https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lesy-cr-letos-zvysi-investice-do-cest-znicenych-pri-tezbe-na-300-mil.kc
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lesy ČR letos zvýší investice do cest zničených při těžbě

17.12.2021 01:10 | HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK)
S ústupem kalamity se lesníci také naplno pustili do zalesňování vytěžených ploch. Letos podnik zalesnil rekordních 22 000 hektarů, vysázel při tom 90 milionů sazenic.
S ústupem kalamity se lesníci také naplno pustili do zalesňování vytěžených ploch. Letos podnik zalesnil rekordních 22 000 hektarů, vysázel při tom 90 milionů sazenic.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Lesy ČR
Státní podnik Lesy České republiky (LČR) letos zvýší investice do obnovy lesních cest poničených při těžbě způsobené kůrovcovou kalamitou o více než třetinu asi na 300 milionů korun. V roce 2022 podnik plánuje navýšení nejméně na 400 milionů korun, řekla mluvčí LČR Eva Jouklová. Podnik spravuje téměř polovinu lesů v zemi.
 

S výjimkou severních Čech je kůrovcová kalamita v České republice za vrcholem a ustupuje. Kromě intenzivních těžeb napadeného dřeva a dalších obranných opaření k tomu přispělo i chladné jarní počasí, které oddálilo letošní nástup kůrovce.

S ústupem kalamity se lesníci naplno pustili do zalesňování vytěžených ploch. Letos podnik zalesnil rekordních 22 000 hektarů, vysázel při tom 90 milionů sazenic. Po zalesnění může zahájit kompletní opravy zničených cest.

O obnově lesů a cest informovali představitelé podniku v minulých měsících v regionech na setkáních s veřejností a představiteli samospráv. Dotaz na obnovu lesních cest patřil k nejčastějším. "Mohu všechny ujistit, že lesní infrastrukturu urychleně opravujeme," uvedl generální ředitel LČR Josef Vojáček.

Přednostně podnik opravuje páteřní komunikace využívané pro lesnické hospodaření a také pro turistiku. Důležitost oprav určují lesníci ve spolupráci se zástupci obcí.

Státní podnik loni kvůli kůrovcové kalamitě vytěžil rekordních 14,35 milionu metrů krychlových dřeva. Letos celkovou těžbu po několika předchozích korekcích směrem dolů očekává kolem 11,5 milionu metrů krychlových. Z toho by mělo asi 84 procent připadnout na nahodilé těžby.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

17.12.2021 07:41
Zase jde jen o to vyasfaltovat co nejvíce lesních cest a udělat z nich perfektní dopravní linky pro maximalizaci drancování lesů.... a samozřejmě tak jako většinou, když LČR "opravují" lesní cesty urychlit odvod vody z lesů, aby pak mohli opět brečet, že jim schnou lesy a ještě drze natahovat ruku o kompenzace.

Že by ti nezodpovědní tupci raději udělali něco pro minimalizaci škod steré působí, to ne...

A ještě se budou chlubit kolik provedli umělé obnovy výsadbou.... že jsou kritizováni za to, že pořád upřednostňují tento způsob zajištění porostu jim je úplně jedno.... prostě typická arogance státního podniku v postkomunistické zemi....

Nový ministr zemědělství bude mít hodně práce, protože tento trend a způsob uvažování již nejde dál provozovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.12.2021 08:28 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pane Kašpárku, Ty lesy jsou vaše?
Většina lesů ve správě LČR je produkčních a proto musí produkovat dřevo, jinak lesní závody obviní z porušování povinnosti hospodáře.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2021 09:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Že ztrácíte čas reakcí na takové bláboly. To i krajský
ideolog strany míval někdy v něčem pravdu, ale ten pán
je ideolog, který zatím nic moudrého neřekl. Takovým
jako on přeji procitnutí do reality z jejich ulity, ale
mám obavu, že pouze přeleze jako rak poustevník do ulity
jiné. Papoušci a nedouci potřebují vzory i s těmi jejich
bludy.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.12.2021 13:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Pro lidi tvojí inteligence, vnímavosti a morálních hodnot jsou bludy všechno, co tím svým slepičím mozečkem nedokáží pochopit. Takže vlastně skoro všechno...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.12.2021 13:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano státní lesy jsou i moje, tak jako každého dalšího občana... stát není nějaká nezávislá instituce, která si může dělat co se jí zlíbí. Stát je "servisní instituce", která spravuje majetek nás všech. To nevíte?

Je úplně jedno, že jsou ty lesy produkční... to, že je něco produkční, tak to neznamená, že to má ten kdo tu věc spravuje vydrancovat, zničit a ještě u toho způsobit hromadu dalších negativ celé zemi. Má se chovat jako řádný hospodář a to co mu bylo svěřeno obhospodařovat udržitelně a ve prospěch společnosti. Děje se ale pravý opak.... totální katastrofa a to ve vší informovanosti o tom kam to povede, když se k ŽP někdo chová takto hovadsky.

LČR i celý sektor lesnictví již minimálně od revoluce totálně ignoruje varování odborníků, že tento způsob hospodaření, který ještě stále provozuje je cesta do pekel a že nastanou velké problémy.... přesně to se vyplnilo ale lesnictví si jede dál tu svou zaslepenou a vše ničící cestu.

Paseky, umělá výsada, která se stejně neuchytí a když tak v ní roste ne příliš kvalitní porost, který nemá s lesem nic společného a neplní téměř žádnou jinou než produkční funkci, stavba asfaltek v lese, aby se maximalizoval odvoz těžeb a to i přes to, že tímto způsobem realizace se drenážují celá polesí. Jediné co bylo toto odvětví schopno přiznat je, že by bylo dobré změnit aspoň dřevinnou skladbu, ale TO OPRAVDU NESTAČÍ.

K ničemu z toho co se v lesích děje, ani k tomu kam to vede vám společnost nikdy nedala souhlas.

Je to pouze arogance státních firem i státu jako takového včetně politiků jako byl Babiš, který jako premiér v totálním střetu zájmů vyhrál s Unilesem mnoho tendrů na těžební i zalesňovací práce. To se pak asi těžko bude v lese dělat něco jiného než těžit a uměle zalesňovat že.... když jen toto je nejvyšší zájem samotného premiéra... hlavně nic na tom otřesném, nezodpovědném a neudržitelném přístupu "po nás paseka" neměnit.

A není to jen ním... toto je problém, který tu doutnal už od dob dávno minulých a poslední garnitura tomu dala jen korunku.

Tak jako každý aspoň trochu informovaný občan této země mám tohoto nezodpovědného hovadství dost!
Odpovědět
JM

Josef Markvart

20.12.2021 14:55 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jste se docela rozjel, je to dlouhé povídání ale nelze s tím než souhlasit. Nepamatuji, že by nějaká politická strana měla v programu, že místo zdravých lesů budeme mít jen "pole stromů" z cílem maximálního finančního krátkodobého zisku na úkor všech ostatních funkcí lesa a dalších generací. Lesáci - odborníci - si nechali svoji práci a odbornost ukrást od různých šíbrů typu Palas, Toman, ..., Babiš, bůh ví kolik těch "expertů" bylo.
Odpovědět
va

vaber

17.12.2021 09:12
zničené cesty nejsou taková hrůza ,hrůza jsou nové vyjeté cesty a množství cest v lesích a navíc se stále jen rozšiřují,
brzy budou lesy samé cesty s pruhy stromů jen tak širokých aby tam dosahla technika, jak takové cesty mění vodní režim lesa ,to ať posoudí odborníci,
vše se podřizuje levné těžbě a ne snaze o zdravý les
Odpovědět
VK

Václav Kain

17.12.2021 09:45
Na mnohých místech kam jsem dříve chodil byly krásné lesní cesty.Dneska to je zrajtované těžkou technikou,že by to ani obrovské stádo divokých prasat nedokázalo.
Odpovědět
Pe

Petr

17.12.2021 10:09
Nikdy v minulosti po lese nejezdilo tolik supertěžké techniky. A nejen po cestách, i po porostech.
To porostem jezdí harvestor, a co nerozjezdí, to uválcuje.
Za ním jezdí vyvážečka a opět co nerozjezdí, to uválcuje.
Pak jede vyvážečka znovu pro klest a opět co nerozjezdí, to uválcuje.
Pak přijede kamion pro dřevo.
Pak traktor se štěpkovačem.
A kamion pro štěpku.
Tragédie v přírodě.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.12.2021 10:20 Reaguje na Petr
Opět jen okomentuji, co vidím v lese u nás: harvestor- ano, rozjezdí, ale neuválcuje
vyvážečka- ano, rozjezdí, ale opět neválcuje
kamion- drží se na lesní zpevněné cestě,k rozježdění nedochází
traktor se štěpkovačem- to samé, bo větve jsou u kraje cesty
kamion pro štěpku- to samé, na zpevněné cestě
Jediné, k čemu je možné mít výhrady je, že štěpka se nestává součástí koloběhu hmoty v lese, ale i pro majitele lesa platí jedna a táž ekonomika. Bohužel, tak to je.
Odpovědět
Pe

Petr

17.12.2021 10:32 Reaguje na pavel peregrin
Lidé bydlící u řeky také nevidí žádné sucho. Pro ně žádné sucho není.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.12.2021 10:41 Reaguje na Petr
Trochu optimismu.Poslední dva roky vrátily vodní poměry téměř do normálu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.12.2021 11:59 Reaguje na Petr
Dříve chodili do lesa dřevaři po svých s pilou a sekerou, vyváželo se koněm. Živilo se tím 1/3 venkovanů, bezzemků za almužnu. Možná k tomu spějeme i nyní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.12.2021 12:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
vyváželo se zvířaty, co měla v sezoně práci na poli, a tak se dříví vyváželo mimo sezonu - v zimě a pozdním jaru. ideálně za mrazu. samozřejmě kůň (vícespřeží koní) toho neutáhne v porovnání s harvestorem nebo vyvážečkou zas tak moc, kůň se odstrkuje nohama a kola bez trakce toho moc nenahrabou (a saně tuplem ne), a tak problém cest a jejich ničení historicky moc nebyl.

jeden můj známý kácíval souše na palivo ve volných chvílích po celý rok a pilně je rovnal do hromad, a svážel to při dostatečné sněhové pokrývce rolbou (chalupa asi 1000 mnm). to je asi ideální a šetrné, ale ekonomicky to je nesmysl.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.12.2021 12:35 Reaguje na Lukas B.
Zcela jistě se mýlíte. Jednak v tom, že koně neničí cesty, opak je pravdou, pokud si budete všímat, kde jezdí koně, jsou velmi erodované. Konec konců úvazy nedělaly traktory. Práce v lese- ruční a s koněm byla velmi špatně placená. K tomu chceme směřovat?
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.12.2021 13:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
koně ničí cesty tak, že je (za nevhodného mokrého počasí a při měkkém podkladu) rozdupou a rozbahní, ale poškození nejde nijak dramaticky do hloubky. samozřejmě něco jiného je přibližování dřeva po spádnici.

opravdu se nedomnívám, že dramatický a plošný návrat k ruční práci a ke koňům je to pravé. možná snad lepší plánování nasazení strojů v extrémně svažitých terénech s ohledem na počasí?
Odpovědět
Pe

Petr

17.12.2021 10:54 Reaguje na pavel peregrin
Jen doplním, že hranice mezi rozjěžděním a uválcováním je jen v množství vody v povrchové vrstvě a její únosnosti.
Následek je ale v obou případech stejný - stlačené, zhutněné a utužené až zničené vše, co se tam nachází - kapilarita, nasákavost a prostupnost pro vodu i prostor pro půdní vzduch a dýchání kořenů, prostor pro půdní hmyz a malé obratlovce, rostliny a semenáčky stromů,...
A trvá desítky let, než živočichové a kořeny rostlin toto zhutnění opět "načechrají" a funkce půdy se obnoví.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.12.2021 14:51 Reaguje na Petr
Byl jste se někdy podívat na lesní půdu po práci harvestoru? Teď nemyslím přístupové cesty, ale přímo prostor v lese, kde harvestor pracuje.Není to vůbec tak hrozné, jak popisujete a po první zimě, kdy mráz propracuje zem, se vše srovná.
Odpovědět
DA

DAG

17.12.2021 10:56 Reaguje na pavel peregrin
Klest se stává oběhem koloběhu dost těžko. Jediné relativně rozumné je nahrnout klest do pruhů.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.12.2021 14:45 Reaguje na DAG
Já měl na mysli štěpku, ale chápu, že naštěpkovat a pak rozfoukat po pasece by musel někdo zaplatit.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist