Názory
Automobil a ekonomický racionalismus
Široká plocha asfaltu lemovaná na každé
straně trávníky a domky ze žlutých nebo oranžových cihel. Všude
je daleko: do školy, do lékařské ordinace, do obchodu, do hospody,
do kina, na plovárnu.
V místě bydliště nejsou téměř žádné
pracovní příležitosti. Často ani žádné stromy a téměř nikdy -
lidé. Sídelní oblasti jsou obdobou sídlišť budovaných za komunismu
v bývalém východním bloku, avšak zabírají nesrovnatelně větší
rozlohy. Lidská aktivita v této neinspirující zástavbě se soustřeďuje
kolem regionálních nákupních středisek s obrovskými parkovišti.
Okolí vlakových stanic bývá v desolátním stavu se zanedbanými
domy a obchody. Čerpací stanice, rychlojídelny spolu s všeobecnou
změtí inzertních tabulí a dopravních nápisu lemují šestiproudovou
silnici. Tak vypadá automobilové město!
Zkušenosti
Ameriky a Austrálie
Spojené státy i Austrálie mají tzv.
automobilový dopravní systém v tom smyslu, že automobil je hlavním
- a v některých oblastech jediným - prostředkem dopravy pro každodenní
aktivity jako dojíždění do práce, na nákupy nebo na návštěvy.
Individuální automobilová doprava začala
předstihovat veřejnou hromadnou dopravu a postupně dominovat nad
ostatními způsoby dopravy v padesátých letech. Snadná dosažitelnost
automobilu a nízká cena pohonných hmot vedly k rozptýlení městské
zástavby do velkých vzdáleností. Nekonečné rozrůstání předměstí
spolu s přibývajícími silnicemi vedlo k dalšímu rychlému růstu
automobilové dopravy v nových oblastech. Tramvajové linky
ve starších předměstích byly zrušeny a nahrazeny autobusy.
K utváření podoby a charakteru města samozřejmě přispěly
i další společenské a kulturní vlivy jako např. antiurbanistická
tradice anglosaských zemí, důležitost přikládaná soukromí a soukromému
vlastnictví rodinného domku, a (zejména v zemích Nového
světa) také povědomí zdánlivě neomezeného prostoru.
Krize „automobility“
Panuje všeobecný předsudek, že veřejná doprava je
závislá na daňových poplatnících, kdežto doprava soukromá je hrazena
uživateli, tj. vlastníky vozu, řidiči. Opak je pravdou. Skutečné
náklady na soukromou motorovou dopravu jsou jen méně viditelné,
protože jsou rozptýlené a rozdělené mezi soukromý a veřejný sektor.
Značná část těchto nákladů je hrazena ze společné pokladny, tj.
všemi daňovými poplatníky bez ohledu na to, zda vlastní nebo řídí
auta. Tyto náklady na individuální spotřebu nesené společností
jsou známé jako náklady společenské či externí.
Do externích nákladu patří náklady spojené s dopravními
zácpami, hodnota zničeného životního prostředí, vyčerpávání zdrojů
(výrobou a provozem aut), hodnota ploch použitých na výstavbu
silnic a parkovišť a ztráty způsobené vytlačením jiných územních
aktivit. Sem patří také náklady na policejní dozor, na soudnictví,
dále fyzická škoda na majetku, škody na lidském zdraví a ztráty
životu, výstavba a údržba silnic a v neposlední řadě je nutno
vzít v úvahu i jiné jevy jako např. vyloučení určitých skupin
obyvatelstva z přístupu k přepravě, jejich izolace a nakonec i
znehodnocení veřejných prostor.
Nedávné výzkumy Australského výzkumného ústavu pro
silniční dopravu ukazují, ze náklady na provoz, registraci a pojištění
vozidla tvoří jen 25-30% celkových nákladů na individuální motorovou
dopravu. Ztráty plynoucí z dopravních
zácp stojí Austrálii 5,5 miliardy dolarů ročně, Sydney 2,2 miliardy
dolarů ročně. (Tato částka vyjadřuje hodnotu vyplýtvaného času
a pohonných hmot - viz Beale, B. We are stuck in a $5.5bn traffic
jam. Sydney Morning Herald 29 January 1996.) Znečištění atmosféry
způsobené automobilovou dopravou v metropolitní Sydney stojí 393
milionů ročně (tento odhad vyjadřuje především škody na zdraví).
Vzhledem k všeobecné popularitě osobního motorového
vozidla v USA a podobně i v Austrálii mohli političtí a veřejní
činitelé snadno obhájit vynakládání veřejných financí na budování
rozsáhlé silniční sítě. Dnes však nové grandiózní silniční projekty
ztrácejí sympatie veřejnosti už jen kvůli projektovaným nákladům,
které jsou obrovské.
V mnohých amerických městech jsou dnes záměrně vyvíjeny
a uplatňovány urbanistické programy, které mají za cíl zvrátit
minulou praxi a ustanovit nový koncept územního uspořádání. V
roce 1991 vstoupil ve Spojených státech v platnost nový zákon
pro regulaci výstavby mezistátních silnic. Ironií je, že největší
část rozpočtu, přibližně 7 miliard amerických dolarů, je určena
na pohřbení staré mezistátní dálnice ve vnitřním Bostonu. Účelem
této operace je vrátit městu Boston jeho původní centrum. V Los
Angeles byla v roce 1993 otevřena nová podzemní dráha, znovu jsou
budovány tramvajové linky a na bývalé nákladní tratě se zavádějí
osobní vlaky. V Los Angeles i v San Franciscu se záměrně
upustilo od znovuvybudování některých dálnic zničených v nedávných
zemětřeseních.
Jsou silnice
nutné pro regionální ekonomickou prosperitu?
Britský odborník, akademik John Whitelegg,
provedl rozbor a srovnání oblastí, které ekonomicky prospívají,
přestože jsou vybaveny silnicemi jen minimálně, a oblasti, které
mají hustou silniční sít a přitom ekonomicky živoří. Whitelegg
téz podrobil analýze řadu těch silničních projektů v Británii,
kterým se nepodařilo výrazněji stimulovat ekonomický rozvoj regionu.
Whitelegg shledal, že prostě neexistuje důkaz jakékoli souvislosti
mezi hustotou silniční sítě, zaměstnaností a ekonomickou prosperitou
(Whitelegg, J. (1994) Transport for a Sustainable Future: The
Case for Europe, London: Belhaven Press in Newman, P. opak. cit.).
Whitelegg dovozuje, ze faktor, který nejvíc stimuluje ekonomickou
aktivitu, je atraktivní životní prostředí, tj. čistý vzduch, chráněná
krajina, tiché obytné oblasti a živá městská centra. A že regiony,
které jsou sice skvěle přístupné, ale hlučné, znečištěné a skrz
naskrz propletené dálnicemi, ekonomickou aktivitu nepřitahují.
Případ České republiky?
V České republice existuje skrytá poptávka po osobních
motorových vozech, od nichž si mnozí lidé slibují zlepšení své
životní úrovně nebo přinejmenším svého společenského postavení.
I zde je zřejmý nárůst počtu soukromě vlastněných osobních aut,
stoupající jízdné hromadné dopravy, rušení neekonomických spojů
a stoupající počet jízd soukromými vozidly do práce a za nákupy.
Z toho vyplývající vzrůst dopravních zácp a znečištění atmosféry
jsou obzvláště problematické ve městech, která nejsou pro automobilovou
dopravu uzpůsobena. Další negativní následky je možno předvídat:
rozptýlení výstavby, narušení krajiny, zhoršení podmínek pro chodce
ve městech, vytlačení jiných způsobů využití území.
Česká republika však má víc než dostatečnou síť veřejné
dopravy (na území 78,864 km2 je 9451 km železnic),
kompaktní města, územní rozložení aktivit integrované s dopravní
sítí, a v neposlední řadě kulturu veřejné dopravy, tj. zvyklost
používat veřejnou dopravu. Tzn. ze lidé jsou zvyklí jezdit autobusem,
tramvají, metrem nebo vlakem denně do práce, do skol, nakupovat
atd. Tato kombinace představuje obrovskou výhodu, na níž by vláda
měla stavět příští plány rozvoje dopravy.
V České republice se má délka dálniční sítě ztrojnásobit,
tj. vzrůst ze současných 357 km na více než 1000 km. K tomu
se má navíc postavit 900 km čtyřproudých silnic. To vše je zdůvodňováno
potřebou dopravního propojení s ostatními zeměmi Evropské unie
za účelem maximalizace objemu dopravovaného zboží a osob na co
největší vzdálenost v co nejkratším možném čase.
150 km dálnice plánované mezi Drážďany a Prahou budou
mít za následek devastaci jihovýchodního Německa a severozápadních
Čech. Předpokládá se, že dálnice bude mít kapacitu 90,000 vozidel
denně, včetně 30,000 nákladních. Je těžké si představit znečištění
způsobené takovým množstvím vozidel v kraji, ve kterém vzduch
už je tak plný škodlivin, že se dá sotva dýchat.
"Dopravní politika EU nikdy nebyla dobře promyšlena
a podle toho vypadá”, říká John Whitelegg (Whitelegg, J. (1995)
Fast track to nowhere. Town & Country Planning, November,
p. 291. TCPA London.). Whitelegg kritizuje Společný dopravní program
Evropského společenství pro období 1995/2000 právě proto, že je
to program zaměřený na zvyšování poptávky jako takové. Podstatou
dopravní politiky EU je plán budování nové infrastruktury. Ten
je mohutný, drahý a nová infrastruktura povede jen k dalšímu růstu
poptávky po motorové dopravě. Ve snaze umožnit rychlejší a bezpečnější
přepravu za nižší ceny takovéto plány nemohou než zničit nebo
přinejmenším negativně ovlivnit místní ekonomická centra, sídelní
celky a krajinu.
Závěr
Nikdo v demokratické zemi nemůže zabránit lidem v
řízení auta. Avšak na druhé straně, nikdo v demokratické zemi
by neměl být vyloučen z možnosti přepravy, což je častým případem
v automobilových dopravních systémech.
I když ideologii ponecháme stranou, sociálně spravedlivá
a ekologicky vyvážená dopravní politika je také jediná pragmatická
a ekonomicky únosná politika. Cesta k vytvoření takové politiky
začíná s odhalením skutečných dopravních nákladu. Při plánování
nové infrastruktury tzv. vnější náklady musí být zohledněny (tj.
internalizovány) již v přípravném stádiu.
Země střední a východní Evropy musí dnes předvídat
nové vývojové tlaky a procesy a vypracovat pevné dopravní
a uzemni plány s jednoznačnými cíli.
Autorka pracuje na Ministerstvu
pro urbanistiku a plánování v Novém Jižním Walesu v Austrálii.