https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-berline-jsou-ponechany-svemu-osudu-tisice-kol-odstraneni-je-zdlouhave?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Berlíně jsou ponechány svému osudu tisíce kol, odstranění je zdlouhavé

21.1.2023 01:42 | BERLÍN (ČTK)
Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce.
Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Cyklisté v německé metropoli řeší podobný problém jako motoristé s parkováním, na vytížených místech totiž není snadné odstavit kolo. Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce. Berlín proto s příchodem nového roku zintenzivnil snahu tyto bicykly z ulic odstranit, i tak ale může jejich odklizení trvat měsíce.
reklama

 

Jedním z nejproblematičtějších míst v Berlíně je hlavní železniční nádraží. "Pro ty, co jezdí na kole, je to mrzuté, protože řada stojanů je dlouhodobě blokována," uvedla radnice berlínské části Mitte (Střed) o situaci u hlavního nádraží. Kapacita stojanů zde nestačí, lidé proto kola zamykají k zábradlí, pouličnímu osvětlení, ke stromům nebo k bezpečnostnímu hrazení. Kol je zde tolik, že tvoří překážky i pro chodce.

Berlínské hlavní nádraží se tak stalo místem, kde radnice začala s novoročním úklidem. Soustředí se ale také například na rušnou ulici Turmstrasse ve čtvrti Moabit, kde je o volné stojany rovněž nouze. Podle aktuálních údajů, které jsou z roku 2021, evidovala jen městská část Mitte na 900 kolovraků.

Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili. Pracovníci úřadu proto na trosky kol rozvěšují výzvy s třítýdenní lhůtou k odklizení. "Při nečinnosti bude kolo po dané lhůtě odstraněno," uvádějí oznámení, která město na kola umísťuje.

Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili.
Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | chrissi / Depositphotos

Výzva rovněž upozorňuje na to, že náklady na odstranění kol mohou být vymáhány a že těm, kdo vrak bicyklu na místě zanechali, hrozí ještě pokuta. Úklid to ale nijak neurychlí, neboť je prakticky nemožné zjistit, kdo se takto kola zbavil. I po uplynutí zmíněné lhůty není možné počítat s rychlým odstraněním kola, protože město jejich odvoz organizuje jen několikrát ročně.

Vraky kol netrápí jen městské pozemky, ale i ty soukromé, kde je však úklid rychlejší. Německá železniční společnost Deutsche Bahn ze stanic městské dráhy S-Bahn odstraňuje kola zhruba po měsíci. Nejdříve musí být jasné, že kolo na místě stojí bez povšimnutí nejméně 14 dní, další dva týdny pak případní majitelé dostanou lhůtu na to, aby si bicykly odvezli. Ročně je takto z berlínských stanic S-Bahn odstraněno okolo 200 kol, ke kterým se nikdo nehlásí. Část z nich, která jsou ještě provozuschopná, nabízejí DB v dražbách. Dráhy uvádějí, že v Berlíně využívají především místní aukce, loni ale začaly používat i aukční portál pro zapomenuté věci, o které bývalí majitelé zájem nemají. Další dražba takovýchto věcí, které lidé nechali třeba na letišti, se koná na počátku února.

Řada vraků kol je také na pozemcích, ve sklepech a v podzemních garážích nájemních bytových domů. Náklady na jejich odstraňování tak majitelé domů rozpočítávají na nájemníky. V Berlíně rovněž působí několik firem, které se snaží zničeným a zapomenutým kolům vdechnout nový život. Takové firmy nabízejí, že kola ze sklepů zdarma odvezou.


reklama

Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

21.1.2023 10:30
Tak co to řešit jako s auty?
Vraky blokující řádná parkovací místa - výzvu na úřední desku, pak odvézt.
Kola odložená tam, kde nemají co dělat - okamžitě odvézt.
A vydávat proti zaplacení pokuty těm, kdo prokáží vlastnictví kola.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist