https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pod-vidni-drima-obri-zdroj-tepla-pro-statisice-domacnosti.mesto-ho-chce-vyuzit-do-deseti-let?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pod Vídní dřímá obří zdroj tepla pro statisíce domácností. Město ho chce využít do deseti let

1.12.2021 15:02 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
3D model podzemí Vídně.
3D model podzemí Vídně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Wien Energie / Zahraniční kancelář města Vídně v Praze
Tři kilometry pod Vídní se v miliony let staré geologické vrstvě nachází ohromné zásoby horké vody. Metropole ji chce využít jako zdroj tepla pro vytápění statisíců domácností, a to nejpozději do roku 2030. Geotermální energie sehraje podle Vídně zásadní roli v přechodu na bezemisní energetiku.
reklama

 

Dálkové zásobování teplem patří mezi nejvýznamnější položky v celkové spotřebě energií a při přechodu na bezemisní energetiku proto sehraje jednu z hlavních rolí. Plány města Vídně pro rok 2040 počítají s tím, že necelou polovinu místní spotřeby tepla pokryjí tepelná čerpadla, kolem 56 procent spotřeby však má zajistit právě dálkové teplo. Městský plán zároveň předpokládá, že výroba dálkového tepla se do té doby stane klimaticky neutrální. Proto se Vídeň vedle energetického využití odpadů a odpadního tepla chce opřít i o geotermální energii.

Výzkumné sondy pro zjištění potenciálu geotermální energie pod Vídní.
Výzkumné sondy pro zjištění potenciálu geotermální energie pod Vídní.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Wien Energie / Zahraniční kancelář města Vídně v Praze

„Aby se ochrana klimatu ve Vídni stala úspěšnou, musíme naše zásobování teplem učinit ještě ekologičtějším. V hluboké geotermii – tedy zásobnících horké vody v hloubce několika tisíců metrů pod městem – přitom leží velký potenciál,“ vysvětluje ředitel energetického podniku Wien Energie Michael Strebl. „Pod Vídní dřímá obrovské množství tepla! To chceme v budoucnu využít pro zásobování teplem. Pomocí 3D modelu jsme získali podrobný obraz vídeňského podzemí a můžeme začít s plánováním konkrétních projektů. Do roku 2030 chceme teplo z hlubin dodávat až do 125 tisíc domácností,“ doplnil Strebl.

Velmi podrobné informace o podloží získal městský dodavatel energií díky výzkumnému projektu GeoTief Wien, během něhož vědci a zástupci průmyslu od roku 2016 zkoumají geologii Vídně a okolí. Interdisciplinární tým mimo jiné provedl detailní měření na 175 km2, a to pomocí 16 000 bezdrátových senzorů, které měřily seismické odrazy vibrací, jež do země vysílaly speciální vozidla. Výzkumníci tím nasbírali 50 terabyte dat, které následně analyzovali společně s dalšími materiály. Průzkum odhalil vysoký potenciál v oblasti na východním okraji Vídně, kde se nachází přibližně 20 milionů let stará geologická vrstva Aderklaarský konglomerát, nazvaný podle obce sousedící s Vídní.

Pracovníkům se podařilo tuto miocenní výplň Vídeňské pánve poměrně přesně definovat a předpokládají, že se zde v hloubce tří kilometrů nachází vodní zásoby o teplotě až 100 stupňů Celsia s termálním výkonem až 120 megawattů. Do konce jara příštího roku chce Wien Energie potenciál ověřit i pomocí výzkumných vrtů. Praktické zkoušky se zaměří zejména na chemické složení vody i hornin a jejich propustnost. Potvrdí-li testy a další výzkum předpoklady výzkumníků, může Vídeň začít s přípravou geotermálního zařízení.


reklama


reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (83)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.12.2021 15:18
A také to pomůže turistickému ruchu, neb hosté si budou moci pod zemí ohřát vídeňský párek.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

1.12.2021 15:40 Reaguje na Karel Zvářal
správně má být : neb je předpoklad, že hosté.....
Je to model, který není ještě ani ověřen vrty, ta realizace hned tak nebude....je to stejné jako vbrzku bude maso
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.12.2021 15:43 Reaguje na Jarda Bobr
Vždyť tam mám budoucí čas.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.12.2021 16:00
Tohle je supr, to by mohlo vyjít, nemáme u nás taky něco podobného? Vsadím gatě, že máme, jenom ten kilomerový vrt bude asi trochu makačka.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.12.2021 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta hloubka je kilometry 3 a čerpání nebude taky jednoduché, pokud
není ložisko natlakované. Geotermální energie je limitovaná mnoha
faktory od teploty vody, přes vydatnost, efektivitu čerpání po složení vody. Otevřít ložisko vody nasycené třeba solemi může
být spíše ke škodě, než užitku. Opatrnost je proto na místě
a nesmí ji předběhnout nadšení a kšeft.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.12.2021 22:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejspíš by je levněji vyšlo natáhnout horkovod z Dukovan...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 08:20 Reaguje na Emil Novák
To se plánovalo už za komára, (teda do Brna a ne do Vídně), ovšom výsledek nula.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.12.2021 08:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Výsledek nula, protože levněji tehdy vyšlo pálit uhlí přímo v Brně. A to už dnes pochopitelně neplatí, takže proč to sem taháte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 08:21 Reaguje na Emil Novák
Ovšem Dukovany jsou dědoušek nad rakví a nový blok je stále ve fázi vlhkých snů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.12.2021 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Sám jste dědoušek nad rakví. Projekt geotermálního vytápění Vídně je ve fázi jakých snů?
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

2.12.2021 17:40 Reaguje na Emil Novák
Pane Novák tady jste jako v ZOO a některá zvířata se prostě nekrmí,jinak pořád loudí a nezbavíte se jich....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.12.2021 20:58 Reaguje na Emil Novák
Vsadit na geotermální energii ve Vídni mi připadá jako tutovka, na rozdíl od dojíždějících Dukovan a totálně neschopných a rozhádaných čecháčků, cokoliv nového postavit.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.12.2021 22:34 Reaguje na Pavel Hanzl
To mě vůbec nepřekvapuje, že vám to připadá jako tutovka, Rakousko je přece takový druhý Island, nebo ne?
Nicméně samotná představa, že si právě Rakušáci staví horkovod do jaderné elektrárny, aby měli doma teplo, je natolik absurdní, že jsem nepředpokládal že by někdo nepochopil tu nadsázku. Jak jsem mohl zapomenout na vás...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 08:31 Reaguje na Emil Novák
Pojem absurdní bych rozhodně nepoužil, protože Rakušáci zcela normálně kupují elektřinu z Dukovan i Temelína, tak proč ne teplo??
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.12.2021 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Oni si nemyslí že kupují elektřinu z Dukovan a Temelína. Oni si myslí že kupují jen zelenou elektřinu, mají k tomu totiž zelený certifikát (z norské vodní elektrárny).
A jestli vám nepřipadá absurdní, že proti našim jaderným elektrárnám bojují už od revoluce všemi prostředky, a pak si k nim postaví horkovod, tak to svědčí o tom, absurdní je i vaše uvažování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 10:31 Reaguje na Emil Novák
Proboha jakými "všemi prostředky"? Já neslyšel od Rakušáka proti našemu jádru ani ťok možná 10 let!!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2021 15:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Co vy jste slyšel nebo neslyšel nikoho nezajímá, vy jeden Ťoku.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt jo??? Vy to vyrtáte? Tady kilometr odtud se to zkoušelo už před 15 lety.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Čechgáčkové to už dávno zkoušeli, na rozdíl od ropáčků moraváčků, a ropáčků rakušáčků.....vy ropáčku, který topí plynem v nadměrně velkém nezatepleném domě. https://www.prumysl.cz/geotermalni-elektrarna-v-litomericich-celomeststky-zdroj-tepla-bez-fosilnich-paliv/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 10:37 Reaguje na DV
Dobrý, jen nechápu, proč energetická koncepce s tímhle nepočítá.
Je postavená na nesmyslném podílu jádra, který nemůžeme nikdy dosáhnout.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Jednoduše, prostě to nefunguje. Vaše nápady, aby se energie vozila ze slunce kosmickými raketami je asi stejně nesmysl, jak se ukázalo být nesmyslem tohle.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Uvažovaný podíál jáídra je v podstatě to nejslysluplnější, z možného. Vaše nápady, aby se z ČR odstehovali lidé, a celá země se zastavěla FV panely, které 8 měsíců nebudou dodávat vůbec nic, a další 4 měsíce pojedou na deset procet, a tímto se bude řešit vytápění, je nesmysl ještě daleko větší. Kolik měsdíců v roce si myslíte, že je v provozu městská centrální výtopna? Kolik měsíců v roce jede na plný výkon ten ropácký kotel, kterým vytápíte ten Váš nezateplený nadměrně velký pelech?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 19:59 Reaguje na DV
Celoroční výkon normální uhelny s výkonem 500MWe je možno nahradit fve na ploše asi 20 km2.
Jen vytěžená plocha dolu Bílina má minimálně 18.5 km2.
Mám pokračovat??
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2021 20:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Po takovém nesmyslu pokračovat ani nemusíte. Ten "celoroční výkon" je úplně k ničemu, když je ho naprostá většina soustředěna do jara a léta, kdy je nejméně potřeba, a na podzim a v zimě je naopak blízký nule.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 21:53 Reaguje na Pavel Hanzl

500 MW má deset městských hnedouhelnych vytopen, které jedou na plný výkon v zimě a v noci. Jaký výkon má 20 km čtverečních panelu v zimě a v Noci? Tak na rozsvícení jedné úsporný,Že? Primární potřeba je teplo, ne elektřina, kterou používáte, abyste mohl psát ty své zkratky. Takže nejprve uvazujte, jak za pomoci FVE nahradíme vytopeny, a až bude všem teplo, tak se budou nahrazovat zbytek blbosti, které jsou pro rozmazané, a které lidé 1000 generaci nepotřebovali. Ale klidně pokračujte.

Odpovědět
JB

Jarda Bobr

6.12.2021 10:25 Reaguje na DV
Vy jste zřejmě technický analfabet, který není schopen pochopit genialitu pana Hanzla, a při tom je to tak jednoduché : Nad ty panely rozmístíte silné reflektory(počet Vám spočítá pan Hanzl),FVE nastartujete za slunečného počasí a jak se začne stmívat, část elektřiny z FVE pustíte do reflektorů a velkým přebytkem můžete klidně topit atd, takhle to bude fungovat i v noci a přes zimu.Takhle to můžete řešit autonomě.
Další možnost je řešit to internacionálně přes Evropský parlament - EP odhlasuje, že slunce svítí v zimě 16hodin a je to.Tady je ovšem problém v tom, že by to nemuselo projít kvůli tomu, že by se nedokazali dohodnout jestli má svítit 16hodin letního, zimního nebo jednotného času.Takže možnosti tady jsou, ne že ne.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Prečo by ste to nemohli nikdy dosiahnuť ? Čechom odpadli zlaté ručičky alebo im pokleslo IQ za posledných 30 rokov ? Jedinou skutočnou prekážkou je český úradnícky šimel, ktorému 10 rokov trvá uzavrieť akýkoľvek väčší tender, miesto rozvoja železničnej a cestnej dopravy radšej vyhadzuje peniaze na kanály.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 20:05 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Odpadli a pokleslo. Národ je totálně rozhádaný a není schopen se shodnout na vůbec ničem. Ani na těch nejpodstatnějších věcech, jestli patříme na Západ nebo na Východ.
Za posledních 8 let nepostavili a neudělali VŮBEC NIC, nebyli schopni ani vypsat tendr na dostavbu Dukovan.
Tak co melete o nějakém dosahování asi tak čeho??
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2021 20:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Melete tu jedině vy pořád ty samé nesmysly. O investici do jaderného zdroje v Dukovanech bylo rozhodnuto na konci roku 2019, takže to jsou zatím dva roky a žádných 8 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2021 21:09 Reaguje na Emil Novák
Tendr vypisovala Nečasova vláda někdy v roce 09.
když ne 8, tak 10 let.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2021 21:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Žádný "tendr na dostavbu Dukovan" Nečasova vláda nevypisovala, vy popleto.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 21:57 Reaguje na Pavel Hanzl
My patříme na západ, vy se ovšem hlasitě k východu. Vaše rétorika a fanatismus je zcela asijská, a je poplatna retorice budovatelů komunismu v 50. Letech.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

6.12.2021 10:28 Reaguje na DV
S jediným rozdílem, komunisti chtěli poroučet větru dešti a p. Hanzl větru a slunci
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

4.12.2021 13:04 Reaguje na Emil Novák
Okolo roku 1984 se připravovala jaderná teplárna pro Prahu asi 25 jižně od Prahy.
Vše skončilo po výbuchu v Černobylu s tím, že teplovod se povede z Temelína. Skutek utekl, zatím o teplovodu se nemluví, jen z Mělníka je nějaký.

Ale o geoterminální se uvažovalo snad na Karlovarsku.
No a v naší oblasto si jedinec postavil geoterminální tepelné čerpadlo, poškodil studny cca do 100 m okolo, naplnil studny dávno vyschlé, ale nikdo nic neuhrál. Ty studny vodu po vrtu měly, ale asi o metr méně a nikdy se už stav nezlepšil ani v mokrých rocích.
Odpovědět
sv

5.12.2021 13:32 Reaguje na Pavel Jeřábek
Píšeš nesmysly. Z Temelína do Prahy je to přes 100 km a na tu vzdálenost stěží mohl někdo vážně plánovat horkovod. Horkovod z Temelína měl zásobovat České Budějovice. A právě toto se realizuje.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Nikoli 3, ale 5,5 kilometru v porfyru. Nejde to, nikdo to nechce udělat.
Odpovědět
ig

4.12.2021 13:31 Reaguje na DV
Zkuste tohohle chlápka, ten to zmákne: https://images.thewest.com.au/publication/B88726184Z/1516957835527_GIQ1EBM85.3-1.jpg
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 13:39 Reaguje na
JJ, k tomu by to mohlo také vést :) Armageddon :) Ona totiž také ta podzemní pára může způsobit zemětřesení :)
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

1.12.2021 21:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Máme, například v Karlovarském kraji.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.12.2021 06:40 Reaguje na Pavel Hanzl
https://rin-gen.cz/

Nevím jestli nebylo i něco dalšího, ale o tomto byly články i na ekolistu jestli se nepletu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.12.2021 06:44 Reaguje na Pavel Hanzl
https://oenergetice.cz/elektrina/geotermalni-energie-v-cr
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:59 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Tohle stojí kilometr od místa, odkud píši, a mělo to dodávat energii už někdy v roce 2011. Ale už 15 let je to akorát šidítko, které čerpá peníze, a zaměstnává tlučhuby, stejně jako ostatně všechny ekoteroristickíé OZE aktivity.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.12.2021 07:21 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.mvv.cz/geotermalni-zdroj-v-decine.html
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:44 Reaguje na Lukáš Kašpárek
PCHE!!!!!!!!!!!!
https://sustainable.cz/gteltm02.htm
https://prvnigeotermalni.cz/
https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2833886-vyhrat-cele-litomerice-mesto-se-chce-stat-centrem-pro-zkoumani-geotermalni-energie
https://casopis.mensa.cz/reakce_na_akce/geotermalni_elektrarna_v_litomericich.html
https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/geotermalni-vrt-20111111.html
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/litomerice-mohou-provest-petikilometrovy-vrt-pro-geotermalni-energii-240992
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste vyučen na brněnského zaostalého ropáčka, stejně tak jako ti rakušáci, že? Kdybyste nebyl uplné internetové nemehlo, tak byste věděl, že v ČR je nikoli kilometrový, ale dvoukilometrový vrt již 15 let, a měl to být pilotní projekt EU. Nicméně, je potřeba 3 vrty o hloubce 5,5 kilometru, a jediná firma na světě, která se k tomu odhodlala, byl Halliburton, za astronomickou cenu, a bez záruky - a další, byly tam takové podmínky, že pokud zlomí vrták, tak to udělají vedle, ale zaplatí to investor. Takže nevážený zaostalý ropáčku, tudy cesta nevede.
https://sustainable.cz/gteltm02.htm
https://prvnigeotermalni.cz/
https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2833886-vyhrat-cele-litomerice-mesto-se-chce-stat-centrem-pro-zkoumani-geotermalni-energie
https://casopis.mensa.cz/reakce_na_akce/geotermalni_elektrarna_v_litomericich.html
https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/geotermalni-vrt-20111111.html
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/litomerice-mohou-provest-petikilometrovy-vrt-pro-geotermalni-energii-240992






Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:53 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.prumysl.cz/geotermalni-elektrarna-v-litomericich-celomeststky-zdroj-tepla-bez-fosilnich-paliv/
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Moraváčku, ropáčku. https://rin-gen.cz/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.12.2021 16:53
Před cca 20 lety v okolí mého bydliště(Bohumín) proběhly podobné průzkumy
pomocí těch vozidel se speciálním vibračním zařízením. Údajně nalezli
podzemní jezero s mořskou vodou a ropné ložisko. To taky navrtali a
pokusně pár let čerpali. Nakonec vrt zalili betonem stejně jako podobné
vrty v Těšínských Beskydech. Velké naděje tak skončily dříve, než se
o tom začalo vůbec veřejně mluvit. Takže až budou mít vrty, rozbory
vody a vyřešeno čerpání z takové hloubky, tak mohou teprve plánovat
kolik bytů tím budou vytápět. Do té doby budou topit čím, když tak
spěchají s dekarbonizací? Že by elektřinou z Dukovan?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.12.2021 19:58 Reaguje na Břetislav Machaček
V lázních Darkov tou diluviální mořskou solankou léčí pohybové problémy.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.12.2021 21:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Na vyřešení pohybového problému vám bude stačit láhev Šaratice
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 08:24 Reaguje na Petr Pekařík
Vy jste v Darkově nebyl, že?
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:47 Reaguje na Břetislav Machaček
https://sustainable.cz/gteltm02.htm
https://prvnigeotermalni.cz/
https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2833886-vyhrat-cele-litomerice-mesto-se-chce-stat-centrem-pro-zkoumani-geotermalni-energie
https://casopis.mensa.cz/reakce_na_akce/geotermalni_elektrarna_v_litomericich.html
https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/geotermalni-vrt-20111111.html
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/litomerice-mohou-provest-petikilometrovy-vrt-pro-geotermalni-energii-240992
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.12.2021 05:14
100 st C je v hloubce 3 kilometrů poměrně běžná teplota. Vzácnější je spíš ta propustná vrstva nasycená vodou. Odhaduji, že je to zvodnělá vrstva nějakého velkokusového štěrku vzniklá během vrásnění nebo těsně po vrásnění Alp a postupným horotvotnými pochody za těch 15 - 20 miliónů let propadnutá na těch 3 tísíce metrů hluboko. Případně jestli to není slaná voda coby zbytek tehdejšího moře.
Ovšem jedna věc je zásoba teplé vody a druhá věc její využití. Ne všude mají takové štěstí jako na Islandu, kde je tak horká voda 100 - 200 metrů pod povrchem a tudíž její čerpání ve velkém moc problém není.
Čerpat nějak intenzívně vodu z hloubky 3 kilometrů ovšem vytváří problém, protože ta voda v té vrstvě potom chybí a to potom zakládá na sesedání a propadání půdy, případně pokud se to děje v pevnějších málo plastických horninách, tak vznikají otřesy v podobě malých zemětřesení. Je to větší nebezpečí než zemětřesení při těžbě ropy frakováním.
Navíc vzniká otázka, jaká je ta podzemní voda. Jestli není takové kvality, že její čerpání pouze proto, aby odevzdala trošičku toho tepla, která má a potom se vypustila není prostě velké plýtvání přírodními zdroji. Co když to je voda s výraznými kladnými účinky na lidské zdraví a ona ji Vídeň kvůli boji proti CO2 a globálnímu oteplování a dalším zeleným "bojům" za 10 - 20 let vyčerpá? Pak stejně budou muset Vídeňáci postavit jaderku nebo jiný podobný energetický zdroj. Anebo v zimě, když nebude foukat a bude pod mrakem, budou muset Vídeňáci místo ekonomických aktivit přežívat zalezlí pod peřinami. Případně co když to bude voda tak slaná, že při jejím intenzívním využívání v zimě nebude na naředění stačit ani Dunaj.
Nabízí se místo čerpání vody čerpat pouze teplo, přečerpávat přes tuto vrstvu pouze povrchovou vodu coby velký tepelný výměnít. To ale zase bude slušně drahé.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

2.12.2021 06:50 Reaguje na Radim Polášek
Výměník by bylo nutné postavit někde na povrchu, prohnat skz něj tu teplou vodu a ochlazenou ji vracet zpět.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.12.2021 21:06 Reaguje na Jarda Bobr
Přesně tak. Problém bych viděl ve složení a uvolnění tlaku = soli a plyny
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:48 Reaguje na Jarda Bobr
Vy jste se rozhodl pro válku s fyzikálními zákony, že? Ten vyměník musí být v zemi, protože kdyby to byl prostý vrt, tak během chvilky ochladíte ty okolní horniny, a je šmitec.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.12.2021 12:57 Reaguje na DV
Vrty musí být minimalně 2.Dost daleko od sebe.
V zemi, tím myslíte v jaké hloubce?
Já si myslím, že pokud není ložisko teplé vody ani ověřeno zkušebními vrty tak se ani nemá cenu bavit o nějaké technologii.Vaše odkazy na 3km vrty ukazují že jednoduché to není.Hlavní problém bude v tom,že i když se za to utratí neskutečné množství peněz a výsledek bude 0 ,lidé kteří za tím stáli a inkasovali v dobré víře na tom nijak netratí a budou stejně problematické projekty nabízet jinde.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 13:38 Reaguje na Jarda Bobr
Poučujte si babičku, zkuste se alespoň popídit, co je technologie "Hot Dry Rock" - HDR. A ano, je to slepá ulička, protože PRAKTICKY to nemá kdo udělat, a ručit za to. Tím myslím - nemá kdo udělat je myšlena globální civilizace.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.12.2021 16:42 Reaguje na DV
Ta Vaše už asi bude poučená dost...
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 17:40 Reaguje na Jarda Bobr
Ta se toho bohužel nedožila.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

4.12.2021 21:14 Reaguje na DV
Ta moje je po smrti cca 60 let
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.12.2021 07:29
Není nic lepšího než využívat energii která již existuje... geo, vítr, slunce, v omezeném měřítku voda.

Jen tak dál!

V ČR má geo také velký potenciál. Ať už decentralizovaně formou vlastních tepelných čerpadel (ideál), tak pro komunitní a obecní účely u větších projektů třeba jako je tento ve Vídni. Paráda!

Sice tak jako u všeho jsou vždy nějaké překážky a problémy, ale překážky se mají překonávat a problémy řešit a ne se nechat odradit těmi co umí akorát poukazovat na to "proč by to nemělo jít"....

Kdyby lidstvo dalo na tento typ lidí, tak dodnes žijeme v jeskyni...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.12.2021 16:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Využívat energii, která už existuje, je samozřejmě fajn.

Ale pořád se tu zapomíná, že úplně nejlepší energií je ta, kterou jsme NEMUSELI ani vyrábět, ani odněkud čerpat.
Jinak řečeno, že nejlepším zdrojem energie je ÚSPORA energie.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 13:44 Reaguje na Karel Ploranský
Jasně, to máte rdcht. Nejlepší energie je ta, kterou nespotřebujete. Pokud se podaří Vám podobné uvést do stavu uhlíkové neutrality, čiže wskokově navýšit Vaši entropii, řečeno jazykem termodynamiky, tak o to může být společenská spotřeba nižší :) Bylo to myšleno takto???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 20:08 Reaguje na Karel Ploranský
A jakým způsobem se dá dosáhnout úspor energie?
Prakticky jen jedním. Brutálním zdražením.
Pokud by stála kWh třeba 20 kč, spotřeba by ša velmi silně dolů.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 22:03 Reaguje na Pavel Hanzl

Například tak, že se dá lidem vybrat, jestli klimatická změna ano, či ne. A všem, kteří řeknou, že je potřeba něco dělat, se vyhoví, a od té fuj elektřiny, plynu a tepla se odriznou bez náhrady, a peníze v bance se prevedou na separe menu, za kterou nepůjde koupit nic, co má uhlikovou stopu. Tak to přeci chcete, ne? Pak by se ušetřilo, a nemuselo se zdrazovat.

Odpovědět

Viktor Šedivý

5.12.2021 22:14 Reaguje na DV
V podstatě něco jako církevní daň. Jsi zelené oteplistické víry? Fajn, tak se zelené nápady budou platit z tvých peněz. Třeba německé církve to tak mají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2021 21:10 Reaguje na DV
Potom by se muselo ale nějak zařídit, aby se uvařili jen ti, kteří neplatili.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Bod varu je 100 stupnů celsia. Takže at se stane cokoli, neuvaří se vůbec nikdo.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 11:49 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jasně, a vy to namalujete, že? Vaše konstruktérské schopnosti jsou na olomoucku pověstné :)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2021 15:04 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy si vůbec neuvědomujete, že veškerá energie je naprosto zdarma, uhlí, ropa, uran, slunce, sopky, zemní teplo, atd. jsou v zemi (zjednodušeně od velkého třesku) zdarma. Platí se jen za to, aby byla ve vhodné formě na vhodném místě a ve vhodný čas, tj za lidskou práci (včetně kapitálu). Tepelné čerpadlo a dvoukilometrové vrty vyžadují dost vložených prostředků = lidské práce.
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 15:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kašpárek se neřídí nějakou logikou, ale emočním psychoušstvím. Von ho nikdo nemá uááááád, nechce si s ním huáááááát, tak proti té zlé společnosti bojuje ekoterorismem. To je taková evropská obdoba muslimského sebeodpalovačství plastických trhavin na vlastním těle.
Odpovědět
OV

Oldřich Vašíček

2.12.2021 08:59
Většinou je ta voda silně nasycena CO2. Tak doufám, že jim nebude moc unikat. :)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.12.2021 21:09 Reaguje na Oldřich Vašíček
CO2 bude nejmenší problém. Jen to budou muset jaksi zdůvodnit hentomu panelu :-). A dohnat dalšími Občasnými zdroji energie popř. CO2 jímat a ukládat jinde.
Průšvih bude sirovodík a oxid siřičitý apod.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

2.12.2021 13:42
Na Slovensku pri slanských vrchoch (sopečné pohorie) je geotermálne ložisko. Je to niekoľko kilometrov od Košíc. Horúca voda je tam v hlbke 2 kilometre. Jeden vrt je roky navrtaný ale patrí firme SPP, tá s ním nerobí nič. Druhý vrt je práve teraz v stave prípravy. https://www.slovgeoterm.sk/kosice/
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.12.2021 22:34
To v takovem Tanvalde nejsou proti Vidni taky zadni troskari. Chteji tam zbudovat geotermalni vrt hluboky 5 km. Neco, co se predtim neosvedcilo v Basileji (pobliz Alp byva v hlubinach spis tepleji) chteji - prislusne know how, s pomoci dotaci ovsemze - udelat ziskovym zde pod Jizerkami. Pripravuji to tam uz nekolik let a budovatele musi pri tom prekonavat m.j. i silny odpor zaostale, nepokrokove tanvaldske verejnosti. Je fakt, ze tam je vsude v hlubinach pomerne teplo. Vysvetvoval mi to jeden geolog tim, ze tamni horniny obsahuji obecne hodne uranu - a jeho transmutaci vznika to teplo... Jsem zvedav co s tou radioaktivitou v Tanvalde pak udelaji, pokud - a to je velmi pravdepodobne - pri tom vrtani narazi na nejake to uranove lozisko
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 12:08 Reaguje na Miloš Zahradník
Nemá to kdo udělat. U nás to mělo už 10 let dodávat teplo a elentřinu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.12.2021 12:11
Možná by celý projekt pohřbilo, kdyby se Vídeňáci dozvěděli, že mají využívat energii z radioaktivního rozpadu uranu, ale to jim asi nikdo neřekne...
Odpovědět
DV

DV

4.12.2021 12:35 Reaguje na Emil Novák
Celý projekt pohřbí to, že to prostě nepůjde. Nemá to kdo udělat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.12.2021 10:16
"město ho chce využít do deseti let"
Takže obchodníci s deštěm mají hezký zdroj příjmů na patnáct, dvacet let.

Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 11:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Přesně tak, máme s tímto své zkušenosti :) U nás už to mělo deset let být v provozu :)
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.12.2021 20:06 Reaguje na DV
A vsadím se, že ti, co to vymysleli, nechodí v děravých kalhotách, přestože bezúčelně prošustrovali slušné peníze.
Odpovědět
DV

DV

5.12.2021 22:04 Reaguje na Viktor Šedivý
Nevím, v čem chodí, ale baráky na lukrativnich místech mají pěkné.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist