https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mikroplasty-z-pneumatik-problem-ktery-jsme-podcenovali-moc-dlouho?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mikroplasty z pneumatik: problém, který jsme podceňovali moc dlouho

2.6.2020 11:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Znečištění mikroplasty z pneumatik je větší, než se myslelo.
Znečištění mikroplasty z pneumatik je větší, než se myslelo.
Licence | Volné dílo (public domain)
Znečištění řek a moří fragmenty uvolněnými z pneumatik automobilů je mnohem rozsáhlejší, než se dosud myslelo. Na příkladu Velké Británie to dokládá aktuální studie badatelů z univerzity v Plymouthu. O tom, že v ohrožení kontaminací mikroplasty jsou tak miliony metrů čtverečních řek a pobřeží, píše Independent.
reklama

 

Mikroplasty, povšechně drobné fragmenty plastů menší než 5 milimetrů, jsou dnes k nalezení ledaskde. Pokud si kdekoliv v Evropě občas jídelníček zpestříte rybami nebo korýši z moře, můžete jich do sebe dostat kolem 11 000 kousků za rok.

Odkud se berou? V roce 2017 poprvé Mezinárodní svaz ochrany přírody (IUCN) upozornil, že původ mikroplastů nemusí pocházet jen z konvenčního zdroje, tedy z plastových odpadů uniklých do moře. Varovali, že ve Velké Británii má 28 % mikroplastů svůj původ ve fragmentech z pneumatik silničních vozů. A že jich každý rok splachem ze silnic unikne do životního prostředí kolem 19 000 tun.

Inženýři z univerzity v Plymouthu provedli důslednější průzkum, a předpokládají, že kontaminace životního prostředí opadem z pneumatik bude daleko výraznější. Nejde ani tak o objem, jako spíš o plošné rozšíření problému (všude na dohled silnic), a o materiál, z kterého jsou pneumatiky vyrobeny.

„I když se o nich hovoří jako o gumových, jsou pneumatiky vyráběny z komplexu syntetických materiálů a různých chemikálií,“ říká profesor Richard Thompson, vedoucí výzkumného týmu. „Mikroplasty z pneumatik jsou tedy hutnější a hustší v objemu, heterogenní, různých tvarů i velikostí.“

Bez zbytečného zdržování

Je tu také otázka rychlosti. Zatímco mikroplastům uvolňovaným z oděvů úniku do životního prostředí chvilku trvá, fragmenty z pneumatik se do něj dostávají přímo. A splach nebo drenáž kolem silnic je posouvá ekosystémem rychleji. V přímém ohrožení kontaminací je tak kolem jednoho stamilionu metrů čtverečních britské říční sítě a kolem 50 milionů metrů čtverečních území v ústí řek a příbřežních biotopů.

Rebecca Powová, vedoucí vládní agentury pro národní problematiku moří, vidí toto zjištění jako neblahé a pozitivní současně. „Snižování objemu znečištění v oceánech je jednou z největších environmentálních výzev, které čelíme. Dokázali jsme mnoho: například pětipencovým zpoplatněním nákupu jednorázových sáčků jsme zabránili vstupu více než 15 miliard takových do životního prostředí, a se zakázanými brčky, míchátky to bude podobné,“ hodnotí Powová prozatímní úspěchy. „Výzkum z Plymouthu nám ale ukázal, že jsou tu ještě jiné významné oblasti, na které se budeme muset soustředit. A které nebudeme moci řešit zpoplatněním nebo zákazem, ale spíše po stránce praktického designu,“ dodává.

Inspiraci vidí například v úpravě tkaniva plastových vlečných sítí. Z těch starých se při středním zatížení uvolňovalo do moře kolem 700 mikroplastových částic na každý metr tažení, z těch nově navržených jen kolem čtyřiceti.

Pneumatiky, respektive jejich výroba a design, by tedy potřebovaly podobné vylepšení. Problematika mikroplastů, fragmentů pneumatik, se pochopitelně týká jak konvenčních vozů, tak elektromobilů.


reklama

foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

2.6.2020 06:55
V západních zemích se díky jejich bohatství investovalo do zlepšení životního prostředí, takže dnes tam lidé mají čistší vzduch, vodu a půdu než v zemích rozvojových. Vidíme to i u nás, jak se za posledních 40 let prostředí zlepšilo. A dnes už vlastně není co zlepšovat, protože případné náklady neodpovídají mírnému a nedůležitému zlepšení, které by se dosáhlo. To se týká i mikroplastů, jejichž škodlivost (pokud je nějaká) bude nepatrná a jak se mikroplast jednou stranou do člověka dostane, tak ho druhou stranou zase opustí.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.6.2020 08:09 Reaguje na Richard Vacek
Hezky se snažíte sám sebe uklidnit, že to není problém.... on to ale problém je a dost velký.... jen ty účinky na zdraví lidí a ekosystémů jsou plíživé..... kolik bude stát náprava všech těchto křivd je irelevantní....

Člověk bude muset přehodnotit téměř všechny svoje činnosti a produkty, aby se na této planetě udržel život i nadále....

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.6.2020 09:50 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vliv mikroplastů se zkoumá a zatím nikdo neví nic. Dřív byl člověk v daleko větší zátěži kouře, prachu atd. což je taky mikrochemikálie (třeba dehet) a taky to přežil.
Odpovědět
ig

2.6.2020 10:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Já sám se nesnažím ani tak uklidnit, jako spíš jsem byl zvědavý na to, s čím zase aktivisti přijdou, aby mohli lidem zakazovat jezdit auty :-) Osobně jsem tipoval anorganický prach z obrusu brzdových destiček, ale gumy taky dobrý :-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

2.6.2020 10:43 Reaguje na
Správný postřeh. Mikročástečky různých hmot, bylo na planetě tak říkajíc odjakživa (údajně z kosmického prachu vesmírná tělesa vznikají, nebo tak nějak), ale co je zde nového jsou ekoaktivisté nejrůznějších druhů,na CO2, na metan od dobytka, na mikroplasty a teď se tady objevili i ti na mikroplast-mikrogumu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.6.2020 12:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Zásadní věci pro omezení škodlivin v prostředí se již vykonaly. Heslovitě: bezolovnatý benzín, řízené katalyzátory, odsíření elektráren, částicové filtry tepláren a vozidel, plynofikace, čističky.
A od té doby žijeme v čistším prostředí než žili naši předkové od doby, co začali používat oheň. Mladí by se měli rozhlédnout po světě a pak těm starším poděkovat, jak skvělé místo k životu jim připravili.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.6.2020 08:14
"Pneumatiky, respektive jejich výroba a design, by tedy potřebovaly podobné vylepšení."
Takže buď budou mít pneumatiky horší jízdní vlastnosti (není problém vyrobit pneumatiku s mnohonásobně menším otěrem - na suchu je ale hrozná a na mokru naprosto nepoužitelná)
nebo budou mnohem dražší (čili sice budou produkovat méně odpadu, na jejich výrobu se ale spotřebuje víc energie a surovin).
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.6.2020 16:47
+- ekvivalentní, spíš o něco horší, z hlediska lidského zdraví je šťáva z mléčnic salátu. Aby bylo jasno, jak "šíleně" je to škodlivé.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist