https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kupka-do-roku-2025-bude-v-cesku-12-vodikovych-cerpacich-stanic?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kupka: Do roku 2025 bude v Česku 12 vodíkových čerpacích stanic

11.3.2023 01:29 | PRAHA (ČTK)
Nová vodíková čerpací stanice na Barrandově v Praze.
Nová vodíková čerpací stanice na Barrandově v Praze.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Toyota
Do roku 2025 by mělo v Česku fungovat 12 vodíkových čerpacích stanic a o pět let později jich bude 40. Na dobíjecí a plnící infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 vodíkových plniček. Během otevření první veřejné čerpací stanice společnosti Orlen Unipetrol v Praze na Barrandově to včera uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
reklama

 
Orlen Unipetrol chce mít do roku 2030 v Česku celkem 28 čerpacích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Další čerpací stanici chce do několika měsíců otevřít právě v Litvínově.

"Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativních zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun," uvedl generální ředitel Orlen Unipetrolu Tomasz Wiatrak.

Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu vodíkové stanice Orlenu na Barrandově v rámci operačního programu Doprava 2. Současné plány výstavby čerpacích stanic podle Kupky ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu na každých 200 kilometrech hlavní silniční sítě TEN-T. "V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility," dodal Kupka.

Na otevření první veřejné čerpací stanice v Praze čekali výrobci vodíkových vozidel. Jedinou veřejnou vodíkovou plnící stanici v Česku dosud provozovala společnost Vítkovice v Ostravě. V Česku například jezdí deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkové vozy má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.

"V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. I proto přicházíme s nabídkou pro naše firemní zákazníky, pro které může být vodíkový vůz zajímavá alternativa," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně, než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů.

Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50 000 aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30 000 automobilů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (42)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

11.3.2023 08:37
V hromadné dopravě by to bylo lépe využitelné. Ale nic nebrání krajům, aby si podaly žádost o dotaci na vodíkové busy.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2023 11:54
To se to buduje, když to stát zaplatí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.3.2023 12:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Stát si to vybere od důchodců. Stejně za to můžou oni, ti nenažranci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2023 12:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
A co si asi vybere? Zdaní jim příjmy z Paroubkova Marsu?
Nikdo vám nedá to, co já vám slíbím. bába
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.3.2023 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
No co, nedá jim důchody. Ať umřou, je jich nadbytek darmožroutů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2023 17:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jistě, jsem 5 roků v důchodu a už mi poroboha nic nepřidávajte!!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.3.2023 07:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud nevíte co s penězi, tak možností jsou
tisíce. Mohu vám poskytnout číslo účtu sousedky, která má jako bývalá zaměstnankyně st. statku 13 tis. penze a stydí si vystát
frontu na sociálce o "žebračenku" mezi těmi,
co nikdy pořádně nedělali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 08:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Netvrdím, že mám přebytek peněz, ale babišův nákup důchodcovských hlasů byl skutečně nechutný. Tahle země potřebuje v prvním kroku srazit vládní výdaje, aby mohla normálně prosperovat. Potom i na důchody bude. Nechci, aby to dopadlo jak v Řecku a rád bych bral normální důchod ještě za 3 roky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.3.2023 18:52 Reaguje na Pavel Hanzl
To není nákup hlasů, ale valorizace
ze zákona při navýšení inflace. Ten
zákon v dobách nízké inflace schválili taky politici dnešní vládnoucí většiny a nyní ho pošlapali. Zkuste jim navrhnout
opustit mantru zásluhovosti a
důchody navyšovat všem o stejnou
částku, aby se nerozevíraly stále
více nůžky mezi vaší penzí a penzí mé sousedky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 20:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Ten exces vytvořil Bába nákupem důchodců několika výraznými a mediálně pořádně rozmazanými valorizacemi, které nastavily vysokou úroveň, ze které se pak valorizovalo povinně. S tím se nepočítalo, tohle omezení to vrací do reálných mezí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.3.2023 22:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak může mít Vaše sousedka 13 tisíc důchod, a mít barák???? Neměl by si na ni spíše posvítit finančák? Je zjevné, že si na barák nakradla, nebo jej nepřístojně zdědila - klasický příklad ZBOHATLICE, na kterou se našel řezník.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.3.2023 22:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejnižší penze mají OSVČ, kteří jeli na paušál.....chcete jim přispět na naftu do Mercedesa?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.3.2023 22:15 Reaguje na Břetislav Machaček
To je svině, co měla za bolševika stejně, jako chiururg se dvěma atestacemi a 80 hodinama příslužeb? Vidíte, na každou svini se našel řezník.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.3.2023 22:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Každý důpchodec má spoustu možností, jak si přilepšit. Jistě má nějaké SVÉ praspratky, tak si je může rochnout, prodat na orgány, a zbytek na maso, když je tak chamtivý a krvelačný, jako Vy. Ale nemusí to chtít po ostatních.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.3.2023 13:11
ČR má 76 okresů , tedy děleno 12 = 6.2

Pro Hanzly a jim podobné , do roku 2025 bude připadat slovy JEDNA čerpací stanice na vodík na 6 okresů. Tomu se říká pokrok !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.3.2023 13:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Normální autobus stojí asi 4 miliony, vodíkový 16.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2023 16:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
Polovinu vodíku spotřebuji na dojezd k plnící stanici za půl miliardy ze státního rozpočtu. Tak se dělá ochrana klimatu podle pana Hanzla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 08:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Člověče nešťastná, já to fakt nerozhodl a taky se k tomu nijak nervyjadřuji, trulo.
Odpovědět
Pe

Petr

11.3.2023 17:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proč to říkáte?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.3.2023 18:15 Reaguje na Petr
Za prvé to neříkám, ale píšu. Za druhé spoustě lidí nedochází jaká bude efektivita prostředků vynaložených z veřejných rozpočtů na tyto cíle. Mizerná.
Odpovědět
Pe

Petr

11.3.2023 20:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to velmi složitá a drahá technologie, a je ve fázi hledání možností.
Nemůžete mít všechno hned. A zadarmo taky nic není.
Odpovědět
Pe

Petr

11.3.2023 20:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
A sám vidíte, že dosavadní směr civilizace (drancování zdrojů a chrlení odpadů) k ničemu dobrému nevede.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.3.2023 20:44 Reaguje na Petr
Právě jsem dával dohromady jakýs takýs komunitní záměr s vodíkem. A tak jsem si prošel Evropu /Švédsko,Německo/ a tiše jsem ublil. Spousta jahodových proklamací, výzkumných úkolů,rozzářené ksichty , ale skutek jaksi utek.
Jdete-li do podstaty věcí, chytne vás beznaděj, protože fyzikální a ekonomické zákony zfixlovat nejde.
Celý ten humbuk kolem OZE mám za jeden velký švindl.
Nejhorší na tom je,že řešení skutečně existuje= jaderná energie. Ale ekomagorům to nedochází.
Odpovědět
Pe

Petr

11.3.2023 21:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je kapitalismus, vše se dělá pro zisky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.3.2023 21:01 Reaguje na Petr
Pokub by byl veškerý fosilní uhlík na celém světe progresivně v čase zpoplatněn a nechal se působit trh, byla by automaticky nacházena a realizována ta nejlepší řešení pro globální ochranu klimatu.

Jenže není zájem dělat to rozumně a efektivně.
Odpovědět
Pe

Petr

11.3.2023 21:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Jaká řešení vás například napadají?
Odpovědět
Pe

Petr

12.3.2023 07:52 Reaguje na Jiří Svoboda
A ani teď přece trhu nikdo nijak nebrání nacházet a realizovat ta nejlepší řešení. Každé použitelné a efektivní řešení by svému výrobci přineslo náskok a velké zisky. Ale neděje se to. Možná to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, možná ta řešení ani nejsou. Navíc je dnes trh celého světa zaměřený na okamžité maximální zisky, ne na hledání lepší budoucnosti, o tu trh nemá zájem žádný.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.3.2023 08:51 Reaguje na Petr
Pokud něco dotujete a něco ne, v takovám prostředí se spontánně neuplatní ta nejzhodnější řešení a trh to rozboří.

Trh má zájem investovat i do dlouhodobých opatření. Pokud bude známo, jak cena uhlíku poroste, těžko kdo bude investovat do uhlíkově náročných věcí.

Dnes taková pravidla neexistují a skoro každý přemýšlí jak to odrbat nebo na tom co nejvíce (na úkor státu) vydělat. To nemůže pro klima dobře skončit. A tato zoufalost se v čase stále prohlubuje, kolotoč státem vybraných dotačních prachů se stále roztáčí. Tato kombinace socializmu a kapitalizmu je zrůdná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 08:54 Reaguje na Jiří Svoboda
Trh nic nerozboří, to je nejstarší systém všeho lidstva a všech věků, vzniká vždy a v každé, sebetotlitnější společnosti, pak se jedná o trh černý. Ten působí proti zájmu společnosti. Demokracie naopak trh využívá, vyvíjí se a bohatne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 08:42 Reaguje na Petr
Trh není zařízení na hledání lepší budoucnosti. Trh je o hledání a stálém vyvyžování ceny výroby a spotřeby, čož je základ ekonomiky. Budoucnost si musí lidé vytvářet sami a je výhodné, když k tomu trh využijí. Třeba tím, že do trhu vstoupí s třeba s emisní povolenkou (což určitý segment zatíží) nebo dotací (což jiný segmnent podpoří). Trh to v pohodě schroustá, stejně jak zvládl tu brutální energetickou krizi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 08:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Není zájem, to máte recht. Nejhorší prasáci téhle planety (Čína, Rusko) na to nikdy nepřistoupí, takže je zcela zbytečné nad tím mudrovat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

12.3.2023 16:28
V pátek 10. března byla oficiálně otevřena dlouho slibovaná vodíková stanice na pražském Barrandově. Stanice je prezentována jako „první veřejná, plně samoobslužná a non-stop přístupná veřejnosti“.
Fakticky byla ale už loni otevřena první moderní vodíková stanice v Ostravě. Pražskou stanici provozuje společnost Orlen Unipetrol, která chce do roku 2030 zprovoznit dalších 29 vodíkových stanic.

V Praze natankujete kilogram vodíku za zaváděcí cenu 278 Kč. Na českém trhu aktuálně pořídíte hned dva vodíkové automobily, a sice Hyundai Nexo a Toyotu Mirai. V prvním případě jde o crossover, který má nádrže schopné pojmout 6,3 kg vodíku. „Plná“ tak vyjde na 1751 Kč. Oficiálně by měl být tento crossover schopný ujet 666 km. Jeden kilometr tak vychází na 2,6 Kč. Reálně ale bude dojezd spíše menší, zejména při cestování na dálnicích.

Tento japonský vůz oficiálně stojí 1.76 mil. Kč , korejec již od 1.899 990 Kč.
Nekup to !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 09:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nikdo neví, kam se bude v budoucnosti osobní automobilismus vyvíjet. Elektriky mají své místo už jasné, mají ovšem nevýhody, které zase vodíky řeší velmi elegantně. Mě osobně se tahle cesta nezdá, spíš se bude rozvíjet syntetické palivo, čort znajet.
Ale Orlen je komerční, polská společnost, takže z vašich daní to skutečně nestaví, nebojte se.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.3.2023 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Stačí by vám minuta na internetu a zjistit si fakta...

"Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2."

https://logistika.ekonom.cz/c1-67181820-orlen-unipetrol-otevrel-verejnou-vodikovou-stanici-v-praze-na-barrandove-je-vhodna-pro-plneni-osobnich-i-nakladnich-aut-a-autobusu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 12:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
Podpořila, to jo. To je ale celý.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.3.2023 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, výstavba této vodíkové stanice byla spolufinancována z dotací z operačního programu.
Tedy reaguji na vaše mylné tvrzení, že to Orlen postavil za svoje finance.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 12:09 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal rozvojové plány skupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak.
Bečet nemusíte, z vaší kapsy to nepůjde, ta státní malá část je stejně z EU.
Pokud ale má v Praze jezdit MHD na vodík, (což je kvůli dýchatelnosti velmi výhodné), tak tam musí být minimálně jedna plně funkční stanice, to byste i vy mohl pochopit. Já jsem ale dost naivní, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.3.2023 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepodsouvejte mi něco, co jsem nikdy nenapsal!

Jen reaguji na váš předchozí blábol.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 17:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nikdy se na vlastní názor nezmůžete, jenom na píchání hnid.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.3.2023 17:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Analfabet jako vy nikdy mé prezentované názory nepochopí.
Navíc s vámi já opravdu vést diskuzi nemíním, pouze vyvracím vaše uváděné lži a demagogie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 20:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Muhehehhehe to fakt nepochopí nikdo, nebojte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.3.2023 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Zvláštní, že nikdo jiný si na nepochopení nestěžuje. Problém tedy bude u vás hlupáku.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist