https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/petice-zemi-eu-chce-odklad-zakazu-prodeje-aut-se-spalovacim-motorem?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pětice zemí EU chce odklad zákazu prodeje aut se spalovacím motorem

27.6.2022 01:58 | BRUSEL (ČTK)
Evropská komise označuje rok 2035 pro zavedení zákazu za klíčový, protože průměrná životnost automobilů činí 15 let. Pozdější zavedení zákazu by podle ní znemožnilo dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.
Evropská komise označuje rok 2035 pro zavedení zákazu za klíčový, protože průměrná životnost automobilů činí 15 let. Pozdější zavedení zákazu by podle ní znemožnilo dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko usilují o pětiletý odklad plánu Evropské unie, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacím motorem. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému získala přístup agentura Reuters. Plán EU je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je do roku 2030 výrazně snížit emise skleníkových plynů, aby unie do roku 2050 dosáhla uhlíkové neutrality.
reklama

 

Plán loni navrhla Evropská komise (EK). Požaduje, aby se do roku 2035 emise oxidu uhličitého u nových automobilů snížily o 100 procent. Požadavek znemožní od roku 2035 prodej nových aut se spalovacím motorem, plán tento měsíc schválil Evropský parlament. Příští týden se na postoji k plánu hodlají dohodnout ministři členských zemí EU, poté budou následovat jednání o jeho konečné podobě s Evropským parlamentem.

Proti plánovanému zákazu se tento týden vyslovil německý ministr financí Christian Lindner. Český premiér Petr Fiala minulý týden uvedl, že Česká republika bude jako předsednická země EU usilovat o zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii, která EU předsedá v tomto pololetí. Zákaz by podle něj neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devíti desetin produkce automobilek.

"Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent)," prohlásil Fiala. Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacím motorem. "Musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa," dodal předseda české vlády.

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko podle dokumentu navrhují, aby se emise u nových osobních aut musely do roku 2035 snížit pouze o 90 procent a aby se stoprocentní snížení posunulo na rok 2040. U lehkých užitkových vozů by podle jejich návrhu měly emise do roku 2035 klesnout o 80 procent a do roku 2040 o 100 procent.

Evropská komise označuje rok 2035 pro zavedení zákazu za klíčový, protože průměrná životnost automobilů činí 15 let. Pozdější zavedení zákazu by podle ní znemožnilo dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Uhlíková neutralita znamená, že se do ovzduší nebude vypouštět více skleníkových plynů, než kolik jich může být technicky uskladněno nebo kolik příroda může sama vstřebat.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.6.2022 06:27
Stejně jako komunisté vyhlašovali závazky , tu k výročí VŘSR nebo sjezdu strany, tak stejnou profláknutou propagační ideologii používá EK i eko-jakobíni v Evropském parlamentu.

S takovou se brzy vrátíme do jeskyní , svítit budeme loučemi a v zimě nás budou ohřívat krávy svým tělem.
Chtělo by to, aby ve volbách vítězily výrazně konzervativní strany, které by ekomagory izolovaly a místo revolučního patosu ala Thunberg opět zavládl zdravý rozum. Pokud možno na dost dlouho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2022 07:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
A ten "zdravý" rozum velí pálit pořád ropu a plyn z Ruska, které nás vydírá a až bude benzín za 200 kč, tak se to svede na grýndýl. Jak dycky.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

27.6.2022 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko nás tedy vydírá ? Hrozí nám násilím či něčím jiným? A k čemu nás vlastně Rusko nutí? Pokud se jedná o vydírání, měl byste doplnit konkrétní skutečnosti, jinak je to od vás jen blábol.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 13:45 Reaguje na Josef Mozek
Například platit za dodávky z uzavřených smluv v jiné měně, než jaká je uvedena v těch smlouvách.

Můžete to okecávat jak chcete, ale Rusové se chovají jako kurvy ... jako ostatně v dějinách vždy.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

27.6.2022 15:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Budoucí zmrazení účtů a znemožnění platebních transakcí asi také nebylo součástí uzavřených smluv......
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 15:29 Reaguje na Josef Mozek
Smlouvy jsou mezi Gazpromem a soukromými subjekty. Sankce jsou ze strany států vůči Rusku.

A ať to kdo chce kecat jak chce, to neberte nějak osobně, tak fakta jsou taková, že Rusko vojensky napadlo suverénní stát, krajina, a pokouší se nejen země EU ... na USA se mohou tam max ošklivě koukat ... přimět k tomu, aby ... zjednodušeně řečeno ... v tom Ukrajinu nechat a nijak jí nepomáhat.

A co se sankcí týče ... pokud nějaký stát zaútočí na stát jiný, tak je zcela přirozené, že řada jiných států se na to nebude jen tak dívat. Zejména v situaci, kdy důvody toho útoku lze označit jako čistě zástupné a nesmyslné. Můžeme se tu kdovíjak dlouho bavit o situaci v těch dvou pseudorepublikách, ale třeba útok na Kyjev byla jednoduše prasárna, kterou nelze ospravedlnit čímkoli.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 15:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Ukrajinu ... kua drát. Tady chybí editace tisku jak sůl, nebo by aspoň to vokno pro příspěvek mělo být větší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 10:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Konečně vyplodíte rozumný příspěvek a je v něm překlep, to je smola.
Ale nikomu to fakt nevadí, nebojte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2022 15:47 Reaguje na Josef Mozek
"Evropa mi prodá provaz, na kterém ji oběsím".
"Rozpad SSSR byl největší geipolitickou tragédií 20. století a já naše území vrátím pod naši moc".
"Chci být jak Petr I. Veliký, a chci navracez území neoprávněně Rusko odebraná".
"Chci vytvořit Eurasii od Lisabon po Petrohrad".
"První jaderné údery budou vedeny na Londýn, Paříž a Berlín".
"Bomba Satan spálí území velké jako Francie a není proti ní obrany."
"Odpověď na neoprávněnou pomoc Ukrajině a za vměšování do konfliktu bude tvrdá a nečekaná".
"Česko je nejhorší nepřítel (zároveň s USA) a já mu vyrazím zuby". "Energetika je dnes taky zbraň".
V.V.Putin
Atd.atd. atd. atd.atd. atd. atd. atd.atd.atd.
Už na podzim škrtil dodávky plynu, v lednu šla do Evropy polovina plynu, než normálně, úplně odstavil Bulharsko, Polsko, Finsko, Holandsko. Úplné zavření kohoutů se očekává v polovině července. Vy žijete normálně na Paroubkově Marsu??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2022 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Že tohle nevíte??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.6.2022 07:33
Ten zákaz považuji za silně nesmyslný a dá se odhadnout, že v té době po dýzlu neštěkne pes.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 12:14 Reaguje na Pavel Hanzl
To u těžké nákladní dopravy rozhodně štěkne, ostatně, když vezmu naši realitu, tak v mnohých Kotěhůlkách budou furt vděční za starou dobrou 810 :-))).

Do osobáku si to stejně rozumný člověk nekoupil, natož v Oktávce ... i když jednoho takového znám ... prej z Brna ... jak von se jmenoval ... nějak vod H ... jako Han ... už to mám ... Hanzl to byl:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.6.2022 11:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Celé to fakt není o Kotěhůlkách, ale o stovky miliónů aut po celém světě. Které najezdí miliardy kilometrů, což jsou megagigatuny emisí CO2.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.6.2022 15:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Blbnutí s naftou do běžných osobáků byla prakticky výlučně evropská úchylka, takže tu neplácejte něco o stovkách milionů aut po celém světě.

A pokud se vám nelíbí Kotěhůlky a 810:-), tak se koukněte na podíl nákladní železniční dopravy na celkových výkonech v USA a pak se koukněte, kolik z těch jejich tratí je elektrifikovaných.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 10:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Evropské automobilky nestíhají rozvoj elektromobility vyspělého světa, v USA i Asii.
Není to žádná evropský úchylka, ale moderní trend, vývoj nezastavíš.
Odpovědět
va

vaber

27.6.2022 17:53
na YouTube je video jak se plní vodík do nové Toyoty v Kalifornii, doba naplnění byla 4min30sec,
tři plnící režimy ,nízký tlak, střední tlak a vysoký tlak, vysoký tlak 70Mp, hadice ztuhlá od mrazu,
celé plnění trochu divné, o bezpečnosti žádná zmínka
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.6.2022 11:15 Reaguje na vaber
když v roce 1900 člověk vyrazil s Presidentem, měl problém koupit bezín (prodával se v lékárně) a ujel míň, než s koňským potahem.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist