https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-eu-oznacil-za-nezakonny-sofware-ktery-reguluje-emise-v-naftovych-vozech-vw?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud EU označil za nezákonný sofware, který reguluje emise v naftových vozech VW

14.7.2022 17:13 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Software v naftových vozech německé automobilky Volkswagen, který při určitých teplotách vypíná filtraci emisí, je nezákonný. Rozhodl o tom dnes Soudní dvůr Evropské unie. Otevřel tak cestu k odškodnění majitelů aut s tímto softwarem, uvedla agentura AFP. Automobilka Volkswagen nicméně uvedla, že rozhodnutí soudu potvrzuje její právní názor, podle kterého je software přípustný.
reklama

 
Soudní dvůr EU v tiskové zprávě sdělil, že software zaručuje splnění mezních hodnot stanovených na unijní úrovni pro emise oxidů dusíku jen tehdy, pohybuje-li se venkovní teplota mezi 15 a 33 stupni Celsia.

"Mimo toto teplotní okno klesá míra recirkulace výfukových plynů až na nulu, což vede k překročení mezních hodnot. Toto teplotní okno je výsledkem aktualizace softwaru předmětných vozidel provedené společností Volkswagen s cílem nahradit software, který je unijním právem zakázán," uvedl soud.

Volkswagen nicméně reagoval, že teplotní okno v dotčených modelech začíná už od vnější teploty deset stupňů a že recirkulace výfukových plynů zůstává i při nižší teplotě stoprocentně aktivní. "Volkswagen se domnívá, že rozhodnutí Soudního dvora EU potvrzuje jeho právní názor. Podle kritérií stanovených v rozhodnutí zůstávají teplotní okna používaná ve vozech skupiny VW přípustná," uvedla podle agentury Reuters firma.

Automobilka rovněž upozornila, že software motor chrání před riziky v podobě poškození či nehody. Podle Soudního dvora EU je nicméně software i v takovémto případě zakázaný, jestliže by měl za běžných podmínek provozu fungovat po většinu roku.

Soudní dvůr EU se záležitostí zabýval v důsledku toho, že někteří majitelé vozů značky VW s tímto softwarem se u rakouských soudů domáhají zrušení platnosti kupních smluv. Podle Soudního dvora EU by nyní měly rakouské soudy v konkrétních případech rozhodnout o přípustnosti softwaru, uvedl Reuters.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál již stál automobilku desítky miliard dolarů.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

15.7.2022 10:49
Konečně! Ve firmě máme pár aut kterých se to možná týká, tak je budu moct nechat zadarmo v servisu přeprogramovat, aby měly nižší výkon a větší spotřebu. Jak jsem na tenhle moment čekal.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist