https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/staty-eu-hledaji-shodu-na-reforme-emisniho-trhu-i-omezeni-prodeje-klasickych-aut?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Státy EU hledají shodu na reformě emisního trhu i omezení prodeje klasických aut Aktualizováno

28.6.2022 12:16 | LUCEMBURK (ČTK)
Zatím bez konečné shody na podrobnostech reformy emisního trhu i radikálního omezení prodeje nových aut se spalovacími motory jednají dnes ministři životního prostředí zemí Evropské unie o sadě norem zásadních pro splnění klimatických cílů bloku. Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans prohlásil, že věří v dosažení kompromisu na celém balíku návrhů, o jejichž finálním znění budou státy vyjednávat za českého předsednictví ve druhé polovině roku s Evropským parlamentem. Zástupci vlád však ani po čtyřhodinovém jednání své postoje příliš nesblížili a čeká je druhé kolo debat, které se může protáhnout do pozdního večera.


reklama

 

Ministři mají na stole pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Členské země nyní mají najít společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory.

"Stále je spousta nevyřešených otázek v některých částech balíku, které brání konečné shodě," řekla po první části jednání francouzská ministryně ekologické tranzice Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedá poslednímu ministerskému zasedání, než předá jejich vedení Česku. Francie chce na závěr svého předsednictví dosáhnout shodu EU na celém balíku najednou, kvůli čemuž musí ministři vyřešit spory v řadě odlišných témat.

Jedním z hlavních sporných bodů je návrh zavádějící vysoké zpoplatnění emisí z nových benzínových a dieselových aut od roku 2035, o němž se mluví jako o jejich zákazu. Skupina zemí včetně Itálie či Slovenska minulý týden tento cíl kritizovala a požadovala jeho odklad na rok 2040. Připomínky k němu má také Německo či Česko, ačkoli velké automobilky včetně Volkswagenu a Škody mu již přizpůsobily svou strategii a podporují jej.

"Otázka je, jak v budoucnu pojmeme osobní a další auta, abychom omezili emise CO2. Jsou tu různé návrhy," řekla před jednáním novinářům německá ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová, která očekává dlouhé vyjednávání o konečné verzi. Německo je podle ní ochotno podpořit rok 2035 s dovětkem, že po tomto datu se budou moci prodávat auta používající "CO2 neutrální" paliva.

Její česká kolegyně Anna Hubáčková prohlásila, že se bude vedle této normy snažit prosadit své požadavky také u sociálně klimatického fondu, který má tlumit dopady očekávaného zpoplatnění emisí z vytápění budov a z dopravy. "Potřebujeme mít dostatek finančních prostředků na pomoc zranitelným skupinám," prohlásila česká ministryně, která chce zvýšit i peníze v modernizačním fondu určeném pro průmyslová odvětví zasažená přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku.

Velikost fondu je dalším sporným bodem. Zatímco země východního křídla EU podporují objem blízký původnímu návrhu komise přibližně 72 miliard eur (1,78 bilionu korun) pro léta 2025 až 2032, západoevropské státy, které mají čerpat menší množství peněz, chtějí velikost fondu snížit zhruba o polovinu.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

28.6.2022 14:57
Abych se opakoval ... "Její česká kolegyně Anna Hubáčková prohlásila, že se bude vedle této normy snažit prosadit své požadavky také u sociálně klimatického fondu, který má tlumit dopady očekávaného zpoplatnění emisí z vytápění budov a z dopravy. "Potřebujeme mít dostatek finančních prostředků na pomoc zranitelným skupinám," prohlásila česká ministryně, která chce zvýšit i peníze v modernizačním fondu určeném pro průmyslová odvětví zasažená přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku."

... je hezké, že drahá paní Hubáčková hodlá urvat co se dá pro kde koho. Proč se obtěžovat rozjímáním nad tím, kde se na to vezme. Zejména s ohledem na to, že přerozdělování přináší netušené příležitosti a možnosti, že:-).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.6.2022 15:00
Prostě kdo je bohatý, ať si pořídí elektrovozítko. A kdo bohatý není, ať jezdí nafťákem. Řešením není znemožnit těm chudším jízdu autem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.6.2022 19:55 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.6.2022 19:57
My zase hledáme shodu, jak ty v Bruseli " poslat k vodě " navždy !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 10:38 Reaguje na smějící se bestie
Jen upřesním pojem "my": pátá kolona putinových vohnoutů, kterým jde pouze o zničení ČR na úroveň Ukrajiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 10:40 Reaguje na smějící se bestie
Faktem je, že by to bylo "navždy". Vymazaná republika z mapy a rozehnané a vyvražděné obyvatelstvo by už nikdy žádný stát nepostavilo. Najdete na mapě třeba Prusko?
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

28.6.2022 23:12
Fakt nechápu, jak to všechno chtějí financovat. Teď ničí nefunknčí sankční a monetární politkou střední třídu a devalvují úspory obyvatelstva. Greendealem odepíšou staletími postupně budované technoligie v hodnotách biliónů (v EU). A nově si budou brát biliony dluhů na další fantasmagorie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 10:36 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Určité drobné vzdělání v ekonomii by vám určitě prospělo...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.6.2022 15:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Pravil odborník na slovo vzatý a na všechno:-).

Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist