, než třeba na stromech. Kabelové rozvody mají
své nedostatky, které popisuji p. Hanzlovi a jsou i velmi nákladné a při porušení víc nebezpečné, než viditelně
přerušené vzdušné vedení. Takové krokové napětí je u VN
desítky metrů a nemáte šanci to zjistit jako třeba ten
utržený vodič. Nakonec i ti mrtví ptáci jsou vítanou
potravou predátorů a mizí často do 24 hodin po smrti v
jejich žaludcích. Uložit pod zem v kabelech veškeré
nynější rozvody je utopie a při budoucí elektromobilitě
a použití elektřiny k vytápění by i ty stávající kabely
musely být posíleny, aby ustály daleko větší průtoky
proudu.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

22.11.2022 09:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Kouzlo nechtěného opět zapracovalo. Jste nám právě sdělil, že od tech větřáků jak to nazýváte je přenášen marginální výkon.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 17:46 Reaguje na Vladimír Hošek
Fakt marginální, jo? 120 terrawatthodin za rok jen v Německu, to je jen plivnutí. Jen připomínám, že spotřeba celé naší republiky činí do 80 TWh.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.11.2022 19:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Já opět jakožto poněkolikáté připomínám, že srovnávat výrobu v Německu a spotřebu v ČR je čistá demagogie.
Netto spotřeba el. energie v Německu za rok 2021 byla 495 TWh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 20:01 Reaguje na Jaroslav Studnička
Problém je v tom, že vy nikdy nic nepochopíte. Já nesrovnával tyhle veličiny. Já jsem odpovídal na předchozí příspěvek, že výkon je "marginální". To jsem dával jen jako příklad, že marginální není. Fakt ani tohle ne?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.11.2022 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, hlupáka si tu zkoušejte dělat z někoho jiného...

Pokud byste nechtěl porovnávat, tak větu "že spotřeba celé naší republiky činí do 80 TWh." vůbec v příspěvku neuvedete.
Naopak jste měl uvést, jaký podíl měla výroba el. energie z VtE na celkové výrobě všech zdrojů. Oproti tomu by nemohl namítat nikdo nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 09:04 Reaguje na Jaroslav Studnička
V Německu to je největší podíl, u nás skoro nula. Pokud to potřebujete přesně, najděte si to.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.11.2022 09:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže nemáte nejmenší tušení a jen jste měl opět potřebu podle rady svého lékaře "formulovat věty".
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.11.2022 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, já si nic hledat nepotřebuji a hlavně vím, kde to případně hledat.
Nicméně celá moje reakce byla zcela o něčem jiném, tak že neodvádějte téma zase někam mimo mísu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 14:11 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vaše reakce je vždy kritika a píchání hnid, nikdy nic jiného. Mě stačí, že Němčouři mají z větru a slunka polovinu roční spotřeby a vítr dělá řádově těch 120 a šajnašalina 40 TWh. Skutečně mi to ke štěstí stačí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.11.2022 14:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jestli vám ke štěstí stačí psát totální nesmysly, to věru nepotřebujete mnoho. Němci totiž z "větru a slunka" polovinu roční spotřeba nemají a nikdy neměli. Loni to bylo 32 %, viz např. zde: https://energy-charts.info/charts/energy/chart.htm?l=en&c=DE&chartColumnSorting=default&legendItems=0000000000000001111&interval=year&year=2021
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.11.2022 14:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, pokud vám tyto nesmysly stačí ke štěstí, je vaše věc. Vykládejte si to ale doma a ne ve veřejném prostoru na internetu.

Energetika je o faktech a přesných číslech. To prostě neukecáte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.11.2022 20:09 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pardon, 495 TWh je netto výroba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 09:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
Energie, ne elektřiny.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.11.2022 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
495 TWh je německá roční výroba elektřiny, ne energie. U energie obecně je to přes 3000 TWh. Přestaňte si zase vymýšlet, Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 12:15 Reaguje na Emil Novák
Německá výroba elektřiny v roce 2019 mám v grafu 243.75 TWh, renewables 136.13 (55.8%), nonrenewables 107.62 (44.2%). Rozepsání na celý mix není nutno sem dávat, ne?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.11.2022 09:49 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), tak to jste se opět střelil do obou svých nohou.
A to jsme vám tu i s Emilem N. dávali mnohokrát odkazy na weby, kde jsou tyto údaje jednoduše k dohledání.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.11.2022 09:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte vy vůbec něco o fyzice? Co je elektrický odpor a izolace?
Vzduch je nejlevnější izolant holých vodičů a chladič tepla vznikajícího elektrickým odporem při průtoku vodiči. Aby mohlo stejné množství proudu protékat kabely jako vzdušným vedením,
tak by musely mít mít daleko větší průměr, či být z lépe vodivých kovů a mít daleko lepší izolaci, která je mimochodem velmi toxická. To množství vedení je dílem propojenosti soustav kvůli vyrovnávkám
v síti a kabely dnes stojí násobně více, než vzdušné vedení. Je
mi tak už dnes jasné, proč plácáte ty nesmysly! Vy jste chodil za
školu a titul dostal za vepře, protože jinak by jste dostal z většiny technických předmětů nedostatečnou. Minul jste se povoláním a měl jste studovat z premiérem kecálismus, což vám oběma jde lépe,
než pochopit technické záležitosti. Mimochodem vidím na dva větřáky
a už tři dny je není vítr schopen roztočit a slunce ne a ne svítit
tak, aby jela fotovoltaika alespoň na 25% výkonu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.11.2022 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
A to jste vymyslel hlavou, Hanzle? Od těch "větřáků" jde proud kabelem do nejbližší trafostanice, ze které dál proudí hádejte čím?
Stejně byste to neuhodl, tak vám to prozradím: opět "příhradovými sloupy VN a VVN". Takže krajinu budou hyzdit nejen sloupy VN a VVN, ale ještě NAVÍC ty větrníky. Těch sloupů nebude méně ale naopak ještě více, protože zatímco dnes dráty proudí víceméně konstatní výkon, výkon z větrníků je extrémně kolísavý, takže ve chvíli kdy pořádně foukne, je potřeba přenést daleko větší výkon na větší vzdálenosti, aby ho bylo vůbec kde spotřebovat.
Ukázkový příklad je Německo, které už deset let buduje nová vedení skrz celou zemi, které dosud vůbec nebylo potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 18:04 Reaguje na Emil Novák
Pokud vím, Němčouři budují mohutné severojižní páteřové vedení, jak na sviňu kabelem. Bude to asi tím, že propadli ve všech školách, takže se nastačili dozvědět, že to nejde.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.11.2022 18:46 Reaguje na Pavel Hanzl
A "že to nejde" jste se dočetl kde? Aha, nikde, protože tu nikdo netvrdil že to nejde, ale vy jste jen opět nepochopil o čem je řeč. Jde o to, že v rozporu s vaším tvrzením se stavbou větrníků nedojde k žádné "úlevě", ale to hyzdění krajiny se může jenom zhoršit. A kdyby chtěl někdo hyzdění snížit, může ty přenosové linky zakopat do země i bez větrníků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 20:05 Reaguje na Emil Novák
Macháček předemnou.
Větrníky rozhodně nejsou nic moc, to hyzdění krajiny se taky dá tak brát. Já jen dával příklad sloupů, které byly taky považovány za hyzdění krajiny a dnes i jich nikdo prakticky ani nevšimne.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.11.2022 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, to je krásná ukázka toho jak jste vůbec nepochopil o čem je řeč. V tom příspěvku se vůbec nikde nepíše že to nejde. Pouze jsou tam vysvětlena zásadní negativa vedení VVN pod zemí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.11.2022 09:08 Reaguje na Emil Novák
Vy jste prostě kadet na negativa. Ty najdete úplně všude, pozitiva nevidíte. Tím se vám deformuje pohled na svět, ovšem Vinklera nemůžete dostihnout ani omylem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.11.2022 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže Hanzl není schopen pochopit psaný text, vymýšlí si tvrzení která v tom textu vůbec nejsou, ale když na to někdo upozorní, tak je to "kadet na negativa", kterému se "deformuje pohled na svět". A to tvrdí někdo, kdo má pohled na svět zdeformovaný jako málokdo jiný.
Má pravdu aspoň v tom, že negativa najdu úplně všude, už ale zapomněl dodat že všude v tom co on napíše, protože píše jeden nesmysl za druhým.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.11.2022 09:24 Reaguje na Emil Novák
Hanzl je ochoten investovat i kabely ze stříbra a půl metru v průměru, když jde
o OZE, ale pouze za cizí peníze. Dodnes
nezateploval, neměl soláry a jezdí
spalovákem, ale poučuje a haní jiné a
čekal na dotace. Jiní zateplovali z
principu už před 25 léty za své a na
dotace nemají nárok, protože mají
zatepleno a kvůli solárům by museli
vyměnit i funkční střechu, aby je
udržela, za statisíce. Plýtval ruským
plynem, užíval si a nyní ještě cucá
dotace. Typický vyčůránek kázající
vodu a bumbající víno. Takže jemu
nebudou vadit ani kabely ze stříbra,
když teče krev z cizího. Jinak díky
za vysvětlení nedoukovi, že musí
číst pozorně a CHÁPAT gro příspěvku.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.11.2022 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, já vím, že pro vás je to poněkud obtížné pochopit, ale tady fakt nejde o to NAHRADIT stávající e-vedení vrtulemi, ale ty vrtule k tomu vedení ty vrtule PŘIDAT.

Vaše uvažování je uvažováním čuněte, které vypouští do řeky/potoka kdejaký sajrajt s tím, že ta voda je beztak už špinavá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.11.2022 18:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Asi jste si neráčil všimnout, že z našich vesnic se ve velkém zmizely sloupy s převěsy k domkům a v normálních zemích se kabely výrazně preferují.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.11.2022 12:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, víte vůbec o čem je řeč? O čem jste vy sám psal ve svém prvním příspěvku a na který jsem reagoval?

Bo koukám, že jste nám v tom toku svých myšlenek poněkud ztratil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.11.2022 08:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Psal jsem o tom, že naše krajina je prodrátovaná a zdupaná příhradovými sloupy, na které jsme si zvykli a nikomu to nevadí.
Proto si myslím, že nějakými vrtulemi navíc se tomu až tak neublíží a lidé si zase zvyknou.
Pokud by se ale část vedení dala pod zem, bude to úleva i s těmi větřáky.
Já vím, že musím psát polopatisticky s výsledkem vždy nejasným, to chápání nie je boh vie čo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.11.2022 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
To vykládejte těm, co postavíte takové rotující monstrum za barákem, Hanzle. Až budete někde v sokolovně přesvědčovat místní o té úlevě, rád bych se přijel podívat, dejte včas vědět.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.11.2022 09:54 Reaguje na Emil Novák
Přesně tak. Takové mudraly bych přestěhoval pod větrníky a jejich domy obložil soláry. I zahrádky mohou mít podle jejich propagované agrovolotaiky
a na bazény jim umístit plovoucí solární panely. Do sklepa jim narvat baterie
a malý vodíkový reaktor. No samozřejmě
odpojit od sítě a třeba tento týden bez
větru a slunce se jít kouknout, jak se
jim vede.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2022 22:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Určitě nejste mišuge? Co to má znamenat, tyhle kecy?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.11.2022 22:43 Reaguje na Emil Novák
Dobře. Větrníky se staví dle silně přísných hygienických norem a nikmu ho "za barákem" nepostaví. Taky jich je už v Evropě tisíce.
Ale lidi si můžou vybrat. Větrník a eklektřnu, nebo nic a svíčky.
Víte, kolik by jich běželo na ouřad, ať se ten větřák postaví??
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist