https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/golfsky-proud-za-200-let-zpomalil-o-15.ceka-nas-doba-ledova?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Golfský proud za 200 let zpomalil o 15 %. Čeká nás doba ledová?

6.4.2022 05:34 | PRAHA (Ekolist.cz)
Přítomnost sladké vody vytváří ve slábnoucím Golfském proudu další zdroj kolísavé nerovnováhy, a částečně ho tím přibližuje ke kolapsu. Co to ale znamená pro nás? Vliv těchto změn na současné a budoucí podnebí se pokouší vysvětlit zpráva ze Severe Weather Europe, která cituje průběžné závěry odborných studií.
reklama

 

V náznaku představit si Golfský proud můžeme jako řeku plynoucí uvnitř statické oceánské masy. Řeku se dvěma rameny. Jedním, tekoucím od Mexického zálivu podél pobřeží Severní Ameriky, až po Newfoundland, kde odbočuje do Atlantiku a k západní Evropě. A druhým, jižním, od pobřeží západní Afriky. Řeku, která je až 100 kilometrů široká, až 1000 metrů hluboká a pohybuje se rychlostí 2,5 metrů za sekundu, přičemž ve významné části svého průběhu přemísťuje vodu teplejší, než jakou má okolní oceánská masa. A tím vlastně ohřívá - ovlivňuje své širší okolí. Takový popis je samozřejmě silně zjednodušující, a navíc už moc neplatí.

Není, co to bývalo dřív

Pomyslná řeka je dnes užší, pomalejší. Golfský proud, dotující svou energií cirkulaci oceánů, podporující tvorbu vzdušných/větrných proudů a ovlivňující klima kontinentů, totiž slábne. Podle studie z roku 2021 je síla cirkulace proudu a jeho celková stabilita nejnižší za posledních 1000 let. S jistotou můžeme tvrdit, že jeho výkon je za posledních 200 let o 15 % slabší. Rizika, která by mohla z ještě většího zpomalení až úplného kolapsu plynout, jsou přitom nemalá a s globálními dopady.

Představit si je můžeme třeba jako typické kanadské zimy, ale probíhající ve střední Evropě (průměrný teplotní rozdíl mezi jejich a naší zimou činí cca 30°C), razantní proměnu režimu srážek v Africe, posunem monzunového období v Indii, nárůstem počtu ničivých bouří na severu Ameriky. Problém a nesoulad mezi odborníky v obecné rovině vytváří to, že Golfský proud přidává nebo ubírá na výkonu „každou chvíli“, a jeho výkyvy je nesnadné předpovídat nebo jim přiřadit konkrétní příčinu. Navíc je Golfský proud jen povrchovou součástí nadřazeného, pro globální klima o něco víc podstatného systému, tzv. Atlantické meridionální cirkulace (AMOC). Tedy komplexní sestavy dalších mořských proudů, které vzájemně sdílí, vyměňují a převádí vodu mezi svými „řekami“, přičemž je v pohybu udržuje rozdílná teplota a hustota vody, udávaná především salinitou.

Systém pásového dopravníku

Golfský proud nese při povrchu oceánu teplejší vodu směrem k severu, přičemž své teplo vydává do okolí a část vody odpařuje. Tím se stává koncentrovanějším, slanějším. A také, jak se postupně ochlazuje, hustším. Chcete-li, těžším. Proto na konci své severní trasy začíná klesat hlouběji, jako na klouzačce. Klesající voda způsobuje pohyb a hybnost, stahuje další vodu z povrchu a vytváří tím efekt proudění. Tahle dynamika tedy popostrkuje vodou v oceánu, a ovlivňuje – mimo jiné – podnebí na kontinentech. Co se ale stane, když tento systém začnou ovlivňovat zásahy zvenčí? Když například přitopíme pod planetární atmosférou, uměle zvýšíme průměrnou globální teplotu?

Snížíme rozdíl teplot mezi vodou v oceánech na severu a kolem rovníku, a tím zpomalíme rychlost výměny vodních mas mezi oceánskými proudy. Rozdílný gradient teplot a salinita je to, co je žene kupředu. Oteplením také ubereme rychlost a snížíme odpar Golfskému proudu, který se nebude tolik koncentrovat a těžknout. Navíc tím způsobíme tání ledovců v Grónsku, které budou vodu v „řece“ Golfského proudu dotovat množstvím lehké sladké vody. Klouzačka, bez husté a chladné vody klesající do hlubokého oceánu poblíž Grónska, by se drasticky zpomalila.

Ztratil by se efekt vytvářející impuls pro proudění. A systém AMOC, který může trochu připomínat pásový dopravník s točícími se kolečky, se kvůli takovému netočícímu kolečku může zpomalit. Nebo úplně zastavit.

Zpomaluje, kolísá. Dobu ledovou ale nečekejte

Autoři zprávy, uveřejněné na webu Severe Weather Europe, jsou ale dalece vzdáleni tomu, aby momentální stav popisovali jako katastrofický scénář apokalyptického filmu. Snaží se konstatovat fakta, přičemž zdůrazňují, že příčin slábnutí Golfského proudu je celá řada, a ne všechny faktory mají stejnou váhu. Jaká je tedy, podle aktuálních informací, situace?

Vstup sladké vody do Golfského proudu v zóně severního Atlantiku skutečně snižuje salinitu mořské vody. Činí ji „lehčí a méně hustou“, takže neklesá do hloubek s nedávnou vervou. Hodí se přitom zmínit, že salinita vody se jeví být vcelku v pořádku „u povrchu hladiny“, ale situace je jiná v hloubce 50 metrů pod hladinou. Voda tu je méně slaná, než by se od Atlantiku asi očekávalo. Tato anomálie, trend snižování salinity vody, je tu patrný zhruba posledních 40 let, a je vcelku přesvědčivě provázán s táním severských ledovců.

Znamená to tedy, že kvůli globálnímu oteplování dochází ke kolapsu Golfského proudu, a tím k vyvolání (přinejmenším na severní polokouli) doby ledové? Ne, byť by to představovalo zajímavý paradox samo-chladícího planetárního mechanismu. Současné předpovědi a modely konstatují jen zvýšenou nestabilitu, nerovnováhu a zpomalení. Která se propíše do akumulace vody a přívalů bouří při východním pobřeží USA nebo proměny typického rozložení systému tlakových níží nad severem Atlantiku, jež ovlivňují průběh počasí v Evropě. Z kvalitních dat i jejich proxy-rozšíření dokážeme vyčíst, že u Golfského proudu a systému AMOC dochází ke slábnutí posledních 200 let. O kolik? Zhruba o 15 %. Což ale nikterak nevybočuje z toho, co Golfský proud v minulosti provedl už mnohokrát.


reklama

foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (57)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

6.4.2022 07:12
Nic jiného nejde ani očekávat klima je spojena nádoba, proto je nevyčerpatelné. Když je někde teplo, bude jinde zima. Jen nevím, co na to ekoalarmisti, když se jim vypustí rybník strachu a sebedůležitosti, kterou nás vykrmují?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.4.2022 18:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.4.2022 07:53
"Golfský proud a jeho problémy" byla již práce amerického vědce H.A. Marmera vydaná r. 1929 - tedy nic nového pod Sluncem.

Také názvy současných článků "Golfský proud se zpomaluje na „bod zvratu“", "Systém Golfského proudu je nejslabší za více než tisíciletí", "Golfský proud je nejslabší za více než 1000 let ","Vysvětlení kolapsu Golfského proudu" atd. se tváří jako by měl přijít konec světa.

Tvrdí se , že v Evropě by další zpomalení AMOC mohlo znamenat extrémnější povětrnostní jevy, jako je změna trasy zimních bouří přicházejících od Atlantiku, případně jejich zesílení. Jiné studie zjistily možné důsledky extrémních veder nebo úbytek letních srážek, atd.,atd.

A stejně jako je známé francouzské přísloví "Za vším hledej ženu " (Cherchez la femme ) tak i zde za vše může zlý sodovkáč.

"Zpomalení AMOC bylo klimatickými modely dlouho předpovídáno jako reakce na globální oteplování způsobené skleníkovými plyny."

Jedná se o klasickou klimaalarmistickou flignu , která má ospravedlnit další a další společenské náklady spojené s urychlením dekarbonizace a zejména uplatňování nových nefosilních technologií, které přinesou ráj na Zemi. ( a na kterých se patřičně vydělá)

Pokud se blíže podíváme odkud se tyto poplašné zprávy berou ,celkem snadno zjistíme , že zdrojem v pozadí je doslova profláknutý ústav z Postupimi , který tyto materiály dal do oběhu.

/Materiály byly poskytnuté Postupimským institutem pro výzkum dopadu klimatu (PIK)/

Je to marné, je to marné, je to marné !
Odpovědět
ernest bago

ernest bago

6.4.2022 19:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
dneska mi v práci omylem unikl plyn SF6, prý ho bylo tak jako skleníkového plynu z 2500 aut...sorry
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2022 16:39 Reaguje na ernest bago
Je to marné, je to marné.
Vy nikdy nepochopíte, že Postupimský ústav pro výzkum dopadů klimatických změn je špičkové pracoviště a možná nejlepší ústav na světě, který se zemským klimatem zabývá snad od 60. let.
A jeho modely z těch let se velmi době ověřují, protože se už ví, jak to doppadlo.
Takže to není žádná fligna, ale realita.
To, že to vaše glocna nemůže pochopit, ji jiná věc.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.4.2022 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Analýzu provedl normalizační učeň Pavka Korčag ... ehh, Hanzl:-))).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.4.2022 08:01
Tak to tu bude zase slušně nablito od popíračů a dutohlavců. :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.4.2022 08:52 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, už jste tady i vy a popírač určitě nejste!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.4.2022 08:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Zase sis nevzal prášek?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.4.2022 15:01 Reaguje na Petr Eliáš
Připustit myšlenku, že globální oteplování se může v Evropě projevovat i jinak, než permanentními tropy, jak tady s oblibou straší Hanzl, je popírání, v tom případě by bylo dobré ještě napsat čeho konkrétně:-), nebo projev duté hlavy?

Já abychom v tom měli jasno:-))).
Odpovědět
ad

6.4.2022 15:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Říkat, že globální oteplování je o tom že tu budeme mít tropy říkají neznalí/zaslepení/navedení. Problém je s extrémy počasí (záplavy, sucha, požáry) -> nedostatek jídla, pitné vody, s tím související nemoci, konflikty, migrace atd. kdyby se to dělo pomalu tak prosím, ale je to rychlá změna a neustále "se" (vědci mají jasno kdo/co za to může) urychluje https://ceskeforum.com/viewtopic.php?f=130&t=15760
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.4.2022 16:10 Reaguje na
To nepiště mě, to někdy napište Hanzlovi, až tu bude z Moravy dělat Venuši. Zase.:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2022 16:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy to fakt nedáváte, motáte se v tom jak vítr v kufru. Já jsem nikdy nepsal, že tu budou permanentní tropy, to je až fatální pitomost.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.4.2022 16:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo to tady tuhle mlel o tom, jak to tady bude jak na Venuši, trumbero:-)))?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2022 20:52 Reaguje na Svatá Prostoto
A na Venuši jsou proboha nějaké tropy, trubo?
Zase nevíte ani jaké klima tam je? Je to vůbec možný?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.4.2022 09:51
Paleoklimatologie ví, že v teplých periodách (kam směřujeme) méně foukalo a slábly mořské proudy. Souvisí to s tím, že se otepluje hlavně ve vyšších zeměpisných šířkách, čímž klesá gradient teplot mezi rovníkem a póly, ten hlavní motor, který vzduch i vodu pohání.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.4.2022 10:33 Reaguje na Richard Vacek
Hlavní motor, který vzduch i vodu pohání, je energie slunečního záření. Jediné, co lze očekávat jsou častější dlouhé periody sucha střídané krátkými prudkými periodami extrémních srážek a povětrnostních fenoménů
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.4.2022 11:12 Reaguje na Jakub Graňák
Skúste svoju myšlienku trošku rozvinúť. Prečo by sa to čo píšete malo stať?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.4.2022 12:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Stejně jako u zemětřesení, postupným nárustem kumulované energie, která se potom naráz uvolní (bez pohybu vzdušných a vodních mas potrvá delší dobu, než dojde k vyrovnání rozdílů - o to větší bude objem uvolněné energie a jevy, které ho provází)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.4.2022 14:00 Reaguje na Jakub Graňák
Je to zaujímavá teória. Viete prečo fúka vietor, alebo prší?
Už ste také niečo niekedy pozoroval, myslím tým to uvoľnenie nahromadenej energie?
Milan Šálek - profesionálny meteorológ extrémy počasia vysvetľuje takto: "Během velmi studeného období mladšího dryasu bylo počasí v chladnějším období roku podstatně bouřlivější než v teplejších dobách. Tento zdánlivý paradox souvisí s málo vnímanou skutečností, že bouřlivější a větrnější počasí je daleko více ovlivněno gradientem (rozdílem) teploty mezi teplými a studenými oblastmi než absolutním zvýšením teploty. A nyní, kdy se (zatím) nejvíce otepluje Arktida, je tento rozdíl teploty (a tedy „motor“ cirkulace) o něco menší, zatímco v chladnějších dobách, třeba na začátku tzv. malé doby ledové, se vyskytovaly skutečně monstrózní zimní větrné bouře, kdy třeba na pobřeží Severního moře zahynuly desítky tisíc lidí a město Rungholt bylo doslova odplaveno."
https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-o-rychlosti-zmen.A201202_203259_p_klima_wag
Odpovědět
AZ

A Z

6.4.2022 15:01 Reaguje na Vladimir Mertan
Jen se zeptám. Jak dopadlo Šálkovo tvrzení o tom, že globální oteplování bude výrazně pod 0,16 za desetiletí a že se výrazně sníží pravděpodobnost extrémnějšího oteplování? Nějak mu to nevyšlo, asi vítr...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 08:40 Reaguje na A Z
Oteplenie v roku 2015 spôsobil jav El Nino. Predtým teplota 15 rokov stagnovala a teraz už 7 rok neprekročila hodnotu roku 2015.
Odpovědět
AZ

A Z

7.4.2022 13:09 Reaguje na Vladimir Mertan
Aha, rozumím. Známý nesmysl o stagnaci a vybírání dat, které se vám hodí. Jen nevím, zda to děláte z neznalosti a nebo záměrně.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 15:54 Reaguje na A Z
https://www.nun.sk/spomalenie_oteplovania.htm

Keď už klimatológ Pecho pripustil spomalenie oteplenia v roku 2013 tak niečo na tom bude. :-)
Odpovědět
AZ

A Z

7.4.2022 16:18 Reaguje na Vladimir Mertan
A šlo by tam doplnit nové data, řekněme do roku 2021? Nebo bylo by možné posunout začátek intervalu o řekněme 4/5 let dozadu? Nebo je to u demagogů tabu?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 19:43 Reaguje na A Z
Pozrite, neviem prečo sa hneď uchyľujete k urážkam. Chcel ste doložiť pauzu do roku 2015. To som spravil. Ak chcete interval posunúť kúsok dozadu aj dopredu, dostávame sa k veľmi silnému El Ninu v roku 1998, ktoré vystrelilo globálne teploty veľmi vysoko. El Nino bolo aj v roku 2018 a v roku 2020 chladila La Nina.
Odpovědět
AZ

A Z

8.4.2022 08:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak ono lze doložit kde co, když si vyberete správná data. Bohužel, ta vaše pauza je jen hoax.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.4.2022 15:49 Reaguje na Vladimir Mertan
To je zajímavá otázka. Vy to víte? Možná jste mohl tuto otázku položit spíše výše panu Vackovi.
Možná by jste mohl věnovat více pozornosti faktu, že s oteplováním planety se bude výrazně rychleji oteplovat souš, než vodní masy a vzhledem k tomu, že souš je na planetě rozmístěna převážně na severu a voda na jihu, tak nám tato nerovnoměrnost vytvoří zcela nový gradient. Výše uvedené nám kromě rozsáhlých pouští v centrálních částech kontinentů přinese taktéž větší množství vodní parou nasycených vzdušných mas nad oceány a výrazně sušší vzduch nad kontinenty z čehož vyvstane to, co jsem uvedl výše
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.4.2022 19:18 Reaguje na Jakub Graňák
Otázka je prečo by sa mala pevnina otepľovať rýchlejšie ako moria? Kvôli tým 2 w/m2 spätného žiarenia CO2? Tie predsa žiaria aj oceánu. Vôbec mi nie je jasný mechanizmus oteplenia spôsobeného zvýšením koncetrácie CO2 o 0.01%. Všetko sú to ničím nepodložené dohady a strašenie. Inak nad moriami je vyššia koncetrácia vodných pár ako nad pevninou a tak by mal byť sklenníkový efekt nad oceánom zvýšený viac ako nad pevninou. Ak oceány stúpnu tak sa napríklad aj pevniny zmenšia. Vôbec nie je jasné, prečo by mal byť pri zvýšení teploty suchší vzduch. Práve naopak bude aj vzduch nad pevninou pri oteplení obsahovať viac vody, ale to neznamená že zem musí byť nutne suchá. Súčasné oteplenie údajne spôsobené nadmernou koncetráciou CO2 sa nám prezentuje ako výnimočné a má mať špeciálne vlastnosti. Ale nikto sa nenamáha zdôvodniť, prečo by sa to malo stať. Správne ste napísal, že všetko poháňa slnko. To čo pozorujeme ako počasie je vlastne vírivé miešanie dvoch kvapalín. Že sú niekde púšte je spôsobené zvýšením tlaku okolo obratníkov a tým je dané že tam neprší. Existujú aj studené púšte ako je púšť Gobi. Ale prosté oteplenie ešte neznamená púšť. Čo sa týka tých predpovedí by bolo treba dokázať, prečo sa to vírenie zmení a či to bude naozaj sprevádzané rozšírením púští.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.4.2022 19:46 Reaguje na Vladimir Mertan
Podívejte se, o vlivu CO2 na oteplování toho moc nevím, ani nejsem přesvědčen, že to je zásadní faktor, pořád jde o teorii.
To nač narážím je princip tepelného ostrova, to je slovy Hamleta to oč tu běží. Proč bude oceán chladnější je zjevné má větší objem, pevnina má zase vyšší akumulační kapacitu (ve dne se ohřeje a v noci toho tepla vyzáří méně než oceán). Tudíž, protože zjevně nějaký ekvivalent ročních období bude nadále existovat, bude při střídání těchto období docházet k extrémním klimatickým jevům. To vše se přece děje i dnes, jen je třeba do budoucna počítat s tím, že intenzita poroste.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 07:25 Reaguje na Jakub Graňák
https://www.in-pocasi.cz/clanky/vyznacne/rok-1921-30.8.2021/ k extrémnym klimatickým javom dochádzalo pre 100 rokmi ako aj teraz. Len teraz sa tomu prikladá klimatická zmena. A tie moria sú v lete chladnejšie a v zime teplejšie ako pevnina, tak to vždy bolo aj bude. Princíp tepelného ostrova funguje v mestách, ide o pôsobenie horúceho asfaltu a potom funguje prach a areosoly v ovzduší.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.4.2022 08:12 Reaguje na Vladimir Mertan
Se současnou mírou odlesňování budou brzy tepelnými ostrovy i kontinenty (a mnohde už jsou), zkuste v poledne uprostřed léta položit ruku na holou zem a pak ji položte na vodní hladinu
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 09:34 Reaguje na Jakub Graňák
No áno, ale čím je to spôsobené? Myslíte si, že pred 100, alebo 500 či 1000 rokmi to bolo inak? Zmenil na tom niečo obsah CO2 vo vzduchu?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.4.2022 18:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Čím je to způsobené je mi venkoncem fuk, nejsou schpní se na tom shodnout ani klimatologové, to nicméně nemění nic na tom, že se to děje. Mě zajímá jak se adaptujeme a jak pomůžeme přírodě se adaptovat, protože čas běží a všichni na to čumí jak žába z kyšky.
Odpovědět
AZ

A Z

7.4.2022 06:35 Reaguje na Vladimir Mertan
Místo bagatelizování a hraní si na neználka byste si o tom mohl něco nestudovat. Nebo to děláte záměrně?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 09:37 Reaguje na A Z
POprosím konkrétne, čo je v mojich príspevkoch zle? Veľmi rád sa nechám poučiť a opravím to.
Odpovědět
AZ

A Z

7.4.2022 10:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak si ten váš komentář přečtěte ještě jednou:

,,Vôbec mi nie je jasný mechanizmus oteplenia spôsobeného zvýšením koncetrácie CO2 o 0.01%. Všetko sú to ničím nepodložené dohady a strašenie.,,
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.4.2022 15:48 Reaguje na A Z
Správnejšie by bolo: Nikomu nie je známy mechanizmus oteplenia spôsobeného zvýšením koncetrácie CO2 o 0.01%. Oteplenie spôsobené zvýšenou koncetráciou by malo mať špeciálne znaky a malo byť podložené výpočtami. Namiesto toho sa hlása koncenzus, hľadajú sa extrémne javy a tie sú pripisované globálnemu otepleniu s vysvetlením veď my sme to hovorili. Vypočítava sa globálna teplota zeme a z nej sa potom veštia extrémy pre zem. Celý postup nesie viac znaky náboženstva ako vedy.
Odpovědět
AZ

A Z

8.4.2022 08:51 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak ono to podloženo výpočty je. Vy, a hromada dalších, to akorát ignorujete a popíráte. Asi součást vašeho náboženství...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.4.2022 16:46 Reaguje na A Z
V správe IPCC žiadne výpočty nie sú. Iba 700 strán predpokladov čo sa stane ak sa oteplí globálne o 3 stupne. Sprava sa stále odvoláva na rok 1850 s tým že to je tá ideálna teplota. Pritom v tom čase bol na severnom Slovensku hladomor. Obilie sa neurodilo a ľudia si piekli chleba s ľanovej slamy bukovych pilin a žaluďov.
Odpovědět
AZ

A Z

9.4.2022 07:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Opravdu vás toto plácání nesmyslů baví? Nebo jste za to placený?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2022 11:47 Reaguje na A Z
Za celú diskusiu so mnou ste neuviedol jediný fakt. Jedine na čo sa zmozete je urážať oponenta. Tak prosím kde sú tie výpočty? Sú v správe IPCC?
Odpovědět
AZ

A Z

9.4.2022 13:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Vy nejste oponent, vy si prostě jen vymýšlíte. Říct o někom, kdo tvrdí nesmysly, že tvrdí nesmysly není urážka.

Tyto vaše řeči jsou součástí, jak jste sám zmínil, vašeho náboženství. Dokola je opakujete a doufáte, že se co nejvíc lidí chytí a bude je šířit dál. Na tomto webu máte pár stoupenců, jak jsem si všiml. Ale každý kdo má v hlavě alespoň nějaký rozum, znalosti fyziky ze základní školy a dokáže používat internet, si ty vaše řeči dokáže ověřit.

Evidentně máte nějakou averzi vůči IPCC, asi to jsou pro vás heretici, a říkat vám ať si zprávy od IPCC alespoň otevřete (celé, nejen summary) je nejspíš zbytečné, ale ostatním, kteří toto budou číst to vřele doporučuji.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.4.2022 14:08 Reaguje na A Z
Takže stále máte iba ničím nepodložené tvrdenia. Kde sú tie fakty? Kde máte tie vzorce a výpočty? Všetko na čo sa zmozete sú iba osobné útoky.
Odpovědět
AZ

A Z

10.4.2022 07:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak jste natvrdlý nebo tu blbost předstíráte? Otevřete si ty zprávy a projděte si je. Vše co potřebujete tam je. Nebuďte líný a projděte si to i s odkazy na studie -alespoň se něčemu přiučíte a vyvede vás to z té vaší bublinky.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.4.2022 19:43 Reaguje na A Z
Vážený p. Střižický, opätovne vás žiadam o dodržiavanie zásad elementárnej slušnosti. Zároveň musím skonštatovať, že ste sa opäť zmohol iba na dva úrážlivé príspevky bez akejkoľvek informácie. Vaše osobné znalosti a vedomosti ohľadne pôsobenia sklenníkových plynov v atmosfére sú buď nulové, alebo sú iba skryté a netrúfate si ich verejne odprezentovať. Nakoniec sa správny alarmista pozná podľa sebavedomých výrokov "Co to melete" alebo "Tak jste natvrdlý".
Odpovědět
va

vaber

9.4.2022 10:13 Reaguje na A Z
ve škole je to jednoduché ,tam o správném výpočtu rozhoduje učitel ,ale kdo rozhoduje o správném výpočtu odborníků?
musí mít ,správnou rovnici ,správné konstanty ,správné okrajové podnímky ,
takový gravitační zákon odborníkům ve vesmíru nefunguje , výpočty nesedí s realitou a tak zavedli temnou hmotu ,temnou energii a opravili konstantu,
aby se z té šlamastiky nějak vymotali bez ztráty květinky
matematika je exaktní jen když ji správně použiji
Odpovědět
AZ

A Z

9.4.2022 13:53 Reaguje na vaber
Cože? Co to melete?
Odpovědět
va

vaber

10.4.2022 08:00 Reaguje na A Z
jen tak hloupá odpověd? na víc nemáš
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.4.2022 05:19 Reaguje na Jakub Graňák
Vycházím z poznatcích o klimatu za období dinosaurů.
https://www.britannica.com/science/Jurassic-Period/Paleoclimate
Dále snad víme, že za glaciálů bylo méně vlhkosti ve vzduchu = méně oblačnosti = méně srážek + méně vlivu oblačnosti na teploty
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.4.2022 10:43
Asi by stačilo najít historické souvislosti a věděli by jsme co nás čeká. Spíše se bojme těch co to budou chtít ve "vědecké", či psychické panice, s budovatelským nadšením poručíme vesmíru, slunci oceánům i matičce zemi, nějakým lidským zásahem zvrátit.
Odpovědět
ad

6.4.2022 15:26 Reaguje na Milan Milan
Ano, na to je potřeba dát si pozor. Na druhou stranu něco podobného (poroučení větru, dešti) se teď děje a to tím, že si tu děláme skleník a nevěříme varování lidí, kteří jsou na tuto oblast odborníky https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bdeck%C3%BD_konsenzus_o_zm%C4%9Bn%C4%9B_klimatu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2022 20:56 Reaguje na Milan Milan
Jestli se bojíte nebo nebojíte a jestli melete páté přes deváte je úplně fuk.
Globální oteplování způsobené člověkem je dokázané úplně stejně, jako že je Země kulatá a obíhá kolem Slunce.
A protože to člověk způsobil, jen člověk to může zablokovat, nikdo jiný to za něho neudělá.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

6.4.2022 20:12
Děkuji za pěkný článek. Uvidíme, dáme tomu dalších 200 let a budeme chytřejší. Zima v Praze, jako v Montrealu, to by se mi líbilo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.4.2022 12:47 Reaguje na Katka Pazderů
Nestačila by vám jen okolo Kralup? Bo já i tady fakt nechci!
Zima patří na hory:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.4.2022 20:59 Reaguje na Katka Pazderů
Za 80 let +5.7°C znamená pro naši civilizaci (i ekosystém) totální kolaps. Jak bude za 200 let neví nikdo, člověk tu s největší pravděpodobností žít už nebude.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

13.4.2022 00:52 Reaguje na Katka Pazderů
Máme ještě 200 let? Velký problém vidím v tom, že dosud to nikdo neumí předpovědět, jak dlouho ještě může globální oteplování trvat, než dojde ke klimatické katastrofě. Také nikdo nedokáže zaručit, že snižováním emisí CO2 skutečně lze oteplování zastavit nebo alespoň výrazně přibrzdit.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist