https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/polsko-rozhoduje-kdo-mu-postavi-jadernou-elektrarnu-o-zameru-uvedomilo-sousedy?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Polsko rozhoduje, kdo mu postaví jadernou elektrárnu; o záměru uvědomilo sousedy

17.10.2022 02:08 | VARŠAVA (ČTK)
Polsko první jadernou elektrárnu plánuje postavit už několik desítek let. Na začátku 90. let ovšem zastavilo výstavbu jaderné elektrárny v Žarnowci a celou investici včetně čtyř zaplacených reaktorů dodaných z plzeňské Škody odepsalo. Projekt nové jaderné elektrárny byl představen poprvé v roce 2009
Polsko první jadernou elektrárnu plánuje postavit už několik desítek let. Na začátku 90. let ovšem zastavilo výstavbu jaderné elektrárny v Žarnowci a celou investici včetně čtyř zaplacených reaktorů dodaných z plzeňské Škody odepsalo. Projekt nové jaderné elektrárny byl představen poprvé v roce 2009
Polsko se podle médií chystá oznámit rozhodnutí, která firma tam postaví první jadernou elektrárnu. Varšava jadernou energetiku považuje za cestu ze závislosti na uhlí, k zajištění bezpečnosti dodávek elektřiny a ke snižování emisí skleníkových plynů. Polské generální ředitelství ochrany životního prostředí okolním zemím včetně České republiky tento týden rozeslalo materiály týkající se možného vlivu projektu na životní prostředí v přeshraničním kontextu.
reklama

 

V Česku tuto zprávu čítající asi 1200 stran obdrželo mimo jiné ministerstvo životního prostředí, dále ji dostaly ostatní země sousedící s Polskem, země s přístupem k Baltskému moři a některé další státy. Polsko chce postavit jadernou elektrárnu s využitím moderních tlakovodních reaktorů na území obcí Choczewo (lokalita Lubiatowo-Kopalino) nebo Gniewino a Krokowa v Pomořském vojvodství na severu země.

Vládní plán pro energetiku do roku 2040 předpokládá, že stavba začne v roce 2026 a že v roce 2033 bude uveden do provozu první blok jaderné elektrárny o výkonu kolem jednoho až 1,6 gigawattu, v následujících letech pak mají být zprovozněny další bloky. Celkem jich má být šest s výkonem do devíti gigawattů.

Polská vláda očekává, že firma, která elektrárnu bude stavět, bude mít i 49procentní podíl ve zvláštní společnosti, zajistí odpovídající financování projektu a bude se podílet na provozu elektrárny. Polsko počítá s tím, že každý z reaktorů bude moci být v provozu 60 let.

Před rokem podala předběžnou nezávaznou nabídku na stavbu jaderné elektrárny francouzská elektrárenská skupina EDF, letos v dubnu pak s technickou a finanční nabídkou přišla jihokorejská společnost Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP). Před měsícem oficiální nabídku podala americká společnost Westinghouse v konsorciu s firmou Bechtel. EDF, KHNP a Westinghouse mají v Česku zájem o dostavbu nového jaderného bloku v Dukovanech.

Zástupci polského ministerstva životního prostředí v minulosti naznačovali, že se vláda možná rozhodne pro využití dvou technologií, od toho ale Varšavu podle médií odrazovali Američané. Ti podle polských médií platí za favorita výběru.

V polských médiích se objevují různé informace ohledně toho, kdy vláda oznámí, kdo jadernou elektrárnu postaví. Podle některých zdrojů by to mohlo být ještě tento měsíc, podle jiných na Svátek nezávislosti 11. listopadu. Ministryně životního prostředí Anna Moskwová řekla, že to bude letos.

Nicméně rozhodování o výběru dodavatele může zbrzdit Evropská komise (EK) vzhledem k tomu, že Polsko uzavřelo příslušnou mezivládní úmluvu jedině s americkou stranou a jedině firmy Westinghouse a Bechtel dostaly údaje, díky kterým mohly připravit podrobný návrh. Portál Superbiz také napsal, že zprávu o posouzení vlivu jaderné elektrárny na životní prostředí polští úředníci sepsali s ohledem na využití americké technologie.

Polsko první jadernou elektrárnu plánuje postavit už několik desítek let. Na začátku 90. let ovšem zastavilo výstavbu jaderné elektrárny v Žarnowci a celou investici včetně čtyř zaplacených reaktorů dodaných z plzeňské Škody odepsalo. Projekt nové jaderné elektrárny byl představen poprvé v roce 2009 a Varšava plánovala, že začne vyrábět elektrickou energii v roce 2020. Nabral ale zpoždění kvůli klesajícím cenám elektřiny a jadernému neštěstí v japonské Fukušimě v roce 2011, které mělo dopad na podporu veřejnosti.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (129)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.10.2022 05:31
Tuším, že tajné služby odhalí nějakou ruskou špatnost - třeba výbuch polského muničního skladu - a tím bude Rosatom jako nejvhodnější kandidát vyřazen.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.10.2022 07:10 Reaguje na Richard Vacek
Kde žijete, člověče? Rosatom byl nejspíš vyloučen už před válkou. Poláci považují Rusy za nepřátele už minimálně od druhé světové.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2022 08:26 Reaguje na Radim Polášek
Pravda. Proto v Polsku tajné služby žádnou ruskou špatnost "neobjeví". Není to potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 08:43 Reaguje na Richard Vacek
Jistě. Rosatom je už dnes totálně out.
Odpovědět
sv

sv

17.10.2022 16:21 Reaguje na Richard Vacek
V Polsku hlavně vládě nemají připitomělé rusácky podržtašky v červených svetrech jako my ještě minulý rok. Takže jestli něco není potřeba, tak je to vypouštění kolaborantských afér takových podržtašek do médií.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.10.2022 15:07 Reaguje na Radim Polášek
Přesněji od Trojího dělení Polska. A ne že bych se jim divil.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.10.2022 10:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Přesně tak. Poláci si to sice v době Polskolitevské Unie způsobili sami svou šlechtickou sněmovní žvanírnou, která stát prakticky stoprocentně paralyzovala, ale likvidace státu jeho rozdělením mezi tři sousedy je vždy likvidace samostatného státu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 07:49 Reaguje na Richard Vacek
To tušíte špatně, Polákům bohatě stačí třeba ta ruská špatnost, že Rosatom krade jaderné elektrárny v cizích zemích (mimo jiných ruských špatností).
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.10.2022 08:11 Reaguje na Richard Vacek
Proč si myslíte, že pro Poláky je Rosatom nejlepší partner?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2022 08:32 Reaguje na Michal Uhrovič
Za pár let to bude Čína. Zatím je to ale Rosatom. Souvisí to s jeho dlouhou historií a i perspektivou, podloženou zájmem státu na rozvoji jaderné energetiky. Nabízí bezkonkurenční způsob financování, příznivou konečnou cenu a třeba i odběr vyhořelého paliva k přepracování.
Proto v zemích, kde nerozhoduje ideologie, Rosatom nejčastěji získává kontrakty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 08:44 Reaguje na Richard Vacek
To je hudba minulosti, dnes je Rosatom už zcela mimo hru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 08:48 Reaguje na Richard Vacek
Rusi jsou zlatoústí a slibem nezarmoutíš.
Jeden z hlavních problémů ale je, že nedodržují smlouvy a neuznávají mezinárodní právo.
To byl jeden z důvodů, proč u nás ten tendr nevyhráli už dávno.
Odpovědět
sv

sv

17.10.2022 16:27 Reaguje na Richard Vacek
S dlouhou historií zlodějin, korupce a perspektivou mnohaletých zpoždění, závad a nedodělků jsi chtěl říct. Taky jsi chtěl říct, že nabízí bezkonkurenčně zlodějskou výši úroků, atd. atp.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 08:42 Reaguje na Richard Vacek
Muhehehehhee Rosatom je stejně spolehlivý dodavatel jako Gazprom?
Skopčáci se napálili velmi krutě a Poláci nejsou blbí.

Rosatom museli vyrazit i Finové a dnes nemá šanci už postavit vůbec nic, jenom sankce mu to blokují velmi spolehlivě. Navíc se dá čekat bankrot celého Ruska, takže je to ložený.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 08:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste mimo jako vždy: "During a meeting of permanent representatives of the European Union countries, Hungary won assurances that sanctions against the Russian Federation would not affect nuclear energy, and that the construction of new power units at its Paks NPP would not be affected, according to Hungarian Foreign Minister Peter Szijjártó."
https://www.neimagazine.com/news/newshungarys-paks-ii-npp-will-not-be-subject-to-eu-sanctions-10076715
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 09:53 Reaguje na Emil Novák
Muheheheheh taková ujištění miluji nejvíc, zvláště, když s tím šermují Orbánovi mafiáni a plnit to má Rosatom!!!
On nemá nad sebou "vyšší moc", (Putina) která mu zabrání plnit smlovy, stejně, jak Gazpromu??
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.10.2022 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, co to plácáte.
Dostal jste zdroj vyvracející váš nesmyl, že na realizaci Paks je strany EU sankce.
Pokud nevěříte maďarskému vyjádření, ověřte si to v Bruselu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 10:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nevěřím především tomu, že je schopen Rosatom cokoliv postavit. Rusko má už úplně jiné starosti a pro boj s Evropou je každý prostředek dobrý. A hlavně Rosatom potřebuje kopu subdodavatelů na nejchytřejší komponenty a ti se mu na to vymastí, i když jim to sankcemi EU nezakáže.
Z Ruska odešlo asi tisíc západních firem bez jakýchkoliv sankcí a země ekonomicky kolabuje.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.10.2022 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže klasicky odvádíte řeč někam zcela jinam...
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 12:07 Reaguje na Pavel Hanzl
A co my tu s tím, čemu vy věříte nebo nevěříte? Vzhledem k tomu že prokazatelně věříte úplným bludům tu asi sotva ta vaše víra bude někoho zajímat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 12:59 Reaguje na Emil Novák
Bludům, jo? Že nám plyn zablokoval Putin a ne grýndýl je blud? Fakt?
Doložte fotku grýndýlu, jak točí ventily na Jamalu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Bludům jako např. "Rosatom museli vyrazit i Finové a dnes nemá šanci už postavit vůbec nic, jenom sankce mu to blokují velmi spolehlivě".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 13:38 Reaguje na Emil Novák
A nevyrazili snad?
A zkuste se zamyslet hlavou.
Může někdo dnes dát Rosatomu zakázku na stavbu jaderky?
Když i v Taralingapatam ví, že ta válka může skončit s velmi vysokou pravděpodobností krach celého mužikistánu?
Dal by někdo v roce 1944 velkou zakázku jakékoliv velké německé firmě?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 13:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemuseli ho vyrazit "i Finové", vyrazili ho JEN Finové, a ten blud je v té druhé části věty: "dnes nemá šanci už postavit vůbec nic, jenom sankce mu to blokují velmi spolehlivě". Přitom bylo výše dokázáno, že sankce se jaderné energetiky vůbec netýkají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 18:28 Reaguje na Emil Novák
Na hnidopišení jste fakt kadet. Jestli považujete za důkaz nějaký kdák maďarského mnašlonky, tak já ale nikoliv.
Navíc ta sankce vůbec nemusí být Evropská. Ale Putin vytvořil obraz Ruska jako vyvrhela a gaunera a jakákoli firma, která s ním spolupracuje (i když tam dodává léky, nebo potraviny) si dělá velmi negativní reklamu. A v jaderné energetice to asi nejde vůbec.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 18:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak rozhodně považuji za větší důkaz "kdák" maďarského ministra zahraničí, kterého citují světová média, který přímo o těch sankcích vyjednává a bez jehož souhlasu EU žádné sankce neuvalí, než "kdák" zoufalce Hanzla, který v diskusi na Ekolistu celé dny trousí jeden nesmysl za druhým...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:13 Reaguje na Emil Novák
Mám vám poslat celou stránku totálně vylhaných kdákanců ruských představitelů státu? A co náš Babiš? A Maďaři budou lepší?
Ale to je fuk, Rosatom je v dupě a vy můžete prskat jako křečík džungarský a naděláte kulový.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.10.2022 08:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Mně je úplně jedno kde je Rosatom, já jen upozorňuji na to, že "kdáky" zoufalce Hanzla mají pro zbytek světa informační hodnotu rozhodně daleko nižší (nulovou) než "kdáky" maďarského ministra zahraničí, kterého citují světová média.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.10.2022 15:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jestli mu někdo takovou zakázku zadá či ne je úplně jedno, rozhodující je, že tak může učinit bez jakýchkoli sankcí ze strany EU.

Sedmilhář a slizkej had v jednom = Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2022 18:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě, EU není žádný buzerant a je velmi tolerantní. Ale toho někoho by si chodili fotit do Dikobrazu....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.10.2022 18:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, sice to v rámci své ideologické dojmologie nepřechroupete, ale je zcela jasné, že firmy jako Siemens, Framatome apod. budou s Rosatomem i nadále spolupracovat v rámci staveb JE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 08:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
Cha Cha, to vám kázali v Kremlu? Možná dodělají něco ve světě, na co jsou dávno smlouvy ale novou?
A právě Paks je Putinův trumf na hlupeho Orbána, kterým ho bude stále vydírat a ten mašlonka nechápe, že ho na tom utopí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2022 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jsem to odhadl dobře...

Business je business, ať se vám to líbí nebo ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 07:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jenže byznys je o důvěře. A tu hlupý liliPutin totálně zničil. Navíc udělal z Ruska světového gaunera a vyvrhela a kšeftovat s ním je silně i společnensky nechutné. Navíc Rosatom končí, stajně, jako celé zavšivené arogantní Rusko.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže jste kecal ... nebylo by lepší to přiznat rovnou? Nebo to ideálně vůbec nedělat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy jste dobrý podsírač. Vždycky napadnete zezadu a podryjete, aniž byste napsal, o co jde. Tyhle truby mám nejradši.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 18:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl jak jej známe ... napíše nesmysl a když mu to někdo omlátí o hlavu, tak brečí jak jsme na něj oškliví a jak je to nefér.

Nefér to je. Že jste takový hlupák. Ale to běžte stěžovat někomu jinému, naše vina to není.
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

17.10.2022 10:06 Reaguje na Richard Vacek
Ten v tendru vůbec není. Není zájem s rusy jakkoliv spolupracovat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 12:08 Reaguje na Petr Pavlata
Oni dokonce v Polsku nemají ani ten tendr. Vybírají dodavatele napřímo.
Odpovědět

Rudolf Šíma

17.10.2022 11:02 Reaguje na Richard Vacek
Pokus dobrej, ale průhlednej, soudruhu. Rosatom si v Evropě škrtne už jen u Orbána, což si Maďaři zaslouží. Počkejte si na výsledek!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2022 12:55 Reaguje na Rudolf Šíma
Soudruhů jsme se úspěšně zbavili jak tady, tak v Rusku. Bohužel z Bruselu nám sem leze něco hodně podobného.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.10.2022 11:01 Reaguje na Richard Vacek
To máte bohužel pravdu. Jenže v souvislostech války na Ukrajině a rusského fašismu a imperialismu je čert v Bruseli zatím mnohem přijatelnější než Belzebub v Moskvě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.10.2022 15:06 Reaguje na Richard Vacek
S ohledem na to, že Polsko má tradiční dilema jestli víc nesnáší Rusko nebo Německo, tak bych se vyřazení Rosatomu fakt nebál.
Ono se blbě vyřazuje co nebylo zařazeno:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 08:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Dnes to má jasný.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 11:55 Reaguje na Pavel Hanzl
To jo, dneska by ty jejich Siły Zbrojne byly v Berlíně tak do týdne ... i s pauzou na svačinu:-).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.10.2022 07:12
No, země, která nechce ožebračit své občany spoléháním na občasné zdroje dnes do atomu jít musí. Pro Poláky už bylo načase, to jejich uhlí už není udržitelné.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.10.2022 07:13 Reaguje na Radim Polášek
Ještě by bylo ideální s edomluvit a s poláky koordinovat výběr dodavatele, víc jaderek najednou by vyšlo levněji.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.10.2022 07:31
Poláci jsou silně orientováni na USA , takže o tom, že stavět bude Westinghouse nepochybuje téměř nikdo.
Poláci ve Spojených státech amerických tvoří s necelými deseti miliony příslušníků zhruba tři procenta obyvatelstva.
Odpovědět
sv

sv

17.10.2022 16:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jestli téměř nikdo o něčem nepochybuje, tak leda o tom, že zase šíříš svoje dojmy. Zkus si zjistit jak jsou v poslední době rozděleny polské zbrojní zakázky. Zjistíš, že obrovské množství zakázek z Polska směřuje k zemi, která vedle USA, Francie a dnes již zkrachovalého zločineckého rusácka patří mezi největší exportéry jaderných technologií.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.10.2022 08:10
Další JE v EU je dobrá zpráva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 17:12 Reaguje na Michal Uhrovič
jistě. Puťka má další cíl pro kinžála. Jenže než to postaví....kde bude tahle zrůda...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

23.10.2022 14:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Musíte plane plkať do všetkého ?

Ak sa rozhodne Puťka posielať kinďžály do europy, tak rossija od Rostvova po Moskvu dostane zážitok bezletovej zony.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.10.2022 08:12
Chápu, že výstavba JE má z pohledu vhodnosti lokality svoje kritéria.
Nicméně, aby se Poláci nedostali do stejných problémů jako Německo.
Výstavbu JE plánuje na severu země. Stejně tak výstavba VtE bude směřována zejména na severu.
Přitom největší spotřeba je na jihu Polska.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.10.2022 09:30
Jsem zvědav, jak dlouho budou čekat na prvý blok a u nás taky, pokud na
to je pouze "nejlepší" dodavatel ze spojenecké země. Zatím firma mění
opět majitele a je ve hvězdách, zda se bude rozvíjet, stagnovat a nebo
půjde do kytek. To zatím nikdo asi neví mimo nového vlastníka a ten bude
rozhodovat, kde bude stavět nejprve. Zájem o JE bude nyní velký a kdo
asi tak dostane přednost? No přece platící zákazník a nikoliv někdo, kdo
žádá spoluúčast a postupné splácení, až ze ze zisku z prodeje elektřiny.
Vlastník půjde cestou co nejrychlejší návratnosti investice do firmy a
tou je platba předem a nebo alespoň platba průběžná při dokončení celků.
Bohužel takové financování není zárukou brzkého dokončení, protože je nic
netlačí spěchat kvůli návratnosti investice. Takže jsem zvědav nejenom na
Poláky a nás, ale i na ostatní zájemce o JE po půstu, které tyto firmy
zažily a který mají nyní skokově dohnat! Výběr firem jsme si ideologicky
zúžili a ani ekonomicky už není z čeho vybírat. Na trhu zbyli pouze ti
dražší dodavatelé a bude otázkou samotná rychlá návratnost investice. Ono
není umění postavit něco, co se finančně vrátí až na konci životnosti,
protože to je pak buď přepychové zboží a nebo zoufalost si ho pouze pořídit, abychom ho vůbec získali!
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.10.2022 09:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Firma nemění majitele, většinový podíl zůstává pořád Brookfieldu. Ten pouze prodal menšinový podíl akcií společnosti Cameco, se kterou vytvořili joint venture.
A Westinghouse elektrárny stejně nestaví, dělá jen inženýring.
Odpovědět
sv

sv

17.10.2022 16:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Každopádně je evidentní, že poláci si vyhodnotili, že tolik trpělivosti jako finové a maďaři, aby roky čekali jen na to, než se rusák vůbec rozhoupe k tomu dodat potřebnou dokumentaci k vydání stavebního povolení, nemají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 08:20 Reaguje na sv
Tím to nebude.
Odpovědět
sv

sv

19.10.2022 21:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Víš co je to ironie?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 11:56 Reaguje na sv
No, Finové už jsou v tomto směru na trpělivost zvyklí ... a rozhodně ne díky Rosatomu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 17:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Jenže do určité míry. Rosatom vyrazili přímo zavřeným oknem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže ne kvůli průtahům, bo za ty si mohli ve značné míře sami. Že je dnes Rosatom ve většině Evropy pasé je jasné ... na druhu stranu, pokud se to v Rusku nějak rozumně votočí, tak to časem může být zase jinak.
Odpovědět
sv

sv

19.10.2022 21:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Samozřejmě blábol. Jakým způsobem Finové "ve značné míře sami mohli" za několik let trvající rusáckou neschopnost dodat včas veškerou potřebnou dokumentaci pro vydání stavebního povolení? Připomínám, že finské předpisy v dané oblasti si rusáci mohli nastudovat dávno před uzavřením kontraktu. Totéž platí pro Maďarsko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:22 Reaguje na sv
Finové měli celý seznam průšvihů, nedodělků, odfláknutých projektů a prostě ruského bordelu. Zpoždění stavby bylo přímo tímhle způsobené. A napadení Ukrajiny byl jen poslední hřebíček do rakve.
"... přistoupit na modely, které Rosatom jako dodavatel nabízí, to se zle nevyplatilo Maďarům a zle se to nevyplatilo Finům, ještě se tam nekoplo do země a už ty projekty mají čtyři, pět let zpoždění." pí Drábová dávno před válkou.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Najděte si jak se Arevě vedlo s třetím blokem Olkiluota ať tu ze sebe neděláte opět trubku.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 21:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Trubky se především domnívají, že firma, které není schopna dodat povinnou dokumentaci je zároveň schopna dodržovat termíny a kvalitu realizace. Najděte si co páchal rosatom pri stavbě JE Astravec, a to za mnohem mírnějších stavební legislativy s příznivě nakolněným totalitním režimem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 18:57 Reaguje na sv
Hezký pokud, ale ty podmínky se měnily, takže ne. Nicméně jak dopadli s jiným dodavatelem je známo.

Tím nijak nehájím Rosatom a jestli Finům nějakou JE postavil/staví/postaví je mi srdečně jedno a teď už je to jedno úplně.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 21:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Jak konkrétně se měnily? Cucání z palce na téma "podmínky se měnily" na realitě nic nemění.
Ano, je to známo. Ten jiný dodavatel s dodávkou povinné dokumentace žádné problémy neměl, a zahájil stavbu v čas a problémy nastaly až při realizaci subdodavatelských prací. Což je o parník lepší výkon než u rosatomu, který se k nějakému zahájení ani nedostal.
Odpovědět
sv

sv

19.10.2022 21:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím zde si lze "zvyknout na trpělivost", co vím určitě, že s někým kdo zastaví aniž by odstartoval, je třeba mít podstatně více trpělivosti než s někým kdo má zpožděním v průběhu závodu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:02 Reaguje na sv
POdle mne je to jedno, jediné co je relevantní je zpoždění oproti smluvené lhůtě realizace, a v tom Areva nasadila laťku hodně vysoko.

Navíc, pokud někdo ani nezačal, tak je podstatně snažší ho poslat po čase do kelu, než když je to rozestavěné.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 21:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Jedno je kolo u trakaře. Jestli je něco relevantní, tak zpoždění v okamžiku předání hotové stavby. Areva: 12 let zpoždění až v průběhu stavby. Ovšem hotová elektrárna předána. Předali rusáci nějakou hotovou stavbu? Leda rozkopaný plac. 4 roky zpoždění ještě před začátkem stavby znamená akorát to, že i bez války a sankcí se celá stavba protáhne na mnohonásobek plánované doby. Jiným slova Areva jasně vede na body.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.10.2022 21:55 Reaguje na sv
Ne, "4 roky zpoždění ještě před začátkem stavby" neznamená "akorát to, že i bez války a sankcí se celá stavba protáhne na mnohonásobek plánované doby." Zpoždění před začátkem stavby vůbec nijak nedeterminuje zpoždění v průběhu stavby, a jestli na něco Areva vede, tak to nejsou body ale vícenáklady. Proto už taky Areva žádnou další elektrárnu nepostaví.
Odpovědět
sv

sv

23.10.2022 21:16 Reaguje na Emil Novák
ALe determinuje, a to zkušenost s takovým dodavatelem, která jasně říká, že pokud někdo něco nepostaví, tak leda nekompetentní rosatom.
A každopádně platí, že tam kde Areva žádný problém neměla, rosatom totálně pohořel, což jasně napovídá, jako by "realizace" podle rosatomu vypadala.
že když někdo není schopen 4 roky dodat povinnou s takovým dodavatelem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.10.2022 22:11 Reaguje na sv
Areva tam žádný problém neměla, až na takovou drobnou lapálii, že se z původních 3 miliard Euro vyšplhaly náklady na 11 miliard Euro, z nichž 5,7 miliardy platí investor TVO a zbylých 5,3 miliardy právě Areva, kterou to přivedlo na pokraj bankrotu. Před tím ji zachránila jen restrukturalizace společnosti, která přišla o veškerá svá aktiva, zbyla v ní jen ta týkající se dokončení OL3 a oči pro pláč. Mimochodem původně se měl v Olkiluotu stavět i čtvrtý blok, který byl v roce 2015 po zkušenostech s výstavbou třetího bloku zrušen. Ale kromě těchto detailů Areva žádný problém neměla...
No a mezitím co Areva tak zářila v Olkiluotu, Rosatom "totálně pohořel", když stihl kompletně postavit a spustit pouze sedm reaktorů III. generace, 14 dalších reaktorů III. generace a jeden IV. generace rozestavět...
Odpovědět
sv

sv

24.10.2022 21:44 Reaguje na Emil Novák
Zkus si zopakovat čtenářskou gramotnost, nováku. Pak možná pochopíš význam věty "platí, že TAM kde Areva žádný problém neměla, rosatom totálně pohořel,". Pro lopaty řečeno, tam kde Areva zcela bez problémů dodala VČAS veškerou povinnou dokumentaci, na zákaldě čehož VČAS obdržela stavební povolení a VČAS zahájila stavbu, rusácký diletant 4 (slovy čtyři) roky nebyl sto naprosto ničeho.
Místní žvanilové mají dočasně štěstí, že náklady na ty rusákem rozkopané placy, ze kterých nic není, ještě nejsou známy. Každopádně platí, že jak maďary tak Finy budou stát ohromné peníze navíc.
Které reaktory konkrétně diletanský rusák "stihl postavit" myslíš ty běloruské se kterými mlátil o zem, přičemž manažeři byli ve SPŘÁTELENÉM totalitním režimu zatýkáni pro korupci nebo ty indické, které staví podle princezny koloběžky první, tedy staví nestaví. Pro info Areva mezitím dokončila několik reaktorů v Číně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.10.2022 22:43 Reaguje na sv
V dodávání povinné dokumentace pro stavební řízení byla jistě Areva světová extratřída, k její smůle však tuto superschopnost už žádný další investor nebyl schopen náležitě ocenit a zcela nespravedlivě hodnotil takové podružnosti jako překročení nákladů v průběhu stavby apod. Svět zkrátka není spravedlivý, jinak by tu Areva nepochybně dodávala dokumentace jak na běžícím páse.
Jestli nevíte které reaktory stihl postavit, tak zkuste třeba wikipedii, je to tam přehledně popsané.
Areva už právě žádné reaktory v Číně kvůli pětiletému zpoždění ve výstavbě dokončit nestihla, podíl v Guangdong Taishan Nuclear Power už jí v době dokončení elektrárny nepatřil. Přišla o něj v rámci restrukturalizace ve snaze ji zachránit před bankrotem. Ale dokumentaci pro stavební řízení měli ťip-ťop, na to se nesmí zapomínat.
Odpovědět
sv

sv

26.10.2022 21:25 Reaguje na Emil Novák
Proč bych měl zkoušet wikipedii, když mám tebe, nováku. NEbo sis jen jako obvykle cucáš z palce fantasmagorie, které schopen doložit nejsi. Bohužel ti musím sdělit, že tam kde se ty opájíš vlhkými dojmy o dokončených rusáckých elektrárnách, tak Maďaři a Finové pro změnu mají noční můry z nákladů, které je rusácký diletantismu dosud stál a ještě stát bude, přičemž jediné co jim zůstalo jsou rozkopané placy.
Pokračuje info pro ekonomické diletanty. Zřejmě teď budu házet perly rusákům, ale snažím se psát jednoduše, tak se neboj. Takže pro lopaty řečeno, nic takového jako Guangdong Taishan neexistovalo a neexistuje, když tak existuje Guangdong Energy Group, a ano EDF tento podnik nepatří. Nepatří mu proto, že mu nepatřilo nikdy. Když tak leda EDF, Guangdong Energy Group a ještě další firma vytvořili joint venture na výstavbu reaktorů v Taishanu. Vím, že je to pod tvoji lopatovitou rozlišovací schopnost ale obě tyhle firmy byly MENŠINOVÝMI podílníky, a to od začátku. To ovšem nic nemění na tom, že od od začátku až do konce tyhle reaktory postavili frantíci a to s MENŠÍM zpožděním (navíc zapříčiněným čínskými pozastavením projektu a jeho revizí po Fukušimě) než kolik nabrali zkrachovalí rusáci jen na shánění lejster. Podle toho jak to vypadalo v Bělorusku, je evidentní, že lejstra jsou rusácký nejmenší problém. SIce Finům a maďarům zůstal jen rozkopaný plac ale další rusácký diletantsimus tentokrát na Ukrajině, je evidentně ušetřil většího maléru, a to kdyby se nedej puťko rosatom pustil do výstavby.
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.10.2022 22:31 Reaguje na sv
Fakta evidentně tomuto trollovi nejdou pod nos, tak jako obvykle vychrlil kupu urážek, ale nic z toho co jsem napsal schopen rozporovat nebyl.
Guangdong Taishan Nuclear Power údajně neexistuje, ač se o ní běžně píše, viz např. zde: "The Taishan project - 140 kilometres west of Hong Kong - is owned by the Guangdong Taishan Nuclear Power Joint Venture Company Limited (TNPJVC), a joint venture between EDF (30%) and China General Nuclear (CGN)." https://world-nuclear-news.org/Articles/Second-EPR-at-China-s-Taishan-site-connected-to-gr
Ve výsledku však mezi urážkami potvrzuje, že Areva žádné reaktory v Číně nedončila, jak tvrdil původně. A tak by se dalo pokračovat. Další krmení tohoto trolla už se konat nebude, takže na další urážky a stavění slaměných panáků už reagovat nebudu.
Odpovědět
sv

sv

28.10.2022 16:10 Reaguje na Emil Novák
Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal sprostý nováku. Nemusíš na sebe být tak přísný, jen nechápeš psaný text nebo angličtina je pro tebe něco jako splachovací záchod pro rusáckého bigoše. Pro lopaty řečeno, kde ve skratce TNPJVC vidíš písmeno G jako GUANGDONG. Ten název o kterém tady nekompetentně točíš je Taishan Nuclear Power Joint Venture Company Limited, jedná se o Joint venture mezi třemi firmami mimo jiné EDF, o které píšu výše a kde jak ti znova a znova budu vtloukat do hlavy, EDF NIKDY neměla majoritu. Tudíž tvůj blábol na téma vlastnictví jako obvykle postrádal jakýkoli smysl, což jsi ostatně dokázal i svým vlastním odkazem. Info pro analfabety v oblasti jazyků, Guangdong je také název provincie a mnou zmíněné joint venture také v této provincii leží. Tudíž alespoň průměrně inteligentnímu absolventovi ZŠ by z kontextu toho tvého tupě okopírovaného textu bylo jasné, že se jedná o lokalizaci podniku a nikoli oficiální název. Jediné firma v daném kontextu, která ma slovo GUANGDONG oficiálně v názvu je opět mnou zmíněná Guangdong Energy Group.
No, když už neumíš anglicky tak by sis mohl odpustit alespoň urážky a nadávky vůči jedincům vzdělanějším a hodnotnějším než ty sám, kteří se tě navíc snaží poučit, sprostý nováku. Na druhou stranu oceňuji, že se již neztrapňuješ bláboly na téma, kdo že to postavil předmětné reaktory (samozřejmě frantíci), nebo na téma totální neschopnost rosatomu, který ve spolehlivosti dokonce i areva předběhla o parník. Ovšem opět jsi zklamal a svoje vlhké dojmy o kvantech rusáckých reaktorů jsi nedoložil.
Tak to umřeš hlady, trole nováku.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

17.10.2022 10:45
Tak rozhodně to nebude rusonácek. Což je jedině dobře. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 08:23
Nedovedu si představit, že by si dnes někdo objednal jaderku od Rosatomu. Nejen v Evropě. Neznám jediný důvod, když je na světě dost zcela bezproblémových firem.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2022 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
"když je na světě dost zcela bezproblémových firem" ?
Kde je máte, Hanzle, schované?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 16:58 Reaguje na Viktor Šedivý
V Améru, v Koreji, ve Francii a kdoví ještě kde.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.10.2022 17:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak prohlašovat o EDF že je to "zcela bezproblémová firma" si nedovolí ani nekritický jaderník...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 07:39 Reaguje na Emil Novák
Včera jste tvrdil, že ve Francii postavili za 22 let prakticky celou svoji jadernou energetiku.
A kdo to tam stavěl? Paroubkovi Marťani, nebo Rosatom?
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.10.2022 07:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže zase problém s rozlišováním minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Ty reaktory se stavěly před 30-50 lety. Situace dnes je trochu jiná než tehdy, víte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 14:51 Reaguje na Emil Novák
Tvrdil jste, že za posledních 22 let. Tož nevím.....
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.10.2022 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Cituji sám sebe: "Francouzi postavili za 22 let všechny současné jaderky až na ty čtyři poslední, a i bez nich mají krásný nízkoemisní mix, o jakém se Německu ani nezdá." Že to bylo "za posledních 22 let" jste si vycucal odkud?
A takhle je to u vás se vším, Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:28 Reaguje na Emil Novák
To jste mě dostal!!!
Bavili jsme se o posledních 22 letech, kdy Němci budovali OZE a vy jste se mnou na slovíčku vydupal.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.10.2022 08:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to jste jen opět nepochopil psaný text, Hanzle, jak je u vás obvyklé.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2022 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Když už teda JE, tak vod Rosatomu by si to klidně objednala půlka světa ... min ta, která jich nemá zdaleka tak plné zuby, jako Evropy a USA.

Vy furt žijete v nějaké představě, jak k nám a amíkům všude vzhlížejí s obdivem a láskou, ale ono akorát tak hovno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2022 17:09 Reaguje na Svatá Prostoto
Ta půlka světa (teda sotva desetina) by si určitě objednala, jenže nemají ani vorla. Jsou to všechno státy propadlé a zbídačelé, protože Rus je zcela dokonalý dezolát, zatím zničil všechny země, které měly tu smůlu spadnout do jeho sféry zájmu. Severní Korea, Venezuela, Kuba, Libye, Sýrie, Jemen, Vietnam, Kambodža, Nigérie, dnes Irán, Bělorusko, skutečný výkvět světa.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.10.2022 17:40 Reaguje na Pavel Hanzl
A právě pro země které "nemají ani vorla" nabízí Rusko finanční úvěry nebo třeba model build-own-operate, takže ani "vorla" nepotřebují. Proto si může jaderky dovolit i to Bělorusko nebo Bangladéš apod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 07:36 Reaguje na Emil Novák
Takže Rusko je takový dobráček, že? Zkuste mi ale vysvětlit, PROČ všechny jeho satelity jsou takoví žebráci? Jenom Česko za jeho nadvlády spadlo z pozice v prví desítce zemí světa někam na pozici 80 - 90! A to nám tu postavili skoro dvě jaderky!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.10.2022 07:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem nepsal že je Rusko dobráček, Hanzle, přestaňte mi laskavě podsouvat takové nesmysly. Já se vám (opět zjevně marně) snažím vysvětlit, proč v takových zemích Rosatom staví.
Rusko nám tu nepostavilo žádnou jaderku, obě postavily české firmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2022 16:20 Reaguje na Emil Novák
Rosatom staví pouze v blbých zemích, prtože je to ruský bordelář, pouze Maďaři a Finové mu na to skočili, (a už ho vyhodili).
Pí Drábová dávno před válkou:
https://www.youtube.com/watch?v=8NULH-WOb_o&feature=emb_title
Stačí v čase 1.29.00 - 1.30.30

Odpovědět
EN

Emil Novák

20.10.2022 16:43 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Koho asi zajímá vaše dojmy, která země je blbá a která blbá není? Mě tedy rozhodně ne.
2) Maďaři Rosatom nevyhodili.
3) Co tam "v čase 1.29.00 - 1.30.30" uslyším? Něco k tomu o čem jsem psal? Dost pochybuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:34 Reaguje na Emil Novák
Tak si to poslechněte. Celá přednáška je velmi zajímavá a tente kousek je o Rosatomu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2022 08:36 Reaguje na Emil Novák
Vy považujete Rusko za chytrou zemi? Fakt nekecáte? Ten příšerný útok na Ukrajinu a energetický na Evropu byla si fakt špička chytrosti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 12:39 Reaguje na Pavel Hanzl
To nesouviselo se Sojuzem, ale prostě se společensko-ekonomickým systémem, který je prostě nefunkční ... byly země, které byly s Moskvou na kordy, ale taky blbly s podobným systémem, a dopadly úplně stejně blbě.
Pokud teda nezkusily úplně jinou cestu, viz. země jako Čína nebo Vietnam.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 14:50 Reaguje na Svatá Prostoto
To je destrukční mentalitou ruské Hordy, komár, nekomár.
Babiš taky vždycky zničí každého, kdo s ním spolupracuje, to je určitá mentalita.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale hovno, socík vám nebude fungovat nikde ... Rusko neRusko ... to jen vy máte prostě obsesi.

Což u zapáleného budovatele sovětského socialismu teda docela pobaví:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2022 16:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Ruské prasárny a genocidy v Čečensku, Dagestánu, Gruzii a hlavně v Sýrii a na Ukrajině s žádným socíkem nic společného nemá. To už byl Putin už dávno prekabátěný fašista.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak zrovna tohle se děje leckde ... stačí si zajet do Afriky a máte to tam v přímém přenosu. Nebo takový Jemen, už zase Afganistán a tak dále ...

Na světě je bordel každou chvíli a leckde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 12:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Omyl. Jistě v Africe se rvou posledních tisíc let, ale je to pořád žabařina.
Jemen je horší konflikt, ale se Sýrií se to srovnat nedá.
Když si spočítáte oběti jen té současné zrůdy z Kremlu, tak většího gaunera na světě od války není.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 12:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Vono jich je o dost víc, než ty díry po granátu, které jste vyjmenoval ... vy furt nechápete, že spoustě zemí je nějaká UA ukradená a ač Rusko nijak nemilují, tak je štve o dost méně, než Evropa nebo Státy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2022 14:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím, čím štve někoho Evropa a USA, ale KAŽDÁ země, když má problém, tak běží za Amíky (do OSN). Všichni taky ví, PROČ se z těchto zemí staly díry po granátu.
A to jsou země taky neskutečně bohaté na ropu! Venezuela, Libye a Sýrie a jak dopadly?
Se SSSR na věčné časy a nikdy jinak.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2022 15:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak za amíky, nebo do OSN ... máte v tom lehce hokej:-) ... pokud to teda neberete striktně podle adresy:-))).

Sýrie je neskutečně bohatá na ropu, jo? "Sýrie v rámci regionu patří ke skromnějším vlastníkům ropných rezerv. Před rozhořením konfliktu v roce 2011 těžila zhruba 400 tisíc barelů denně, postupně se však produkce propadala. Loni byla těžba odhadována na pouhých 24 tisíc barelů denně."

https://www.e15.cz/zahranicni/pretahovana-o-syrske-ropne-zdroje-zacina-asad-je-chce-zpet-usa-odmitaji-stahnout-vojaky-1364461

To ale v tom případě Morava taky:-))).
No, Lybie dopadla jak dopadla, bo občanská válka a mohutným montování se západní Evropy a USA do ní. A představy o tom, že nebožtík Hugo byl nějaký ruský agent nebo poskok Kremlu, ty už jsou fakt na změnu medikace.

Aneb další díl nekonečného seriálu "Hanzl a jeho domněnky a fantazie."
Odpovědět
sv

sv

19.10.2022 21:52 Reaguje na Svatá Prostoto
Opět blábol. Libye a nikoli "Lybie" dopadla tak jak dopadla, protože jen a pouze kaddáfí. Pokud měna státu, který má víc ropy a méně obyvatel než SAE, zaznamenává inflaci ve stovkách procent, panuje tam akutní nedostatek základního zboží a masová nezaměstnanost, stát žebrá (u rusácka), podvádí (ČR) a vydírá (viz bulharské sestry) kvůli odpuštění starých dluhů ve výši pár trapných miliard dolarů, tak je něco zatraceně špatně. Špatně je samozřejmě kaddáfí, který za desetiletí své diletantské vlády, byl schopen si hrát tak akorát na vojáčky po celé Africe a rozfrcat na to biliony, které pak chyběly na investicích do klíčového ropného průmyslu o zbytku ekonomických sektorů nemluvě. To co se dělo v Libyi už v roce 2010 nebyla občanská válka ... to byly HLADOVÉ bouře. A to "mohutné montování" zabránilo tomu nejhoršímu , tedy aby se v Libyi uskutečnil syrský scénář. Pro lopaty řečeno statisíce lidí zmasakrovány a miliony na pochodu do Evropy. Kapišto?
Pro info chávezula samozřejmě "ruský agent" byl. K učinění tohoto závěru stačí sledovat množství návštěv chávezuly v rusácku, a jeho gigantické a při tom zcela zbytečné zbrojní nákupy v rusácku.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:08 Reaguje na sv
Situace za Kadáfího byla velmi mizerná, ale že by situace po něm byla lepší, toho jsem si fakt nevšiml. To samé platí ostatně o Iráku a Husajnovi a jak to vypadá dnes v Afganistánu víme taky.

Chavez se samozřejmě snažil spojit s každým, s kým to šlo, a s ohledem na to, že to logicky s většinou nešlo. To z něj fakt nedělá nějakého ruského agenta, pokud vám tedy něco říká příčina a následek.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 22:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Jinými slovy, přes osobní zkušenosti s transformací celého východního bloku stále existují ignoranti, kteří se domnívají, že změna režimu v zemích, které byly po desetiletí devastovány, znamená okamžité zlepšení ekonomických a legislativních podmínek. Pro lopaty řečeno, je zázrak, pokud se hned zkraje bezpečnost a životní úroveň dá udržet alespoň na původní úrovni. Vzhledem k tomu, že v Libyi PŘED zásahem západu SKORO ROK zuřila občanská válka, (civilisté byli masakrování a desetitisíce jich v roce 2011 uteklo přes Středozemní moře do Evropy), se situace PO zásahu západu vůbec NEZMĚNILA. Jinými slovy zásahem západu v Libyi došlo k ZÁZRAKU, že nedošlo k tomu samému k čemu došlo v Sýrii, tedy ke genocidě.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 22:33 Reaguje na Svatá Prostoto
Čo si predstavujete pod takým pojmom "snažit se spojit s každým s kým to šlo", kefalín? Následkem chávezulových nákupů rusáckých stíhaček, stovky tanků, systémů S-300, těžkých dopravních letadel a dokonce dieselelektrických ponorek, tedy zbraní které byly venezuele platné jako mrtvému zimník, a to na rusácký úvěr, nemluvě o desítkách návštěv, zvaní rusácké flotily do venezuelských přístavů, jaderné dohodě atd. apod. byl začátek cesty do ekonomické žumpy dříve velmi bohatého státu. To bylo hodně drahé "spojování". Takhle si "spojování" představují ti užiteční. Realitou je, že tou prvotní příčnou je práce komoušského rusácké agenta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 09:54 Reaguje na sv
Jistě a Venezuela není jedinou zemí takto postiženou. VŠECHNY země, které se dostaly do ruského zájmu dopadly špatně. To vychází z ruské mentality Hordy, je to nejhorší dezolát světa.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

23.10.2022 14:14 Reaguje na sv
Lybia invetovala vo veľkom do infraštrukúry. Síce spoločnosť držala za šňurku od Kadafiho gatí ale držala.
Problém bol v tom, že útočníci z NATO sa nepokúsili vybudovať nový politický systém . Len tam popichali do osieho hviezda a zmizli.
Čo sa za takých okoností dá očakávať od tej spoločnosti ? Len občiansku vojnu o moc.
Odpovědět
sv

sv

23.10.2022 21:26 Reaguje na Jaroslav Pobeha
A to sis vycucal z kterýho prstu? Libye do ničeho neinvestovala, protože neměla z čeho. Súdruh kaddáfí všetko rozkradol.
Společnost "sa nedržala". V roce 2011 v Libyi zuřila občanská válka a tisíce Libyjců utíkali přes Středozemní moře do Itálie. Zřejmě jsi příznivcem migrantů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2022 16:03 Reaguje na Svatá Prostoto
V Libyi si lidé zdvihli v rámci Arabského jara a Kaddáfí je neskutečně krutě zmasakroval, LAS (liga arabských států) si stěžovala v OSN a nutila Američany, aby zasáhli, jediní mají na to techniku. Obama se kroutil jak had, že má na krku Afgán i Irák, ale bylo my vyčítáno, že je protiarabský a podobné kecy, tak přistoupil na "čisté nebe", doteď tam nevstoupil americký voják.
Kaddáfí byl přímo ruský vohnout, byl dosazen Rusy a dělal pro ně špinavou práci, především terorismus. Lockergie snad znáte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:12 Reaguje na Pavel Hanzl
V rámci Arabského jara se "lidé zvedli" leckde ... a jak to prakticky všude dopadlo je známé doufám dost.

Jak píšu výše, za toho magora to tam stálo za pikaču, ale po něm to bohužel lepší není. Sorry jako.

Kadáffí byl jeden z mnoha diktátorů, v Africe jich bylo, je a bude, a většinou jsou jeden lepší než druhej. To fakt nebude ani Ruskem, ani Sojuzem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 09:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Arabské jaro začalo v Tunisu a tam to vedlo k demokratické vládě, (na jejich poměry).Proto se osmělili v Egyptě, Libyi a Sýrii. Egypt dopadl nějak na plichtu, bo taky nebyl ruský vazal. Libye a Sýrie byly sovětskou kolonií a proto tam nastaly ty kruté masakry. Podívejte se kua všude, kam hňápl mužik svým špinavým bagančetem!! Všude jen svrab a neštovice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2022 16:11 Reaguje na Svatá Prostoto
Podobný scénář se rozbíhal v Sýrii, taky příšerné masakry, ale tam si LAS vymínila, že si to bude řešit sama. Na Západě si hluboce oddechli a připravili rezoluci, ktré jim dává plný mandát.
Co ale čert nechtěl, podrazník Rusko to vetoval. Takže se neudělalo nic a Rusi následneě zmasakrovali celou Sýrii tak, příšerně, že je tam ještě dnes 80% lidé pod hranicí bídy a 4 milióny jsou na útěku. Za imigrační vlnu 2015 děkujeme té kremelské zrůdě...
"......Tři týdny nato Rusko nikoli náhodou zahájilo bombardování Sýrie. V proslovu před Valným shromáždění OSN 28. září 2015 Putin navrhl "harmonizaci" Eurasií s EU. Rusko bombardováním Sýrie vyvolá vlnu uprchlíků a následně podnítí paniku mezi Evropany - což pomůže Afd a díky tomu se bude Evropa více podobat Rusku"......
"Rusko nedodávalo pouze uprchlíky, ale také jejich vyobrazení jako teroristů a pachatelů znásilnění".
Timothy Snyder: "Cesta k nesvobodě" str. 193.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.10.2022 16:33 Reaguje na Pavel Hanzl
To je hustá dvojka v akci zde, opravdu se to ani slusně nedá komentovat.
Odpovědět
sv

sv

22.10.2022 22:35 Reaguje na Jarka O.
To jsi nesdělil žádnou novinku, že fakta, tě vždy rozzuří a slušných argumentů nejsi schopen, jaroslave.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.10.2022 09:57 Reaguje na sv
Kdybys byl schopen slušnosti, mohla být té konverzace desetina. Tvůj autorský pohled opomíjí podmínky vývoje států. Rozplývat se nad bombardováním státu bez mandátu OSN, který neohrožuje ostatní, může jen trubka. Válka není dobrý předpoklad pro nic. Mír jako byl v 80. a zač. 90.let, ano. A co má třeba být, že Libye měla vojáky? Sankce taky nebyly pro obyvatelstvo legrace. A co se děje dnes? Země je de facto rozdělená, stojí proti sobě 2 centra, 2 armády a drží se v šachu, netěží se ropa, rozvoj není. Sqělé! Libyjci každý den děkují dobrodincum, co jim to spiskali. Nikdy by mě nenapadlo zastávat se Kaddafiho, ale dluzila mu naopak velké částky Francie. A nesplací, komu taky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 11:56 Reaguje na Jarka O.
To bombardování ovšem prováděl Kaddáfí a Západ tam vlítl jen ma nátlak LAS a zničil mu jen letectvo a těžké dělostřelectvo. Zbytek si Lybijcivybojovali sami. Západ prostě odmítá dělat všude policajta a fackovat všemožné grázly do latě a ještě poslouchat, jak je agresivní.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

23.10.2022 14:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Keď nechce robiť policajta, nech sa do tých štátov neserie. Rozbiť starý systém je to najmenej, vybudovať niečo na jeho trokách omnoho ťažšie.
Odpovědět
sv

sv

23.10.2022 21:44 Reaguje na Jarka O.
Tak, tak, kdybys byl "schopen slušnosti" mohl by ses vyhnout výsměchu, neslušný jaroslave, omezil bych se na prosté konstatování faktů, které ovšem tak jako tak nejsi schopen akceptovat.
Tady najdeš fakta o tom, kdo komu co dlužil a co nesplácel:
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1457209-rusko-odpustilo-libyi-miliardove-dluhy-putin-odletel-na-sardinii-za-berlusconim
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/bulhari-prominuli-libyi-mnohamilionovy-dluh.A070802_183913_zahranicni_adb
https://cesky.radio.cz/ministerstvo-financi-podalo-trestni-oznameni-kvuli-libyjskemu-dluhu-8455486
Jinými slovy, ropná velmoc Libye není schopná splácet ČR, Bulharsku a RUské federaci pár trapných miliard korun a proto, unáší nevinné lidi (kteří notabene pomáhli tam, kde si rozvrácené libyjské zdravotnictví neporadilo) a vydírá, podvádí a žebrá. Zkus ty ty svoje fantasmagorie o "francouzkých dluzích" doložit. Jsi toho schopen. Pro info, kdyby evidentně sis toho nevšim, ale Libye existuje a má se podstatně lépe než taková Sýrie. Splácet by tedy BYLO komu. JEnž jaksi není co.
Mimochodem, zase se ztrapňuješ, když dokazuješ jak málo chápeš psaný text. Takže znovu: v roce 2011, žádný mír v Libyi nebyl, byla tam krvavá občanská válka. Libyjci si můžou gratulovat, že to díky Západu dopadlo líp než v Sýrii.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.10.2022 19:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepiště tu kraviny a čtěte si ... https://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%8Dansk%C3%A1_v%C3%A1lka_v_S%C3%BDrii

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 08:37 Reaguje na Svatá Prostoto
Na Wiki zcela běžně uvádí ruské lži jako hodnotné informace, potom to vyznějíní vyjde silně deformovaně. Ale prkněte is a tohle:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rusk%C3%A1_vojensk%C3%A1_intervence_v_S%C3%BDrii

Zvěrstva a prasárny rusů v Sýrii je u nás velmi málo prezentováno, i když se dá něco doedat. Každopádně výsledek:
Vyhrál to za přispění Ruska Asad a stal se tak Putinův vazal. Země je každopádně totálně zničena a uprchlíci se nemůžou vrátit, vládne tam krutá ruská diktatura.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

23.10.2022 14:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Podobne dopadol irak, keď sa vďaka neschopnosti americkej okupačnej správy vznikla občianska vojna. A neskôr islamsky štát.
Ak si myslíte, že bordel tam je len kvôli rusom, tak nič neviete o mentalite blízkeho východu.
Tam sú mnohé etniká na nože, k tomu fanatické náboženské skupiny ktoré si idú po krku.
Tlmia (aspoň donedávna) to tam len tvrdí vládcovia, väčšinou vydržia ak majú podporu od nejakej veľmoci.
Odstránte tamojšieho vládcu a spustí sa čurbes. A potom záleží na okupačnej správe či je schopná niečo kloudné vybudovať.
Lenže tam to nejde za pár rokov, okupačná správa by tam musela ostať 40-50 rokov, aby vymrela aspoň jedna generácia, ktorú nikto nenaučí inému mysleniu.
Rusi aj keď ich nemám rád to dobre vedia a posledné po čom túžili je mať rozpadnutý shithole štát vo svojej blízkosti. Spočítali si, že je lacnejšie podporiť súčasný režim, než to tam nechať padať voľný pádom.
Však západ tiež podporoval Husajna, dokiaľ pískal ako mu zahrali.

Zápd to tam bohužiaľ posledných 20 rokov kvalitne pos..l, blízky východ im prestal veriť.
V severnej afrike sa to sype (boko haram), na blízkom východe sa to sype, v afganistane sa vrátili fanatici. K tomu prilievajú olej do ohňa klimatické zmeny a premnoženie obyvateľstva. Aj taká vec ako vojna v ukrajine a následné zdraženie obilia má veľký vplyv na tieto subtropické oblasti.
Izrael si rieši svoju vlastnú ochranu a o zbytok sa nestará.

Možno by mohla pomôcť Čína ale tá sa do vojenských dobrodružsiev s mizerným výsledkom tisíce kilometrov od domova púšťať nemieni.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 08:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Jen drobnost: http://www.reflex.cz/clanek/komentare/69356/ruska-propaganda-kolem-bombardovani-nemocnic-je-dojemna.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2022 08:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Tohle je taky k věci:https://www.respekt.cz/denni-menu/proti-islamskemu-statu-nelze-bojovat-s-basarem-ktery-jeho-vznik-zpusobil
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist