https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/koalice-spolu-chysta-vetsi-podpory-pro-male-farmare-a-fond-na-nakup-zpracovatelu?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Koalice Spolu chystá větší podpory pro malé farmáře a fond na nákup zpracovatelů

11.6.2021 00:50 | PRAHA (ČTK)
"Do roku 2030 chceme mít 25 procent ploch v ekologickém zemědělství, chtěli bychom posílit část ekologického hospodaření na orné půdě," řekl předseda KDU-ČSL a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka.
"Do roku 2030 chceme mít 25 procent ploch v ekologickém zemědělství, chtěli bychom posílit část ekologického hospodaření na orné půdě," řekl předseda KDU-ČSL a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka.
Koalice Spolu chystá v zemědělství větší podporu pro malé farmy. Chce také vytvořit fond, aby si zemědělci mohli kupovat zpracovatelské firmy. Plánuje také více podporovat biozemědělství a zvýšit objem peněz na pozemkové úpravy, každoročně by mělo jít o tři miliardy korun, sdělili zástupci koaličních stran ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Koho by si koalice vybrala za ministra zemědělství, zástupci stran odmítli sdělit.
reklama

 

"Do roku 2030 chceme mít 25 procent ploch v ekologickém zemědělství, chtěli bychom posílit část ekologického hospodaření na orné půdě," řekl předseda KDU-ČSL a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka. Koalice tím kopíruje plánované evropské cíle, když současná vláda, ve které ministerstvo zemědělství vede Miroslav Toman (ČSSD), schválila plán 22 procent ekologických ploch do roku 2027. Podle posledních dat jich bylo v ČR 15 procent, půjde tak o zvětšení zhruba o polovinu. Podle senátora Herberta Pavery (TOP 09) se musí zkrátit dodavatelský řetězec. Lidé by se podle něj také "neměli bát" koupit si dražší potraviny, jejichž výroba však nedevastovala přírodu.

Stát by měl podle koalice zjednodušit administrativu pro malé podniky, více je podporovat i například platbami na první hektary. Spolu také podporuje zavedení tzv. zastropování zemědělských dotací. Ty se farmám posílají také podle počtu obhospodařovaných hektarů, podle koalice by měl být však strop na podnik. V EU se dlouhodobě hovořilo o částce 300 000 euro, Jurečka ho ale nechce specifikovat, bude podle něj záležet na evropských domluvách. Proti tzv. zastropování dlouhodobě brojí například Agrární komora ČR, podle které tak dojde k omezení živočišné výroby, kterou se zabývají velké podniky.

"Zemědělské dotace by se měly do budoucna změnit na kompenzace za to, co společnost žádá od zemědělců a co je pro ně ekonomicky nezajímavé, jako je voda, půda, tlaky na snižování pesticidů. To všechno bude zemědělcům přinášet nemalé náklady - a ty by měly být kompenzovány," řekla europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS).

Koalice slibuje, že stát pod jejím vedením bude kofinancovat evropský rozvojový program alespoň 35 procenty. To je stejný podíl jako v současnosti, Agrární komora kvůli snižování objemu evropských financí však volá alespoň po 60procentním kofinancování.

Farmy by se pak měly podle Spolu jednodušeji předávat z generace na generaci. Podle Jurečky to už částečně jde mezi otcem a synem, těžká je však administrativa při předání například mezi dědou a vnukem nebo strýcem a synovcem.

Koalice pak chce kromě jiného založit strategický investiční fond pro zemědělce, který by fungoval pod Podpůrným garančním rolnickým a lesnickým fondem. Když se zemědělci domluví, stát by měl podpořit jejich nákup například mlékárny. "Například když končí družstvo a akciová společnost je nabízená k prodeji, ale nikdo z místních středních a malých zemědělců nemá finanční prostředky," vysvětlil ČTK Jurečka. Stát by tak měl nabídnout buď záruku pro banku nebo nízkoúročnou nebo bezúročnou půjčku.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.6.2021 06:15
Jo, to jsou ti, co se po r.1989 podíleli na likvidaci spotřebního družstva JEDNOTA, mají na svědomí špatné restituce sedláků, živnostníků. A z lidí práce rukama, udělali osoby 2.kategorie.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.6.2021 08:53 Reaguje na smějící se bestie
Říká se že každá kvalitativní změna je vždy k horšímu. Proč by to v tomto oboru mělo být jinak?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.6.2021 09:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tvrdili přece, že to už bude lepší - směr Švýcarsko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2021 10:10 Reaguje na smějící se bestie
Pokud by si čecháčci ráčili volit takové vedení státu jako Švýcaři, tak by naše země šla skutečně směrem Švýcarsko a dnes bychom se mohli pasovat alespoň s Rakušáky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.6.2021 12:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
družstevní vlastnictví není komunistický výmysl, jestli mají být aspoň trochu konkurenční a neživořit za 6Kč za litr mlíka, tak se něco stát musí..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2021 10:08 Reaguje na smějící se bestie
Zase nesmysl, restituce byly velmi úspěšné, vznikly tisíce malých farem, za ministra Luxe byly slušně podporovány, jenže masivní rozvoj selského stavu se nekonal. Protože dvě generace totální devastace ho dokázaly tak zdecimovat, že se těch lidí příliš zpět nevrátilo.

Ale mohlo se to postupně vrátit, pokud by ovšem průmysloví jézédáci (Fencl a Palas) nepřepákovali dotace a výhody velkým firmám a ničení krajiny průmyslovým zemědělstvím by nedorazil řepkový baron.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.6.2021 10:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Porovnejte si klasické restituce s restitucemi církevními a budete mluvit pravý opak.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.6.2021 13:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ten chlap neví co mluví. Kdyby byly restituce sedláků úspěšné, tak nejen oni by dostali zpět podíly ve výkupních družstvech, potravinářském zpracovatelském průmyslů. A privatizace by vypadaly úplně jinak !
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.6.2021 10:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Do zemědělství se lidi nehrnou a nepohrnou, to nezmění ani další dotace. Dotace za vás práci neudělají, dodavatele s odběratelem nepřesvědčí k lepší ceně a papíry za vás také nevyplní. V ČR počty malých zemědělců každoročně už spousty let rostou na rozdíl od západní Evropy. Požadavkům a povinnostem v zemědělství se snáz přizpůsobí větší firma, odběratel připlatí za množství produkce, dodavatel dá množstevní slevu za množství odebraného zboží. Lidé se v práci mají šanci vystřídat a mít i volno. Zemědělství je řehole a soukromé zemědělství obzvlášť. V tom je jádro pudla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2021 10:47 Reaguje na Marcela Jezberová
Dobrý model mají v Rakousku, tam sedláci fungují velmi dobře, zvláště v horách.
Bydleli jsme pod sjezdovkou v cimrfráji a sedlák říkal: nechtěl jsm kydat hnůj a tak jsem jako kluk utekl do Vídně, vystudoval techniku a dělal u Siemense, po čtyřicítce mě ten hektický svět už nebavil a vrátil jsem se do Pichlu a převzal jsem statek po otci.
Můj syn utekl do Vídně a dělá tam ajťáka a už ho to taky přestává bavit......

Tudy by byla cesta i pro nás, jenže tam mají sedláci své jisté, něco mají z dotací, které jim ovšem žádný baron neukradne.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.6.2021 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Rakousko dofinancovává ke svému Programu rozvoje venkova dalších 100% peněz ze státní kasy. U nás se dofinancovává 35% a o každou korunu se doslova žebrá (a ještě ji zemědělcům zbytek populace omlátí o hlavu, protože oni chudáci musejí pracovat, kdežto zemědělci jen berou dotace). Rakušani dofinancovávají, protože chápou, že potřebují turisticky atraktivní Alpy a to bez hospodaření prostě nejde.
Odpovědět
JS

Jiří S

11.6.2021 11:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano v Rakousku to jaksi funguje. Jenže ty podmínky dotační jsou zcela jinde. To že si prosadili státní doplatky jak píše paní Jezberová je fakt, když se o něco takového pokoušelo ČR, tak nás málem EU všechny pozavírala.

Další věcí je, že sice uvádíte krásný příklad a máte pravdu, že takových se objevuje čím dál více. Ale nemění to nic na tom, že farmy v Rakousku se stále zvětšují a sedláků ubývá.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.6.2021 12:18 Reaguje na Jiří S
co jsme si sem nakvartýrovali, to máme....v Rakousku vám v penzionu určitě nedají sýr z Polska a mlíko z Německa
Odpovědět
JS

Jiří S

11.6.2021 13:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, ale za to nemůže zemědělec, který je na tom bit, nebo ano?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.6.2021 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě k těm návratům, v Rakousku je podstatně větší základna zemědělských rodin, to už u nás nikdy nebude. Vazba na rodinnou půdu je opravdu definitivně pryč. Tady se také děti na farmu vrací - někdy. Mám kolem sebe ale násobně více případů, kdy starý tatík sedlák a jsou to lidi hodně přes 70 let, farmu buď prodá většímu podniku jako celek nebo půdu rozprodá "tak různě" a "jde od válu", protože potomci hospodařit nechtějí. Takové to navázání se na statek (jako třeba v románu Soumrak Hadlasuc rodu) už vidíte málo kdy.
Odpovědět
JS

Jiří S

11.6.2021 11:28 Reaguje na Marcela Jezberová
Ještě dodám, že rakouský sedlák mnohem snáze prodá svoji produkci za vyšší cenu, než stejně velký český sedlák. V Rakousku jsou docela dobře zřízena odbytová družstva, která sjednocují tyto malé v jeden velký celek dá se říci. To v ČR nemáme a ani mít nebudeme, protože to by si velkoodběratelé a teď pod tímto názvem nehledejte Babiše, ale zahraniční firmy, nenechali líbit.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.6.2021 11:48 Reaguje na Jiří S
Zahraniční firmy za to nemohou. Můžou za to stát, který to špatně nastavil legislativně a neschopnost/neochota zemědělců vstupovat do družstev. ;)
Odpovědět
JS

Jiří S

11.6.2021 13:00 Reaguje na Petr Eliáš
Mohou a nemohou. Polistopadová politika byla nastavena pro příliv zahraničního kapitálu, který tato družstva napříč spektrem zlikvidoval. Nyní už žádný cizí podnik ke korytu nově vytvořené české družstvo nepustí a jestli pustí, tak jen paběrkovat.

Co se týče vstupování zemědělců do družstev, nemáte tak zcela pravdu. Viz např. mlékařské odbytové družstvo Třebíč. Či řepařské družstvo. Jsou i zelinářská. Ale aby to fungovalo nějak výrazně více, či dokonce celoplošně, tak takovému družstvu vzniknout právě ta cizí firma nedá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.6.2021 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč ho ti první polistopadoví politici nepřevzali !
Protože bylo nutné zničit zemědělství v Československu ( i Slušovice ).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.6.2021 10:21 Reaguje na smějící se bestie
Jo....spotřební družstvo v rukách komoušů.... dobrá parodie na spotřební družstvo. :D :D Netuším, proč geronti neustále adorují ten humus co tu byl za komoušů. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2021 10:12
Tohle jsou všechno rozumné názory, které by mohly pomoci nejen malým sedlákům, ale i ekologii a hlavně by mohly zablokovat tu až děsivou devastaci naší půdy i celé krajiny.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.6.2021 10:31
Jo, jo, předvolební boj zuří na plné obrátky.
Znáte ten vtip o zajícovi, který sedí na pařezu a vykřikuje, že zbije medvěda, až půjde kolem? Pak šel kolem medvěd a co že to zajíc dělá? A zajíc povídá - já si tak sedím na pařezu a kecám a kecám.
Kofinancování 35% je tak nízké, že by to znamenalo, že spousta současných dotačních titulů přestane existovat, protože na ně nebudou peníze. Například i ta podpora zmiňovaných pozemkových úprav. Takže pánové a dámy ze Spolu, koukejte přitlačit na pilu - na to, co společnost žádá, potřebujeme minimálně přidat 60%. Zuří přeci předvolební boj a vy chcete vyhrát. Ale pozor, sliby se mají plnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2021 10:49 Reaguje na Marcela Jezberová
Pokud by se zablokovaly dotace naší oligarchii a megamiliardářům, bude pro všechny dost.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

11.6.2021 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
No, zase ti oligarchové a megamiliardáři vlastní tolik zemědělských podniků, že by významná část půdy vypadla z povinností plnit požadavky nad úroveň státní legislativy a mohli by hospodařit jak chtějí. Možná by to pro některé nebylo až tak tragické řešení, spíš by se konečně mohli věnovat hospodaření podle svého. Možná byste jim tím spíš pomohl.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist