https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/role-policie-ve-vysetrovani-kauzy-becva-je-zarazejici-mini-novinarka-zuzana-vlasata?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Role policie ve vyšetřování kauzy Bečva je zarážející, míní novinářka Zuzana Vlasatá

11.1.2023 06:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ilustrační snímek ryb uhynulých v Bečvě.
Ilustrační snímek ryb uhynulých v Bečvě.
Začátkem prosince se v Poslanecké sněmovně konal seminář Dva roky záhad při vyšetřování havárie na Bečvě. Jedním z řečníků byla i reportérka Deníku Referendum Zuzana Vlasatá. Ve svém projevu se věnovala konkrétně roli Policie ČR při vyšetřování havárie, která je podle její zkušenosti zarážející.
reklama

 
Jedním z důležitých milníků celé kauzy vytrávení řeky Bečvy je, že Deník Referendum odhalil havárii, ke které došlo v areálu Dezy v předvečer havárie na Bečvě.

Deník Referendum havárii na fenolové jednotce Dezy mimo jiné doložil i pomocí fotografií, které fenolovou jednotku po havárii zachycují. „Vyvolalo to řadu reakcí, zájem novinářů od nás i ze zahraničí. A čekali jsme, že se na nás obrátí i policie, kriminálka Vsetín,“ říká Vlasatá. „Ale uplynuly dny, uplynuly týdny. A stále nic.“

A tak novináři z Deníku Referendum napsali policii e-mail, že mají k dispozici i informace, které v článcích nebyly, protože je jako novináři nedokážou doložit, ale mohly by být důležité pro vyšetřovatele, s tím, že policie má určitě metody, jak informace ověřit.

„Pak jsme policii volali, nechávali kontakt. Týdny se nic nedělo,“ líčí Vlasatá.

Následně novináři z Deníku Referendum zavolali přímo vyšetřovateli Jiřímu Hovorkovi, který s nimi prý mluvit nechtěl, ale nakonec s nimi mluvil půl hodiny.

Následně podle popisu Zuzany Vlasaté vyšetřovatel obvolával rybáře, kdo z nich dal novinářům jeho telefonní číslo, že si to nepřál. „Vtipné je, že pan vyšetřovatel má své telefonní číslo na webu skautského oddílu, kde působí,“ říká Zuzana Vlasatá.

Podle Vlasaté vyšetřovatele Jiřího Hovorku další zjištění Deníku Referendum nezajímala, ale začal oslovovat různé lidi v Deze a zvát si je na podání vysvětlení. „Tito lidé čekali, že se jich konečně bude někdo ptát na to, co se v Deze stalo, ale pan vyšetřovatel se zajímal o to, zda hovořili se Zuzanou Vlasatou či s Jakubem Patočkou z Deníku Referendum. A jestli mají v telefonu fotografie, které se objevily v Deníku Referendum,“ říká Zuzana Vlasatá.

„Nedokážu si z toho udělat jiný závěr, než že policie vyšetřovala, kdo z chemičky Deza inženýra Babiše hovořil s novináři a poskytl jim informace o havárii v Deze,“ konstatuje Vlasatá.

Zuzana Vlasatá také popsala, jak práci policie ohodnotila soudkyně Ludmila Gerlová, která vrátila celou obžalohu k dovyšetření a v pečlivě vyargumentovaných bodech obžalobu poměrně drsně ztrhala. Jeden bod šel i na adresu Policie ČR.

„Ocituju paní soudkyni: V případě znaleckého posudku soudního znalce Jiřího Klicpery také nelze odhlédnout od toho, že hned první znalecký úkol, který mu byl dán už pět dní po havárii ke zpracování znaleckého posudku k příčinám vzniku a následkům havárie na odvaděči společnosti Energoaqua. Úkolem znalce tedy nebylo zjistit původce havárie na řece Bečvě, ale sám vyšetřující orgán označil jako původce Energoaqu. Zadání posudku tak bylo návodné,“ cituje soudkyni Gerlovou Zuzana Vlasatá.

Jinými slovy, už pět dní po havárii policie zadala soudnímu znalci úkol ne zjistit, co se stalo, ale jak Bečvu otrávila Energoaqua. „K tomu asi není potřeba nic dalšího dodávat,“ uzavírá svůj příspěvek Zuzana Vlasatá.


reklama

foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

11.1.2023 06:34
Každý, kdo se k dané kauze vyjadřuje, by měl nejprve vyjevit svůj postoj k Babišovi.
Zjistilo by se, že dál už vlastně nemusí říkat nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 08:27 Reaguje na Richard Vacek
Přesně tak, to je ovšem zcela iracionální pocit, že Babiš v tom nejede i když existují desítky důkazů, že jede.
Odpovědět
va

vaber

11.1.2023 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle vidíš jak jsi hloupý ,Babiš v tom nejede, jestli někdo tak Deza a Deza není Babiš,
ovšem těm, co z toho dělají politiku ,to jsi třeba ty, se to velice hodí a omílají vinu Babiše a proto jsou každý den dva články v Ekolistu o Bečvě ,
ty tvoje desítky důkazů jsi vyčetl jen v médiích co chtějí Babiše dostat z politiky a ne bojovat za spravedlivý a lepší svět,
mnohdy za těmi médii stojí ještě vetší hajzlove a na to potřebují takové naslouchající hlupáky jako jsi ty ,pro plebs je to jen z bláta do louže
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

11.1.2023 08:56 Reaguje na vaber
Urážet Vám jde. Co když pan Hanzl ví více, než Vy.
A jak víte, že Babiš v tom zametení stop nemá prsty. To jste taky vyčetl z médií nebo máte jiné informace?
Vymýšlíte si stejně jako Hanzl na základě čeho?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.1.2023 09:05 Reaguje na Michal Uhrovič
Hanzl má desítky důkazu, že to tam nalil Babiš osobně, aby se po něm mohl kdejaký jouda vozit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 14:03 Reaguje na vaber
Voni sou lehóčko zmatení, že?
Když se podíváte na mocenskou strukturu od Báby přes Brabčáka a Pustějového a Geusse k místní policii, tak je vám zcela jasný, proč se to celé ututalo. Nebo máte nějaké jiné a vysvětlení, které by nebylo na první pohled cypovina?
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:09 Reaguje na Richard Vacek
babiše v prvním kole nevolím, je tam někdo jiný v koho v kládám důvěru a přál bych mu aby aspoň postoupil do druhého kola, aby tam mohl toto téma otevřít
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.1.2023 08:43
Citát soudkyně zcela postačuje :" V případě znaleckého posudku soudního znalce Jiřího Klicpery také nelze odhlédnout od toho, že hned první znalecký úkol, který mu byl dán už pět dní po havárii ke zpracování znaleckého posudku k příčinám vzniku a následkům havárie na odvaděči společnosti Energoaqua. Úkolem znalce tedy nebylo zjistit původce havárie na řece Bečvě, ale sám vyšetřující orgán označil jako původce Energoaqu. Zadání posudku tak bylo návodné.“

Když k tomu dodáme bleskovou reakci tehdejšího ministra ŽP Brabce a ČIŽP - " DEZA to určitě nebyla " tak zápach tradičních olomouckých tvarglí je jako fialková vůně v porovnání s chováním policie a ČIŽP.
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:08 Reaguje na Miroslav Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2023 08:47
Čapí hnízdo je pasé! Zabere Bečva?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

11.1.2023 08:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně. Už ať je Babiš prezidentem a Agrofert ať kvete a nakrmí naše obezní břicha, chemičky pana Baiše (pardón, jeho svěřeneckého fondu) budou dál zvelebovat naši krajinu a čistit naše řeky od škůdců.
Lid je bezradný a pan Babiš ho vyvede z krize, tak jako vyvedl tuto zemi ze zajetí covidu.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.1.2023 09:12 Reaguje na Michal Uhrovič
Budete spokojenější, když Agrofert prodá komusi se sídlem někde na Kypru? Bude to pro lidi i krajinu lepší nebo horší?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

11.1.2023 09:27 Reaguje na Milan Dostál
Co to plácáte, jak nic o prodeji nepíši. Popisuji situaci s ironií a nadhledem.
Zaměřte se na podnikání pana Babiše od 90. let a pokud jste s jeho podnikáním spokojen a s jeho osobností taky, tak je to v pořádku.POkdu jste spokojen s výrobky od Agrofertu a zaplní váš břich blahem, tak je to taky v pořádku.
Jestli se nějaké investiční skupiny budou starat o krajinu lépe než agrofert, to nedokáže říct ani pan Hanzl a Vinkler a to oni toho ví opravdu hodně.
P.S.: J&T u nás v obci hospodaří lépe než její předchůdci, co jim statky prodali.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.1.2023 11:07 Reaguje na Michal Uhrovič
Jde o to, že holt máme kapitalismus a jeho smyslem je tvorba zisku, pohádky o hodném panu továrníkovi, kterému leží na mysli blaho lidí i přírody jsou opravdu jen pohádky. Vždy to bude o tom co si může dovolit a co lidé už neskousnou.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

11.1.2023 11:43 Reaguje na Milan Dostál
I v kapitalismu se lidi a firmy musí řídit zákony dané země, ve které podnikají.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.1.2023 12:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Zákony tvoří zástupci lidí ( nebo by alespoň měli), ale to je fikce pro plebs. Svět funguje jinak.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

12.1.2023 08:48 Reaguje na Milan Dostál
Ano, podnikatelé klidně otráví půlku řeky a vše se zamete, aby neunikl žádný zisk a firma dále prosperovala. Jestli to udělala firma AB nebo firma jiného podnikatele, je jedno.
A o lidi, kteří tam žijí, vlastně ani nejde.
Tak svět funguje.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.1.2023 10:12 Reaguje na Michal Uhrovič
Z havárie, ať už ji způsobil kdokoli a nezávisle na tom jestli se to vypátrá má vzejít tlak na lepší zabezpečení technologií (kontrolovatelné) k zamezení opakování dalších úniků. K to mu došlo? Nebo se jen politicky žvaní?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2023 16:29 Reaguje na Milan Dostál
Proč? Když za úniky nebude nikdo potrestán, ti správní lidé se zvysoka vymastí na jakékoliv zabezpečení, protože mají telefon na toho "nahoře". A nedej Bože, že by se stal presidentem, takové sviňárny by se mohly stát běžným jevem.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

13.1.2023 07:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Předpisy se zpravidla tvoří až když se něco stane, jejich dodržování musí býr snadno kontrolovatelné. Politický fanatismus vaší sociální bubliny tento proces pouze brzdí. V těch firmách pracují zaměstnanci, obyčejní lidé, dle vás samozřejmě nejméně dezoláti a stoupenci zla. P. a N. jsou jen skořápky s naučenými frázemi to je do očí bijící, je to celé tragédie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 08:33 Reaguje na Milan Dostál
Havárie Bečvy není první otrava tohoto typu a naše legislativa ví, jak to řešit. Samozřejmě je možno pilovat detaily, ale vyšetření by bylo velmi jednochuché (nebyl to úmyslný trestný čin), pokud by orgánové dělali to, co mají ze zákona povinné.
Pracující ve firmách jsou zcela normální, ale za tuhle otravu by šel pachatel asi bručet. Takže drží hubu a je velmi rád, že "ten nahoře" se postaral.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 08:42 Reaguje na Milan Dostál
Pro vás každý, který chce, aby ČR byla Západoevropská země, pevně usazená v EU a NATO (kde je velká část elity světa), je pro vás jen "prázdná skořápka". Prostě svět naopak.
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:15 Reaguje na Břetislav Machaček
když postoupí Bašta do druhého, mohlo by, ale to jen má důvěra v něj, mohu se mýlit ale bytostně bych si to přál. Vedle Bašty bych rád viděl generála Pavla abych věděl, jak on se k tomu postaví také. Jestli mám nad ním také zlomit hůl
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:47 Reaguje na Jan Kos
https://www.youtube.com/watch?v=LI6kWv9s5S4
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:50 Reaguje na Jan Kos
Babiš může dostat šanci v příštích volbách, podle mě by měl teď odstoupit a podpořit Baštu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 08:35 Reaguje na Jan Kos
Muhehehehhe to by bylo naprosto dokonalé!!!
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.1.2023 11:41 Reaguje na Jan Kos
Nad ním by se měla zlomit hůl. Mně stačilo vyjádření s. jenerála k decentralizaci výroby tepla a energie. Plival na centrální zdroje, decentrální (OZE) jsou prý ty pravé. On si neuvědomuje historii, kdy bez centrálních, dobře regulovatelných, odsířených zdrojů tepla a energie by ve městech po předchozí desetiletí byl smog jak v Indii. Jenomže co jsou OZE, víme. A jenerál dvojnásobně zelený.
P. Bašta by konkrétní témata asi neotvíral, ale snad vytvořil podmínky pro nezávislé soudy.
PS: Na ten film se musím po dlouhé době znova podívat :)
PS2: Znova Bečva, už jen 2 dny...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.1.2023 08:38 Reaguje na Jarka O.
Bašta by shozením vlády vytvořil zmatek a nestabilitu, další soudní tahanice, jesti je úplný truba nebo ještě větší, mezitím by inflace zase naskočila nahoru a dezoláti by mohutně žádali o pomoc kremelskou zrůdy. Což je cílem jejich snažení a konec nezávislé ČR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 15:53 Reaguje na Jan Kos
Druhé kolo Pavel bašta by bylo naprosto supr!! To by se mohlo točit rovnou jako komedie prví kategorie!!
Vytřesený a zcela dezorientovaný Bašta by mumlal pořád "shodit vládu, skodit vládu" A Pavel by se na něj lítostivě díval, jestli nepotřebuje pomoci najít brýle.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

11.1.2023 08:58
Ta masírka na ekoliste ohledne Bečvy je pozoruhodná. Na Křetínského si ekolist nedovolí nebo na něho nic nemá? Ten škodí našemu životnímu prostředí hodně.
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Bečva pravdu vyplavila
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2023 15:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Bečva není o ekologii, ta je o korupci.
Odpovědět
EP

Emil Paryba

11.1.2023 22:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta vyplave napovrch u soudu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2023 11:02 Reaguje na Emil Paryba
Jen aby. Čapák byl smeten pro "nedostatek důkazů", které měl dodat bábův koník Šaroch.
Odpovědět
Jan Kos

Jan Kos

11.1.2023 09:12

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist