https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/exministri-v-dopisu-brabcovi-zadaji-rychly-odklon-od-uhli?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Exministři v dopisu Brabcovi žádají rychlý odklon od uhlí

18.11.2020 16:23 | PRAHA (ČTK)
Moldan uvedl, že podle různých scénářů energetického vývoje i rok 2033 termín konce těžby a spalování uhlí příliš oddaluje. "Bylo by zapotřebí odejít od uhlí do roku 2030, a to i z ekonomických důvodů, protože se očekává významný růst ceny povolenek, které využívání uhlí silně prodraží," napsal.
Moldan uvedl, že podle různých scénářů energetického vývoje i rok 2033 termín konce těžby a spalování uhlí příliš oddaluje. "Bylo by zapotřebí odejít od uhlí do roku 2030, a to i z ekonomických důvodů, protože se očekává významný růst ceny povolenek, které využívání uhlí silně prodraží," napsal.
Několik bývalých ministrů životního prostředí zaslalo nynějšímu šéfovi resortu Richardu Brabcovi (ANO) dopis požadující co nejrychlejší konec využívání uhlí. Exministři chtějí, aby se Brabec při jednání uhelné komise zasadil o přijetí termínu konce uhlí v roce 2033. O dopisu informoval geochemik a ekolog Bedřich Moldan, který vedl resort jako první porevoluční ministr. Moldan ČTK řekl, že dopis není otevřený. Kromě Moldana jsou signatáři Martin Bursík, Libor Ambrozek, Jan Dusík a Ladislav Miko. Vyjádření ministerstva ČTK shání.
reklama

 

Uhelná komise má znovu zasedat 26. listopadu. Jeden z jejích předsedů, ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), už dříve řekl, že je šance, že doporučí scénář pro odstavování uhelných zdrojů. Komise pracuje s verzemi konce využívání uhlí v letech 2033, 2038 a 2043. Podle zdrojů ČTK je nejpravděpodobnější rok 2038, podobně jako již učinilo Německo. Komise vydá doporučení, konečné slovo by měla mít do konce roku vláda.

Moldan uvedl, že podle různých scénářů energetického vývoje i rok 2033 termín konce těžby a spalování uhlí příliš oddaluje. "Bylo by zapotřebí odejít od uhlí do roku 2030, a to i z ekonomických důvodů, protože se očekává významný růst ceny povolenek, které využívání uhlí silně prodraží," napsal. "Hlavním důvodem je ovšem urgentní potřeba posílit a urychlit celkový odklon od fosilních paliv jako hlavní součásti cesty k uhlíkové neutralitě, které jsme se zavázali dosáhnout do roku 2050," dodal.

"Spolu s mými kolegy exministry životního prostředí Liborem Ambrozkem, Martinem Bursíkem, Janem Dusíkem a Ladislavem Mikem jsme proto poslali panu ministru Brabcovi, který spolupředsedá uhelné komisi, dopis, kde ho žádáme, aby se při nadcházejícím jednání komise energicky zasadil o přijetí co nejbližšího termínu odchodu od uhlí," uvedl.

Rychlý útlum uhlí požadují také ekologické organizace. Například zástupci organizací v rámci Klimatické koalice už dříve uvedli, že spalování uhlí v uhelných elektrárnách by mělo skončit do roku 2030, v teplárnách do roku 2035. Za "nejrychlejší scénář" v souvislosti s jednáním komise od pondělí také demonstrují ekologičtí aktivisté před budovou MŽP v pražských Vršovicích.

Svaz průmyslu a dopravy již dříve uvedl, že doporučení uhelné komise pro vládu musí být postaveno na kvalitním analytickém materiálu, který bude projednán a schválen v jejích pracovních skupinách. Dodal, že rozhodnutí o bezuhelném roku není úkolem komise, ale politickým rozhodnutím.

Česká uhelná komise byla zřízena loni, je poradním orgánem vlády. Má 19 členů, mezi kterými jsou zástupci těžařů, akademici i ekologové. Členy jsou například generální ředitel ČEZ Daniel Beneš, předseda Odborového svazu pracovníků hornictví, geologie a naftového průmyslu Rostislav Palička či vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

18.11.2020 17:27
Pánové exministři už ovšem nezmiňují, jaké bude mít případně takový ukvapený odchod od uhlí důsledky. Jednak to budou miliardové kompenzace předčasně odstaveným zdrojům, podobně jako v sousedním Německu, za druhé to budou nezbytné dotace do výstavby plynových zdrojů, které je nahradí. Opět podobně jako v Německu, nebo třeba Belgii nebo Velké Británii. V případě, že odchod od uhlí bude nastavený s rozumem, minimálně tomu prvnímu se můžeme vyhnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2020 17:38 Reaguje na Emil Novák
Právě u vás je pojem "s rozumem" velmi silně čurinovní.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

18.11.2020 18:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vážený pane, pan Novák, na rozdíl od Vás, ten rozum používá, vy netušíte, co si pod tím máte představit. Uź mnohokrát jsem Vám tu položil spoustu konkrétních otázek a požádal o propočty, ale nikdy z Vás nic nevypadlo. A musím dodat, že na ně stačila obyčejná trojčlenka, kterou snad zvádáte. Jinak pan Bursík, je ten, kdo tu prosadil nesmysl jménem biopaliva I. generace (račte si dohledat zde v CPL, co k nim vše naplácal v parlamentu, vládě i médiích za nesmysly), jejichž výsledkem jsou zvevastovná pole monokulturami řepky, pochcípaná srnčí zvěř u nás nebo orangutani v Indonezii a v konečném součtu větší emise, než kdyby se jezdili na čistou naftu. A pokud jde o pana profesora Moldana, který mi v pondělí do telefonu řekne, "ty vaše argumenty a výpočty jsou prostě neprůstřelné" a za dva dny podepíše takovýto nesmysl, tak mi ho může být pouze líto.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2020 07:21 Reaguje na Jaroslav Čížek
Možná se vyjadřujete k mým příspěvkům až v době, kdy propadnou mezi staré a já je nehledám. Ale provádět jakékoliv amatérské propočty pomocí trojčlenky je čurinovní nápad jak od Šimůnka, vše mají spočítané už dávno odborníci.
Biopaliva byla u nás nařízena pod tlakem EU, zavedli jsme to snad jako poslední. Jenže ouředníkům došlo, že je to pitomost a zrušili to, naopak u nás přišel do parlamentu Babiš, zkorumpoval socany ("fšecki si vás kúpim" prohlásil) a prodloužili to neštěstí až do roku 20. O Kalouska se tenkrát pokoušel infarkt (aspoň v TV to tak vypadalo).
A co teda letos? Ing Pustějovský za ANO (hlavní zametač otravy Bečvy) podal návrh, že se má povinná biosložka zdvojnásobit. Piráti navrhují to zrušit celý. S nějakým Bursíkem to vůbec nemá nic společného, jde pouze o gigakorupci ve prospěch soudruhova byznysu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.11.2020 10:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Lidé, kteří nezvládají trojčlenku, by neměli mít volební právo.

Biopaliva jsou projekt ekologů, který převzala EU jednoduše proto, že lidi nejsou blbí a do těch nesmyslů by bez befélu z brusele nešli. Na propočet, že výroba biopaliva spotřebuje víc energie, než kolik se z toho biopaliva dostane, stačí opravdu "ta blbá" trojčlenka. Výpočet, který by zvládli i soudruzi Biľak (jen kalhoty, na saka nepouštět!) nebo Jakeš, byť byli svého času bráni jako etalony blbosti. Na druhé straně subbiľakové a subjakešové, sedící v bruselských institucích a v ekologických organizacích, na tu trojčlenku prostě intelektuálně nemají, a tak to prosadili.
A faktem je, že u toho nesmyslu setrváváme nikoli kvůli zájmům Agrofertu, ale proto, že alternativy povinné "ekologizace" ekonomiky jsou ještě horší.

Jistěže ideální by byl odchod z EU, protože pak bychom mohli na podobné nesmysly i jejich tvůrce defekovat z vysoka.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.11.2020 17:31
Páni exministři nenesou za své pindání naprosto žádnou odpovědnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2020 17:38 Reaguje na Jan Šimůnek
A hrabišova mafie snad ANO?
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.11.2020 10:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud se nezavedou korespondenční, nebo jiné snadno zfalšovatelné, volby, tak nesou přinejmenším riziko trestu od voličů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.11.2020 19:15
Zmínění ministři mají sami máslo na hlavě, když místo JE prosazovali pouhé
odsíření a odprášení uhelek a nebo biopaliva. Kdyby kdysi započali s diskusí k novým blokům JE, tak už tu dnes stály. Dnes mudrují, ale řešení nemají jako ostatní zastánci dřívějšího odchodu od uhlí. Postavili se tak na roveň studentů stávkujících za totéž a neřešících energetiku do budoucna. Takže pouhý štěk a nic více.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2020 20:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně. Tito pánové svým aktivním bojem proti Temelínu a jádru obecně na jedné straně, a na straně druhé fanatickou podporou tehdy naprosto nezralých technologií obnovitelných zdrojů, která vedla až k tzv. solárnímu tunelu, mají sami lví podíl na tom, kolik uhlí se v ČR dnes pálí a jak složité bude se jej zbavit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.11.2020 21:34 Reaguje na Emil Novák
On ten aktivní boj v případě p. Bursíka a p. Moldana pokračuje i nadále...

Je velmi zajímavé sledovat, jaké různé okruhy lidí se najednou začínají projevovat...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.11.2020 21:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
A tak vznikají i protipóly, což je velmi důležité...http://realisticka.cz/
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.11.2020 21:59 Reaguje na Jaroslav Studnička
Díky za odkaz, sympatický projekt. Bohužel v médiích dostanou prostor spíš Bursíci, Gabalové, Hlavenkové a podobní diletanti.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.11.2020 22:06 Reaguje na Emil Novák
Souhlasím, bohužel...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2020 08:09 Reaguje na Emil Novák
Bursíci a spol. dokážou říci jasný názor, se kterým nemusíte souhlasit, ale vytyčuje cestu. Realisté neřeknou ani ťok.
Hodně mluví a mezi řádky je možné číst: "stejně nejsme schopni udělat vůbec nic, tak čaďme uhláky co to jde a ono to nějak dopadne".
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.11.2020 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Bursíci mají takové názory, že když vytýčí směr, je třeba jít přesně opačným.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2020 08:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Realisté jsou pěkní plácalisti, kteří hodně mluví ale neřeknou nic. Hezký článek je "Co dělat právě nyní v české energetice?" kde se hodně mluví o zodpovědném přístupu, ale tahle otázka je tam zodpovězena stylem "já neříkám tak ani tak, ale na moje slova dojde".
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2020 08:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepřekvapuje, že jste ten text nepochopil.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.11.2020 09:27 Reaguje na Emil Novák
Mě ani nepřekvapuje, že to nepochopil,
on toho nechápe více, ale vše musí komentovat.
Bohužel nelze mu v tom bránit jinak, než
na to nereagovat, ale i tak si vystačí
s tím, že každý pátý příspěvek je jeho.
Vždy blábol, ale pro uspokojení ega asi
stačí být slyšen a už ne vyslyšen.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.11.2020 15:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Uklidňuje mě, že p. Hanzl je energetický expert, konspirační teoretik a ruský agent provokatér :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2020 10:19 Reaguje na Emil Novák
Tak mě to laskavě vysvětlete. Jak v tom článku odpovídají na otázku "Co dělat právě nyní v české energetice?" Já to tam nenašel.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2020 10:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to napsané hned v prvních dvou odstavcích: "konečně začít budovat zdroje, které nahradí zdroje uhelné a stárnoucí zdroje jaderné a fotovoltaické. Česká republika má státní energetickou koncepci, jejíž poslední aktualizace proběhla v roce 2015. Tam je nastolen plán, jak postupně nahradit dosluhující zdroje a realizovat přechod k nízkoemisní energetice. Její základní ideou je postupný přechod k nízkoemisnímu mixu založenému na kombinaci jaderných a obnovitelných zdrojů s postupně se snižujícím podílem fosilních zdrojů, u kterých bude hlavně důraz na omezení zdrojů uhelných."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.11.2020 17:47 Reaguje na Emil Novák
Kurnik, to je objev!!! To bych fakt nečekal! A jaké zdroje to mají být, kde se mají stavět, kdo je má stavět, kde se na ně vezmou peníze, proč se nestaví už dávno atd. atd. atd. atd. atd. atd, tohle autor neráčí, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2020 18:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaké zdroje to mají být je tam napsáno - kombinace jaderných a obnovitelných. Jaderné logicky v Dukovanech a v Temelíně, obnovitelné tam, kde jsou pro ně vhodné přírodní podmínky. Nestaví se dávno, protože bez státních pobídek se žádné nové zdroje stavět nevyplatí, protože tato vláda minimálně do loňského roku přešlapovala na místě a protože předchozí vláda odmítla státní účast na dostavbě Temelína, což vedlo ke zrušení tendru. Peníze se na ně vezmou v podstatě všude kde budou k dispozici - z evropských fondů, půjčkou státu, investicemi soukromých společností nebo třeba z výnosů z prodeje emisních povolenek. To jsou všechno relativně známé věci, které většině lidí není nutné příliš opakovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.11.2020 10:05 Reaguje na Emil Novák
Ty technologie jsou v podstatě nezralé a bez masívního dotování nepoužitelné dosud.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2020 10:25 Reaguje na Jan Šimůnek
S tím bych úplně nesouhlasil, jako doplňkový zdroj mohou lokální instalace v místě spotřeby i v ČR dávat v některých případech smysl i bez dotací. Samozřejmě stavět na nich celou energetiku smysl pořád nedává.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.11.2020 14:11 Reaguje na Emil Novák
Až to bude fungovat bez dotací, tak mi to bude naprosto lhostejné. Včetně toho, zda provozovatelé prosperují nebo krachují. Dokud ovšem hodují za peníze z mé peněženky, tak mi to jedno není.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.11.2020 14:19 Reaguje na Jan Šimůnek
To plně chápu. Zatím je takových instalací relativně málo, ale objevují se.
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

19.11.2020 05:56
Myslím , že nejde o nic jiného , než s předstihem se zviditelnit . Budou volby a budeme s "napětím" sledovat v kterých stranách tito mudrci vyplavou .
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.11.2020 10:46
Škoda, že výše uvedení exministři plavou v ekonomice a energetice obzvlášť.
Chápu sice jejich pohnutky z pohledu ŽP , ale občané ČR musí něčím svítit, topit a to za ceny úměrné jejich reálným příjmům.

Tady se po nás chce, abychom ze svého dopláceli na nejasný projekt dekarbonizace ve stejné výši jako vyspělé státy EU , kde průměrné příjmy jsou násobkem příjmů v ČR.
Zaručte nám obdobné platy jako mají F, D , DK, Se nebo Rakousko a potom se shodneme.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist