https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-zrusila-uzemni-rezervy-pro-kanal-dunaj-odra-labe-projekt-tak-konci?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda zrušila územní rezervy pro kanál Dunaj-Odra-Labe, projekt tak končí

8.2.2023 18:03 | PRAHA (ČTK)
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. "Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím."
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. "Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím."
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimedia Commons
Vláda dnes zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení. Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) a ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) řekli ČTK, že rozhodnutí vlády vítají. Vítá to i Zlínský a Olomouvcký kraj.
reklama

 

"Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád," napsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.

Na tiskové konferenci po jednání vlády Kupka řekl, že vláda se chce ve vodní dopravě zaměřovat na smysluplné projekty. Jako příklad zmínil budování úvazišť pro malá plavidla a turistické lodě na Labi nebo rozvíjení podmínek splavnosti Labe a Vltavy. S ohledem na polské plány na výstavbu oderského kanálu vláda podle Kupky zpracuje ekonomickou, dopravní a ekologickou studii, zda by mělo smysl navázat i několikakilometrový úsek na české straně.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. "Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím," uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.

"Velmi vítáme toto rozhodnutí, o které jsme za Ostravu léta usilovali. Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena," sdělil ostravský primátor Macura.

Unucka řekl, že kraj od počátku projekt pokládal za nesmyslný a zbytečný. "Je ale potřeba brzdit nadšení všech, že v tom koridoru budou hned stavět, protože stát změnil rezervu u sebe ve státním územním plánu, ta se musí přepsat do krajských zásad územního rozvoje a to se potom musí přepsat do územního plánu jednotlivých obcí, což je proces zhruba na pět až sedm let," řekl Unucka.

Kraj podle Unucky podporoval pouze minimalistickou variantu splavnění Odry k Bohumínu. "Říkali jsme, že to vnímáme jako alternativu dovozu plynu do kraje. Pokud teď vláda dala na stůl plynovod Stork 2, tak bude do Polska plynovod a můj názor je, že není potřeba splavňovat Odru ani do Bohumína," řekl Unucka.

Také náměstkyně hejtmana Zlínského kraje Hana Ančincová (Piráti), která má mimo jiné v gesci životní prostředí, zrušení územních rezerv pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe uvítala. Záměr označila za megalomanský, nespatřovala v něm žádné racionální opodstatnění. "Výrazně by to změnilo ráz krajiny a ohrozilo stávající ekosystémy. Myslím, že i plánovaná investice okolo 600 miliard korun by nebyla konečná. Bylo by to rozhazování veřejných prostředků. Určitě se dají využít daleko lépe," řekla dnes ČTK Ančincová.

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.

Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník - Praha - České Budějovice.

Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě prosazoval prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že by koridor zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (83)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eliáš

8.2.2023 18:26
No konečně, to to trvalo. S koncem Tuzemáka končí i DOL, sláva. :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:21 Reaguje na Petr Eliáš
SMUTNÉ.
Už před 20roky, mělo být Labe splavněno až do Pardubic + ty 2jezy pod Ústím a Odra minimálně do Ostravy !
Vše bylo připravené, stačilo jenom po " sametu " pokračovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 21:10 Reaguje na smějící se bestie
Příprava těch jezů trvá asi 30 let, stála miliardu a ještě se ani nekoplo.
Zkuste odhadnout, co by se dělo, kdyby fakt nějaký šílenec chtěl stavět DOL?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 21:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 21:53 Reaguje na smějící se bestie
2/3 mohly být v provozu, stačilo po " sametu "pokračovat.
Odpovědět
sv

sv

8.2.2023 21:58 Reaguje na smějící se bestie
A pak ses probudil s rukou v nočníku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 08:00 Reaguje na sv
ty jí tam máš pořád a je vás víc takových
Odpovědět
sv

sv

9.2.2023 18:45 Reaguje na smějící se bestie
Ano, všichni jsou blázni, jen ty jsi letadlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 08:40 Reaguje na smějící se bestie
Fakt stačilo? Asi jen nestačilo. Jsem realista.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

8.2.2023 18:28
prvni dobra vec! uz sem se videl ze beham po poodri a vytahuju trasovaci koliky. jen skoda proinvestovanych penez mohly byt pouzity smysluplneji.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:23 Reaguje na mara polasek
Být 2/3 v provozu, tak tomu tleskáš, jako je tleskáno nejenom Vltavské kaskádě !
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

8.2.2023 21:38 Reaguje na smějící se bestie
netleskam! vltava ma cca 25x veci prutok a pruplav je v koryte ne na kopci (strerkova lavice) cca 25 nad korytem odry z ostravy do stare vsi v plavebnim moste. beskydy flysove pasmo ....atd.
ve studii se pocitalo s ukoncenim u letiste mosnov a v kalkulaci navratnosti jaksi pozapomeli zapocist vystavbu. rekreacni provoz vydelal sotva na udrzby. nakladni doprava nebyla vubec zminovana. dekuji opravdu ne!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 21:55 Reaguje na mara polasek
Všechno jde, když se chce.
Zvlášť při současných možnostech.
Odpovědět
ig

10.2.2023 06:23 Reaguje na smějící se bestie
Nj, ale ono se nechce (pro vyjasnění stanoviska: já to taky nechci). Při současných možnostech se dá leccos, ale mělo by to dávat aspoň nějaký smysl. Smysl bych viděl třeba v tom, kdyby bylo jasné co se po takovém kanálu bude vozit. Čínský mixér z polského eshopu pro zákazníka z Břeclavi asi sotva :-) Ten objem dopravy by musel být takový, aby se ten kanál aspoň někdy zaplatil. Protože když se nezaplatí, znamená to, že se na jeho výstavbu spotřebovalo víc prostředků než kolik jich to následně ušetří. Víte o nějakém takovém byznysu, který na kanál čeká jako na smilování? Pokud ne, pak se prostě kanál nemá stavět, protože podle Occamova pravidla se nemají do systému přidávat zbytečné věci :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.2.2023 18:38
Konec dobrý, všechno dobré . Ale že to trvalo.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

8.2.2023 18:44
Všichni tleskáme radostí, ale já bych se rád dozvěděl i něco víc.
Kdo přesně zadal studii a proč zrovna musela stát 22 mil.
Byla částka vyplacena? Komu ? Kde je ta studie a v jakém odborném a technickém vyhotovení je?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:24 Reaguje na Zdenek Wenzel
O tom průplavu, mluvil už Baťa !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 21:11 Reaguje na smějící se bestie
Taky o republice pro 30 miliónů obyvatel atd. atd. atd. ten toho taky nakecal...
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.2.2023 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak tak, Karel IV. a nějaký kapitalista, který si o sobě myslel, že je imperialista Ford, nám přírodu rozbíjet nebudou, soudruzi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:06 Reaguje na Jarka O.
Coje to zase za plk? Kdo jakou přírodu či čo? DOL je naprosto nemyslný megalomanský projekt, který NIKDO NIKDY NIKDE nestavěl!!!
Postavit plavební kanál přes střechu Evropy je v dnešní době pouze výplod choré koblihy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano ano. Proto také na tyto koblihy ukazuji prstem. Feudál Karel IV. a nějací kapitalistictí rakouští inženýri byly choré koblihy. Přesto nevím o tom, seudruhu, že by tyto koblihy chtěly stavět kanál na Kralickém Sněžníku, tedy na střeše Evropy. Nápad byl ho stavět v místech s co nejmenšími výškovými rozdíly. A nikdo nikde nikdy může říct důchodce, který nemá ánunk o světě.
Asi máte raději výdaje na ničení materiálních hodnot.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2023 17:47 Reaguje na Jarka O.
Rakouští inženýři ve 14. století dokázali doletět i na Paroubkův Mars, takový DOL by zmákli levou zadní.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 17:51 Reaguje na Pavel Hanzl
JÓ??!!
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

14.2.2023 23:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Stavěl, Stalin stavěl belomorsko baltsky kanál.
Odpovědět
va

vaber

9.2.2023 10:04 Reaguje na Zdenek Wenzel
ministr Kupka dá peníze na smyluplnější projekty, jak říká
,, zmínil budování úvazišť pro malá plavidla,, to je moudrost ministra
tleskej radostí dál a ptej se ,kolik stovek miliard dala tato vláda na válku, zbrojení ,uprchlíky a kolik stála další skvělá rozhodnutí a srovnej to s 22miliony
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:09 Reaguje na vaber
Kolik jsme dali na jakou válku? To by mě zajímalo. Prali zbraně do Vietnamu, Kambodže, Koreje, taky do Sýrie, Egypta, na Kubu nebo do Chile, (dokonce nás doteď milují v Izraeli!!), jenže to je už trochu historie.
Odpovědět
ig

10.2.2023 06:25 Reaguje na Zdenek Wenzel
Na tom přece nezáleží. 22 mil. bylo vyplaceno, cíle bylo dosaženo :-)
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

8.2.2023 18:47
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248420006/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.2.2023 18:49
Žádná vláda nevládne věčně a názory na stavbu kanálu se mohou změnit taky.
Pouze se stavba prodraží o výkupy pozemků a staveb v projektované trase.
Každopádně moudří lidé tam stavět nebudou, aby jim to jiná vláda nebourala.
Totéž je u staveb dálnic, obchvatů, rychlotratí atd. Když o tom vláda
rozhodne, tak baráky vykoupí, zbourá a postaví, co je potřebné. Jinak
Poláci kroutí hlavou, proč nechceme alespoň přístav na Odře v Bohumíně
a nebo Ostravě, když už vytýčili trasu kanálu po svém území mimo meandry
Odry a katastrální území Bohumína. Tak bude splavněná Odra končit na
území Polska a k nám to pojede v kamiónech! To je ekologické ?
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

8.2.2023 19:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Do Blahutovic cesta dlouhá, kdo ji nezná - ten je trouba...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 09:52 Reaguje na Zdenek Wenzel
Víte ona i ta JE Blahutovice už mohla nejmíň dvacet let
nahrazovat uhelky bez potřeby těch EKO nesmyslů na polích
a na kdejakém kopci. Jen nekrást a stavět, ale to by tu
nebyly ty stovky miliardářů s konty v zahraničí, ale stát
disponující vyspělou energetikou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Nešťastníče Macháčku, zkuste nějak vysvětlit, jak má dvěma totalitami a ještě ateismem totálně demoralizovaný národ budovat spravdlivý a poctivý stát!!
Když si klidně zvolí do vedení státu lháře, tuneláře a soudně stíhaného zloděje?
Co proboha čekáte??
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 13:08 Reaguje na Břetislav Machaček
No já tedy neví, ale já pracuji pro jednoho bambiliardáře, jehož firma vlastní 2 jaderné elektrárky, a asi 10 GWe v tepelných elektrárnách.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.2.2023 19:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě ráda to bude platit EU, jenom to bude dražší !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 09:01 Reaguje na smějící se bestie
EU to mohla zainvestovat, protože to Polsko v EU prosadilo, ale bez nás bude muset EU přesvědčit, že to má význam i bez
napojení ČR na splavněnou Odru. Naše vláda tomu možná ještě
zatleská, až ji to nařídí Brusel a zdejší odpůrci taky. Ono
i pro ně je befel z Bruselu svatý.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.2.2023 20:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Jdu Vás podpořit. Přesně tak. To jsou každý den dobré a ještě lepší zprávy. Budou se za ty peníze stavět meandry a malarické bažiny. To zde stovky let nebylo. Je jen s podivem, že okolní státy tuto uvědomělost nijak nesdílejí. No kdo chce kam... tak nás občas informujte o nových obchodech vašeho velikána Macury s pozemky :-/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.2.2023 21:15 Reaguje na Jarka O.
Za jaké peníze nešťastníče?
Malý Patrik přiběhl v Edinburgu domů a hlásil otci: "běžel jsem celou dobu za tramvají a tak jsem ušetřil dva šilikky!"
Otec ho zfackoval:"kdybys běžel za taxíkem, ušetříš dvě libry!"
A taklhle se řídil za ovara a loupežníka tento stát.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.2.2023 05:58 Reaguje na Pavel Hanzl
:-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2023 07:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Povím Vám příběh brněnského nádraží. Již v letech cca 1906-10 se vědělo, že je malé a na špatném místě. Ale pak přišla 1. světová. Pak se mělo přestavět v letech 35. Pak přišla druhá světová. A pak se mělo opravit po válce, pak přišla studená. Teď se mělo, po prolomení blokády od některých spolků, přestavět s VRT Drážďany-Vídeň, Co se asi bude dít nyní v souvislosti s náklady na Ukrajinu.😢
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2023 08:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 08:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
Brněnské nádraží je evergreen až neskutečný, přesunuje se už od té doby, kdy se postavilo.
Ale mám pocit, že to v Evropě není až taková vyjímka. Každopádně se vypálily stamilióny za přípravu a ještě se nekoplo. U nás normálka.
Odpovědět
ig

10.2.2023 06:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Brněnské nádraží je prokazatelně nepřesunutelné. To už bude jednodušší nechat nádraží na místě a posunout Brno.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.2.2023 08:43 Reaguje na Pavel Hanzl
"Pěkné kua pěkné" řek by na vás výbl... Pepíčkův tatínek. Nevím na rozdíl od vás, že by ve Skotsku vládli ovaři a loupežníci, ovšem když to říkáte vy, soudruhu...  Slyšel jste o dani z nemovitosti? Ano, zmýlila jsem se, žádné peníze nepůjdou na meandry jak z 18.století, ale na tanky. A ti soudruzi, co si myslí, že se opuštěním vodní cesty zlepší ŽP, by si měli dát mokrý hadr na čelo. Nivy se prodají  a zastavějí, soudruzi. Ještě nebylo řečeno, kteréže historické dekrety byly pod záminkou DOLu zrušeny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 08:45 Reaguje na Jarka O.
To je zas blábol, nemůžete si to po sobě přečíst a nějak si ujasnit, co vlastně chcete sdělit?
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.2.2023 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, vy neznáte vtip o Pepíčkovi, který dostal v češtině za úkol vymyslet větu se slovem "pěkný". Tak hlavně že sem musíte lepit nesmysl o jakémsi Patrikovi a loupežníkovi.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 13:10 Reaguje na Jarka O.
Jistěže půjsou na tanky, když na ně nešly peníze 35 let. Vy chcete mít praspratečka připíchnutého bajonetem na dveře? To ho můžete rovnou poslat do Ruska, na to nemusíte zvát rusáky sem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 15:18 Reaguje na Daniel Višňovský
Já jsem od Rusů chtěla jen výhodný obchod, nic víc. Na pochopení je potřeba číst v historii, pane Višňovský. Tanky se v Česku ani neohřejou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 09:29 Reaguje na Jarka O.
Kanál měl chráněné meandry obejít po polském území a mohl
zkapacitnit průtok vody v době povodní( druhé koryto). Tím
by nemusela být už tři roky po sobě vyplavena hnízda kulíků,
ledňáčků, břehulí atd. U nás jsme na komáry zvyklí a jsou
spíše produktem prohlubní zaplněných vodou po povodních,
protože ostatní vodní plochy kopírují hladinu vody v řece.
Bohužel ekologistům vysvětlit, že by bylo dobré meandry
chránit před povodní v době hnízdění bypassem ve formě
kanálu nemá význam. Jim zmar hnízdících ptáků nevadí a
raději z toho obviní jiné. Mimo dobu hnízdění mohly
povodně v meandrech konat svoji práci a dál měnit břehy
a koryto řeky. Žiji za humny a vím o čem mluvím na rozdíl
od vlády a zdejších diskutérů. Na kanál rozměřovali pole mého dědy i pradědy za Rakouska a 1.republiky a ne pouze
za Zemana. To rozhodnutí dočasné vlády projekt nezařízne
a jednou přijde osvícená vláda a nebo befel z Bruselu.
Nyní se není čemu divit, protože prioritou není nákladní
lodní doprava, ale opravy a prodloužení Baťáku pro rekreaci a splavnění Vltavy pro výletní lodě a hausbóty zbohatlíků. Takto se dnes hospodaří a ekologistům nevadí ani budování přístavů a jiných staveb pouze pro rekreační plavbu. Prostě
ekologisté!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.2.2023 11:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo, nahnat povodňovou vodu do kanálu za stovky miliard je přeci ta nejlepší volba, když chce někdo kanál zničit. :D :D

Bohužel pro tebe, ty ekologisto, nikdo to nikdy budovat nebude. Je to strašná pitomost - vidí to každý, kdo má alespoň kapku rozumu. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.2.2023 14:00 Reaguje na Břetislav Machaček
To zde nevysvětlíte a stejné to je s jinými velkými investicemi. Jediná nejlepší investice jsou přece OZE na zemědělské půdě. Přitom kanál by vedl už využívanou krajinou, lodě by mohly jezdit na LPG nebo vodík. Polsko neznám, zato na východě Německa jsem viděla jak hodně upravená tak i přírodě blízká okolí kanálů, a byly tam aleje, chatky, rybáři, turisté, cyklisté, lesy, pole, klid. No je to jedno, kdo by zde stavěl...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 13:11 Reaguje na Jarka O.
Kolik Gigawatů ten kanál vyrobí ročně?
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 15:15 Reaguje na Daniel Višňovský
Klidně by se vešla MVE nebo alej větrníků, ale není všechno jen gigawatech.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 17:52 Reaguje na Jarka O.
...všechno jen o gigawatech....
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

9.2.2023 20:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Stavet kanal Labe - Morava pres Vysocinu mi prislo trochu az megalomanske, splavnene Labe z Hamburgu do Pardubic (s pouzitim tech planovanych jezu pod Decinem) by asi stacilo. Nepostavit ale kanal Odra - Dunaj prevazne rovinatou krajinou moravskych uvalu, to mi prijde jako hodne skodlive, hloupe rozhodnuti do budoucna. Nutno smirit se s tim, ze jsou to prave - a tradicne - tzv. "zeleni" kteri takoveto ekonomice i ekologii skodliva rozhodnuti prosazuji ;)
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

15.11.2023 13:32 Reaguje na Miloš Zahradník
Ekologii škodlivá rozhodnutí! To je termín jako z Rudého práva za totace, ekologie s tím nic nemá, je to veda.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.2.2023 21:37
Skvělá zpráva!
Odpovědět
va

vaber

9.2.2023 09:24
už bylo dost případů kdy politici rozprodali státní půdu ,aby ji stát později za mnohonásobnou cenu vykupoval,
bohužel žádnou hmotnou zodpovědnost nemají ,tak si dělají co chtějí,
připadá mi ,že takové rozhodnutí se děje jen natruc Zemanovi a minulé vládě, rozum a moudrost v tom není,
spekulanti už možná potichu začnou pracovat ,až přijde čas, vše bude jinak,
kdy místní dikutéři a rádoby ochránci přírody pochopí ,že voda v krajině přírodě nikdy neškodí ,jen člověku ,co je rozlezlý všude i tam kde nemá co dělat ,
ale všichni budou brečet, že zrovna na tomto proužku země se chtějí rozvíjet a nemohli,
je málo prostoru zastavěno ? musíme uvolnit vše pro rozvoj ,což je prakticky stavění a betonování
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 09:44 Reaguje na vaber
On ten kanál měl být téměř tak široký jako je každá dálnice a nebo
drážní pozemek kolem rychlotratě, ale na rozdíl od asfaltu by to
byla vodní plocha podobná líně tekoucí řece i se zásaky do okolní
krajiny a ozeleněnými břehy. Mimo zpevnění břehů lomovým kamením
jen beton u plavebních komor a v přístavech. Když vidí člověk
v západní Evropě ty plavební kanály, tak nechápu, co na nich vadí
dnešním ekologistům. Voda v krajině je prioritou, ale plavební
kanál nikoliv? Proč se teda opravuje a prodlužuje Baťák sloužící
pouze rekreační plavbě? Proč se splavňuje Vltava taky pouze pro
rekreační plavbu? To je ekologické a ekonomické? Ano, blokované pozemky města a stát rozprodají kamarádičkům a jednou je stát
za násobně větší cenu vykoupí. Přibude pár milionářů a státu
nějaké ty dluhy.
Odpovědět
va

vaber

9.2.2023 10:17 Reaguje na Břetislav Machaček
je to skvělé rozhodnutí vlády ,které prospěje spekulantům a tunelářům ,až se časy změní ,
ale zatím jsou blahoslaveni chudí duchem a tak se zástava zrušila
rád bych věděl jaké katastrofy si představuje ministr Bartoš když říká,
,, představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,,
asi je raději ,když se peníze dávají na válku a zbrojení, to není plýtvání a žádné riziko pro ekosystémy a krajinu,
máme moudré ministry
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.2.2023 10:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano to ani nikoho nepřekvapuje, že to nechápeš. :-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.2.2023 11:59
Je to velká škoda a dlouhodobě to podváže rozvoj Severní Moravy i jinde hlavně na střední a jižní Moravě.
Určitě je to taky jen náhoda, že jakékoliv jiné další investice či dotace do vodních cest se vždy, ať už přímo nebo nepřímo, týkají Prahy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.2.2023 12:09 Reaguje na Radim Polášek
Koukám na Baťův kanál jsem zapomněl.
Ono se možná DOl na befél shora obnoví už brzo. Jakmile Ukrajina vyhraje válku a ideálně v plné síle a vstoupí do EU, určitě se výrazně zvýší význam Dunaje coby dopravní tepny. Protože západní či severozápadní část Ćerného moře s ústím Dunaje se stane enklávou EU. Potom může být Dunaj intenzívně používaný pro dopravu ukrajinského zboží, k tomu, pokud zůstanou turecké kontanty s EU, i tureckého zboží. DOL pak může to zboží z Dunaje dostávat na Moravu a do Polska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 16:46 Reaguje na Radim Polášek
Totální pitomost, než by se zboží přetrtkalo do Čech, už by byla propadnlá garance a účet za pohon lodí proti dost silnému proudu by byl fakt úžasný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2023 20:00 Reaguje na Pavel Hanzl
V kanálech je pouze mírný proud díky zdymadlům a
plavebním komorám a žádné nákladné plutí proti
proudu řeky. To vy ale nepochopíte a lodí se nevozí rychloskazitelné zboží, ale zboží na sklad, zboží
nadrozměrné a zboží velké hmotnosti, které není
možné rozebrat a rozdělit. Ideální je pro to vaše
LNG, stožáry a listy vrtulí větrníků, nosníky mostů, kolejnice, reaktory JE, nádrže a tlakové nádoby.
Bez lodí to pak jede na speciálních podválech po
silnici s podpíráním mostů a zvedáním drátů nad
silnicemi. Pouze pitomci si komplikují život odmítáním lodní dopravy a přitom tleskají dopravě
loděmi ropy, plynu, uhlí atd. nyní až z tramtárie.
Jó ekologisté nejsou ekology a ani logiky!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Jestli jste viděl někdy něco jako Dunaj, tak to s plavebním kanálem skutečně nic společného nemá. A od moře k nám je sice jen 200 výškových metrů, ale brutální průtok. A přes Vysočjnu by museli dát dalších 100 metrů, prostě cypovina ďa cyp.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Dunaj je normální vodní cesta. DOL měl vést okrajem Vysočiny. Propojení někde kolem Svitav by asi bylo to poslední, co by se někdy v budoucnu stavělo. Až by se vidělo využití a ekonomika důležitějsích částí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 13:14 Reaguje na Pavel Hanzl
100 ,metrů pře Vysočinu??? Jihlava je přesně v 500.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2023 18:06 Reaguje na Daniel Višňovský
Šlo by to přes Svitavy a ty mají 500 taky. Prostě nesmysl.
Odpovědět
ig

10.2.2023 06:38 Reaguje na Radim Polášek
Jaké zboží? Už dobře dvacet let funguje distribuce zboží na úplně jiné topologii než ve dvacátém století. Tehdy mělo smysl dovézt deset tisíc mlýnků na maso, rozdistribuovat je do tisíce prodejen kuchyňských potřeb a čekat až se prodají. Však to musíte sám vidět, normální obchodník má problém naplnit jeden ISO kontejner, natož celý lodní náklad - a ještě čekat týdny na zboží, které chce mít zákazník ještě dnes večer, maximálně zítra přes den. A tlak na dopravu miliónů tun ročně uhlí, štěrku nebo dřeva tady není.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.2.2023 12:31
Pro přírodu je dobře, že projekt DOL byl odpískán. Souhlasím s panem Karlem Zvářalem, který včera napsal: „Ve své době měl určitě opodstatnění, ale už nějakých padesát let je přežitý. V časech klimatické změny a šířících se invazních druhů by to byl čirý nerozum. Voda v krajině spíše chybí než přebývá, navíc surovin vhodných pro lodní dopravu silně ubylo.“
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2023 22:22
Jednou jsem jel podunajskou stezku na kole, z Linzu do Vídně (asi 4 všední dny) a počítal jsem lodě. Za celou dobu tam jezdilo pár výletních, potom kolem Melku takový jako vodní autobus a jinak jeden malý šíf s uhlím a pár nějakých nejasných plavidel. A to je celý. Vodní tepna naší části Evropy.
Tady to máte v číslech:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.2.2023 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohužel dopravní náklady už nejsou v EU nastaveny podle reálných
nákladů, ale podle deformovaných dopravních nákladů díky zvýhodnění
kamionové dopravy. Převis silničních dopravců vytváří ze silniční
dopravy dopravu velmi levnou, což zcela odporuje fyzikálním zákonům.
Podle nich by měla být nejlevnější doprava vodní, železniční a až
na konci silniční. Ale to tak "funguje" v EU už ve všem, když je
olej levnější, než ta semena ze kterého se vyrábí. Všude jinde
ale fyzikální zákony platí, protože neznají slova dotace, podpora,
zvýhodnění a podobné deformace skutečného trhu. EU se dostala do
zajetí vlastních deformací tržního prostředí a proto je vůči světu
stále více nekonkurenceschopná. Vy si myslíte, že to tak bude na
věky fungovat? Víte kolikanásobně narostlo zadlužení EU od doby
jejího založení? Toto perpetumobile je podvod s dodáváním energie,
aby se nezastavilo. Energií jsou zatím dluhy, ale na dluhy zatím
dojel jednou každý stát stejně jako firma, či privátní osoba.
Vedení EU žije ze dne na den v naději, že se tak stane až budou
v penzi a nebo někde na Hawai. Po nich potopa a procitnutí občanů
ze snů o možnosti dotovat vše co je neekonomické tím, že zdaním
o to více ty ekonomicky efektivní. Klasický EUrosocialismus!
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

12.2.2023 13:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Smrdutě lžete Macháčku. Lodní ani železniční doprava nedopraví samostatně nikam nic, kromě ohromných množství jedné položky nepodléhající skáze.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 15:13 Reaguje na Daniel Višňovský
Jako třeba turistů.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

15.2.2023 00:04 Reaguje na Jarka O.
Žádná loď nikam sama od své nedostaví žádné lidi vyzena dubeznice.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 09:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano,také jsem jela na kole kolem Dunaje. To je dobrý příklad toho, že ekologické důvody jsou manipulace. Flóra, fauna, vydry, bobři, jarní cibuloviny, lužní lesy ... Turistické lodě tam byly jedna za hodinu a trochu jiných lodí. To svědčí jen o tom, že využití je a nabízí se. Je to voda v krajině, na závlahy atd. Nikde není psáno, že přepravní význam zase v době dostavby nezíská. Kanál jednou postavený zůstane na věky, takže rychlá návratnost nehraje zas takovou roli. Kanál mezi Havolou a Sprévou v blízkosti Berlína byl vytížený nákladními loděmi velmi. Každé 2 minuty projela naprosto tichá tažná lod. Bylo to před 15 lety. Před 5 lety jsem viděla kanál na severovýchod od Berlína využitý turisty, protože spousta průmyslu z dob NDR se zlikvidovala. Oproti jiným ztrátovým projektům, tůnelům, OZE, které jsou po 20 letech odpadem, nebo financování ničení, je kanál vždycky užitečný. A co vily, hrady, jiné budovy, mají návratnost, je ekonomické je stavět...?
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.2.2023 14:25 Reaguje na Jarka O.
Ne, jestli jste si nevšimla, hrady už také nikdo nestaví. Přestože určitě bude pár hradů, které "už Karel IV." chtěl postavit a zatím na ně nedošlo. A přitom by také byly užitečné, občas by tam nějaký turista přišel ...
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.2.2023 14:45 Reaguje na Viktor Šedivý
Koncertní haly, divadla ...
Nikdo nechce kanály jen pro turisty, o kterých mluví Kupka, to by bylo plýtvání. Je jasné, ze dlouho nebudou prachy na nic krom OZE a prostředků ničení. Moc užitečné
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.2.2023 08:38 Reaguje na Jarka O.
A pro koho jiného než pro turisty by to bylo?

Občas nějaký nadrozměr, to ale takovou megastavbu neuživí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2023 15:13 Reaguje na Viktor Šedivý
To si může každý rozmyslet sám, co mu připadá správnější. Jak výdělečné jsou školky, nemocnice, UK, Karlův most..?Kanál ( klidně jen jeho část) by byl navždy. Za plavbu cizích lodí by byly poplatky, nepluly by jen české lodě po Česku, ale od moře k moři. Turistika je taky významný příjem rozpočtu a ŽP se nezhorší tím, že je řeka splavná. Co je lepší, dát peníze na stavbu, zaměstnanost a jednou mít splavnou vodní cestu mezi 2 nebo i 3 moři, nebo na zvýšení platů těchto politiků, senát, špiclovací ne/ziskovky, prostředky ničení, OZE, a mít šmelinu s pozemky. Je lež, že na to nejsou prachy, když vidíte, za co se poslední rok vyhazují. Argumenty proti JE byly stejné.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

15.2.2023 00:06 Reaguje na Jarka O.
Ale vy jste přeci PROTI výstavbě kanálu. Kdybyste byla pro, pracujete na dva úvazky, jíte suchý chleba, a všechny peníze byste posílala ny výstavbu kanálu.
Odpovědět
PM

Petr Michna

12.2.2023 23:17
Rozhodnutí o zrušení územní ochrany je chybné. Dosud chráněné území dopadne velmi špatně, jsem o tom přesvědčen a uvidíme to už za pár let. V přípravě stavby DOL nemělo být pokračováno nejméně 30 dalších let, rozhodnutí o osudu záměru bych ponechal našim vnukům.
Odpovědět
ig

14.2.2023 23:37 Reaguje na Petr Michna
Rozhodnutí nechali svým vnukům naši dědové, protože si nebyli jistí, zda je to perspektivní počin. A vnuci už jistotu mají, proto rozhodli jak rozhodli a síly, které by vyžadovala stavba takového veledíla raději použijí efektivněji na jiné projekty.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist