https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/myslivci-i-statni-lesnicke-podniky-spustily-webove-stranky-na-podporu-odbytu-zveriny?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myslivci i státní lesnické podniky spustily webové stránky na podporu odbytu zvěřiny

13.8.2020 01:54 | PRAHA (ČTK)
Myslivci letos za první pololetí odstřelili meziročně skoro o třetinu více divokých prasat.
Myslivci letos za první pololetí odstřelili meziročně skoro o třetinu více divokých prasat.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Po myslivcích spouští web na podporu odbytu zvěřiny státní lesnické podniky Lesy ČR a Vojenské lesy a statky ČR. Myslivci už dříve uvedli, že trh se zvěřinou prakticky zkolaboval, spustili tak stránky Pro zvěřinu. Státní podniky začaly maso nyní nabízet na webu Z lesa na stůl, prostřednictvím kterého si lidé mohou podle podniků koupit zvěřinu na 65 místech v ČR. Podle webu si ale budou muset spotřebitelé zvířata sami stáhnout z kůže.
reklama

 

Spotřeba zvěřiny v ČR dlouhodobě stagnuje kolem kilogramu na osobu a rok. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu šlo předloni o zhruba jeden kilogram, meziročně se spotřeba snížila o 11,2 procenta. "Že je maso ze zvěře ulovené ve volné přírodě nedostupné a drahé, je mýtus, který státní lesníci právě vyvracejí. Dodáme lidem z lesa na stůl maso v bio kvalitě, s jasným původem a cenou srovnatelnou s produkcí masa hospodářských zvířat," uvedl generální ředitel Lesů ČR Josef Vojáček.

Myslivci letos za první pololetí odstřelili meziročně skoro o třetinu více divokých prasat. Podle údajů Státní veterinární správy poslali na vyšetření na parazitického svalovce vzorky z 94.896 kusů divočáků. Vyšším odstřelům nejspíš pomohl koronavirus.

"V době celoplošných opatření proti šíření koronaviru byla myslivost jednou z mála činností, kterou bylo možno vykonávat takřka bez omezení. Můžeme proto tedy předpokládat, že se to pozitivně promítlo i v počtech odlovených prasat," sdělil už dříve ČTK za Českomoravskou mysliveckou jednotu Vlastimil Waic. Podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého mohla zafungovat i opatření ministerstva zdravotnictví, která lidem omezovala volný pohyb v krajině.

Prodeje masa z divočáků se podle myslivců prakticky zastavily spolu s koronavirem, který zavřel prodej zvěřiny v restauracích. Státní podniky budou nabízet kromě nejlevnějšího kančího také srnčí, jelení, daňčí nebo mufloní maso. Dále pak prodávají zajíce, koroptve nebo bažanty. "Zvěřina se prodává čerstvá a neopracovaná. Kusy masa jsou stále v kůži nebo peří a jejich dostupnost je nutné si nejprve ověřit a poté zamluvit pomocí objednávkového formuláře," uvádí se na webu. Například v Mimoni se dá nyní koupit kilogram kančího masa za 46 Kč, v Lipníku nad Bečvou-Libavé pak lidé zaplatí za malá prasata do 20 kilogramů za kilogram 30 korun.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

13.8.2020 10:03
Nejsem si jist, zda neopracovaná zvěřina je komodita, která má šanci uspět.
Jaké procento potenciálních zákazníků nemá problém stáhnout si prase?
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.8.2020 10:35 Reaguje na Viktor Šedivý
třeba já. o moc složitější než ovce nebo koza to nebude. jenom jako městský bytař s chalupou bych to radši opracovával na chalupě, takže s objednávkou počkám, až skončí ty děsný vedra.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 11:45 Reaguje na Lukas B.
Samozřejmě, nejde jen o to, jestli umím stáhnout, ale také o to, jak to budu na kuchyňské lince v městském bytě dělat a co pak s tou kůží.
Nemusí to být zrovna nakrájené řízky ve vakuovaném balení, ale pro běžné spotřebitele bych čekal že to bude aspoň stažené a raději seknuté na půlky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 10:53 Reaguje na Viktor Šedivý
Asi tak, já na to koukal, ty ceny jsou na první pohled velmi slušné, ale pro běžného spotřebitele je to na nic, bo to jednak neumí zpracovat, jednak je zde otázka uskladnění většího množství. To není specifikum zvěřiny, půl krávy nebo prasete je úplně to samé.

Jako první krok dobrý, ale chce to udělat další ... tj. nějakým způsobem zajistit nabídku porcovaného masa přímo koncovým zákazníkům.
Odpovědět
AM

Anežka M

13.8.2020 11:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Taky jsem na to koukala a zvažovala to, ty ceny se zdají dobré, ale limitující je prostě to množství, které je potřeba naráz uskladnit. Ten, kdo nemá pultový mražák, si ho nepořídí jenom proto, aby si jednou dvakrát do roka zakoupil srnu.

Osobně mě od zvěřiny odrazuje i obava z reziduí pesticidů, které nasbírala pastvou v české krajině. Lesy ČR rozjely kampaň za zvěřinu jako produkt v bio kvalitě, to mi připadá na hranici lhaní. Když z okna vlaku pozoruju ty stáda srnek v čerstvě postříkaném osení, nějak na ně nemám chuť... chápu, že v konvenčních chovech se chemie používá taky, ale aspoň je to v principu kontrolovatelné. U zvěřiny prostě nevíte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 14:52 Reaguje na Anežka M
Tak ono jde i o četnost. Špekoun nebo flák slaniny na klacku řádně vypečený na ohýnku je z pohledu zdravé výživy něco na způsob legendárního granátu F1:-))). Ale 1-2 do roka si jej s chutí dám. S tou zvěřinou by to bylo podobné, nemyslím si, že dát si ji třeba jednou za měsíc by měla být nějaká hrůza.
Odpovědět
Hu

Hunter

13.8.2020 11:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Toje bohužel administrativně natolik náročné, že se do toho nikomu nechce. A samozřejmě opracování zvedá cenu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 11:47 Reaguje na Hunter
Stáhnout a přeseknout napůl by zásadně zvedlo cenu?
Odpovědět
Hu

Hunter

13.8.2020 11:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Opracováním obecně se myslí stáhnout, rozrušit, vykostit, nabalíčkovat. Ale i to stažení cenu zvedne.
Odpovědět
Hu

Hunter

13.8.2020 12:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Btw. i to stažení je už opracování, takže veškerá hygiena, veterina atd. a celý admnistrativní a legální schvalovací kolečko. Do toho těžko někdo půjde, je to opravdu nářez, pokud oficiálně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 14:49 Reaguje na Hunter
Tak to je mi jasné a taky je jasné, že to samotná sdružení nemohou asi realizovat vlastními silami. Spíš je otázka nějaké kooperace s někým, kdo ty zpracovatelské kapacity již má, ať na smluvním základě, nebo prostřednictvím nějaké majetkové participace.

Za normální situace je samozřejmě snazší ten kus prodat do nějaké hospy celý, protože pro tu je to výhodné a zpracovat jej dokáže.

Vyšší cena je samozřejmostí, ale min v Praze si myslím, že by s odbytem neměl být problém ani tak.
Odpovědět
Hu

Hunter

13.8.2020 15:00 Reaguje na Svatá Prostoto
Ta kooperace funguje tak, že to můžete odvézt do výkupu zvěřiny. Tam vám dají cenu, která nezaplatí ani projetou naftu nebo benzín. Vozit 20kg sele nebo srnce 10-15 kg 25-30 km nestojí za to, lepší to uvařit psovi. Ale pak si to můžete koupit v maloobchodě nebo v Makru. Cena je ovšem poněkud jiná než přímý prodej v dece/škáře.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 20:40 Reaguje na Hunter
To je samozřejmě v pořádku. A o tom co popisujete vím, včetně toho cenového úskalí, psal o tom nedávno regis24. Myšlenka nicméně byla, zda by nešlo realizovat řešení, které by jednak umožnilo myslivcům ze zvěřiny více profitovat, a to tím, že osloví širší skupinu zákazníků a dodá jim produkt v pro ně zajímavé formě.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

13.8.2020 12:37
Tomuhle nápadu fandím. Zvěře máme víc, než dost a stěžujeme si už spoustu let na škody, které působí. Teď už nejen na polích, ale i v lesích. Lidí máme také dost a naštěstí převahu masožravců. Z toho plyne, že jsme schopní si do značné míry, přes žaludky občanů, množství zvěře přirozeně zregulovat. Myslím si, že stažení a rozbourání je řešitelné.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.8.2020 15:04
Poté, co Ekolist zveřejnil tento článek jsem neváhal a podíval se na odkazy.
Pěkně a přehledně zpracováno.
Tak jsem neváhal, zaslal poptávku a ve chvíli,kdy čtete tyto řádky se mi ve vaně rozvaluje kus srnčího. Cena 100Kč/kg již staženého kusu.

Zítra rozbourám(zamražené) , nadělám balíčky a mám na nějakou dobu vystaráno. Z kostí udělám koncentrát , který je o level výš než různé kostky v obchodech, a máte základ na vše co má být od masa.

Bezva nápad, bezva provedení a jen tak dál.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.8.2020 18:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je aspoň chlapská reakce! Voják se stará, voják má! A ne jakési ufňukané nářky, že by se to mohlo měšťáčkovi ještě předžvýkat:-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 20:43 Reaguje na Karel Zvářal
To je správná konstruktivní kritika! Přímá, důrazná, adresná, padni komu padni! Tak to má být!

Škoda jen, že je úplně mimo, protože článek popisuje problémy myslivců s prodejem zvěřiny, ne problémy ufňukaných měšťáčků s možností si ji koupit:-DDD.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.8.2020 07:41 Reaguje na Svatá Prostoto
A kdo říká, že reaguji na článek?-DDT
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.8.2020 12:22 Reaguje na Karel Zvářal
Jo tak ... prostě jen tak reagujete ... dobré pro příště vědět:-).
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.8.2020 18:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je aspoň chlapská reakce! Voják se stará, voják má! A ne jakési ufňukané nářky, že by se to mohlo měšťáčkovi ještě předžvýkat:-)
Odpovědět
VN

Vladimír Němec

13.8.2020 19:05
Dodnes si pamatuji nevěřícný pohled své tchýně (jinak skvělá dáma), když jsem jí ujišťoval, že pokud vyhraje v tombole mysliveckého plesu toho vystaveného divočáka, tak si ho skutečně musí odnést domů celého a sama i stáhnout a naporcovat :-). Takže v tomto směru jsem spíše skeptik, přestože jsem schopen takové zvíře stáhnout, rozbourat, vykostit a nasáčkovat i v dvougarsonce ve městě, pod lustrem v obyváku, na rozřízlém igelitovém pytli :-). Jen přitom musí člověk respektovat netušené kulturní odlišnosti dnešního městského obyvatelstva, které je schopno při nálezu srnčí kůže v popelnici zburcovat i městskou policii :-) . Nedej bože, aby tam byla i hlava. Jenže "kam s tím", že ... :-) Prostě je to zatím dost nedotažené a je potřeba to dobře ošetřit nejen v rámci veterinárních předpisů. Mám na mysli něco na způsob prodeje vlastního medu ze dvora včelařem. Například podmínka prodeje zvěřiny jen "v kůži" by se mohla zmírnit na možnost prodeje stažených čtvrtek (minimálně). Pak si jako myslivec myslím, že to začne fungovat. Stejně bude fungovat, až budou moci myslivci takto napřímo prodat všechnu ulovenou zvěř, ne jen 30%. Pokud mohu dnes prodat jen 30% ulovené zvěře napřímo, tak co s tím zbytkem? Dát to do výkupny "podnikateli" s licencí za cenu 7-15 korun za kilo? Kdo si tohle proboha zase "vyloboval"? Vždyť každý divočák musí být před konzumací veterinárně vyšetřen, ať jde do přímé spotřeby nebo na jatka. A všechna ulovená zvěř musí být prohlédnuta veterinárně vyškolenou osobou uživatele honitby hned po ulovení. Takže přímý prodej lidem za dobrou cenu za mne jednoznačně ANO, protože na tom vydělají myslivci i konzumenti. Jen ti zprostředkovatelé asi trochu ostrouhají, protože hodně lidí dá patrně přednost nižší ceně zvěřiny ve "čtvrtkách", před skvěle opracovaným kusem zvěřinové kýty za cenu minimálně dvojnásobnou v regálu místního řezníka. Pokud se tedy ta zvěřina rovnou nevyveze do zahraničí. Dnes je například trendem mít svého včelaře jako dodavatele medu, tak proč by zájemci nemohli mít svého myslivce jako dodavatele zvěřiny a to bez podmínek, které většina případných zájemců není schopna akceptovat. Stahovat a porcovat zvíře v obyváku ve městě prostě není úplně to pravé ořechové (vlastní zkušenost z nouze), sám to dělám raději ve stodole, když to mám pověšené na rozporce s kladkostrojem :-) Otázka pro veterinu, hygienu a finančák je tedy v tom smyslu, jestli to chtějí řešit, nebo o tom jen mluvit a trvat na nesmyslech. Ale k tomu by se měl vyjádřit asi někdo povolanější. Takže asi tak. :-)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.8.2020 07:07 Reaguje na Vladimír Němec
Souhlasím. Stát potažmo EU nejdříve naházel myslivcům klacky pod nohy a pak se je malými pro někoho bezvýznamnými ústupky snaží "podpořit". Ve slušně zazvěřené lesní honitbě se střílí i přes 200 ks černé( otatní nepočítám, polní honitby jsou na tom o řád hůře), takže členové to prostě nemají šanci zkonzumovat.Pokud se pořádá naháňka , bývá problém to množství včas bez zapaření vyrušit. Pak musí být zvěřina prohlédnuta laickým prohlížitelem vyškoleným za těžkých 5 tis ( obnovení po 3 tis) - zde např. neuznají ani vzdělání v oboru ! Veterinář nebo technik má právo dát razítko na jatkách , ale už ne zde , kde je postaven na úroveň traktoristy(příklad :-) ) po víkendovém zaškolení. No a pak zvěřinu musíte někde vychladit a skladovat min do doby, než přijde souhlas z veteriny ( vyšetření na svalovce , AMP atd.). Možná pak někdo přijde a kus koupí - škáru a hlavu by měl nechat odvézt asanační službou za poplatek ( nebo zakopat 70 cm a zaházet vápnem). No někde tam na konci je řízek. Bezva.....
Odpovědět

Jirka Černý

13.8.2020 19:54
Řešit to nemusím páč mám komu si o zvěřinu říct a tak čistě teoreticky: Cena je podle mně docela rozumná a co dál? Přirovnám to ke klasické zabijačce kterou po několika zkušenostech považuju za ekonomický propadák roku, pokud mám velký mrazák co tím nacpu propadák to ještě znásobí, pokud je pro někoho delikatesa měsíce vymrzlé vysušené maso a rád podporuje Čez může to dávat smysl. Takže můj tip, vzít celý kus s někým na půl což je akorát, pokud vás bude víc někdo se bude cítit ošizený takže prostě na půl a to už je průměrná rodina 2+2 schopná zkonzumovat plus přiměřené množství zamrazit. Jak to tak píšu dostal jsem hlad na tlačenku z divočáka.
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

13.8.2020 21:07
Vyhozené peníze.Přes veškerý ten humbuk to žádná láce není. Ty ceny jsou za celý kus v kůži. Porcovaná zvěřina je cenově úplně jinde. Znám jednu prodejnu na Znojemsku, která nabízí porcovanou zvěřinu, balenou, chlazenou nebo mraženou. Nabídku mají slušnou, s cenami už je to horší. To už si zákazník opravdu raděj koupí flák vepřové nebo hovězího.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.8.2020 16:19 Reaguje na Jaroslav Olšanský
Nemáte pravdu. Cena byla 100 Kč/kg srnčí, stažené a vyvržené.

Když to porovnám s cenami u řezníků a kvalitou béčkového masa ,tak to byl naprosto super kauf.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.8.2020 16:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Čistě ze zvědavosti ... jaká byla min velikost odběru? Půlka, čtvrtka? Fakt je, že pokud už se dá za tuhle cenu koupit třeba právě ta čtvrtka, vyvržená a stažená, tak už to začne být zajímavé pro podstatně širší okruh spotřebitelů.

Na druhé straně ale většina nabídek alespoň na první dobrou vypadá, že to fakt celý kus a v kůži, i text na webu říká toto: "Zvěřina je v čerstvém a neopracovaném stavu. Spotřebitel si jí stahuje a zpracovává sám."

Je fajn, když alespoň někteří prodejci umí nabídnout více než toto, ale v tom případě by tito měli být nějak jasně na mapce na webu označeni.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.8.2020 16:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Celý kus, váha 18kg. Vzal jsem to s kolegou napůl,tedy každý 900 Kč.
Ano, musel jsem to rozbourat a nachystat, ale to byla zábava pro chlapa. To maso doslova vonělo , žádné pachy jako u komerce. Naprostá spokojenost.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.8.2020 11:46
Dobrý článok aj diskusia. Podla mna je jednoznačné, že je potrebné jednak propagovať konzumáciu diviny a potom umožniť cestu ku spotrebitelovi v bežných obchodných sietiach aj za vyššiu cenu. Osobne si radsej priplatím ako by som potom riesil preplnený mrazák a nekvalitné sušené vymrazené maso.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist