https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lesnicko-drevarska-komora-a-agrarni-komora-odmitaji-vznik-np-krivoklatsko?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lesnicko-dřevařská komora a Agrární komora odmítají vznik NP Křivoklátsko Aktualizováno

16.5.2022 14:20 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Záměr ministerstva životního prostředí prohlásit Křivoklátsko národním parkem odmítají Lesnicko-dřevařská komora ČR a Agrární komora ČR. Podle nich nedává vznik nového národního parku smysl z lesnického, ekonomického i ochranářského hlediska. Záměr může do budoucna přinést řadu problémů, varovaly ve společném prohlášení. Podle ministerstva životního prostředí vyhlášení národního parku není v rozporu s názory odborníků. Vyhlášení národního parku je součástí programového prohlášení vládní koalice.


reklama

 

"Vytvoření pátého národního parku na území České republiky s přihlédnutím ke specifikům oblasti Křivoklátska by znamenalo zásadní změny v hospodaření v této oblasti. Doporučujeme proto důkladně zvážit ekologické, environmentální a ekonomické aspekty tohoto kroku, který má potenciál ovlivnit toto území na mnoho let," uvedl prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Komory se shodly na tom, že Česko je příliš malá země na to, aby se rozšiřoval stávající počet čtyř národních parků, které podle nich již teď mají velké nevyřešené problémy. Křivoklátsko je zároveň hospodářsky i rekreačně využívané území, které je chráněné podle již platné legislativy a není nijak ohrožené, tvrdí komory.

Uvedly, že proto vyzývají vládu k tomu, aby záměr vyhlásit Národní park Křivoklátsko přehodnotila a místo toho podpořila již existující Lesnický park Křivoklátsko jako alternativu pro péči o toto území.

Ministerstvo životního prostředí navrhuje, aby se národním parkem stalo nejcennějších 102 kilometrů čtverečních Křivoklátska, což představuje 16 procent současné chráněné krajinné oblasti. Hranice by se měla co nejvíc vyhýbat zastavěnému území sídel nebo větším zemědělským plochám.

Se záměrem vyhlásit na Křivoklátsku národní park nesouhlasí místní obce. V dubnu více než 30 jejich představitelů vyzvalo poslance a senátory, aby záměr opustili, nynější ochrana je podle nich dostatečná.

Podle ministerstva životního prostředí vyhlášení národního parku není v rozporu s názory odborníků. "Odborníci nejsou pouze lesníci a dřevaři, ale i odborníci z řad krajinných inženýrů, ekologů, zoologů, botaniků, ornitologů, nebo geologů," uvedl náměstek pro řízení sekce ochrany přírody a krajiny Vladimír Dolejský.

V současnosti podle něj lesy v navrhovaném území plní hlavně produkční funkci a jsou ohrožovány těžbou, suchem nebo přemnoženou zvěří a kvůli těmto vlivům nemá ve vytěžených oblastech šanci vyrůst nový porost. Lesnický park, které komory zmiňují, podle něj nemůže být alternativou národního parku, který má jasná pravidla zakotvená v zákoně. Dolejský také poznamenal, že v ČR národní parky pokrývají 1,51 procenta území, zatímco v EU je to zhruba osm procent plochy.

Lesnicko-dřevařská komora ČR zastupuje správce lesů ve vlastnictví státu, podnikatelské subjekty nebo instituce z akademické a výzkumné sféry. Je zároveň členem Agrární komory.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

16.5.2022 15:56
asi to prohlášení není překvapením....změna je život, evidentně to lesnicko-dřevařská komora a agrární nezná...bylo by divné, kdyby to vychvalovali
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.5.2022 15:56 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jde v první řadě o kšefty...kterých sami nemají málo
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.5.2022 18:01
‎Národní park Šumava · ‎Národní park Podyjí · ‎Krkonošský národní park ·Národní park České Švýcarsko

A teď mi prosím tady napište jaké jsou klady a přínosy těchto území
v porovnání s další přírodními rezervacemi v ČR.
Osobně žádné nevidím mimo přebujelé administrativy a několika trafik pro politické vysloužilce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.5.2022 19:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Přínosem" je přece atraktivita a tudíž poptávka po pozemcích na
výstavbu "Disneylendů". No a na "výjimku" pro VIP i na území NP.
O další výstavbě na Lipně tu byl nedávno článek a stačí číst inzeráty s poptávkou po rekreačních nemovitostech a pozemcích
uvnitř i vně NP. Možná už jsou nakoupeny a jen je zhodnotit!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.5.2022 19:37 Reaguje na Břetislav Machaček
takže konec přírody
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.5.2022 19:51 Reaguje na smějící se bestie
Konec ne, ale bude ji zase trošku míň na úkor hotelů, parkovišť, apartmánů a jiných vymožeností jak přiblížit přírodu jejím "milovníkům". Děkuji za minulou dobu, když jsem se po dnešních NP toulal s usárnou a spal jen tak pod širákem. Žádné hotely,
žádní VIP hosté s bouráky na vyasfaltovaných cestách
a parkovištích. Jen ať si mladí užijí těchto NP,
ale já už tam nepojedu, abych si nezkazil vzpomínky!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.5.2022 20:53 Reaguje na Břetislav Machaček
+ 1 !

Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.5.2022 19:37 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.5.2022 18:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Žádné kromě toho, že si na těchto územích ekologičtí aktivisté dokázali svou moc nad lidmi a sebrali lidem možnot toto území nějakým svým způsobem smysluplně využívat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.5.2022 22:48
Podle ČSOP je CHKO Křivoklátsko "jedinečnou, přírodně neobyčejně pestrou a ve svém jádru unikátní oblastí, svými hodnotami a ekologickým významem přesahující hranice ČR. Se zvyšujícím se tlakem na krajinu se důležitost zřízení nejvyššího stupně ochrany přírody v jádrové části CHKO stává stále důležitější. Dosavadní stupeň ochrany přírody, tedy CHKO, nezaručuje zachování podmínek potřebných pro účinnou a efektivní ochranu vysokých přírodních a ekologických hodnot podle mezinárodních i státních standardů a metodik. Zvyšující se tlak na užívání přírody ohrožuje uchování její schopnosti přirozené obnovy."

To, že komory lesnicko-dřevařská a agrární si zřízení NP na Křivoklátsku nepřejí, mne ale vůbec nepřekvapuje.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.5.2022 08:04 Reaguje na Majka Kletečková
Ve skutečnosti se neustále zapomíná nebo spíše zalhává, že současná evropská krajina je výsledkem působení člověka (těžba surovin, dřeva, zemědělství...) asi po 10 tisíc let. Ale bez něho by vypadala jinak. A jak? No to se neví, neboť by hospodařili velcí savci počínaje mamutem. Metoda prosazovaná zelenými vychází ze špatného modelu jako je Amerika. Tam byly zásahy indiánů do Yelowstonu daleko menší. Národní park má být tedy park, PARK ve skutečném slova smyslu. Jinak Šumava - jinak Soutok. Soutok i Křivoklátsko byly šlechtické nebo panovnické parky, pěstované a udržované (udržované ne bezzásahové !!!).
Odpovědět
va

vaber

17.5.2022 09:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
kdysi v devadesátých letech se jásalo jak je Šumava zachovalá, důvod byl jediný, byla 50let uzavřená a lidé tam nemohli,
potom se vše změnilo, přišel rozvoj, turisti , odborníci a výsledkem je dnešní stav,
je zcela zřejmé co je hlavní příčina,
přírodu je třeba chránit ,ovšem jen před člověkem ,jiného nepřítele nemá
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.5.2022 10:36 Reaguje na vaber
Šumavské lesy 40 let obhospodařovaly Vojenské lesy
a statky+ Státní lesy. Člověk tam hospodařil tak,
že po něm zbyly zdravé lesy a minimum zastavěných
ploch. Pak přišel ochranář s lékařem lesa kůrovcem
a představa vytvořit z hospodářských lesů pralesy.
No a na to se nabalili developeři a různí vykukové,
kteří zavětřili příležitost se napakovat na atrakci
jménem Šumava. Kdysi takřka bezcenné pozemky po
bývalých staveních mají se zapomenutým číslem
popisným cenu zlata, protože jde přece o obnovení
stavby a nikoliv o zábor nezastavěné půdy. No a
k tomu taky asfaltka, elektrická přípojka, bazén
a parkoviště na pár tereňáků. Kdejaká kdysi téměř
vylidněná ves se rozvíjí jako satelit u Prahy a
okolí Lipna už je jeden velký hnus. Komu se to líbí,
budiž, ale já jsem z toho zhnusen stejně, jako z
jiných NP, ze kterých se stávají lunaparky pro ty,
které nakonec ta příroda ani nezajímá. To mi byl
kdysi milejší ten klid a ticho s kontrolou občanek
v pohraničním pásmu a s "mladými strážci hranic", kteří nás vypátrali v lese a nahlásili VB. Ono to
je dnes podobné a do zakázaných zón mohou zase jen
někteří vyvolení a klidně i s těmi džípy. No a ty
ostatní sledují dnes kamery, fotopasti a možná už
i ty drony, aby "nerušili" přírodu (ty vyvolené).
Zpřístupněním končí klid a nakonec i to, proč se
vlastně něco stává NP. Moci tam pouze po svých a
přespat pod širákem na určených místech, tak není
třeba utrácet miliony za samotnou "ochranu". Takto
fungují některé NP ve světě a jsou opravdovými NP
bez zhýčkaných povykujících takyturistů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

17.5.2022 12:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo, naši předci to dělali výborně. Výsadbou smrkových monokultur zkrátili interval mezi kalamitami z více jak padesáti let na deset. :D Jo jste prostě borci - zajděte do knajpy, dejte korbel, zanadávejte si na ekology a vzpomínejte na staré dobré časy. :D
Odpovědět
va

vaber

17.5.2022 14:49 Reaguje na Petr Eliáš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.5.2022 18:33 Reaguje na Petr Eliáš
Poslední velká kalamita na Šumavě byla nějak okolo roku 1880. Potom až okolo roku 2010 díky tomu , že zelení aktisté a zelenjé vedení Šumavského NP zablokovali kácení kůrovcových smrků.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.5.2022 18:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak to bylo dříve je tak “trošku” jedno. Byli zde komančové, kteří Šumavu uzavřeli. Je ironií, že zrovna tohle obrovské omezení se líbilo vám, člověku, který se zde rozčiluje nad jakýmkoli dnešním omezením ze strany ochrany přírody (které jsou aspoň logicky vysvětlené). Lidé navíc neměli prachy, neměli tolik možností přepravy, cestování nebylo tak populární, neexistoval internet apod.
Jak s jistotou můžete říct, že by na tom dnes Šumava nebyla bez NP naopak hůř? Ta oblast je atraktivní sama o sobě a byla by i bez NP. CHKO tam byla už za oněch komoušů.
I na té dnešní Šumavě jsou místa bez lidí. Dokonce i v Krkonoších.
Vaše představy, jak by měla ochrana přírody v našich podmínkách fungovat jsou vtipné - lidé dokáží respektovat současné vojenské prostory (protože to tak funguje dlouho), ale pokud by se měl podobný režim znovu zavést na již zpřístupněných místech (a to i jen v omezené míře) tak jsou proti - viz. Ralsko. Uzavřít znovu jakékoli velké území je dnes nemožné a ochrana přírody musí hledat způsoby aby se “vlk nažral a koza zůstala celá”. Jsme turistický národ a o to těžší to je.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 12:20 Reaguje na Slovan
U Šumavy se stačí podívat jak to vypadá na Lipně, kde je "jen" CHKO. Lunapark ve výstavbě.

Já ne ze všeho v rámci NP jsem vždy úplně happy, něco by mohlo být jinak, ale že zrovna Šumava, stejně jako Krkonoše, si ten NP jako takový zaslouží a potřebují, o tom jsem přesvědčen.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.5.2022 13:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak Lipno... tam ten problém nastal už někdy v 92, kdy byl levý (respektive severní) břeh určen k rekreaci a počítají s tím i územní plány obcí. A ty s tím bohužel i dnes ve většině souhlasí. A ikdyž nechci rýpat, tak mi to fakt nedá :) Pokud to budu brát podle Vás, neměl by do toho místním kecat kdejaký pražák nebo někdo z druhé strany republiky a názor místních by měl být brán jako svatý, nebo zde ne?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 16:20 Reaguje na Slovan
To klidně rýpejte, bo já jim do toho rozhodně kecat nechcu ... já tam prostě nejezdím:-))).

Což teda není žádná zásluha, já na to Pošumaví nikdy moc nebyl, asi nějaká podvědomá vzpomínky na ty dráty či co. Ale třeba Krkonoše rád mám a když vidím co se děje v mé fakt oblíbené Peci, tak je mi poněkud blivno (Špind stál za vyliž snad vždycky). Ale prostě tam ti lidi to chcou, oni tam žijí, jim se to asi líbí, tak co já? Buď to tam nějak vydržím, nebo pojedu jinam.
Teď je řeč o katastru obce, ne o lučních enklávách, hřebenech a podobně, tam si myslím, že už je fakt nějaký celospolečenský zájem ... i když i ten občas dostává fest na prdel.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.5.2022 07:23 Reaguje na Svatá Prostoto
V Krkonoších je problém ten, že obce nejsou součástí NP. NP pak logicky nemá páky, jak různým zrůdnostem zabránit - což se daří na Šumavě. Věřím tomu, že být to jak v Krkonoších, dopadlo by to tam stejně, né-li hůř. I proto nesouhlasím s názory, že obce musí být striktně mimo NP.
Jen mi přijde zvláštní, že NP v Krkonoších podporujete, zatímco na Křivoklátsku v jeho nejcennějších partiích nikoli. Ale tak to už je Vaše právo :)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.5.2022 12:36 Reaguje na Slovan
Je otázka, zda je to problém, či naopak. Bo že mizí charakter těch obcí a vyrůstají tam různé příšernosti ... ok, z mého pohledu ... je sice pravda, ale současně to má za důsledek to, že si ty obce a KRNAP nejdou nějak jooo po krku. Což je pravděpodobně furt ta lepší varianta.

Vrcholové partie KRNAPu považuji za jednak unikátnější a jednak (over)turismem podstatně více ohrožené, než je tomu na tom Křivoklátsku. Proto mi tam ta CHKO stačí. Ostatně, jak jsem již psal, na rozdíl od Křivoklátska mám ke Kokořínsku opravdu vřelý vztah a přesto bych tam utažení šroubů z CHKO na NP nechtěl ani smykem.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.5.2022 18:06 Reaguje na Svatá Prostoto
O ten charakter obcí jako takový mi ani tolik nejde. Problém je, že chtě nechtě mají všechny ty projekty vliv i na celé hory. Někdy menší, někdy větší, ale mají. Už jen tím, že zvyšují ubytovací možnosti přímo v parku nebo tím, že ty lidi do něj doslova lákají (různé atrakce).
Takže za mě jestli bych si měl vybrat variantu KRNAP nebo ŠNP, pak volím druhou možnost. Tedy obce součástí NP.

Jelikož jsem z toho severu, tak to nemám nijak daleko ani na Vaše oblíbené Kokořínsko :) Je to krásná krajina (byť mám tady na severu raději jinou CHKO) ale není tam žádná rozlehlejší oblast, která by splňovala kritéria pro NP. Tam prostě ne, to souhlas. Křivoklátsko je však jiná.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.5.2022 11:53 Reaguje na Majka Kletečková
Oni si to hlavně moc nepřejí ti místní, co v té oblasti bydlí.

Ale na jejich názor zjevně ve jménu vyššího dobra vy zvysoka.
Odpovědět

Jirka Černý

17.5.2022 10:51
Odmítá to naprostá většina lidí co tam žijou, ale copak to někoho zajímá,už jsem slyšel jak se jeden místní třese na dotace za které se budou vylepšovat silnice. Vytvoří se spousta zbytečných pracovních míst pro zbytečné lidi a ti začnou vykazovat činnost na obhajobu své zbytečné existence, to bude srandy kopec. Třeba taky dojde na nějakou atrakci typu nejdelšího mostu. Co třeba přívoz na Branově, tam to po zprznění přímo volá.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.5.2022 18:37
Tak je to logické. Vytvořením NP se příslušná plocha sebere lidem, co tam bydlí a co tam produkují, dřevo v lese a potraviny na poli a tu plochu zaberou všelijací zelení aktivisté. Kteří tam budou provozovat nějakou tendenční prý ochranu přírody, ve skutečnosti jednostranné pokřivení skutečné přírody, jaká tam byla dříve.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist