Pravidelné lety lvích kostí z JAR končí. Změní to něco?
reklama
Singapore Airlines se po loňské změně ve vedení společnosti dočkaly i změn v programové náplni. Nový manažer přepravy Adil Nunis v tiskovém prohlášení potvrdil, že „další cesta našich aerolinek kupředu znamená, že už nadále nebude umožňovat přepravu zásilek lvích kostí a kadáverů do Asie.“ Bez znalosti potřebného kontextu je taková zpráva pro Středoevropana trochu nepochopitelná. Lví kosti na palubě letadla? Překvapivě, u Singapore Airlines to po dlouhá léta nebylo nic neobvyklého.
Přeci se to nevyhodí…
Chov lvů, ať už na nejrůznějších farmách, v soukromých rezervacích nebo loveckých safari, je totiž v Jihoafrické republice legální. A tak zdejší státní správa nikomu nebrání, aby si ze země vyvezl nejrůznější trofeje. V zásadě je jen na konkrétní letecké společnosti, jestli svolí takový náklad na své palubě, a na legislativních podmínkách v cílové destinaci. Na jihovýchodě Asie je zpracování ostatků šelem do nejrůznějších lektvarů běžnou záležitostí, a tak nemálo z odlovených zvířat končilo zde.
Vazba mezi asijskými zeměmi, poptávajícími ostatky jihoafrických šelem, se utužila před zhruba deseti lety. Tehdy se farmovým chovatelům v JAR zrovna nevyvedla sezóna a řada zvířat jim z nejrůznějších příčin uhynula. Některá museli zastřelit farmáři sami, jiná prý byla otráveny. A tehdy státní správa Jihoafrické republiky povolila i „vývoz“ zvířat neulovených licencovanými lovci, aby svým farmářům pomohla v těžké situaci. O zdechliny lvů měli v Asii velký zájem.
Expresní linka pro kosti
Singapore Airlines, které dlouhodobě patřily mezi nejfrekventovanější přepravce na trase mezi africkým jihem a asijským východem, se tehdy chopily nabízené příležitosti. Brzy přímo ze své flotily vyčlenily jeden nákladní letoun, který transport materiálu pravidelně prováděl. Byl to výnosný byznys. Létalo se s malou zátěží, ale zato často. A kupci dobře platili. V prvních letech byla přepravní kvóta ustanovena na zhruba 800 kusů lvů a lvích kostí (něco kolem 130 tun materiálu), ale objem přepravovaných kostí rychle narůstal.
To se samozřejmě lidem z nejrůznějších afrických i mezinárodních neziskových organizací, které se zabývají ochranou přírody, vůbec nelíbilo. Na řadě případů se pokusili demonstrovat, jak tenhle jihoafrický model přispívá k totální devastaci africké fauny. Otěže na legalizovaným vývozem totiž převzaly organizované skupiny pašeráků a pytláků.
Ty se většinou dokázaly postarat o „úhyn“ lvů v Mosambiku, Zimbabwe, Ugandě nebo Tanzanii a jejich přepravu do JAR. Tady se ze lvů upytlačených a otrávených ve volné přírodě papírově stala „zvířata uhynulá na farmách“ a zamířila letecky do Asie. Na jihoafrických chovatelích šelem bylo, aby si stěžovali na nedostatečné vývozní kvóty a prosazovali jejich zvýšení u vlády. Ostatně, letos v červenci si vyhádali vývoz 1500 kusů, tedy skoro 300 tun.
Povolený a nelegální obchod je těžké oddělit
A teď trochu z jiné strany: v roce 2016 byla v Buckinghamském paláci slavnostně podepsána deklarace leteckých přepravců, kteří se oficiálně zříkali svého podílu na transportu zvířecích ostatků. Podepsalo ji 89 velkých leteckých společností. Byla z toho velká sláva, která měla jednu podstatnou vadu. Drtivá většina podepsaných leteckých přepravců nikdy lví kosti nepřepravovala. A tuto proklamaci tehdy nepodepsaly Singapore Airlines. Tedy jediný oficiální přepravce lvích kostí. To se mění teprve letos, po prohlášení manažera přepravy Nunise.
Otázkou zůstává, jestli se něco tímhle krokem zlepší. Vývoz lvích kostí z JAR je stále legální záležitostí, stejně jako jejich zpracování v jihovýchodní Asii. Kvůli rozhodnutí Singapore Airlines teď sice „vypadl“ přepravní článek, ale na věci samé to nic nemění. Legální vývoz a obchod stále v JAR existuje a může dál krýt nelegální pašerácký a pytlácký byznys. „To, že je něco legální, ještě neznamená, že je to legitimní nebo ospravedlnitelné,“ říká Michele Pickoverová z ochranářské neziskovky EMS. „Dokázali jsme, že spojení mezi leteckými přepravci a pašovanými ohroženými zvířaty je velké. A že se nedá oddělit legální a nelegální obchod.“ Pravidelné lety lvích kostí končí. K ochraně lvů to ale nejspíš stačit nebude.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
reklama