https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/portugalsko-v-cervenci-spusti-nejvetsi-plovouci-solarni-elektrarnu-v-evrope?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Portugalsko v červenci spustí největší plovoucí solární elektrárnu v Evropě

23.6.2022 14:35 | LISABON (ČTK)
Plovoucí panely nepotřebují cenné pozemky a ty na nádržích využívaných k výrobě vodní energie jsou zvláště nákladově efektivní, protože se mohou napojit na existující přípojky k elektrické síti. Přebytečná elektřina vyrobená za slunných dnů pak může přečerpávat vodu do jezera, kde se uchovává pro použití v zamračených dnech nebo v noci. Ilustrační foto
Plovoucí panely nepotřebují cenné pozemky a ty na nádržích využívaných k výrobě vodní energie jsou zvláště nákladově efektivní, protože se mohou napojit na existující přípojky k elektrické síti. Přebytečná elektřina vyrobená za slunných dnů pak může přečerpávat vodu do jezera, kde se uchovává pro použití v zamračených dnech nebo v noci. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Portugalsko v červenci spustí provoz největší plovoucí solární elektrárny v Evropě. Plovoucí ostrov tvořený 12 000 solárními panely o velikosti čtyř fotbalových hřišť na přehradě Alqueva vybudovala energetická společnosti EDP. Je součástí plánu Portugalska snížit závislost na dovozu fosilních paliv, jejichž ceny prudce vzrostly po ruské invazi na Ukrajinu, informovala agentura Reuters.
reklama

 

Portugalsko urychlilo přechod k obnovitelným zdrojům energie, protože může využít proudění vzduchu od Atlantského oceánu a dlouhé hodiny slunečního svitu. Země sice nepoužívá téměř žádné ruské uhlovodíky, jeho paroplynové elektrárny ale také pociťují tlak kvůli rostoucím cenám paliv.

Ředitel skupiny EDP zodpovědné za solární projekt Miguel Patena uvedl, že elektřina vyrobená plovoucí solární elektrárnou bude stát třetinu proti elektřině vyrobené v paroplynové elektrárně. Instalovaná kapacita elektrárny je pět megawattů.

Přehrada Alqueva se už k výrobě elektřiny využívá, je tam vodní elektrárna. Panely na přehradě mají ročně vyprodukovat 7,5 gigawatthodiny (GWh) elektřiny. Doplní je i lithiové baterie pro uchování dvou GWh. Panely budou dodávat elektřinu 1500 domácnostem, což představuje třetinu potřeby dvou blízkých měst Moura a Portel.

Solární panely na jezerech nebo na moři byly v rámci snahy o snížení emisí oxidu uhličitého instalovány v řadě míst, od Kalifornie po znečištěné rybníky v Číně. Plovoucí panely nepotřebují cenné pozemky a ty na nádržích využívaných k výrobě vodní energie jsou zvláště nákladově efektivní, protože se mohou napojit na existující přípojky k elektrické síti. Přebytečná elektřina vyrobená za slunných dnů pak může přečerpávat vodu do jezera, kde se uchovává pro použití v zamračených dnech nebo v noci.

Válka na Ukrajině ukázala, že je potřeba urychlit přechod na obnovitelné zdroje energie, uvedla členka správní rady EDP Ana Paula Marquesová. Projekt Alqueva je podle ní součástí strategie EDP, jejímž cílem je, aby firma do roku 2030 byla stoprocentně zelená. Vodní elektrárny a další obnovitelné zdroje energie nyní představují 78 procent z instalované kapacity EDP, která činí 25,6 GW.

V roce 2017 EDP nainstalovala na přehradě Alto Rabagao pilotní plovoucí solární projekt s 840 panely. Ten jako první v Evropě testoval, jak se vodní a solární energie mohou vzájemně doplňovat.

EDP už plánuje i rozšíření projektu Alqueva. V dubnu si zajistila povolení k výstavbě druhé plovoucí farmy s instalovaným výkonem 70 MW.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.6.2022 12:38
A je to tady- za všechno může válka na Ukrajině. Lež, ceny energií vystřelily nahoru ještě před válkou.
Tyhle OZE hejblata nám byl čert dlužen!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.6.2022 16:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2022 17:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tahle hejblata právě tu cenu energie srazí na třetinu, píšou to v článku. Naprosto mi uniká, že to nejste schopen pochopit.
A proč ceny vystřelily už před válkou? V koronáči šla spotřeba dolů, tak šla i výroba, pak nastalo silné oživení, hlavně Evropa šla do konjunktury a k tomu začal Putin vydírat s plynem. Tak čemu se čemu?
Odpovědět
va

vaber

24.6.2022 08:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
samozřejmě, že ceny energií vystřelily již před tím než se projevil jakýkoliv nedostatek,
kdo sleduje chování burzy, energetické nebo jiné a jiných finančních skupin ,ví ,že tyto bandy překupníků využijí jakoukoliv šanci na zisk, stačí jakákoliv informace a okamžitě začnou vytvářet chaos
mají takovou moc ,že žádná vláda si netroufne je jakkoliv omezit,pod záminkou omezování svobody,
že tím cvičí s celou společností vládám nevadí,
hrozí ještě větší krize, o nich se mluví dnes hlavně v USA ,v Americe tisknou dolary jak o závod a Evropa neumí nic jiného než kopírovat USA a všichni čekají co se stane, na víc nemají
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2022 13:15 Reaguje na vaber
Kdybyste se vůbec ráčil aspoň zkoušel pochopit, čo také oné burza vůbec je....ach jo....
Odpovědět
va

vaber

25.6.2022 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
jo Hanzl musím si přečíst brožůrku co dávají ve škole študentům ekonomie, o burzách,
voni už ji mají přečtenou, proto jsou tak chytrej a je jim vše jasno ,jak vždy,
jich je jako zaprděný důchodce škoda ,¨
se svojí inteligencí by dokázali převrátit svět,
dyť voni už překonali Cimrmana i Einsteina
Odpovědět
sv

s v

24.6.2022 20:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ceny plynu "vystřelily nahoru ještě před válkou", ovšem jen a pouze díky spekulacím ze strany covidového strašpytla puťky a nenaplňování gazpromem nasmlouvaných kapacit zásobníků. Jinými slovy, je to lež ovšem leda z tvé strany.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

23.6.2022 14:53
Dokud bude v energetickém mixu fosilní plyn, tak to bude vždycky drahá elektřina. Slunce, voda, vítr ví......
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.6.2022 15:36 Reaguje na Katka Pazderů
A až z ní vyřadíme jádro a fosil, čehož se vy v SZ nemůžete dočkat, tak se z drahé elektřiny stane elektřina nejistá.
To nám bude hezky.

Kua, kdyby se ty neskutečné prachy, co se cpou do OZE alespoň z části daly na urychlení výzkumu praktického využití fúze ...

Jinak by mne zajímalo ... a fakt zajímalo, rozhodně tím nechci tvrdit, že tohle nemže mít v mnoha lokalitách nějaké využití ... kolik se podobných placek dá na nějakou nádrž/jezero tak asi prdnout, než se z toho ekosystém té nádrže a okolí po..re.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.6.2022 16:02 Reaguje na Svatá Prostoto
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2022 17:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Právě slunce je nejjistější energie, přesně víte, kdy vyjde a kdy zajde a žádný šílený Putin vám ho nevypne.
Fůze se finacuje v bambiliónech a furt na a ne. Ale spásu v to nehledejte, bude to příšerně drahé.
Placky zamezí dost odparu a ohřívání vody a nějaké žouželi to vůbec nevadí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.6.2022 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, je taky veliká jistota, že jej vypne noc, zima a bouře. A zda žouželi vadí, nebo ne se teprve ukáže.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.6.2022 20:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ve Španelsku moc zima nehrozí a bouře trvá možná půl hodiny a nastane 3x do roka. Takže v roční bilanci je to vliva nula. U nás je to trochu horší, ale zima - léto udělá podstatnou remazuru. Ale znáte ji předem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Já ve fúzi spásu nehledám, já to tady s fosilem už nějak doklepu:-) ... ale ti po nás budou bez ní v řiti.

Žouželi to nevadí do jisté míry ... ale když to bude na moc velké ploše, tak to nutně vadit bude. By mne zajímalo kde je ta hranice.

Dokud nebude vyřešená akumulace z OZE, a to jak technicky, tak ekonomicky, tak prostě OZE budou nestabilním a tedy doplňkovým zdrojem. Je mi líto. Třeba se to povede, snad jo, ale zatím ne a topit potřebuju nejpozdějc v říjnu a elektřinu furt, sorry jako.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2022 13:11 Reaguje na Svatá Prostoto
Kdybyste si přečetl ten článek, na který reagujete....
Píšou tam, že plovoucí fve má výhody taky v tom, že se používá jako přečerpávačka, pokud je na normální přehradě je to špičková elektrárna s okamžitým náběhem naprosto kdykoliv. Značka ideál.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 13:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybyste nebyl to, co jste, tak byste pochopil, že to tu přečerpavačku musíte mít možnost někde vůbec postavit, že to bude něco stát, což zásadně ovlivní efektivitu celého systému.

Zkuste si vzpomenout na vlastivědu a zavzpomínejte jaké máme u nás potenciálně vhodné vodní plochy a kde tam by se dala nějaká smysluplná přečerpávačka postavit. A pak to běžte říct místním:-))).

Plus to, o čem jsem psal, každá vodní nádrž "unese" nejakou výměru takto zadeklované vodní plochy, při jejímž překročení dostane okolní systém těžce na prdel, a je tedy otázka, jaký bude v konkrétních případech výkon toho pontonu ... abyste tu nádrž přečerpávačky taky neplnil tejden.

Že se furt serete do věcí, kterým lautr nerozumíte ... ale já vím, vám to prostě nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2022 15:33 Reaguje na Svatá Prostoto
Jo. jo. Jaderka je zadara, že? Výpočet procenta plochy panelů, zadeklovanost, kapacita nádrže pro přečerpávání atd. dokáže spočítat každý projektant, ale chápu, pro vás je mozkový výkon jak z Paoubkova Marsu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak znova, lopato ... kam byste ty přečerpávačky u těch jezer umístil?

Vy jste fakt marnej.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

23.6.2022 21:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Kua, kdyby se ty neskutečný prachy, co se cpou do fosilu, se použily na OZE, na zateplení budov, na ozelenění měst, tak bychom mohli už do roku 2030 mít od fosilu pokoj.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.6.2022 22:03 Reaguje na Katka Pazderů
Tak to se Vám kua povedlo. Do oze, zeleně a zatepleni se prachy rvou uz roky, a do fosilu, za ktery Vy považujete i kua to jádro se necpalo nic. Proto to v Evropě tak dopadà.🤔 Ale nic, SZ v Německu bude otevírat uhelky, do r. 2030 od fosilu teda kuadrátklid nečekám.
Odpovědět
va

vaber

24.6.2022 08:46 Reaguje na Katka Pazderů
jaké prachy se cpou do fosilu ? fosil si na sebe vydělá ,
prachy se cpou těm co si na sebe nevydělají v konkurenci jiných,
ovšem když fosil zlikviduji vydělají si na sebe i ti ostatní ,ovšem cena produktu vyletí a zaplatí to spotřebitel,
že to vyvolá ještě větší chaos a krizi než je dnes dnes ,zajímá koho
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 12:40 Reaguje na Katka Pazderů
Jaké prachy, co se cpou do fosilu, máte paní asistentko na mysli?

Já že bych si osvěžil, co teď na hnojárně frčí:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2022 13:17 Reaguje na Svatá Prostoto
Do fosilu se celosvětově investuje bambilió a to hlavně na státních dotacích.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 13:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy už jste konkrétní jak paní Pazderová ... i ta na rozdíl od vás rozumí aspoň něčemu:-) ... takže sem s těmi státními dotacemi na fosil. Stačí když dáte do placu ty u nás:-))).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 12:46 Reaguje na Katka Pazderů
Jo, ale abych nebyl jen hnusnej ... s ozeleněním měst souhlas ... akorát že třeba v Praze se zastavují zelené plochy jak o život a snad za téhle radnice víc než předtím.

IPR tomu říká zahušťování města a prej to tak má bejt a je úžasně fajn pro klima. Nakopat je ...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.6.2022 06:56 Reaguje na Katka Pazderů
Elektřina ze slunce, vody a větru je jakžtakž levná, dokud jsou elektrárny a všechna potřebná infrastruktura vyráběna za využití fosilní energie, levné a dostupné v režimu 24/7.
Jakmile budou vyráběna pouze z OZE energie, nestabilní, se spoustou výpadků a závislé na drahých akumulacích energie, kompletně výroba úplně všeho se prodraží několikanásobně. I proti dnešní ceně válkou uměle zdražovaného plynu bude potom jakákoliv energie mnohem dražší.
Minimálně dokud například Čína, která rozhodně výrobu levné fosilní energie z uhlí, ropy a plynu neopustí, nevytáhne za FV panely a další výrobky ze Západních vyspělých států veškeré dostupné finance a tyto státy se nezadluží tak, že zkrachují.
V podstatě to spěje k opakování situace, jaká taky byla před cca 200 - 150 lety v Opiových válkách, akorát opačným směrem. Tehdy ekonomicky zkrachovala Čína, dnes zkrachuje Západ.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.6.2022 16:01
Co by nerozjížděli, když tam na to mají dost sluníčka i vhodných pozemků, na rozdíl od ČR.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.6.2022 08:42
Téměř každá technická stavba umístěná do volné krajiny je špatná stavba z pohledu ochrany životního prostředí.
A OZE z tohoto pohledu jsou jako sůl sypaná do čerstvé rány. Jsou jako jed - v malém množství prospívají, ve velkém spolehlivě zabíjejí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.6.2022 13:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Sůl sypaná do rány v malém množství je velmi prospěšná, určitě jste to zkoušel. Nejlépe na sobě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.6.2022 10:15
To je příklad hodný "ekologistů". Jdu raději na ryby užít si pohledu na
třpytící se hladinu štěrkovny dříve, než ji ekologisti pokryjí panely.
Takže nejenom pole, kdejakou střechu a větrníky na každém kroku, ale
ještě zaprasit i vodní hladiny. Ti lidé pro záchranu klimatu(své kapsy?)
jsou ochotni zničit pohled na krásnou krajinu a přírodě urvat další kus
jen pro pochybný efekt OZE. Takže nejenom soláry, ale i v noci přečerpávat
a měnit výšku hladiny i s vysycháním nakladených jiker a žabích vajíček.
Je všeobecně známo, že na takových přečerpávacích elektrárnách je velmi
nízké přirozené množení ryb a jiných vodních organizmů a ne nadarmo se
každý rybářský hospodář snaží držet v době rozmnožování stabilní hladinu
nejen rybníku, ale i toku. Kolísání až k úplnému vysychání dnes provádí
i MVE a samozřejmě se tak děje i odběrem vody z toků na jiné účely.
Fanatické odmítání jádra zničí nejen energetiku, ale rozsáhlou krajinu
těmi OZE. Zkuste se někdy např. z balónu kouknout na fotovoltaické pole
a uvědomíte si, jak na ten odlesk asi reagují ptáci a hmyz. Při přeletu
nad jednou FVE se balón prudce zhoupl, což bylo znakem změny termiky nad
touto plochou. Co to asi udělá v daleko větším měřítku i nad střechami pokrytými soláry. Snižujme CO2 raději pomocí zeleně na každé volné místo
a chlaďme tím taky vzduch, protože čím více betonu, asfaltu a skla, tak
bude stále více těch stoupavých tepelných proudů a tím i prudkých změn
počasí. Je prokázáno, že velké městské aglomerace řádně zamávají místně
i s počásím a tyto tepelné ostrovy jsou už místy pevninami měnícími v
okolí počasí. A to chtějí ekologisté udělat i jezerům a přehradám?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.6.2022 13:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Směšné. Tenhle ,,člověk,, tu často piští o tom, jak se mají ve velkém stavět a využívat vodní díla. Přehrady, přečerpávací nádrže, DOLy. Jak to bude úžasné, super a ekonomické. ... Ale když někdo chce využít vodní dílo k výrobě elektřiny, tak zase vřeští. :D Dle ukňouránka 4 fotbalová hřiště panelů zničí výhled na jezero, která má 250 km čtverečních. :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.6.2022 13:54 Reaguje na Petr Eliáš
250 km2?

Na kterém že to jsme světadíle:-)?
Bo jak koukám ... jsem si aspoň rozšířil obzory:-) ... i takové Lipno nemá ani 50 km2.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.6.2022 14:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Je to v Portugalsku. ;)

Je to (snad to stále platí) čtvrtá nejmenší přehrada nad 200 km2 v Evropě. Jinak největší jsou v Rusku a na Ukrajině.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%AD_p%C5%99ehradn%C3%AD_n%C3%A1dr%C5%BEe_v_Evrop%C4%9B_podle_rozlohy

Přehrada:
https://cs.frwiki.wiki/wiki/Barrage_d%27Alqueva
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.6.2022 12:45 Reaguje na Petr Eliáš
Jo tak to jo ... já přemýšlel přízemně o rodné hroudě:-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.6.2022 12:57 Reaguje na Petr Eliáš
Vodní dílo má mít mnohostranné využití, ale zprasit ho
zakrytím hladiny je už vrchol. V naší zemičce s absencí
jezer(přírodní přehrady)si ta jezera prostě po staletí
budujeme, ať už jako plytké rybníky a nebo přehrady na
pitnou vodu, užitkovou vodu, pro zavlažování a nebo pouze
jako protipovodňová opatření. To, že se to u "snědeného
krámu" dnes zástupnou ideologií odporu vůči přehradám
neděje je krátkozraké a časem se nám to vymstí. Voda bude
chybět stejně, jako v blízké době elektřina z dožívajících
elektráren. Dosud tu bohatnou jednotlivci na úkor státu
a tak to taky dopadlo. Vše, co je k prospěchu veřejnosti
dožívá a doslova se pouze lepí. Ty soláry na hladině
můžeme rovnou nahradit hausbóty se soláry na střechách a
nebo ty přehrady zastavět vilami na kůlech jako někde
v Asii nebo v Benátkách. Zkuste se rekreovat u jezera
pokrytého fotovoltaikou, ale co obyvatelé a chataři na
jeho březích? Z rekreační lokality bude elektrárna s
doslova bleším výkonem proti jednomu bloku JE. Stojí ta
investice vůbec za to a nebo pouze proto, že je dotována
z kapes i těch, kteří jsou spíše pro tu rekreaci, než pro
pochybný efekt nějakého vykuka provozujícího tu prasárnu
na hladině jezera, či přehrady? Představte si Orlík, či Lipno pokryté soláry a pochopíte o co bychom přišli díky
takovým prasárnám vůči přírodě tvářícím se jako EKO.
Jinak většina našich přehrad je pouze průtočných s poklesem
hladiny vlivem přítoku a nikoliv přečerpávacích. A pokud
jsou používány pro výrobu energie ve špičce, tak jsou to
zcela marginální výkony nahraditelné stálostí výkonu JE.
Akumulace přečerpáváním je možná, ale daleko efektivnější
byl a je systém využití proudu v domácnosti a průmyslu.
Proud mimo špičku má být dostupný všem a za výrobní cenu,
aby se výkon nemusel mařit odpojením od sítě. V noci se
tak stálý výkon může využívat k domácí akumulaci a ve
dne topným systémem pouze levně ohřátou vodu prohánět
čerpadlem. Takže jsem všemi deseti pro JE s jejím
stabilním výkonem a s možností odkupu nevyužitého proudu
pro domácí akumulaci. Při nedostatku energie se toho
ale nikdy nedočkáme a naopak taktak pokryjeme špičku
a mimo ni zhasneme a vypneme topení. Je to návrat k době,
kdy mlynář mlel když foukalo a nebo měl dost vody. No
a četlo se, když bylo venku světlo a jinak se šlo spát.
Moc hezká vyhlídka hlavně pro vás mladší bez technického
vzdělání, kteří si to neuvědomují a neumějí ani spočítat.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.6.2022 16:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Nenechte se znechutit. To je právě to pokrytectví, splavnění, přečerpávačky, nádrže jsou prý neekologické (to Vy také říkáte), ale soláry jdou nejlepší. Já bych řekla buď všechno nebo nic z toho, jinak mi to přijde jako dvojí metr. My lidé máme holt nároky, které často jdou proti přirodě. A když budem žádat úspory spotřeby energie, tak místo snížení byrokracie nám nejdříve zatrhnou internetové diskuze:-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.6.2022 13:13 Reaguje na Jarka O.
Nenechám paní Jarko. Já už zažil politruky na ZVS a taky
ideology před plyšákem. U všech jsem obdivoval tu tupost
a hlavně zanícení s jakou hlásali nesmysly. Dnešní
politruci jsou stejnou sortou zbytečných kecalů, kteří
neumí mimo naučená hesla vyplodit oponentní odpověď.
Mají pouze ta svá hesla a poučky z brožurek "mladých
svišťů" bez vlastních myšlenek. Mi je jich ale nakonec
i líto, protože i ti minulí politruci zažili nakonec
šok při probuzení do reality a pokud nebyli pouze pokrytci
hrajícími to přesvědčení, tak to někteří ani neunesli a
skončili špatně. Jednoho prostého přesvědčeného straníka
jsem znal osobně, který daroval co by otec tří dětí
měsíčně mzdu za tři směny na fond solidarity a nakonec byl
kritizován opilci a flákaři za svou dobrou práci a naivní
víru v lidskou solidaritu a dobrotu. Přežil plyšák pouze
o dva roky a vzal si život(odmítl se léčit), neboť neunesl rozkrádání majetku vytvořeného brigádnickou prací do rukou
veksláků a převlékačů kabátu. Ztráta víry je horší, než
cokoliv jiného, ale o pana Eliáše se nebojím, protože to
není asi typ ochotný za víru obětovat život, ale klidně
převlékne ten kabát a bude hlásat zase něco jiného.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.6.2022 14:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak hlavně že tohle napíše místní etalon hlouposti, omezenosti a ignorance. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.6.2022 15:38 Reaguje na Petr Eliáš
Macháček má vždy sice jen pár příspěvků, ale vždy je to vagón litanií úplných blbostí. Já to nečtu, to snad ani nejde.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.6.2022 19:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy dva jste skutečný výkvět tohoto diskusního
fóra, ale co naplat máte tu možnost a tak se
projevujete dle svých intelektuálních kvalit.
Díky za vaši kritiku, která mne utvrzuje, že
jsem správně nastavil zrcadlo vašemu rozumu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.6.2022 20:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Právě naopak. Vy jste výkvět. Ale hlouposti - kdyby hloupost nadnášela, tak už jste dávno překonal Oortův oblak. A rozhodně nikomu zrcadlo nenastavujete, jen si to v té vaší pošahané hlavě myslíte.

A teď prosím pokračujte. Začněte zase pištět blbosti o tom, jak FV na 0,0001% rozlohy nádrže ohrozí živočichy nebo výhled rekreantů a chatařů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2022 18:20 Reaguje na Břetislav Machaček
" Dnešní politruci jsou stejnou sortou zbytečných kecalů, kteří neumí mimo naučená hesla vyplodit oponentní odpověď. Mají pouze ta svá hesla a poučky z brožurek" ruských demagogů, bez vlastních myšlenek".

Voni se pane vachmajstr fakt podíval do zdrcadla? Tolik sexu naráz??
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.6.2022 07:00
Logické je potom vodní dílo upravit na přečerpávací elektrárnu a po provozovateli FV panelů pak požadovat stabilní dodávky energie v režimu 24/7.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.6.2022 07:06 Reaguje na Radim Polášek
A zapomněl jsem, určitou část vodní hladiny nádrže není problém zakrýt FV panely. Takové elektrárny jsou i výhodné v tom, že vodní hladiny snižuje teplotu FV panelů a tím zvyšuje jejich účinnost. Případně v horkých krajinách snižuje výpar vody.
Přirozeně se kolem toho musí rozjet provozní výzkumy a časem upravit detaily. Třeba jestli mezi panely nenechat mezery, aby část slunečních paprsků prosvítila na vodu nebo jak optimálně ty plochy panelů rozložit pro nejlepší pravidelné čištění, údržbu a revize. Či pro odolnost proti silnějšímu větru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2022 09:23 Reaguje na Radim Polášek
Jistě. prostě část plochy se obětuje na výrobu čisté elektřiny. Lidem vůbec nevadí hustá síť ocelových sloupů VE a VVE vedení, ale větrník silně.
Nevadí jim komíny a chladící věže elektráren, možná jim nevadí ani totálně zničená a do hloubky vybagrovaná krajina po těžbě uhlí.
Ale pohled na fve na přehradě, kolem které můžete jezdit na surfu bez problémů, to už problém je. Blbost lidská nemá mezí.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

26.6.2022 17:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Žádná část plochy se neobětuje. Při rozumných rozestupech FV panelů to vyjde tak, jako by ta část hladiny prostě byla v nějakém stínu či polostínu.
Jinak jak říkám, je to zatím hodně teorie, praxe musí ukázat, jak to bude vycházet nejlépe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2022 18:23 Reaguje na Radim Polášek
Jistě, ale myslím si, že panely budou natěsno jak na poli (2/3 plochy) a celé to bude za plotem.
Voda tam bude proudit pořád stejně, budou tam asi i hnízdit kačeny a na život odhaduji vliv nulový. Jako třeba převislé vrby...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.6.2022 18:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě je důležité, kolik procent plochy se tím pokryje.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist