https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zemedelske-zakony-z-brezna-1948-rolnici-vitali-byl-to-ale-zacatek-kolektivizace?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zemědělské zákony z března 1948 rolníci vítali, byl to ale začátek kolektivizace

21.3.2023 01:30 | PRAHA (ČTK)
Památník obětem kolektivizace zemědělství u Těšnova v Praze.
Památník obětem kolektivizace zemědělství u Těšnova v Praze.
Foto | drobnepamatky.cz / Wikimeda Commons
Několik zemědělských zákonů, které 21. března 1948 přijalo Ústavodárné Národní shromáždění Československa, v podstatě zahájily kolektivizaci zemědělství. Ta záhy přerostla v násilnou akci komunistické moci, která od základů proměnila hospodaření na vesnici a postihla statisíce lidí. Sedlákům byla v atmosféře politického zastrašování zabavována a vyvlastňována půda, zvířata, strojový park i nemovitý majetek. Mnozí z nich přišli o všechno včetně svobody.
reklama

 

Zákony z března 1948, především ten o nové pozemkové reformě (trvalé úpravě vlastnictví k zemědělské a lesní půdě), přitom původně většina zemědělců vítala. Do rukou bezzemků, malorolníků a státu se dostaly více než čtyři miliony hektarů zemědělské půdy. Nastupující komunistická garnitura tak získala uznání a podporu části drobných a středních zemědělců, kterým se do jisté míry zamlouvala také likvidace statkářů a církevního vlastnictví půdy.

Ideu kolektivizace zemědělství převzali českoslovenští komunisté od Sovětského svazu, kde ji - i se všemi tragickými následky včetně vraždění a hladomorů - provedli převážně v letech 1928 až 1937. Také v Československu dostala záhy, kvůli snaze zlomit odpor sedláků, svoji násilnou formu. Někdy se uvádí, že násilná kolektivizace venkova začala schválením zákona o jednotných zemědělských družstvech (JZD) 23. února 1949.

První rok po vyhlášení zákona probíhalo združstevňování zvolna, přestože již 1. dubna 1949 vyjeli mezi zemědělce propagandisté, kteří přesvědčovali sedláky ke vstupu do družstev. Dobrovolně do nich vstupovali převážně jen nemajetní bezzemci a drobní domkáři. V roce 1949 existovala jen necelá třicítka jednotných zemědělských družstev na 7000 hektarech polností.

S nezájmem sedláků se komunistické orgány rozhodly bojovat po svém - nevybíravým nátlakem. Na konci nejvýraznější kolektivizační etapy v roce 1953 již existovalo přes 6500 JZD spravujících více než dva miliony hektarů zemědělské půdy. Totalitní moc používala k náboru sedláků celou řadu donucovacích prostředků. Soukromě hospodařícím rolníkům stát například předepisoval vysoké povinné dodávky obilí, masa a dalších produktů. Za jejich nesplnění jim hrozily zabavení zásob, nucené výmlaty, peněžité tresty i vězení.

Největším vlastníkům režim půdu zkonfiskoval a vystěhoval je do pohraničí, kde museli pracovat jako dělníci na státních statcích. Zlomit odpor sedláků se režim snažil i provokacemi Státní bezpečnosti a následnými zinscenovanými procesy, jejichž výsledkem byly mnohaleté tresty nucených prací i tresty smrti. Násilná etapa kolektivizace skončila v roce 1953, zřejmě po zásahu Moskvy.

Poté, co prezident Antonín Zápotocký v létě 1953 násilnou kolektivizaci kritizoval, družstva hromadně opustilo na 70 000 rolníků. Tento odliv zastavila až druhá etapa z let 1955 až 1958, ve které komunisté kromě nátlakových metod přišli i se snahou skutečně zlepšit situaci družstevníků. Na konci druhé etapy existovala družstva ve více než 80 procentech obcí a hospodařila na 84 procentech celkové výměry zemědělské půdy.

Částečnou nápravu majetkových křivd přinesly až polistopadové restituce, mnoho bezpráví však zůstalo dodnes neodčiněno. Dopady morálních i materiálních škod, ztráty vztahu k půdě a celkového rozvratu venkova jsou patrné na české vesnici dodnes.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

21.3.2023 08:08
Tak je třeba říct, že v první etapě došlo k ukradení majetku jenom těch sedláků, kteří byli vyhnáni a jejich pole a stavení byla zabrána. Všichni ostatní, kteří vstoupili do družstev, ať už dobrovolně nebo násilím, de jure svého majetku nepozbyli. Zemědělská družstva totiž byla družstva vlastníků a majetek, který jednotliví členové družstva při vstupu do m družstva vložili, pozemky a hospodářské zvířata nebo v případě velkých vlastníků hospodářská stavení a infrastrukturu, jako chlévy a stodoly, mlátičky, traktory a nákladní automobily atd, pořád byly dle zákona soukromý majetek členů družstva. A pokud se družstevník rozhodl z družstva yvstoupit, automaticky by se mu jeho majetek, který do družstva vložil, taky vracel.
K vlastnímu ukradení došlo až později, kdy bylo vedení družstev dosazováno politicky, ne na základě odbornosti, ale na základě vlastnictví rudé knížky člena Komunistické strany a na základě rudých keců ( jako se dnes rozmáhají politické zelené kecy). A kdy družstva vedená těmito rudými neuměteli krachovala a stát potom do nich nalévat státní prostředky a tím vlastnické podíly jednotlivých družstevníků naředil až k úplné bezvýznamnosti.
Až teprve později komunisté pochopili, že družstva jako ekonomické celky, pokud mají prosperovat, musí vést odborníci na základě odborných znalostí, ne političtí šíbři na základě rudých keců a že první v hospodaření družstva musí být odbornost a politika až někde vzadu jako doplněk, ne naopak.
Dnes se opět politika do zemědělství vrací, ovšem ne rudá, ale zelená. Náskok, které naše zemědělství získalo zcelením drobných polí do velkých lánů a tudíž zemědělskou produkcí s významnou úsporou z veliksoti se dnes v rámci politických zelených cílů diktovaných zeleným Bruselem drobí a zmenšuje. Opětovným rozdrobováním velkých lánů se produkce potravin zdražuje stejně jako se zdražuje preferováním dotování drobných zemědělců, kteří kvůli malé velikosti produkují velmi neefektivně, na úkor velkých majitelů produkujících potraviny s výraznou úsporou z velikosti.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 08:50 Reaguje na Radim Polášek
Vývojem času a přirozeným během by se ke kolektivizaci dospělo dříve nebo později, protože její výhody jsou nesporné.
Násilná kolektivizace části sedláků hodně uškodila, ale velké části i paradoxně pomohla, protože jejich grunty byly těžce zadlužené. Jenže to se dnes neříká.
Odpovědět
JH

JH

21.3.2023 09:48 Reaguje na pavel peregrin
Nějaká míra kolektivizace by asi nastala, ale nemuselo se to dělat podle ruského vzoru, čili bez ohledu na vzniklé škody. Takže např. trvalo 20 let, než se užitkovost krav dostala na předválečnou úroveň.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 10:09 Reaguje na JH
Jistě, vždyť to píšu.
Odpovědět
ZK

Zan K.

21.3.2023 13:58 Reaguje na JH
Jo. A nakonec na tehdejší JZD Slušovice dodnes nemá ani spousta farem na vyspělém západě.
Odpovědět
JH

JH

21.3.2023 16:17 Reaguje na Zan K.
Kdyby to byla pravda, tak už by na tom západě vyhynuli. Srovnáváte nesrovnatelné.
Odpovědět
OH

Ondřej Hajíček

21.3.2023 09:51 Reaguje na pavel peregrin
Tak určitě, tam kde byly kolchozy jsou dneska v top ten světových ekonomik...
Ukradením půdy zkušeným sedlákům a předání lemplům, co nic neuměli, nic neměli. Ano, tito lidé dostali moc rozhodovat a tak se jí chopili s plnou vervou. Dřív povl, dneska páni!I dnes, historie se točí pořád dokola.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 10:15 Reaguje na Ondřej Hajíček
Ono to také bylo ode vsi ke vsi. Někde k tomu přistoupili rozumně, a to i ti komunisté, ale někde to skutečně vedli fanatici. A již tehdy se tím rozdílným přístupem nastavovala míra pozdější úspěšnosti družstev. Nejhorší byly státní statky, měl jsem tu "čest" po určité období pracovat s techniky, kteří ze státních statků přišli, a byla to tragédie.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2023 12:25 Reaguje na pavel peregrin
Ano, mělo to i chyby a záleželo na lidech ( závisti ).
Různá družstva byla už za monarchie, 1.republiky, fungují i ve světě.
Nejsmutnější však je, že sedlákům malým, velkým, nebylo vráceno vše ( a mělo to být jednou z prvních věci po " sametu " )- na rozdíl od církevních restitucí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 13:25 Reaguje na smějící se bestie
Je nutno uvést i to, že na restitucích se chtěli chytráci zahojit a nárokovali si věci, které nikdy v inventáři neměli. A to nemluvím o zemědělských strojích typu pospěchu, koňských bran apod., které byly postupem času družstvům na obtíž a byly buďto vlastníkům proplaceny nebo vráceny. Ti si je odložili do stodol a následně se v restitucích domáhali jejich vrácení. I toto je třeba připomínat.
Odpovědět
OH

Ondřej Hajíček

21.3.2023 14:01 Reaguje na pavel peregrin
Proboha, valná většina lidí se dostala k ke svému vlastnímu majetku po dlouhém čekání a dostala ho většinou v dezolátním stavu a že by někdo požadoval vrácení zem. náčiní z 50-let, to je nesmysl...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 20:35 Reaguje na Ondřej Hajíček
Jak jsem řekl. Pokud nebyly dokumenty, stačilo čestné prohlášení, že to dotyčný vlastnil. A najednou bylo ve vesnici menší koňské stádo, například, i když se dobře vědělo, že koně vlastnili dva větší sedláci.
Neříkám, že to tak dělal každý, ale bylo to tak.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2023 20:39 Reaguje na Ondřej Hajíček
Jak jsem řekl. Pokud nebyly dokumenty, stačilo čestné prohlášení, že to dotyčný vlastnil. A najednou bylo ve vesnici menší koňské stádo, například, i když se dobře vědělo, že koně vlastnili dva větší sedláci.
Neříkám, že to tak dělal každý, ale bylo to tak.
Odpovědět
VS

Vilda Smakal

21.3.2023 15:48 Reaguje na Ondřej Hajíček
Na druhou stranu na všech těchto ukradených majetků se alespoň hospodařilo a mělo to nějakou užitnou hodnotu. Živilo to nás všechny ! Po revoluci se majetky dostávaly zpět a dodnes většina těchto majetků zeje prázdnotou a maximálně tam roste šťovík.....pak plodiny dovážíme za nehorázné peníze !
Odpovědět
OH

Ondřej Hajíček

21.3.2023 09:18 Reaguje na Radim Polášek
Trochu bych to soukromé vlastnictví v družstvu poopravil a uvedl na pravou míru i další skutečnosti. Vycházím ze zkušenosti a vyprávění svého otce a dědy, kteří tu dobu prožili tady u nás na jihu Čech, v obci, kde bylo po válce cca 100 trvale bydlících obyvatel a několik velkých usedlostí nad 15ha výměry půdy (včetně našeho gruntu)- takže: U nás existovalo družstvo několik málo let a vzniklo v roce cca 1960, pak bylo rozpuštěno (malá vesnice)a půda šla pod správu vedlejší, střediskové obce. U nás konkrétně doma to vypadalo tak, že veškerou techniku odvezli k sousedům(nesměli jsme ji používat), v maštali byly družstevní krávy a chodili je dojit a krmit "cizí lidé" ze vsi, ovšem seno, krmivo musel děda s babičkou zajistit sám..Na dvoře, v maštali a ve stodole všude bordel, hnuj a močůvka, nikoho nic nezajímalo. Přesto existovala povinnost se o "svůj" majetek starat, bílit zdi a opravovat střechy atd. prostě neskutečně ponižující stav pro starého hospodáře...Po zahradě jezdili cizí-družstevní traktory do stodoly, kde si zřídili sušárnu pícnin, což znamenalo vybourání děr pro 2 velké ventilátory (2x15kW) a pak přišli za dědou, aby platil veškerou spotřebou elektřinu.To samozřejmě odmítl. A to jsme měli ještě štěstí, protože ten, komu udělali ve stodole sklad hnojiv, ten má ještě dneska všude jedy a studnu k ničemu.. Děda dělal na polích s koňma, ale ty taky nemohl mít doma, chodil pro ně přes celou ves do jinýho gruntu, což mám dokonce natočený i na videu ze 70-let let od strejdy...Děda ani otec nikdy nebyl ve straně a představa, že by se jednoho dne vzbudil a řekl si, vystupuji z družstva, dejte mi veškeré polnosti, lesy, techniku a stodolu zpět v původním stavu, je absolutně mimo a nereálná..Po revoluci se do vedení družstva ve střediskové obci vedle dostalo podivné stvoření ženského pohlaví, které mělo jediný cíl a to cíleně družstvo zlikvidovat špatným hospodařením (samé služby) a půdu + objekty předat do rukou 2 nově vzniklých akciovek, agrobaronů se stovkami ha půdy.Úkol splněn. Dneska má jeden bioplynku a pole ždímá, aby jí mohl nakrmit po celý rok a oba používají traktorové soupravy s desítkami tun váhy, takže silnice u nás jsou velice pěkné.. Oba jedou trio KUKU+PŠENICE+ŘEPKA, půda se podobá mrtvému písku nebo betonu a když přívalák spláchne stovky kubíků vody a ornice do obce, nikdo nic neřeší a schová se to za: napršelo přece moc...50 ha pole ve svahu s kukuřicí nad obcí v roce 2022, není problém, v LPISu je to správně dle legislativy a dotace tečou.A můžete volat na všechny strany.Nikdo nic.A že agrobaroni produkují levné potraviny? K smíchu. Pro pšenici a řepku si jezdí německé kamiony a české mlýny si pak kupují německou pšenici za německé ceny...Hovězí maso chodí do Rakouska za 300Kč a mohl bych pokračovat...Zisk na prvním místě a není cesty zpět. Optimistický den přeji
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

21.3.2023 18:28 Reaguje na Ondřej Hajíček
Obávám se, že tady hážete luštěniny na omítku...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.3.2023 09:10
Doporučuji třeba toto:

Kolektivizace v Československu
https://www.ustrcr.cz/wp-content/uploads/2017/10/KOLEKTIVIZACE_KNIHA.pdf

Bohužel i dnes se najdou pitomci, kteří tuhle prasárnu obhajují.
Odpovědět
ZK

Zan K.

21.3.2023 13:55
Co se píše je vesměs pravda. Zestátnění velkostatků bylo pdobné jako u fabrik či jiného velkoprůmyslu. Později i u malorolníků. Tam to byl spíše nátlak takže nakonec většinou sami do kolchozů vstupovali a mnozí dobří hospodáři se nakonec stávali předsedy oněch zemědělských družstev. Ale v důsledku po letech se nakonec ono celé hospúodaření nikterak nelišilo od dnešních domácích či zahraničních velkofarem, až na to, že je nevlastníl jedinec ale společenství. (Běžné je to i dnes např. v Israeli u oněch kybuců). Takže největší chybou u nás byl onen rozpad družstev, místo zavední nějakých vpodstatě akciovek. APP: Oni bývalí soudruzi nebyla až tak zběsilí diktátoři, neboť i při rozorávání byly dodrženy původní vlastnické listy pozemků, takže např. Církve si mohli bez jakýchkoli problémů po 89 nárokovat své pozemky. To se dříve po válkách stávalo málokdy a vítěz většinou "zabral vše"a dřívější doklady zničil...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

21.3.2023 13:55
Pozemkové reformy probíhaly nejen u nás, ale snad ve většině zemí, často i několikrát, u nás např. i v roce 1919, pokud nechceme jít hlouběji do minulosti:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pozemkov%C3%A1_reforma_v_%C4%8Ceskoslovensku
Družstva u nás vedla k tomu, že i produktivita v zemědělství byla vysoká a díky tomu v zemědělství mohlo pracovat mnohem méně lidí (105 tis. lidí)
než např. v sousedním Polsku(2 mil. při zhruba 4x vyšším počtu obyvatel).
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Output,_labour_force_and_livestock,_2007%E2%80%9313_YB16.png


Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

21.3.2023 18:23 Reaguje na Richard Vacek
Jéjo, tak produktivní, že po polovinu doby svojí existence doháněli předválečnou úroveň, a to přese všechen poválečný rozvoj mechanizace a chemizace.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.3.2023 17:10
S tím slučováním a dělením se je třeba podívat dál do historie. Majetky
protestantů zabírala pobělohorská katolická šlechta a katolická církev.
Za císaře Josefa byly některé majetky církvi odnímány a rozdělovány mezi
malé , ale i větší zemědělce. Po 1.sv. válce došlo na dělení velkostatků mezi bezzemky a malé sedláky. Po 2. sv. válce se Benešovými dekrety znárodnily velkostatky a majetky Němců a kolaborantů. No a po roce 1948
se majetky slučovaly jak dobrovolně, tak vynuceně. O některé neměl stát
zájem a třeba 2 ha polí děda v sedmdesátých létech vnutil st. statkům.
Po roce 1989 se majetky vracely i těm, kterým byly odebrány i před rokem 1948 pouze proto, že byl a je v pozemkových knihách bordel. I dnes jsou tisíce pozemků neznámých vlastníků, kde figurují třeba mí pradědové
zemřelí už za 2 sv. války. Například naše bývalá stodola s domem 2x
změnila majitele, ale v katastru byla stále od pradědy a prababičky. Já, bratr a jedna ze sestřenic jsme dědictví z důvodu nových křivd odmítli,
ale zbytek rodiny se nestyděl restituovat prodanou stodolu. Tak nějak taky vypadají restituce, kde lidé v dobré víře nabyli majetek, který je nyní předmětem restitucí zaviněných vadnými a chybějícími zápisy v pozemkových knihách.
Toto jsou pouze maličkosti, ale kvůli chybějícím a vadným zápisům se dnes
vrací i to, co bylo znárodněno před rokem 1948, což je precedensem pro
prolomení Benešových dekretů a to už stát finančně asi nerozchodí. To se
může zvrhnout na biliony a nové křivdy, když budou restituenti nárokovat své majetky u nových vlastníků a státu. Soudy tak budou mít co dělat
dalších pár desetiletí a přibude plno nešťastných lidí, kteří se budou
muset a o své nynější majetky soudit. Nechtěl bych být při prolomení Benešových dekretů v kůži majitelů majetku po sudetských Němcích,
protože na revanš není u některých lidí nikdy pozdě a ti současní
vlastníci tam už jsou po tři generace doma.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist