https://ekolist.cz/cz349/publicistika/nazory-a-komentare/cz/publicistika/nazory-a-komentare
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Názory a komentáře

Pokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.

Jakub Kašpar: Samotná biologická odbouratelnost nestačí

24.7.2007
MF DNES spolu se serverem Ekolist.cz připravily zajímavý test prostředků na mytí nádobí – jedním z jeho výsledků je i poznatek (pozitivní pro české vody i pro zákazníka), že všechny testované prostředky jsou snadno biologicky odbouratelné. Článek ovšem poněkud nešťastně vyznívá tak, jako by to znamenalo, že vlastně nemá smysl hledat ty, které mají skutečnou ekoznačku – například Ekologicky šetrný výrobek (EŠV), protože je to vlastně jedno, neb ekologické jsou všechny. více

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Parkovací kriminalitu lze zastavit!

24.7.2007
V současné době dosahuje parkovací kriminalita (vykrádání vozidel a zcizování vozidel) jak ve vjezdových parkovacích domech, tak na veřejných parkovištích obecně takového rozsahu, že se stává přímo i mezinárodní ostudou měst v ČR. Zejména poblíž hotelů kde jsou ubytováni cizinci. Zamezit a likvidovat především tuto parkovací kriminalitu lze razantně a jednoznačně. Nikoli však opětovnou stavbou Vjezdových parkovacích domů (VPD), kam má běžně přístup kdokoli, tedy kromě řidičů i zloději.VPD zlodějnu totiž přímo umožňují. Mimo to tyto VPD jsou drahé, s dlouhou dobou výstavby, zabírají zbytečně velkou plochu, jsou nehlídané a neuhlídatelné, a navíc při ukládání a vyjímání vozidel jsou v činnosti motory, které produkují zbytečné exhalace (Při parkování a výjezdu vozidla se spotřebuje na vozidlo 0,3 l benzinu. To např. pro obrat 1500 vozidel za den představuje 450 l benzinu. Z 1 l benzinu vzniká 11,7kg exhalací, což v našem případě představuje 5.265kg exhalací za den, z nichž velká část je karcinogenních! Z 1litru nafty vzniká 36,6kg exhalací. Při mocném bodovém soustředění emisí u VPD a velkých parkovišť zapříčiňují kontaminované emise 6x vyšší výskyt rakoviny.). více

Colin J. Campbell, Václav Cílek, Martin Kašík: Protokol o ubývání ropných zásob

13.7.2007
Tento protokol byl navržen v roce 2003 na konferenci o ropném zlomu v Pio Manzu a diskutován o dva roky později na další podobné konferenci v Rimini. Je znám pod několika jmény (např. Rimini Protocol nebo Oil Depletion Protocol - viz řada internetových odkazů). Jeho podstata je následující: snižující se zásoby ropy způsobí mezinárodní napětí a možná i války o ropu. Pokud se chceme vyhnout chaosu, je zapotřebí provést celosvětovou inventuru ropných zásob. Všechny státy musí realisticky a kontrolovatelně deklarovat výši zásob a roční těžbu ropy. Tím zjistíme, na kolik let nám ropy ještě zbývá, a můžeme se snažit tuto dobu pomocí úsporných a náhradních opatření dále prodloužit a posléze ropu nahradit novými zdroji a technologiemi. Na základě realisticky stanoveného množství vytěžitelné ropy je možné stanovit spotřební kvóty pro jednotlivé země, které budou naftu pomocí přídělového hospodaření dál distribuovat národním odběratelům. Protokol tedy předpokládá jakousi ropnou obdobu Světové agentury pro jadernou energii, ale v mocensky silnějším postavení. Představuje sice řešení, jak se vyhnout ropným konfliktům, ale předpokládá dvě obtížně uskutečnitelné záležitosti: 1) konsensus mezi zastánci volného trhu a plánovaného centrálního hospodářství, 2) konsensus na mezinárodní úrovni podpořený možnostmi reálných sankcí vůči "zlobivým" státům. Protokol nejspíš není řešením ropného zlomu, ale právě jenom východiskem k další diskusi. více

Ivan Sommer: Odpadový pomník v Brně v městské části Královo Pole

3.7.2007
Náhodný kolemjdoucí možná nabude pocit, že se setkal se zapomenutým čertem z Dalskabát, pohlédne-li na zastávkový stojan u křižovatky ulice Staňkovy a Rybníček oznamující datum sběru drobného chemického odpadu dne 18.4. 97. Letos tedy stojan oslavil přinejmenším 10 let své existence. Zapomenuté nápisy, reklamy apod. nejsou nic neobvyklého, ale v tomto případě lze vyvodit docela závažné závěry: více

Hanka Svobodová: "Chceme modrou, ne zelenou planetu" znamená podle vlády ODS, či zatopenou oceánem?

2.7.2007
Před více než měsícem jsem do deníku Mladá fronta DNES posílala reakci na článek pana prezidenta Václava Klause Chceme modrou, ne zelenou planetu. Myslela jsem si, že může být slyšet i jiný názor, ale neodpověděli mi ... Své pochyby chci tedy sdělit Vám: Pan prezident je uznávaný ekonom u nás i ve světě a chytrý člověk, a tak by mě zajímalo, jak na své názory ohledně klimatické změny přišel a čím je má podložené. Bohužel jsem o jeho přednášce na VŠE nevěděla, a tak mi jako podklad pro následující řádky sloužil jen již zmíněný článek. I tak mám ale několik připomínek: více

Karel Srdečný: Kterak chrabří Češi zase jednou vydrbali s Rakušákama

29.6.2007
České a rakouské spory okolo Temelína dospěly před časem až k dohodě z Melku. Schylovalo se totiž ke vstupu ČR do EU a Čechům hrozilo, že Rakousko použije své právo veta. Těžko říci, jak by to nakonec dopadlo, ale politici v Rakousku si nemohli dovolit takovou příležitost nevyužít – mlýn mele když je voda. Pro komisaře Verheugena by rakouské veto ČR byla nemilá blamáž, a tak se snažil obě strany dostat k jednacímu stolu. Povedlo se, lejstro nakonec všichni podepsali.
více

Adin Vyhlídka: Milé překvapení u řeky Bečvy

28.6.2007
Na Den země, 22.dubna jsem jako obvykle vyšel na lov beze zbraně po levém břehu Bečvy a nevěřil jsem vlastním očím. Na dvou místech naskládané modré pytle s odpadky, posbíranými v lužním lesíku a jeho okolí, mně zatím neznámou skupinou obyvatel planety Země, ale mám důvodné podezření na členy přerovské stanice BIOS. více

Adin Vyhlídka: "ÚPRAVA" břehu řeky Bečvy

22.6.2007
Před zhruba čtyřmi týdny jsem oslovil několik osob, značkujících stromy a keře na levém břehu Bečvy v oblasti Přerov - Kozlovice, po dlouhá léta považovanou přerovskými obyvateli za odpočinkovou a rekreační zónu. Značení převažovalo v červené barvě, a proto jsem se představil i s průkazem ochrany přírody a vznesl dotaz, proč a ve jménu koho tak konají. Na dotaz, kdo z nich je dendrolog (znalec stromů), mně sdělili, že nikdo. více

Ing. Josef Zbořil : Výtah z prohlášení Svazu průmyslu a dopravy ČR k politice klimatických změn a politice udržitelného rozvoje

6.6.2007
Níže zveřejňujeme výtah z prohlášení Svazu průmyslu a dopravy ČR k politice klimatických změn a politice udržitelného rozvoje, tak jak bylo přijato Valnou hromadou Svazu. Celý materiál byl odeslán vládě ČR jako stanovisko Svazu průmyslu a dopravy. Výtah připravil Ing. Josef Zbořil. více

Petra Lukešová : Chůze není žádná vina

4.6.2007
O vybírání mýtného v ulicích Londýna se toho napsalo dost a dost. Starosta Ken Livingstone, který ho prosadil, se ovšem dopravě ve svém městě věnuje uceleně a nezapomíná ani na pěší. Zavázal se proto udělat z Londýna do roku 2015 jedno z nejpřátelštějších měst k chodcům. V Praze je sice nutnost budovat a podporovat trasy pro pěší zmíněna v některých dokumentech, v praxi to ale zatím vypadá jinak. Jak by české hlavní město dopadlo ve srovnání s Londýnem? více
« | 1 | .. | 348 | 349 | 350 | 351 | 352 | .. | 409 | »
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist