https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-da-na-obecni-silnice-ponicene-prevozem-dreva-140-mil.kc
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát dá na obecní silnice poničené převozem dřeva 140 milionů korun

16.7.2020 00:18 | PRAHA (ČTK)
Vzhledem k tomu, že kůrovcová kalamita se rozšiřuje i do dalších oblastí, v další výzvě by měla podpora pokrýt případné požadavky dalších obcí a postupně také ostatní kraje
Vzhledem k tomu, že kůrovcová kalamita se rozšiřuje i do dalších oblastí, v další výzvě by měla podpora pokrýt případné požadavky dalších obcí a postupně také ostatní kraje
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Stát poskytne letos 140 milionů korun obcím, jejichž silnice a cesty poničila těžká technika s naloženým kůrovcovým dřívím. Dotace se zatím bude týkat jenom Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje. Kraje se státem by měly uhradit 80 procent z oprav, pětinu obce. Celkem by tak mělo jít na opravu přes 230 milionů Kč. Návrh ministerstva zemědělství a pro místní rozvoj schválila v červnu vláda. Ta uvedla, že její ministerstvo výzvu připraví a vyhlásí, co nejdříve.
 

O peníze obce budou moci požádat prostřednictvím programu Podpora rozvoje regionů 2019+. Ministerstva podle materiálu vycházejí ze tři roky starých údajů, odhady se pak dělaly před dvěma roky. Podle nich ve třech nejpoškozenějších krajích, tedy v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském, činila škoda na silnicích zhruba 340 milionů korun.

Ve Zlínském kraji nahlásilo poškození komunikací se škodou 33 milionů Kč ve své správě 18 obcí, v Olomouckém kraji 21 obcí se škodou za více než 112 milionů Kč, v Moravskoslezském za 192 milionů korun. "Odhady byly činěny v roce 2018, lze proto předpokládat, že škody na místních komunikacích, a to nejen v uvedených třech nejvážněji zasažených krajích, dále narostly v souvislosti s pokračujícím postupem kůrovcové kalamity a jejím řešením. S velkou pravděpodobností bude nutné řešit stejné potíže také v dalších krajích," uvedly ministerstva.

Kůrovcová kalamita později pokračovala, například na jižní Moravě se loni vytěžilo 3,39 milionu metrů krychlových, což je téměř o polovinu více než v roce předchozím a čtyřnásobek průměrné těžby let předchozích. Před kůrovcovou kalamitou roční těžba byla zhruba 800.000 metrů krychlových.

"Vzhledem k tomu, že kůrovcová kalamita se rozšiřuje i do dalších oblastí, v další výzvě by měla podpora pokrýt případné požadavky obcí na území dalších obcí s rozšířenou působností (ORP) ve třech nejpostiženějších krajích a postupně také ORP z ostatních krajů, které jsou rovněž výrazně postiženy kůrovcovou kalamitou s předpokládanými dopady na stav místních komunikací," dodaly úřady.

Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) státní podnik Lesy ČR reagoval na kůrovcovou kalamitu pomalu. Kalamita začala gradovat v roce 2016, systémové řešení přijaly Lesy ČR ale až v roce 2019 ve strategii na léta 2019 až 2024, uvedl NKÚ. Podle něj ministerstvo zemědělství podnik nenutilo, aby postupoval v řešení razantněji. Ministerstvo uvedlo, že NKÚ nekonstatuje porušení předpisů nebo nehospodárné využití peněz. Politici označují současnou kůrovcovou kalamitu za nejhorší v historii.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

16.7.2020 07:08
Celé je to jedna velká prasárna.....
Odpovědět
va

vaber

16.7.2020 09:32
obecní silnice není takový problém jako poškození lesů a splavování a eroze humusu v lesích, rozrytých těžkou technikou
jakmile se cesta spraví, auta se do lesů jen pohrnou
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.7.2020 10:01 Reaguje na vaber
v zásadě je to takto:
lesácká technika projede (skoro) všude, pro ni není problém třicet centimetrů hluboké blátivé kaluže, šutry velikosti dětské hlavy a třicet centimetrů vysoké břicho mezi vyjetými kolejemi. do některých lesů nevede jiný přístup pro techniku než po komunikacích v majetku a správě obcí, s lehkou konstrukcí vozovky, kde běžně jezdí osobáky a jen tu a tam něco většího. tam když to dostane několik desítek průjezdů třínápravového tahače bez dvojmontáží s oplenem s dlouhým dřívím, notabene ve vlhčím počasí, tak je cesta zralá na odtěžení a novou výstavbu.
co lze nechápat je to, že dotace jsou určeny obcím. oprava cesty přece musí být vymáhána na tom, kdo ji rozjezdí nepřiměřenou zátěží - není-li tedy nějakou dohodou určeno jinak.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist