https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/uz-pokles-teploty-o-stupen-usetri-sest-procent-energie-na-vytapeni-rikaji-zastupci-ekologickych-organizaci?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Už pokles teploty o stupeň ušetří šest procent energie na vytápění, říká zástupce Hnutí Duha Aktualizováno

11.8.2022 16:50 | PRAHA (ČTK)
Návrh vyhlášky stanovuje teploty pro jednotlivé druhy budov a místností. Teplota 18 stupňů Celsia má být v obývácích, kuchyních, jídelnách i dětských pokojích. Podle MPO tam nyní bývá kolem 20 stupňů. V koupelnách by měla teplota klesnout z 24 stupňů na 19 stupňů Celsia. V předsíních a chodbách by se orientační teplota 15 stupňů měnit nemusela.
Návrh vyhlášky stanovuje teploty pro jednotlivé druhy budov a místností. Teplota 18 stupňů Celsia má být v obývácích, kuchyních, jídelnách i dětských pokojích. Podle MPO tam nyní bývá kolem 20 stupňů. V koupelnách by měla teplota klesnout z 24 stupňů na 19 stupňů Celsia. V předsíních a chodbách by se orientační teplota 15 stupňů měnit nemusela.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Návrh na snížení teploty v budovách je správný krok, už pokles teploty o jeden stupeň ušetří šest procent energie na vytápění. ČTK to dnes sdělil Jiří Koželouh z ekologické organizace Hnutí Duha v reakci na návrh vyhlášky ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), aby se v případě nedostatku paliva v teplárnách budovy vytápěly méně. Cílem je reagovat na případný výpadek dodávek plynu a dosáhnout úspor. Podle Lukáše Hrábka z Greenpeace by však bylo pozdě snižovat teplotu, až když nastane nouze o palivo.
reklama

 
"To, o co vyhláška usiluje - tedy snížení teploty v budovách - je krok správným směrem. Navrhované teploty odpovídají optimální teplotě pro průměrného středoevropana a rozhodně je to zdravější než přetápěné místnosti," uvedl Koželouh, který je energetický expert Hnutí Duha.

"Také úspora by nebyla zanedbatelná, neboť už snížení teploty o jeden stupeň ušetří šest procent energie na vytápění. Otázka je, jak chce ministerstvo průmyslu zajistit dodržování této vyhlášky, neboť teplárny samozřejmě nemohou na dálku ovládat termostaty v bytech. Vyhláška jakoby byla spíš výzvou lidem," uvedl.

Koželouh také uvedl, že MPO by "konečně" mělo představit úsporný tarif, aby lidé věděli, jak jim stát pomůže s účty. "Už nyní je přitom jasné, že nejzranitelnějším domácnostem toto plošné opatření problémy nevyřeší a bude tedy nutná i cílená, ale administrativně jednoduchá podpora," upozornil Koželouh.

Konkrétní podmínky úsporného tarifu by měla vláda představit do konce srpna, hovoří o něm od května. Jako další problém ekologický aktivista vidí, že ministerstvo životního prostředí (MŽP) dosud nespustilo slibovaný program Nová zelená úsporám Light. Ten má lidem přispět na menší úpravy obydlí - třeba na výměnu oken nebo zateplení střechy. "Podle informací ze Státního fondu životního prostředí se spuštění programu NZÚ light předpokládá ještě na podzim tohoto roku," napsala později za MŽP na dotaz ČTK Kateřina Filipová.

"Úvaha, že potřebujeme šetřit plynem a že nejvíce ho ušetříme ve vytápění, je správná," napsal ČTK Lukáš Hrábek z Greenpeace. "Nová vyhláška MPO ale má začít s šetřením až v okamžiku, kdy bude paliva v teplárnách nedostatek a kdy bude na šetření palivem pozdě. Pokud nebude palivo, tak si prostory nevytopíme ani na teploty navrhované ministerstvem," uvedl. Podle aktivisty je vyhláška také technicky složitá a v mnohých případech v podstatě nevymahatelná.

"Mnohem lepším řešením by bylo ještě před topnou sezonou změnit pravidla pro rozpočítání vyúčtování za teplo. Současný systém totiž nahrává plýtvání a lidé, kteří topí méně, se skládají na účty těch, kteří své místnosti přetápějí," uvedl Hrábek. "Tato změna je jednoduše proveditelná," upozornil s tím, že spočívá ve změně vyhlášky o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. "Zde lze nastavit, aby na vytápění do 18 stupňů platili lidé za vytápění poměrným způsobem jako nyní, a vše, co jde nad tuto hranici, by lidé platili stoprocentně. Systém by tak motivoval k šetření, k němuž by docházelo průběžně. Kolik je potřeba paliva na vytopení bytu lze přitom vypočítat z průkazu energetické náročnosti budovy," popsal.

Návrh vyhlášky stanovuje teploty pro jednotlivé druhy budov a místností. Teplota 18 stupňů Celsia má být v obývácích, kuchyních, jídelnách i dětských pokojích. Podle MPO tam nyní bývá kolem 20 stupňů. V koupelnách by měla teplota klesnout z 24 stupňů na 19 stupňů Celsia. V předsíních a chodbách by se orientační teplota 15 stupňů měnit nemusela. Ve školních učebnách má teplota klesnout z 20 na 19 stupňů, v tělocvičnách naopak vzrůst z 15 na 17 stupňů. V nemocničních pokojích má teplota klesnout z 22 na 20 stupňů, v ordinacích z 24 na 20 stupňů Celsia. V čekárnách má být 18 stupňů, na operačních sálech 20 stupňů místo nynějších 25 stupňů. V hotelových pokojích návrh počítá se snížením vytápění o dva stupně na 18 stupňů Celsia, stejně tak na kolejích a ubytovnách.

Vyhláška stanovuje hranici, pod kterou by teplota v místnostech neměla klesnout. Směrem nahoru by teplota tuto hranici měla přesáhnout maximálně o jeden stupeň. Hranice se navyšuje podle toho, kolik mají místnosti venkovních stěn. Nyní nejnižší možnou teplotu v pobytových místnostech stanovuje projekt budovy vycházející z technické normy a výpočtových hodnot stanovených podle tzv. orientační teploty.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (50)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DB

Darth Bane

11.8.2022 17:44
Správně, a když v domácnosti hnutí Duha snížíme teplotu o 16 stupňů, tak se tam nebude muset topit vůbec, a dalších 16 domácnosti bude mít klid.


Nebylo by lepší si to prohlasovat takto????
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

11.8.2022 20:05
zaskočil jsem jen na krátko
https://www.youtube.com/watch?v=GuPoLoaF0sE
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.8.2022 21:24 Reaguje na Milan Vítkovič
Je vidět, že i v německém parlamentu před kritikou vládní poslanci
opouštějí své lavice a u baru se plácají po ramenou, jak přehlasují opozici, byť má pravdu a racionální řešení krize. Ne, ne, ne my to dokončíme ZA KAŽDOU CENU a neustoupíme ani krok! Přesně jako u nás
a i my tu mlátíme pouze prázdnou slámu, protože vlak bez brzd se už
rozjel, strojvedoucí přesedl do vlaku zvaného vedení EU a jeho
ministři neumějí lokomotivu řídit. Zkoušejí marně jednu páku za druhou, ale ze všeho nejlépe jim jde pouze to houkání.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 00:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Machacku, a co podle vás mají dělat???? Macháček rádi upravit legislativu, a novelizovat zákon o zachování energie, popřípadě druhou větu termodynamickou. Macháček by že svých rohu a kopyt mohl přispět surovinami na výrobu klihu.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

12.8.2022 06:41 Reaguje na Darth Bane
Dabl Vendy je správný chlap, jednou létě večer k nám letěla migina (přivezl je Vitásek). Venda se přijel se k nám zašít, aby se nemusel pohádat s generály ... já byl na stanici v trenkách ... s kopyty nahoře.
Ten plakát zamrzí. Pamatuji je, i po plyšáku z Hradeckého CIAF. Nic je nezměnilo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.8.2022 09:15 Reaguje na Darth Bane
Imaginární postavička ze seriálů pro dětičky mi
nestojí za odpověď, kterou si ale může přečíst pod
upozorněním p. Vozába v 6.57 na "profesionální" vedení schůzí v parlamentu poslankyní z praxí,
která už to měla mít okoukané a odposlouchané.
Asi doma netrénovala vedení schůzí a nebo trpí
ztrátou paměti.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.8.2022 12:27 Reaguje na Břetislav Machaček
To není žádný anonym, nýbrž "pan" Daniel Višňovský alias Sauerkirchman alias Darth bane
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 01:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Výtacky, Machacku, jste v argumentacni nouzi.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.8.2022 22:02 Reaguje na Milan Vítkovič
Panečku. Německá radikální levice, komunistka. Proruská politička, která chtěla ještě užší vztahy s Putlerem. Co jiného by mohla asi tak říkat. :D
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 08:43 Reaguje na Petr Eliáš
tak teď po tvém, napiš, co řekla špatně a pak to dolož! V opačném případě se ani nevměšuj do debaty!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.8.2022 09:48 Reaguje na Milan Vítkovič
Milo nerozčiluj se, prdne ti cévka a budeš tahat nohu.

Ale abych to zkrátil - cena nafty: rychle rostla po celé evropě, v čr byla i vyšší než v německu. Pevný rubl - rubl je pevný, ale jen na papíře. ;)
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

12.8.2022 06:57 Reaguje na Milan Vítkovič
Pěkná poslankyně, dobře mluví a má rozum. My máme taky hezká děvčata v parlamentu. viz video:

https://www.youtube.com/watch?v=pfOQR920lN0
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 08:45 Reaguje na Jaroslav Vozáb
tak to nemá chybu!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.8.2022 09:04 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Budiž, prvé vedení schůze, ale ani nyní to není nic moc.
Plácají se v nesmyslech a podstata jim uniká. Tou je nikoliv
boj proti Rusku a zelené magořiny, ale spokojenost občanů
a prosperita republiky. Zatím nevyřešili nic a když tak
pouze k horšímu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.8.2022 10:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Fakt? Kde se bere plyn pro naše fabriky, když jsme byli stoprocentně závislí na Rusku a dnes k nám nejde odtud ani ťok? To zařídili Paroubkovi Marťani?

"Česko však omezení zatím nepocítilo, do země nadále proudí v jednotlivých dnech 60 až 90 procent obvyklých dodávek, v průměru 34 milionů kubíků denně. Jde o plyn z Norska, Nizozemska a Belgie, který částečně kryje nižší letní spotřebu, částečně jde do zásobníků jako rezerva na zimu."
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-cesi-maji-sanci-plynovou-krizi-prezit-bez-katastrofy-kdyz-zacnou-setrit-209408 spotřeba plynu v Německu i u nás...graf ceny loni
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 02:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Machacku, za prosperitu republiky nejsou zodpovědní politici, ale dělnická třída. Když Česká dělnická třída tady 40 Le bránila tomu, aby tu vznikaly globálně úspěšně firmy, jako kdekoli na západě, tak jistě má recepty na to, jak ten deficit dohnat. Proč Česká dělnická třída není ochotná založit firmy, jako Hyundai, Samsung, lenovo Amazon, Facebook, Google a další??,? Myslíte že jinde ve světě ty firmy zakládají politici???? Od toho jste vy Machackove, a ne politici. Nechcete fungovat, a divíte se, že tam kde dělníci fungují tak jak mají, je vyšší životní úroveň.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

11.8.2022 20:10
Dřevo mám ze svého lesa, platí to na mě také?
( Zdravím Dartha Bane - Minule jsme si pokecali..., pak jsem k Měchrovi ještě něco přidal).
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.8.2022 20:34 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Jo, já jsem ten Koreak, byl jsem v TOPu. Představte si, co se mi stalo za neštěstí.....mamina mi vyhodila plakát s MIG-29 Číslo 75-01, a spodpisem a věnovaném Václava Vaška.....povazte tu ztrátu.....
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.8.2022 21:22
až půjdete do nemocnice, přibalte si spacák aby vás měli v čem převést na operační sál...neb na chodbách bude taková klendra, že zmodráte ještě před tím, než vůbec najdou operační sál
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2022 12:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
na pokojích a chodbách se to řešit dá, holt si pacient vezme přes pyžamo župan nebo si vezme deku navíc. ale na operačním sále teplo být někdy musí - aby při vícehodinové operaci nemuseli mít k anesteziologovi navíc kontrolora podchlazení pacienta.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.8.2022 21:22
lékaři budou ještě vděční za kovidový skafandr
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.8.2022 21:40
Sedm příspěvků a VŠECHNY jen blbé, rádoby humorné, ironické kdáky o houně. Neskutečné!
Fakt se tady slízá nejblbší spodina naší společnosti? A proč zrovna tady?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.8.2022 21:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Všichni si z vás berou příklad, vy tomu tady vévodíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.8.2022 22:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zkuste uvést jediný můj ironický jakohumorný příspěvek. mximálně jen jako reakci na troubelíny vašeho ražení.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.8.2022 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Že tu vlastní komedii nevnímáte vy, je pouze váš
problém, ale my ostatní se náramně bavíme vaší
mírně řečeno naivitou. Bavte nás dál a taky si myslete, že píšete moudra, která bereme vážně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.8.2022 06:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaké téma, taková odpověď
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.8.2022 06:49
Ach jo, Tak nám nebude vládnout a poroučet strana a vláda zvolená ve volbách , ale Duháci a jiné ekotlupy.
To jsme to dopracovali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.8.2022 07:57
Snížit teplotu na které se vytápí veřejné prostory je rozhodně správná krok. U nás se teplem vyloženě plýtvá, to je zvyk od komára. Přetopený prostor byl znakem úspěchu a bohatství. Stejně, jako třeba konzumace masa.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 09:11
Což takhle aby stavební odborníci vzali tužku a papír a napsali: postavíš si dům 4+1 do plochy, budeš v tom vytápět s takovouto spotřebou energie. Postav si poloviční dům s podkrovními pokoji, kde není potřeba na spaní 24 celsia, budeš v tomto domě do patra topit s 50% energie oproti domu v vystavěného ploše. V rámci ekologie a zlepšení v závislosti na cenách bezpečně vím, že pokud tohle poženou do krajností, i lidi se k tomu tak postaví a začnou topit úplně vším, třeba pneumatikama, protože nic jiného jim nezbyde. Jestli má tohle být ten žádaný efekt, tak to si nejsem úplně jistý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.8.2022 10:23 Reaguje na Milan Vítkovič
Do jisté míry to běží už dávno, energoštítky budov, tepelený standard nově kolaudovaných staveb atd,atd. Vypadá to jako buzerace, pokud se to ale dělá porozumu, je to výhodné i pro uživatele. Při cenách energií, které půjdou každobpádně nahoru, se to vyrentuje i finančně.
Myslím si, že málokdo dnes už bude stavět rodinný dům bez fve na střeše.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Máš recht, ale pořád ten systém malé a snadno vytápěné plochy s podkrovím-podehřevem podlah, kde vlastně stačí 8 KW na ohřev prostoru obytného domu, tady pořád nějak nevidím. Kolem dolola se staví nové a pouze čtvercové budovy,jeden by řekl prefabrikovaná moda, jako by měli všichni k dispozici jeden projekt. Věřím tomu, že by bylo reálné provést výzkum, který by vedl aspoň k hrubému doporučení, jakým směrem by bylo nejlépe se ubírat, jak dům postavit, vůči světovým stranám v terénu, možné využití terenního závětří, jaký poměr zeleně by tam měl být přítomen a spoustu jiných, vcelku důležitých aspektů by se dalo při stavbě nového domu zohlednit. Zkrátka je mi divné, že se tu jen přikazují ceny, zakazuje nákup od nepřátel, ale reálné další řešení tu prostě chybí a to ve všech oborech, kam se člověk podívá v ČR. Přitom znám dostetk rozumných lidí, o kterých vím, že by to dokázali, ale nemají šanci prorazit do praxe, protože to někomu asi nepřijde vhod, není to žádané, vyžadované v rámci celého tohoto problému. Zkrátka, reakce na poměry jsou s hooodně velikým spožděním, jestli vůbec nějakým. S takovýmto laxním přístupem ke všemu budou mít další generace byt Ruského vzoru 5+2, jak byl kdysi ten vtip- pět metrů od silnice a dva metry hluboko.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.8.2022 12:27 Reaguje na Milan Vítkovič
Moje řeč
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.8.2022 21:13 Reaguje na Milan Vítkovič
Já mám úplně jinou zkušenost. Mladí vymýšlí, jsou šikovní stavaři i architekti, mají vzdělání i rozum a dokážou máknout. Někdy mi to připadá překombinované a přemudrované, ale v principu to jde správnám směrem. K úsporám, čistým energiím i rozumném způsobu života bez přehnaného konzumu a honbě za penězi.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 21:25 Reaguje na Milan Vítkovič
Když by to dokázali, tak ať to dělají. Mohou založit firmu, vypracovat developersky projekt, a obohatit společnost. Jenomže ti vaši známí jsou akorát lemplove, co čekají až dostanou nazrat z cizího.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 21:25 Reaguje na Milan Vítkovič
Když by to dokázali, tak ať to dělají. Mohou založit firmu, vypracovat developersky projekt, a obohatit společnost. Jenomže ti vaši známí jsou akorát lemplove, co čekají až dostanou nazrat z cizího.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 21:28 Reaguje na Pavel Hanzl
No já bych řekl, že v důsledku prudkého zdražení jak materiálu tak peněz, je nějaká individuální výstavba silné redukované už nyní, a první co stavitel skrtne, jsou zbytky ozdoby v podobě FV panelu, pokud je vůbec plánoval.
Odpovědět
kk

karel krasensky

12.8.2022 09:13
Vlastním velikou sbírku preparatu od opeřencu přes savce,ryby,bezobratlé a nedávno jsem zjistil že mi v ní chybí nepuvodní zastupce naší fauny.Člen hnutí duha,AOPK,děti země,člen vlčí hlídky,arniky,děti země.Nastražil jsem mohutnou tlučku a jako návnadu jsem použil cuketu a sojové maso.Snad se nějaký meně ostražitý povede.Lovu zdar.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

12.8.2022 10:45
Ještě navrhuji přesunout "prague pride" na zimu, aby bylo na magistrátu trochu tepleji. Klidněji celý leden. Prát Hřib už vyvěsil vlajku na magistrát. Až bude mít ČMMJ Sbor zástupců dá tam parohy?

Teď k top:
https://www.youtube.com/watch?v=j39Lsgab0UA

Možná je na to i něco pravdy, ale mám se tím zabývat předsedkyně parlamentu v této době? To má tolik času a nejsou přednější úkoly. Celé hospodářství jde do deprese ( pro starší ročníky do krize). Válku za rohem nejsme schopni ochladit a donutit válčící strany k příměří. A my točíme podcast o okrajových záležitostech. Obě dámy dobře platíme z našich daní. Co je na tom špatného se zeptat co pro mě dobrého udělali? Jak vylepšili právní prostředí atd ?
Třeba si děláme taky troch srandu, ale přece nebudeme stále jen vážní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2022 13:01
rozúčtování spotřeby tepla mezi byty; jestliže vezmeme model že každý platí co protopí (jako když si sám kupuje uhlí do peter, plyn do wawek nebo má svůj bytový kotel), může nastat situace, kdy někdo, komu stačí doma 19°C nemusí doma topit vůbec, protože mu byt vytápějí sousedi skrz podlahy, stropy a mezibytové stěny.
ale bacha - každý si platí kromě spotřeby paliva taky možnost topit, tj. investice, údržbu, revize etc. úplně stejně se tento model (do jisté míry úspěšně) snaží držet systém rozúčtování centrálního tepla, a je to podobné jako u elektřiny - platba za rezervovaný příkon a platba za kilowatthodiny.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.8.2022 13:09 Reaguje na Lukas B.
a ještě - zde se ukazuje idiocie povinného energetického průkazu nemovitosti při prodeji bytu v bytovém domě - tepelné ztráty jednotlivých stejně velkých bytů v tomtéž bytovém domě se můžou lišit až o řád - záleží na orientaci bytu, je-li byt krajový nebo rohový, jestli je v nejnižší či nejvyšším obývaném patře nebo někde uprostřed, a v neposlední řadě záleží na tom, jak moc topí (přetápí) sousedé okolo.
můj bratr bydlí v nejnižším obývaném patře v panelovém bytě, a o patro níž je výměník dálkového tepla do domovního okruhu. brácha nejprve trvale zavřel radiátory, pak je demontoval, nakonec obložil stoupačky vatou a sádrokartonem, a furt tam má celou zimu 24°C a okna na větračku, a čidla na radiátory má pověšené na stěnách. samozřejmě že je jaksi z vyššího principu spravedlivé, že platí náklady na topení podle domovního vzorce. (ano, samozřejmě, z hlediska domu i gáji by bylo správně přizateplit zespoda strop nad výměníkem)
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 21:34 Reaguje na Lukas B.
To nic není..... bydlím v centru města, kde jsou bytové domy vedle sebe. Neboztik soused měl pode mnou hospodu, a v sousedním domě byl vlastníkem ještě jedné místnosti v přízemí....v minulosti salonek hospody. Fiskus koupil tepelné čerpadlo, vzduch vzduch, a tu venkovní jednotku dal do té místnosti ve vedlejším baráku. To rozhraní tvoří dvě padesátky zdi nalepené na sobě, zateplil dveře do té místnosti, a sousedními baráku veselé chodil na teplo jako Baloun do spajzu na uzený.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

27.8.2022 11:45 Reaguje na Lukas B.
Systém rozúčtování, kdy každý neplatí jen tolik, kolik mu to naměřilo na radiátoru, je v principu naprosto v pořádku.
Ale bohužel, jde to do nesmyslných extrémů.
Jsem přesně informován o situaci v jednom SVJ. Nikdo tam už nemá vůbec žádnou motivaci chovat se hospodárně a teplem neplýtvat - protože tím neušetří tolik, aby mu to vůbec za nějakou snahu o úspornost stálo. Kdo šetří, platí skoro totéž jako ten, kdo plýtvá.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.8.2022 21:17
Není problém postavit pasivní dům a vybavit ho nejnovějšími úspornými
spotřebiči. Otázkou je výše investice a kdo si to může dovolit. Jsou tu
takoví, kterým hypotéka 50 tisíc měsíčně nepřipadá vysoká a naopak tací,
pro které je už 20 tisíc maximum možného. U obou může dojít taky na
nepředvídaný pokles v příjmech a je po snu. Je to jako se vším a každý
si musí nastavit priority. Pokud na takový dům nemá a žije ve starém
a neúsporném domě, tak má doma zmrznout, aby uspořil jako v tom
pasivním? Trh s palivy byl vždy nastaven pracností s daným vytápěním.
Dříví pro svou pracnost bylo levné, hnědé a černé uhlí o něco dražší,
koks už byl pro bohatší a plyn s elektřinou pro movité. Pak přišly
ekologické deformace a nakonec ty deformace cen na burze a sankce
navýšily ceny všeho a to i toho domácího dříví pouze o tu poptávku
v nouzi. Dřeva je relativně dost, ale poptávka u něho vzrostla tak,
že jeho cena nekopíruje náklady na těžbu, ale pouze poptávku po dříví.
S plynem a uhlím je to totéž. Avizovaný nedostatek zvedl cenu a nezvedly
ji náklady na těžbu( pouze okrajově). Je tak otázkou, komu prospěly ty
sankce a spekulace na burze.
Nemíním diskutovat o teplotě v bytech, protože je subjektivní potřeba
u každého jiná. Pamatuji nemocné rodiče, kdy i 24 stupňů byla pro ně zima
a protopil jsem o 50% více plynu, než nyní. Nedovedu si představit domovy
důchodců s imobilními občany při teplotě 18 stupňů(hotel)nebo 20 stupňů
(nemocnice)? Co školky s tříletými dětmi a nebo dokonce nemocnice?
Proboha jen ne diktát, protože někdo snese 16 a jinému je při 20 zima!
Mladým a zdravým z Duhy a Greenpeace chci pouze vzkázat, že taky budou
jednou staří a nebo budou ležet ve špitále se zápalem plic. To se budou zimou klepat i při těch původních 22 stupních. Kecají takové kraviny, že
by měli předčasně zestárnout a zkusit si bezmocně ležet při 20 stupních.
Lidé mají choroby se špatným prokrvením končetin a nebo je mají po úrazech na "hrazdách" bez nějakých přikrývek a teplého oblečení. I těm to chtějí
snížit na 20? A co tak rovnou zastřelit, aby se ušetřilo na vytápění? Co
tak ještě snížit teplotu v inkubátorech? To ještě nikdo nenavrhnul? I tu
kremaci lze provést "spálením" v kopřivách! Člověk aby se bál omarodit,
aby ve špitále podle instrukcí novodobých "svazáků" nezmrznul! Prostě
debilita a asociálnost nejhrubšího zrna! Hnus!
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 18:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud je dotyčné socka, tak má jít do kralikarny, jejichž výstavbu tu tak zběsile glorifikujete, a nesrat se do něčeho, na co ten dotyčný nemá. Kralikarna má nejenomze zlomek energetických nákladů na provoz, ale obvykle odtamtud ani není potřeba nikam dojíždět. Že si X dementu řekne, že nejsou socky, aby bydleli v ktalikarne a jezdili sochou, je jejich problém, a pokud k tomu máte výhrady, tak se s nimi podelte.
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte myšlení bolsevickeho drancovaka. Víte, energetické suroviny člověk nevytvoříl, a za to, že tyto drancuje a využívá, přírodě nijak neplatí. Uvažovat tedy pouze o nákladech na těžbu je zcela mimo. Kromě toho, asi je rozdíl, pokud ropu těžite z prusaku, nebo na ultrahlubokem moři, že.
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Machacku, proč si myslíte, že právě vy jste ta vyvolena generace, která má nárok na vypracování všech přírodních zdrojů???? Uvědomujete si, že vaše sajrajtska generace vypracovala za svůj život asi 40 procent všech zdrojů energetických surovin????
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Mladým zDuhy by měl někdo vysvětlit, že vaše zlodejska a plýtvání generace vypracovala většinu všech zdrojů a až budou stáří oni, už nic na ně nezbude. Já si naopak myslím, že vaše generace toho už vypracovala a vycmudila dost, dokonce si svůj příděl vybrala už v minulosti. Takže by jaksi bylo sociálně spravedlivé, abyste svou spotřebu energetických zdrojů nikoli nepatrně omezili, ale snížili na nulu. To aby mohli ti současní mladí topit alespoň na 10 stupňů, až budou stáří.
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Tento vás příspěvek je ještě mnohem asocialnejsi a sobectejsi, tak nerypakujte. Nikdo vaši generaci nedal právo vypracovat vše, co příroda vytvářela miliony let. V životě jsem neviděl tak sobeckého, hloupého, sebestredneho starého a lakomeho pstrosa, který by nejraději všechno stěžoval sám, a který je natolik hloupý a prostý sebereflexe, že se tím ještě veřejné chlubí.
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:12 Reaguje na Darth Bane
Vydrancovat.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

27.8.2022 11:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Když ten Váš nářek čtu, tak si říkám:
Jak mohli naši předkové vůbec přežít, když za pokojovou teplotu považovali pouhých 20 stupňů Celsia?
Přežili.
A nejen to - teplota 20 stupňů jim připadala natolik normální a dostatečně komfortní, že se ta hodnota dokonce stala mezinárodním standardem!
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist