Vaše dopisy
Lokálky jsou potřebné
Nejsem odborník na dopravu, ani ekologii,
ani ekonomiku. Mám jen základní znalosti, které může mít každý.
A je mnoho věcí, které nechápu, ač si myslím, že nejsou nepochopitelné.
Utěšuje mne pouze to, že je asi nechápou ani odborníci.
Co nechápu a čemu nerozumím? Třeba tomuto:
Znepokojuje nás vylidňování venkova
(a znepokojení je oprávněné) a přitom děláme jen málo proto, aby
se venkov nevylidňoval: příkladem je doprava, spojení vesnic a
městeček s městy velkými. Zanikla spousta autobusových spojů,
dokonce někam jezdí bus jen dvakrát v týdnu, někam již nejezdí.
Omezují se vlaky a všichni vědí, že plánované rušení dalších
vlaků i tratí je stále reálné.
Víme, že železnice je ekologičtější,
šetrnější vůči krajině a přesto budujeme jen nové silnice a novou
trať již dlouho nikdo nepostavil.
Říkáme, že minulý režim zanedbal tratě,
ale co jsme pro ně udělali za těch 7 let (s výjimkou hlavního
tahu, kde se konečně rozběhla přestavba).
Říkáme, že lokálky jsou ztrátové, ale:
vozí cestující, kteří je potřebují; vozí zdarma děti a důchodce
(a tak to má být); vozí cestující k rychlíkům, čímž jim získávají
klientelu; jsou kulturním dědictvím (100 a více let, to už něco
znamená); jejich kouzlo je i v citlivém spojení trati s krajinou
hladící duši, ale to žádný ekonom nevyčíslí; spojují mnoho měst
a obcí i podniků a mohly by převzít spoustu nákladu, který jezdí
po silnicích se všemi důsledky, které všichni známe (proč se
k tomu nedají vytvořit podmínky?); v jednom motoráčku někdy jedou
až tři zaměstnanci drah (ve službě), což je sice příjemné, ale
je to luxus.
Zdůrazňuje se, že osobní doprava na sebe nevydělává.
Ale proč na ni nelze také pohlížet jako na službu lidem?
Dosud jsem si na železnici vážil toho, že mne doveze
až na místo (pokud tam vedou koleje) a že vše najdu v jednom jízdním
řádu. Často se ještě dá spoléhat i na to, že něco pojede
i pozdě v noci. To je velká výhoda, zejména nyní, když je autobusová
doprava rozdrobená, někde nefunkční a také drahá. Vím, že vlakem
lze jet třeba ze Strakonic do Tábora, když už autobusy nejedou.
To, že na rychlíky navazují (mnohdy) lokálky, je
obrovská výhoda a služba běžným obyvatelům země.
Nejhorší na celé věci je asi fakt, že o osudu
železnice a o tratích rozhodují lidé, kteří vlakem nejezdí. Mají
svá auta (a někteří i řidiče) a potřebují spíš dálnice.
O osudu tratí rozhodují především ekonomické ukazatele
- a přitom živit není postaven jen na nich… Zkuste jet někdy
vlakem z Tábora do Bechyně, když jsou zlatá pole, z Veselí do
Třeboně, když je opar nad rybníky, z Tábora do Pelhřimova a nebo
do Písku, když kvetou louky, z Vimperka do Horní Vltavice,
když je modré ráno a chcete být sami, z Volar do Nového Údolí
v plném podzimu, z Horaždovic do Kolince za horkého dopoledne,
z Budějovic do Velenic na konci léta, z Čičenic do Spálence za
vánice, z Rybníka do Lipna o prázdninách, z Obrataně do Kamenice,
když se chcete toulat, z Albeře do Kaprouna.
Pročítám ta jména nádraží a nádražíček a vybavují
se mi obrázky těch krásných míst. A chce se mi napsat velkými
písmeny- lidi koukejte, vždy i toto jsou poklady téhle krajiny,
ale většina to dnes nevidí. A vím, že přijde doba, kdy lidi
budou mít lepší oči a cit a poklad uvidí a budou šťastni, že nám
zůstal zachován. Hlavně, aby naše lokálky přečkali tuto asfaltovou
dobu.
Stavení bez oken, usedlost bez hospodáře, kostelík
bez faráře, potok bez vody, nádraží bez lidí, koleje bez vlaků…
Takovým smutným místům se vyhýbejte.
- Miroslav Zámečník, kráceno
Další rozměr ekologie
Ekologická situace naší planety je
vážná. Stále větší počet jedinců, spolků a institucí se s tímto
stavem nehodlá smířit. Jejich aktivity mají čím dál širší záběr
a stále rostoucí kvalitu - od ekologických výzkumů po formulování
a prosazování ekologických zákonů, od demonstrací proti jaderným
elektrárnám a chemickým továrnám až po ekologickou osvětu.
Přesto se celková ekologická situace stále zhoršuje.
Jak je to možné?
Vše asi není možné vysvětlit jen tím, že určité,
velmi nízké procento těchto aktivit je diskutabilní, že mnohé
z těchto aktivit mohou být nedotažené nebo na nedostatečné úrovni.
Že řadu lidí nějaká ekologie vůbec nezajímá a že mnoho i velmi
vlivných lidí ekologickým snahám brání a hází klacky pod nohy.
Ekologická situace kolem nás je v nepořádku
také proto, že je v nepořádku i uvnitř nás. Že uvnitř sebe máme
zmatek, neklid a nepokoj, jež tyto ekologické problémy způsobují.
Aby se ekologická situace okolo nás zlepšila, je nutné také zlepšit
ekologickou situaci uvnitř nás. Je nutné také zmírnit některé
naše vnitřní strachy a neklidy, změnit některé naše vnitřní pochody
a hnutí.
V naší moderní technické civilizaci se čím dál víc
zabydlují různé nauky z mnohých historických dob a mnohých geografických
oblastí. Různé školy buddhismu a hinduismu, všelijaké kulty a
rituály indiánských a černošských etnik, kabala, gnosticismus…
Provádění těchto nauk se mezi sebou při letmém pohledu značně
liší. Uvnitř jedince ale je provádění těchto nauk vlastně téměř
shodné. Uveďme proto jen jeden z příkladů.
Je možné sednout si někde do ústraní, do ticha a
stínu. Sednout si do nějakého tureckého sedu nebo na židli. Neopírat
se a mít rovnou páteř. Oči mít zavřené nebo i otevřené. Ruce
mít v klíně. Ve vědomí je třeba se snažit mít umístěnou jen jednu
věc, jen jeden bod, a to s co nejmenším úsilím, s co nejmenším
vnitřním napětím a křečí. Například jen jednu myšlenku nebo
jen jeden cit nebo jen jeden vjem zjištěný hmatem (to znamená
jen jeden bod vlastního těla) nebo jen jeden vjem zjištěný zrakem
(nějaký bod v přírodě, nějaký obrazec atd.). Jinými slovy - ve
vědomí je třeba se snažit poznávat jen jeden bod, a to co nejdokonaleji.
Podmínka použití co nejmenší vnitřní síly je tu proto, aby ve
vědomí byl umístěn skutečně jen jeden bod, jen jedna věc.
Čím víc je toto umisťování jen jednoho bodu ve vědomí
úspěšné neboli čím víc je ten jeden bod ve vědomí umístěn se stále
menším úsilím a až bez jakéhokoliv úsilí, tím víc se zjišťuje,
že se takto dosahuje výrazného prohloubení vědomí. Hlubokého poznání
sebe a světa, hluboké citlivosti, výrazného ovládnutí instinktů.
Neboli výrazného rozvoje osobnosti. Jistě samotným umístěním jen
jednoho bodu ve vědomí je možné dosáhnout hlubokého poznání jen
toho jednoho bodu, ničeho víc. Především se ale dosahuje hlubokého
poznání mechanismu poznání, jehož je pak možné použít už velmi
rychle i při poznávání čehokoliv dalšího. Čím víc je toto umisťování
jen jednoho bodu ve vědomí úspěšné, tím víc zjišťujeme, že vedle
nám všeobecně známých rozvojů člověka je tu ještě další, a to
velmi významný. Tento další rozvoj osobnosti se uskutečňuje daleko
víc jen uvnitř jedince, jen v jeho vědomí. Ekologické škody jsou
při něm zanedbatelné až nulové.
Někdo možná řekne, že je to stejně k ničemu.
Že sice někdo se může nějak vnitřně pročišťovat a očišťovat, ale
že vše ostatní zůstane stejně při starém.
Každý, kdo se střetne s prováděními výše jmenovaných
nauk, je zaskočen a až ohromen jejich hloubkou a silou. Provádění
jakékoliv činnosti se týká, pochopitelně, jen určitého množství
lidí. Jsem ale hluboce přesvědčen, že výsledky ekologie vědomí
budou mít vliv až na nás všechny.