https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/miroslav-patrik-nevidim-logicky-duvod-stahovat-zaloby-deti-zeme-na-ministerstvo-dopravy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Patrik: Nevidím důvod, proč žaloby na ministerstvo dopravy stahovat

8.9.2010 14:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Dlouholetý dopravní aktivista a zakladatel organizace Děti Země Miroslav Patrik se stal minulý týden poradcem ministra dopravy Víta Bárty. O tom, proč nabídku přijal, zda bude stahovat žaloby podané na ministerstvo dopravy a zda ministerstvo svou nabídkou nechce umlčet svého nejhlasitějšího a nejzatvrzelejšího kritika mluví v rozhovoru pro Ekolist.cz Miroslav Patrik.
 

Miroslav Patrik
Na silovém ministerstvu tak blízko ministra zatím žádný ekologický aktivista oficiálně nepracoval. Miroslav Patrik
Foto: Archiv Miroslava Patrika

Ekolist.cz: Jak k nabídce práce pro ministerstvo dopravy došlo a proč jste ji přijal?

Miroslav Patrik: Ministr se o mě a o činnosti Dětí Země v oblasti přípravy a výstavby dopravních sítí dověděl z okruhu svých kolegů. Pozval mě pak na ministerstvo, kde mi hned nabídl, zda mám zájem být jeho oficiálním poradcem. Cílem by mimo jiné mělo být snížit náklady na tyto stavby na základě mých znalostí ekologického neziskového prostředí, a to s ohledem na dodržování zákonů a účast veřejnosti. Taková nabídka se jistě jen stěží odmítá, zvláště když ministerstvo životního prostředí je teď „mrtvý eko-barák“

Co si od funkce poradce slibujete? Vznikla nějaká dohoda s ministerskými úředníky, že budete pracovat na nějakých konkrétních zadáních?

Doufám, že se podaří změnit přístup k výstavbě dopravních staveb. Až dosud se některé dopravní stavby připravovaly a stavěly jen proto, že byly na ně peníze. Chtěl bych, aby se připravovaly stavby, které splňují určitá ekologická a dopravní kritéria, jsou bez velkých právních rizik a jsou rovněž finančně efektivní.

Konkrétní zadání zatím není definováno, nicméně začínáme dálnicí D8. Na další měsíce pak bude důležité se dohodnout na provedení supermultikriteriální analýzy všech dopravních staveb. Počítám, že souběžně proběhne jednání s lidmi na ministerstvu dopravy a s investory o jednotlivých sporných kauzách. Uvidíme, zda jde najít nějaký levný a ekologický kompromis.

S tím souvisí technická otázka, zda jde o práci na plný úvazek jako běžné zaměstnání, nebo jen na nějaký částečný úvazek?

Jsem jako poradce ministra zaměstnán na částečný úvazek do konce roku. Hlavní zaměstnání jako ekologický poradce a kampaniér mám samozřejmě u Dětí Země. Uvidím, jak se to bude časově zvládat. Obavy panují ve věci střetu zájmů, totiž kdy budu šéfem Dětí Země a kdy ministerským poradcem.

Samozřejmě se vnucuje otázka, co bude dále s podanými žalobami, zda vaše funkce nějak ovlivní podané žaloby. Budete žaloby stahovat?

O této věci se zatím nemluvilo, nicméně já osobně zatím nevidím žádný logický důvod nějaké žaloby Dětí Země stahovat, zvláště když nemají přiznaný odkladný účinek. Není totiž žádný jiný způsob, jak zjistit, zda předchůdci ministra Bárty, pánové Řebíček či Slamečka, a jiní státní úředníci rozhodovali podle zákona či ne. Lze to zjistit až z rozsudků soudů. Spíše je možné teď jednat o tom, zda další žaloby budou nutné, pokud na ministerstvu bude viditelná snaha se námitkami neziskovek zabývat, což se před tím vůbec nedělo.

Co budete radit ministru dopravy v rámci škrtů na stavební činnost na železnici? Budete mít možnost mu radit i v těchto věcech, nebo se vaše funkce týká jen porad „jak na neziskovky?“

Zatím ještě nevím, do železniční dopravy až tak detailně nevidím. Ale není to nemožné, neboť kolem mě jsou lidé, kteří mají lepší znalosti. Zatím se správně provedly škrty peněz na odsunování nádraží v Brně, zůstalo tam asi jen 92 milionů Kč na rok 2011. Radit, jak na neziskovky - tak asi otázka nestojí. Spíše, jak s nimi více a vstřícně mluvit. Výsledek ale nelze samozřejmě předvídat.

S vaším jmenováním se ihned objevily spekulace o tom, zda nejde o snahu kritikům dopravní politiky „zaplácnout hubu“ placenou funkcí? Jak to tedy je? Máte vymezená nějaká pravidla, například že by ministerstvo po vás chtělo závazek, abyste se k něčemu nevyjadřoval?

To je jistě legitimní úvaha a může být celkem logická - prostě během své práce v neziskovém sektoru jsem stále vyjadřoval neutuchající zájem dělat za velké peníze pro stát a až po dvaceti letech marného čekání a neúspěchů být „u toho“ se mi to konečně povedlo. No, ale žerty stranou. Pravidla hry se asi budou postupně vyvíjet, žádné předběžné podmínky nebyly ze strany ministra předloženy. Je to jen o důvěře a schopnosti odhadnout, kam až druhá strana může zajít. Prostě je to trochu „experiment“, neboť na silovém ministerstvu tak blízko ministra zatím žádný ekologický aktivista oficiálně nepracoval. Pokud to bude fungovat, tak fajn. Pokud ne, tak se třeba aspoň nastaví trochu jiný přístup k lidem s jiným názorem. Nová slušná politická kultura na ministerstvu dopravy je také důležitá.


reklama

 
foto - Charvát Hugo
Hugo Charvát
Autor je šéfredaktor serveru Ekolist.cz
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist