https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zemedelci-kritizuji-i-planovanou-vysokorychlostni-trat-z-prahy-do-drazdan.kvuli-ztrate-nejurodnejsi-pudy?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zemědělci kritizují i plánovanou vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Kvůli ztrátě nejúrodnější půdy

19.4.2021 18:10 | PRAHA (ČTK)
Podle Svazu pěstitelů chmele ČR se stát na jedné straně snaží o zápis chmelařské krajiny do Seznamu světového dědictví UNESCO, na druhé straně chce stejně cennou oblastí s dlouhodobou pěstební historií vést vysokorychlostní trať. Ilustrační snímek trati z Německa.
Podle Svazu pěstitelů chmele ČR se stát na jedné straně snaží o zápis chmelařské krajiny do Seznamu světového dědictví UNESCO, na druhé straně chce stejně cennou oblastí s dlouhodobou pěstební historií vést vysokorychlostní trať. Ilustrační snímek trati z Německa.
Foto | S. Terfloth / Wikimedia Commons
Zemědělci kritizují plán vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Trať se dotkne pěstitelů, kteří pěstují chmel a zeleninu, sdělili ČTK zástupci Agrární komory ČR. Podle Svazu pěstitelů chmele ČR se tak stát na jedné straně snaží o zápis chmelařské krajiny do Seznamu světového dědictví UNESCO, na druhé straně chce stejně cennou oblastí s dlouhodobou pěstební historií vést vysokorychlostní trať. Už dříve se zemědělci ozvali proti jiné větvi z plánovaných tratí - z Prahy do Brna. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka podobně jako v minulém týdnu uvedl, že se kvalita zemědělské půdy zohlední cenově při výkupu pozemků.
reklama

 

Oblast se nachází v Polabské nížině, kde je v ČR podle komory nejúrodnější půda. Podle prezidenta komory Jana Doležala by měli být zemědělci více zahrnuti do rozhodování o podobných projektech. "Chápeme, že kvůli pandemii je komunikace náročnější než dříve, ale vzhledem k míře zásahu do hospodaření a krajiny považujeme zapojení všech aktérů do debaty za nezbytné," uvedl.

Podle komory má trať na Drážďany vést severně od Roudnice na Labem po pravém břehu řeky Labe mezi obcemi Lounky a Chodouny a dále Polepy a Okna. "V případě realizace této trasy by došlo ke znemožnění zemědělské činnosti a ke znehodnocení i nezabrané části pozemků. Já i ostatní zemědělci bychom přišli o značnou výměru a museli bychom naši činnost ukončit," uvedl pěstitel kořenové zeleniny Jaromír Ondra, který hospodaří v Chodounech.

Podle předsedy svazu pěstitelů chmele Luboše Hejdy se část dotčené oblasti nachází pod závlahovým systémem, stavba by s vysokou pravděpodobností narušila jeho funkčnost. Alternativní možností je podle Ondry vedení trati po levém břehu Labe, což je podle něj také varianta, se kterou se již několik let počítalo.

Zemědělci v minulém týdnu protestovali také proti rychlotrati z Prahy do Brna. Trať zasáhne pozemky několika stovek zemědělců, mimo jiné společnost PIAS Suchdol, která tak může ztratit 100 hektarů pozemků. "Hovoří se o výstavbě vysokorychlostní trati, ale nás jako vlastníka dosud nikdo nekontaktoval a na našich pozemcích se již pohybují geodeti," řekl v úterý na tiskové konferenci Zemědělského svazu ČR vedoucí rostlinné výroby firmy Jan Mikulka.

Podle Mikulky plánovaná stavba zničí až 15 milionů tun ornice a Česko přijde o možnost, aby kolem tří milionů metrů krychlových vody bylo ročně vsakováno a zadržováno v přírodě. Centimetr ornice se vytváří zhruba 100 let, upozornil. Ministerstvo dopravy chce problém s ornicí vyřešit zohledněním v ceně výkupu pozemků.

Ministerstvo ústy svého mluvčího Františka Jemelky v minulém týdnu uvedlo, že kritizovaná severní varianta vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem vede pět kilometrů od vodního díla Vrchlice, nezasahuje tedy ani do ochranného pásma tohoto zdroje vody. Ohrožení vodních zdrojů se zemědělci také obávají.

Dnes pak Jemelka uvedl podobné informace i ohledně trati z Drážďan do Prahy, při nových stavbách vždy bude dotčená i zemědělská nebo lesní půda. "Obavy zástupců zemědělců nebereme na lehkou váhu a jsme si vědomi toho, že výsledná trasa tolik očekávané vysokorychlostní železnice musí být dobrým kompromisem různých, často protichůdných, zájmů či názorů. Rychlé přeshraniční spojení po železnici v době snah o snižování emisí potřebujeme, příslušné územní rezervy státu na ně pamatují či bude na společných jednáních hledán způsob jak minimalizovat dopady předpokládané stavby," uzavřel.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

19.4.2021 19:27
Ta trať je určitě v územních plánech obcí jako rezerva na tuto stavbu. Ano, je škoda každého hektaru půdy, který se nevratně zastaví něčím. Ale ta VRT už tady 20 let měla stát. A může za to stát, že nestojí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.4.2021 05:38 Reaguje na Katka Pazderů
Je s podivem, že se neozývali lidi, firmy dříve, když se tady staví velkosklady a fabriky, mnohdy na nejlepší půdě, celých 30let.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

20.4.2021 10:39 Reaguje na smějící se bestie
Říká se tomu pokrytectví... navíc se ho dopouští Agrární komora, takže se není ani čemu divit. Ta totiž zastupuje podnikatele v zemědělství a ne zemědělce... a o tom to celé je.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.4.2021 15:52 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Máte pravdu, Agrární komora zastupuje podnikatele v zemědělství. Podnikatelé v zemědělství jsou lidé, které zemědělství živí. Tito lidé totiž musí být registrováni jako zemědělští podnikatelé, jinak po nich skočí finančák, že podnikají na černo. Co takhle ekologičtí zemědělci? Ti jsou všichni do jednoho zemědělští podnikatelé, jinak by nemohli být certifikovaní. Takže ekologičtí zemědělci nejsou zemědělci, protože jsou podnikatelé? To by mě zajímalo, kdo tedy podle vás zemědělec je.
Odpovědět

vladimír šmídl

20.4.2021 05:02
Někdy v roce 1985 otiskly Hospodářské noviny článek, v němž autorka upozorňuje na okolnost, že v sousedních státech železnice zrychlila a že hrozí, že osobní doprava bude Československo objíždět.Když se podíváte na web www.zsr.sk a vyvoláte si cestu z Bratislavy do Domažlic, (Klatov,Chebu)
odkáže vás web na cestu Bratislava-Linz- Passau , Marktredwitz a na cestu přes Prahu jako dvě srovnatelné varianty. Ještě před pěti roky tam cesta přes Prahu nebyla nabízena vůbec, pokud jste napsali Brno jako směrovou stanici, odpověděl web, že ,,takéto spojenie neexistuje".Možnost ,,objet" je tady.
Pro zrychlení osobní dopravy se toho moc neudělalo .Rychlost vlaků je dána kvalitou trati, nikoli lokomotivou (vagony pro 160 km/h jsou staré i 50 let a již se šrotují, aniž dosáhly své rychlosti).Dosavadní tratě se modernizují
ale opatrně, aby se moc nezrychlily. Rychlost 135 km/h je běžné maximum po modernizaci (Plzeň - Cheb, Praha - Beroun ). Modernizovaná trať 270 má asi 70 mimoúrovňových křížení se silnicemi(bylo na ně pamatováno v rozpočtu), takže teoreticky není možné , aby existoval nějaký problém ve Studénce,ale nehody známe ze zpráv.
Projektem, který zůstal bez realizace je trať Donau-Moldau-Bahn, jejíž popis byl na stránkách města Regensburg a nedávno byl stažen (byl tam i v české verzi).Nedokončená je i elektrifikace úseku Cheb - státní hranice, přičemž pamětní desku a poděkování fondu PHARE visí na budově nádraží v Chebu (je z roku 1998).To na ilustraci, že investiční projekty mohou mít zpoždění. V Rusku se chýlí ke konci kariéra lokomotiv ČS 200 pro rychlosti do 200 km/h, dodaných ze Škodovky k zahájení letní olympiády v roce 1980. (máme zpoždění 41 let). K uvedeným pojmům lze najít bližší informace na wikipedii (Diretissima, ČS-200), resp. www.atlaslokomotiv.net
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.4.2021 15:46
Problém s ornicí hodlá ministerstvo dopravy vyřešit zohledněním v ceně výkup pozemků? To je vtip? Zajímá mě, jak odstranění milionů metrů krychlových ornice a s ní i její schopnosti zasakovat vodu a živit rostliny, vyřeší vyšší cena za pozemky? Občanská společnost se může pominout vzteky, když se mluví o zemědělském hospodaření, že není dost dobré, protože snižuje schopnost půdy zadržovat vodu, ale to, že stavbou té trati tisíce hektarů naprosto ztratí tuto schopnost, to nechává naše aktivní občany v klidu. Však to zase předhodí zemědělcům, že špatně hospodaří. Trať určitě nepovede jen přes pole, určitě pohltí i pár remízů, po kterých naši všehoochránci tak volají, ale v tomto případě to není problém. Zase to předhodíme zemědělcům, že pokles biodiverzity je jejich vina. Začne už konečně náš aktivistický občan vyžadovat od stavitelů, kteří zabírají zemědělskou půdu její náhradu? Ne v penězích, ale fyzicky. Co takhle povinnost vrátit do stavu zemědělské půdy brownfieldy nebo třeba asfaltky nahrazené novými komunikacemi? Zdá se, že ornice na skrývkách ze staveb budeme mít dost.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.4.2021 11:27
Když čtu o plánech na VRT, tak se vždy musím usmívat nad dvojakou reakcí
ekologů. Jedna je "ekologická" rychlá doprava a druhá jsou zábory půdy
a přírody na jejich výstavbu. Pominuli utopické nápady o trati na pilířích,
tak ten zábor bude opravdu značný a hlavně na "zelené louce", protože
stávající trasy železnic VRT nevyhovují. Pominuli i náklady, tak musím
přemýšlet nad potřebností této dopravy pro 90% daňových poplatníků. Je
to podobné jako s leteckou dopravou a bezpodmínečnou nutností spěchat.
Rychlotrať má hlavně význam pro obyvatele metropolí spojených touto
tratí s minimem zastávek. Obyvatelé z meziprostoru budou odkázáni
na přípojné tratě, které je snaha rušit a celková ekologizace dopravy
tak jde spíše opačným směrem. Pak je tu nutnost té rychlé dopravy. Na
výlet je mi jedno jestli jedu hodinu nebo dvě, studentu na kolej je to
jedno taky a podnikatel pojede asi zase autem, kterým dojede až na místo jednání. Je třeba v prvé řadě propočítat ekonomičnost nové tratě a tu
porovnat s náklady na údržbu a modernizaci tratí stávajících, včetně
přípojných lokálek. Mít tak VRT pro horních 1OO tisíc je přepych a pro
zbytek tratě zrušit a nebo zanedbat, se může vymstít. Budovat výkladní
skříň světové značky a zničit obchůdek pro většinu je Potěmkinova ves.
Na obojí tu investice nejsou a nebudou, proto bych se držel při zemi
a nebudoval něco pro VIP, aniž bych věděl, zda se oni nebudou za pár
let pohybovat třeba drony z místa na místo bez potřeby VRT a přípojné
dopravy. Na výlet do Prahy z Ostravy bude VRT pro mnohé drahá záležitost
a rozdíl v ceně normální dopravy raději utratí za oběd a pivo. Sám se
už toho nedožiju, ale varuji před nesmyslností tohoto díla pro 90%
obyvatel. Mi dosavadní rychlost vyhovuje, nechápu ten neustálý spěch
a potom zbůhdarma v cíli klábosit u kafe o ničem.
Odpovědět
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist