https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reditel-firmy-energoaqua-odmitl-ze-by-spolecnost-zpusobila-otravu-reky-becvy?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitel firmy Energoaqua odmítl, že by společnost způsobila otravu řeky Bečvy

4.5.2021 19:46 | ZLÍN (ČTK)
Zveřejněný výsledek znaleckého posudku jej však nepřekvapil. "Po těch třech měsících, co pan Klicpera zveřejňoval, nás to nemohlo překvapit, že to bude nasměrováno na nás. Ale zásadně to odmítáme. Dneska proti tomu není legitimní obrana, je to soudní znalec, který má právo na svůj názor, se kterým my nesouhlasíme a budeme se ho snažit vyvrátit," uvedl ředitel.
Zveřejněný výsledek znaleckého posudku jej však nepřekvapil. "Po těch třech měsících, co pan Klicpera zveřejňoval, nás to nemohlo překvapit, že to bude nasměrováno na nás. Ale zásadně to odmítáme. Dneska proti tomu není legitimní obrana, je to soudní znalec, který má právo na svůj názor, se kterým my nesouhlasíme a budeme se ho snažit vyvrátit," uvedl ředitel.
Foto | Radim Holiš / Wikimedia Commons
Ředitel rožnovské firmy Energoaqua Oldřich Havelka zásadně odmítl, že by společnost způsobila loňskou otravu řeky Bečvy. Havelka to řekl ČTK. Reagoval tak na dnešní zprávu serveru iDNES.cz, podle níž řeku otrávily kyanidy, které podle soudního znalce vytekly z kanálu z areálu bývalé Tesly Rožnov. Znalecký posudek, který si policie nechala vypracovat, podezřívá firmu Energoaqua, které rožnovský areál patří a provozuje tam i čistírnu odpadních vod. Havelka dnes ČTK řekl, že soudní znalec k tomu důkazy nemá. Znalec informaci o viníkovi na dotaz ČTK nepotvrdil, je vázán mlčenlivostí.
reklama

 

"Zásadně odmítám tuhle verzi, kterou si pan Klicpera (soudní znalec Jiří Klicpera) vymyslel už před asi třemi měsíci a pořád to jen opakuje. Myslím, že máme dost důkazů, které se budou řešit v rámci případného obvinění u soudu, v případě, že k tomu dojde," uvedl Havelka.

Policie se podle něj musí se znaleckým posudkem seznámit. "Jestli je to reálné a jestli je to soudné, co pan Klicpera uvedl. Dělá si svoji politickou agendu, aby se stal asi slavným, to bylo od začátku. Myslím, že je to pořád stejné, důkazy nemá, ale snaží se obvinit někoho, aby byly možná zastřeny jiné aspekty, nebo něco jiného, nevím, já tomu nerozumím," uvedl Havelka.

"Zásadně však odmítáme, že bychom to způsobili. Budeme se proti tomu ohrazovat, ale ještě není proti čemu, nikdo netuší, kde se taková informace mohla dostat do médií," uvedl ředitel. Firma se podle něj připravuje, kdyby došlo k nějakému obvinění.

Zveřejněný výsledek znaleckého posudku jej však nepřekvapil. "Po těch třech měsících, co pan Klicpera zveřejňoval, nás to nemohlo překvapit, že to bude nasměrováno na nás. Ale zásadně to odmítáme. Dneska proti tomu není legitimní obrana, je to soudní znalec, který má právo na svůj názor, se kterým my nesouhlasíme a budeme se ho snažit vyvrátit," uvedl ředitel.

Policie se odmítla k informacím podrobněji vyjadřovat, posudek fyzicky ještě nedostala. Znalec již dříve stejně jako ministr životního prostředí a místopředseda ANO Richard Brabec vyloučil, že by původcem otravy byla valašskomeziříčská chemička Deza ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Dezu jako možného původce otravy již dříve vyloučila i Česká inspekce životního prostředí. Policie i ministr Brabec dříve označili kanál z rožnovského továrního areálu za možný zdroj otravy.

Závažná ekologická havárie, kterou podle České inspekce životního prostředí způsobily kyanidy, postihla Bečvu v úseku pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov. Jedovaté látky do vody unikly loni 20. září, podle odborníků poškodily celý vodní biotop a podmínky pro všechny na vodu vázané organismy asi na 40 kilometrech toku. Do kafilerie odvezli rybáři přes 40 tun ryb.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

AN

Alena Nováková

4.5.2021 21:51
- Četl jste mou knihu „Zbytečné otázky v kriminalistice“?
- Ještě ne, pane inspektore.
- Vidíte, a přitom je všude k dostání. Podívejte se, Hlaváčku, když se vraha zeptáte, jestli zavražděného zavraždil, tak vám vždycky řekne, že nezavraždil. Tím jenom zbytečně ztrácíte čas.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.5.2021 06:02
Jsem na zprávu zvědavý. Chci vědět co to bylo za kyanidy, když smrděly jak fenol.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.5.2021 12:40 Reaguje na Michal Ukropec
Vy jste tam tehdy byl? I se svým vynikalícím čichem na chemické sloučeniny?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.5.2021 12:45 Reaguje na Jiří Daneš
vynikajícím
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.5.2021 06:03
Jsem na zprávu zvědavý. Chci vědět co to bylo za kyanidy, když smrděly jak fenol.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

6.5.2021 18:12 Reaguje na Michal Ukropec
Ano, máte pravdu, že nezaměnitelná příchuť hořkých mandlí je pro kyanidy specifická. Zápach popisovaný ze strany rybářů byl nápadně podobný zápachu skupiny látek jako je: fenol, kresol, pyridin nebo thiokyanatan.

Příznaky, které na sobě popisovali rybáři a dobrovolníci, byly blíže příznakům otravy fenolem, než otravy kyanidem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2021 08:16
Jsem hlavně zvědavý, jak se ten vagón prudkého jedu dostal do 16 km vzdálené Bečvy, to by ho museli vézt fekálem a vylít v neděli dopoledne právě vedle vyústění z Dezy, kde není ani silnice. A nikdo je neviděl, vede tam rušná cyklostezka.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.5.2021 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Buďte rád, že tam nevyveli Vás, jste plný jedu a mohlo taotedy být pro tu Bečvu ještě horší.
Co to Vaše oteplování? Na Šumavě je tak teplo, že v těch šumavských velehorách sněží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2021 15:07 Reaguje na Jiří Daneš
Netušil jsem, že celá Zeměkoule se dnes jmenuje Šumava.
Odpovědět
ak

antonín krahula

5.5.2021 14:07
Je problém pochopit, že otrávenou rybu bere proud?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2021 15:09 Reaguje na antonín krahula
Pro někoho možná ANO, ale vzorkaři a lidé, kteří se tím profesinálně zabývají, vše potřebné znají. Třeba tzv. bentos, což je směs organismů žijících na dně a pod kameny a ten proud nebere.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

6.5.2021 14:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte pravdu. Jako vysokoškolsky vzdělaný chemik s 28 lety praxe v oblasti odpadů a profesionální vzorkař bych jenom dodal:

1) Velká škoda, že zákonné podmínky vyšetřování neumožňují policii zveřejnit znění zmíněného znaleckého posudku. Se zájmem bych si ho prostudoval. Kusé informace o jeho výsledku mi nedávají smysl.

2) Působení zmíněného soudního znalce považuji za nevěrohodné, protože před několika měsíci prokazatelně porušil nejenom povinnost mlčenlivosti, ale i povinnost objektivity posuzování (svým stanoviskem jasně řekl, na čí straně stojí) a za to měl být policií odvolán a nahrazen někým jiným.

3) Kdyby bylo pravda, co říká, přes čistírnu odpadních vod (ČOV) ten kyanid jít nemohl, protože by to zabilo bakterie v biologické části ČOV a to v provozu fakt nepřehlédnete!

4) Kdyby bylo pravda, co říká, tak při běžném průtoku kanalizace, by to teklo odhadem asi 100 minut (tedy 1 hodina a 40 minut), než to doteče do Bečvy. Že by za tuto dobu nevzniklo dostatečné množství kyanovodíku, který je velmi dobře pachově postižitelný (nezaměnitelná příchuť hořkých mandlí) a ani jeden člověk z tak velkého množství zasahujících lidí to necítil, je divné - jeho bod varu je 25° C, takže v tak teplém měsíci jako je září by zcela určitě vznikal. Naopak příznaky, které popisovali rybáři a dobrovolníci byly blíže příznakům otravy fenolem. Jimi udávaný zápach byl nápadně podobný zápachu skupiny látek jako je: fenol, kresol, pyridin nebo thiokyanatan. A kdo s nimi v uvedeném regionu nakládá, je asi dost jasné.

5) Kdyby bylo pravda, co říká, tak by kontaminace měla odpovídající odezvu jak v úhynu ryb, tak i u bentosu (jak výše v textu velmi správně uvádí pan Hanzl). Ale to podle zveřejněných informací nade vší pochybnost prokázáno nebylo!

6) Kdyby bylo pravda, co říká, tak si nějak neumím vysvětlit, že soudní znalec označí jednu firmu z areálu, kde jsou prokazatelně desítky jiných zdrojů kontaminace (četl jsem, že minimálně 55 firem). Uvědomte si, že ta napadená firma si provozní rozbory provádí ve vlastní laboratoři a mimo to využívá služeb externí akreditované laboratoře (to je běžný model, kdy analýzy vyžadující akreditaci provádí externí laboratoř a provozní vzorky řeší vlastní laborka). A ani jedna z nich neodhalila nadlimitní kyanidy? A že by jich muselo být "více než obvykle" na škodu takového rozsahu. Asi poněkud nevěrohodný názor znalce, který se více snaží být mediální hvězdou, než seriózním znalcem, ne?

7) Uvedený soudní znalec zjevně nemá přímé důkazy pro svá tvrzení, jinak by nedělal vyšetřovací pokus s luminiscenční látkou přímo na toku a za asistence policie. Takže má pouze nepřímé indicie, které lze považovat maximálně za scénář úniku s určitou mírou pravděpodobnosti.

8) Jak jsem výše uvedl, je nepravděpodobné, že by něco takového proteklo přes ČOV a nikdo to nenaměřil nebo si toho nevšimnul. Spíše očekávám, že to mohlo přijít z odlehčovací stoky z dešťové kanalizace, kam někdo vylil, co neměl. Dávalo by to větší logiku.

Tady je třeba vysvětlit, že je zvykem v průmyslových areálech budovat systém gravitační kanalizace, která odvádí splaškové a dešťové vody z areálu podzemním potrubím. Ale aby nebyla ČOV v době dešťů zahlcována balastními vodami ze srážek, je zpravidla na sběrači kanalizace vybudován dešťový oddělovač s odvedením části dešťových vod (odlehčovací stoka) přímo do recipientu (t.j. řeky Bečvy). A tam to je přímá cesta do řeky - otázka je, jestli to v tom místě vůbec někdo vzorkoval, to já vědět nemohu.

Ať si každý z nás udělá názor sám za sebe. Jenom se nehádejte - nemá to žádný smysl!
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist