Po rozdělení ČSFR
v r. 1993 nastala nová společenská a hospodářská
situace, která se velmi výrazně dotýkala i
resortu dopravy. Vláda ČR proto v červnu 1993 uložila
zpracovat materiál o rozvoji základních dopravních
sítí ČR a materiál formulující
základní teze dopravní politiky ČR na nejbližší
desetiletí, jako reakci na změněné podmínky.
Usnesením vlády č. 445 ze srpna 1993 bylo uloženo
Ministerstvu dopravy zpracovat "Dopravní politiku ČR
pro devadesátá léta", která byla poté
vládou vzata na vědomí.
Návrh vycházel z poreformní
reality období 1990 -1993 charakterizované novou dopravní
legislativou, působením trhu na vznikající
podnikatelské prostředí, probíhajícím
transformačním procesem, prudkým nárůstem
automobilové dopravy a s tím spojenými negativními
vlivy na životní prostředí atd.
Cíle byly zaměřeny
především na dopravní podnikání, privatizaci,
harmonizaci ekonomických podmínek, služby a výkony
ve veřejném zájmu, ceny a tarify, vymezení
odpovědnosti za stav a rozvoj dopravní infrastruktury, vlivy
dopravy na životní prostředí, mezinárodní
vztahy, spolehlivost a bezpečnost dopravy a k tomu potřebnou
legislativu.
V roce 1995 bylo posouzeno plnění
této dopravní politiky. Hodnotící" pohled
byl zpřísněn na základě "Dohody
o přidruženém členství České
republiky k EU zejména z hledisek kvalitní dopravní
infrastruktury umožňující propojení s evropskými
hlavními dopravními magistrálami, harmonizace legislativy,
uplatnění odpovědnosti za negativní vlivy na
životní prostředí, harmonizace technických
norem a předpisů. Posouzení konstatovalo naplňování
cílů a vytváření předpokladů
pro jejich reálné splnění v horizontu konce
devadesátých let.
V současné době
je politickohospodářský vývoj ČR urychlován
blížícím se vstupem do EU a NATO. V resortu dopravy
zůstává nedokončena transformace v některých
oborech, zejména na železnici. Je proto namístě posoudit
existující politiku vlády v této oblasti,
provést její analýzu a předložit v případě
potřeby nové koncepce.
Úsilí první
poloviny tohoto období bylo primárně zaměřeno
na vytvoření tržního prostředí v dopravě.
Byly použity standardní privatizační nástroje
a drtivá většina subjektů zabývající
se na různých úrovních činností
spojenou s dopravou byla odstátněna (zejména v silniční,
letecké a vodní dopravě).
Léta 1994 -96 jsou charakterizována především snahou transformovat systémově nejkomplikovanější dopravní obor - železnici. To se dosud nezdařilo. V tomto období došlo rovněž k přijetí celé řady zcela nových dopravních zákonů, které jsou kompatibilní s tržní ekonomikou a vysoce přibližují náš právní řád v oblasti dopravy legislativě EU.
V druhé polovině tohoto
období (cca od r. 1993) byly rovněž nastartovány ambiciózní
infrastrukturní programy, jejichž cílem je přiblížit
urychleně dopravní infrastrukturu ČR zemím
EU.
I. Dopravní výkony
Změna hospodářského
systému s důsledky na změnu vlastnických vztahů,
ztrátu východních trhů, potřebu změnit
strukturu průmyslu a další, se výrazně promítly
do poptávky po přepravě. Podstatně se snížila
zejména u hromadného zboží, tradičně
přepravovaného železnicí. Souběžně rychle
se rozvíjející individuální motorismus
vede k trvalému trendu snižování počtu přepravených
osob veřejnou hromadnou dopravou.
1. Nákladní doprava
Radikální změny české ekonomiky po roce 1989, přetrhání starých a navazování nových vnitrostátních i mezinárodních vztahů, vedly k postupnému odstraňování neracionalit v oběhu zboží, což společně s již zmíněnými důvody vedlo k poklesu objemu přeprav.
Objem přepravy a přepravních výkonů zaznamenal v období let 1990 -1993 velmi prudký pokles. Rok 1993, vznik samostatné ČR, nastartování růstu ekonomiky, byl bodem obratu v hospodářském vývoji a obdobně se projevil ve vývojovém trendu dopravy.
|
1990 |
1993 |
1993/90 |
1996 |
1996/90 |
|
|
objem přepravy (mil.t.) |
950,32 |
713,64 |
0,75 |
801,40 |
0,84 |
|
přepravní výkon (mld.tkm) |
59,41 |
52,14 |
0,88 |
58,34 |
0,98 |
|
HPD (ve stálých cenách mld.Kč) |
504,00 |
401,00 |
0,80 |
449,30 |
0,89 |
Na hospodářské změny a novou situaci na dopravním trhu však reagovaly jednotlivé druhy dopravy odlišně :
| ČR | 1990 | 1993 | 1996 |
| silniční nákladní doprava | 28 | 48 | 56 |
| železniční nákladní doprava | 69 | 49 | 41 |
| Francie | |||
| silniční nákladní doprava | 69 | ||
| železniční nákladní doprava | 27 | ||
| Spolková republika Německo | |||
| silniční nákladní doprava | 50 | ||
| železniční nákladní doprava | 26 |
1.1 Silniční nákladní
doprava
reagovala na změněné
podmínky nejpružněji; bodem obratu je rok 1992, od kterého
nastává již rychlý nárůst poptávky.
V důsledku kvalitnějších služeb přebírá
i část výkonů do té doby vyhrazených
železnici. Určitou roli sehrálo zmenšení státu
vznikem samostatné ČR, kdy zkrácení přepravních
vzdáleností na domácím trhu samo o sobě
zvýhodňuje dopravu silniční.
| 1990 | 1993 | 1996 | |
| objem přepravy (mil.t) | 743,00 | 585,00 | 685,75 |
| přepravní výkon (mld.tkm) | 16,80 | 25,26 | 33,05 |
Silniční nákladní mezinárodní doprava v relaci na nové západní trhy v absolutním objemu přeprav převyšuje železniční mezinárodní nákladní dopravu. V relaci na východní trhy je situace opačná.
Této situaci odpovídá
i rostoucí zátěž na hraničních přechodech
téměř 20ti procentním meziročním
nárůstem. Rovněž tak vývoj počtu tranzitujících
vozidel v období 1993 -95 :
Nárůst tranzitu
| Země | SRN | Rakousko | Polsko | Slovensko |
| nárůst 95/93 (%) | 62,5 | 32,9 | 50,5 | 20,6 |
Zatížení silniční
sítě vzrostlo od roku 1990 o 21 %. Zátěž se
však rozkládá nerovnoměrně, pokud se týká
jednotlivých tříd a je způsobena dopravou nákladní
iosobní.
Nárůst zatíženi
silniční sítě
| kategorie | dálnice | I. tř. | II. tř. | III.tř. |
| nárůst 96/90 | 33 | 28 | 16 | 10 |
Souběžně došlo k nárůstu
počtu nákladních dopravních prostředků
celkem . na 113%, z toho nákladní automobily na 117% a speciální
nákladní automobily na 109%.
1.2 Železnični nákledni
doprava
V minulém období odrážel vývoj železniční
dopravy extenzivní rozvoj našeho hospodářství
i průmyslovou strukturu podřízenou zájmům
RVHP. To vedlo k preferenci těžké nákladní
dopravy, přetěžování hlavních tahů
a k zanedbání údržby. V současné
době patří České dráhy mezi největší
podnikatelské subjekty státu. Do tvořícího
se tržního prostředí vstoupily se zanedbanou, rozsáhlou
a současným potřebám i době nevyhovující
infrastrukturou, zastaralým vozovým parkem, nízkou
produktivitou práce, neprůhledným a nevyhovujícím
způsobem financování s velkou účastí
státního rozpočtu.
Logickým důsledkem
je, že v nových podmínkách zaznamenává
železniční nákladní doprava klesající
tendenci i po roce 1993 a to z uvedených důvodů vnitřních
i vnějších.
| 1990 | 1993 | 1996 | |
| objem přepravy (mil. t) | 200,67 | 123,72 | 107,23 |
| přepravní výkon (mld.tkm) | 41,14 | 25,64 | 24,17 |
1.3 Vodní doprava
na současné labsko-vltavské vodní cestě (o délce 303 km) se uskutečňuje především přeprava hromadného zboží.
Vnitrostátní poptávka
po této přepravě byla rovněž poznamenána
probíhajícími změnami české ekonomiky.
Objem přeprav i přepravní výkony byly rozhodujícím
způsobem negativně ovlivněny rozhodnutím o
přesunu dopravy energetického uhlí pro Elektrárnu
Chvaletice na železnici. Tím objem vnitrostátní přepravy
vodní dopravy klesl z 2.89 mil.t v roce 1995 na 1.44 mil.t v roce
1996.
| 1990 | 1993 | 1996 | |
| objem přepravy (mil. t) | 6,63 | 4,90 | 3,16 |
| přepravní výkon (mld. tkm) | 1,40 | 1,22 | 1,09 |
V mezinárodní přepravě
má dovoz od roku 1992 mírně vzestupnou tendenci a
dosáhl v roce 1996 hodnoty 0.62 mil.tun. Vývoz udržuje v
posledních dvou letech 1995 a 1996 stejnou hodnotu 1.1 mil.tun.
1.4. Letecká doprava
Na nákladní letecké
dopravě se u nás podílí, 92 Ietišť, z toho
10 pro veřejný mezinárodní, 62 pro veřejný
vnitrostátní a 7 letišť pro neveřejný letecký
provoz. Leteckou základnu doplňuje 13 helioportů především
pro leteckou záchrannou službu.
1.5. Kombinovaná doprava
je v současné době provozována na 1óti překladištích mezi dopravou silniční a železniční. V tom jsou zahrnuta 2 překladiště RO-LA. Mezi dopravou silniční a vodní je to 6 překladišť a v tom dvě překladiště RORO.
Přeprava velkých kontejnerů
železniční dopravou zaznamenala v období let 1990
-1992 prudký pokles v souvislosti s rozpadem obchodních vztahů
s Ruskem a Ukrajinou. Po vzniku samostatné ČR se přepravní
objemy ve velkých kontejnerech ustálily.
| 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | |
| objem přepravy (mil. t) | 2,333 | 1,247 | 1,021 | 1,016 | 1,010 | 1,213 | 1,604 |
K novému rozvoji kombinované
dopravy došlo v souvislosti s hledáním náhradního
řešení za dále již neudržitelnou situaci v silniční
dopravě do SRN a Rakouska v trasách Lovosice -Drážďany
a České Budějovice-Villach. Zde je od roku 1993 provozována
přeprava kamionů železniční dopravou. Přepravní
objemy se ustálily na výši cca 2.7 mil.tun/rok.
2.. Osobní doprava
V dopravě osob klesal v období
1990 - 1996 zájem o hromadnou dopravu, zejména autobusovou.
Naopak výrazně narůstala individuální
doprava.
|
Počty připravených osob (mil. osob) |
||||||||
| 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | index 96/90 | |
| Autobusová doprava | 955,3 | 939,0 | 866,3 | 702,4 | 644,1 | 613,9 | 504,0 | 52,8 |
| Železniční doprava | 289,6 | 294,9 | 289,6 | 242,2 | 228,7 | 226,0 | 219,0 | 75,6 |
| CELKEM (ř. 1 +2) | 1244,9 | 1233,9 | 1155,9 | 944,6 | 872,8 | 839,9 | 723,0 | 58,1 |
| IIndividuální doprava | 1330 | 1370 | 1430 | 1520 | 1670 | 1700 | 1795 | 135,0 |
| MHD | 2591 | 2881 | 2817 | 2635 | 2575 | 2262 | 2207 | 85,2 |
Charakteristickým rysem vývoje
individuální dopravy v ČR je velmi rychlý růst
v počtu osobních automobilů. V období 1989-1996
vzrostl počet automobilů o 46,5 % (dosáhl počtu
3,35 mil). Meziroční tempo růstu je v rozmezí
7 - 10 %. Ve vybavenosti osobními automobily se rychle přibližujeme
průměru EU (3,31 obyvatel na 1 automobil, v EU 2,27 obyvatele
na 1 automobil).
II. Regulační činnost
státu
1. Privatizace
Privatizace dopravních podniků proběhla v silniční,
vodní a letecké dopravě, částečně
též na železnici. Jejím právním základem
byl zákon č. 92/91 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, který umožnil použití
velkého spektra privatizačních metod.
Proces privatizace v silniční dopravě byl transformací a privatizací s.p. ČSAD v II. vlně kuponové privatizace prakticky ukončen. V současné době zbývá doprivatizovat několik zbývajících státních podniků ČSAD a rozhodnout o akciích v držení FNM.
Ve vodní dopravě proběhla privatizace dopravců a přístavů. Vodní dopravní cesta, tvořená až na nepatrné a nepodstatné výjimky splavnými vodními toky, na nichž je vodní doprava jen jedním z více účelů, je spravována akciovými společnostmi Povodí.
Letecká doprava je provozována soukromými dopravci. S výjimkou čtyř mezinárodních letišť, spravovaných státním podnikem Česká správa letišť, jsou ostatní v soukromých rukou. Na tři ze zmíněných mezinárodních letišť Brno, Ostrava, Karlovy Vary jsou zpracovávány privatizační projekty. Byl učiněn pokus získat strategického partnera pro národního leteckého dopravce ČSA.
V železniční dopravě
započal privatizační proces usnesením vlády
č. 536/91 Sb., kterým byl schválen seznam organizací
určených pro privatizaci v I. a II. vlně. Byly privatizovány
prakticky všechny části ČD, které přímo
nesouvisely s přepravní činností (např.
opravný, elektrizace železnic, jídelní a lůžkové
vozy, železniční zdravotnictví atd.)
2. Legislativní činnost
Legislativní aktivita v resortu dopravy zajistila vytvoření zcela nového dopravně legislativního systému, určujícího kompetence a zodpovědnost jednotlivých článků státní správy i vznikající podnikatelské sféry.
Potřeba a naléhavost změn právních předpisů byla dána především tím, že :
postavení státního monopolu v dopravě bylo právně zakotveno a v zásadě vylučovalo jakékoliv soukromé podnikání,
prováděcí předpisy ukládaly řadu originálních základních povinností jednotlivým v dopravě působícím subjektům, čímž se právní normy v dopravě dostaly do rozporu s Ústavou a Listinou základních práv a svobod,
bylo prioritní snahou dosáhnout
co nejvyššího a pokud možno rychlého přiblížení
práva a výkonu státní správy v dopravě
právu Evropské unie.
V letech 1993 -1996 (7) byly přijaty tyto právní normy:
Zákon č. 9/1993 Sb.,
o Českých dráhách, ve znění zák.č.
212/1993 Sb.
Zákon č.111/1994 Sb., o silniční dopravě
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách
Zákon č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích
Zákon č.114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě
Zákon č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
Zákon č. 49/1997 Sb.,
o civilním letectví
včetně navazujících
prováděcích vyhlášek
Tvto normv znamenají:
v oblasti přepravy
liberalizaci podnikání,
vytvoření nediskriminačních podmínek pro přístup dopravců na dopravní trh,
stanovení optimálních technických podmínek k provozování dopravních cest a prostředků,
stanovení podmínek odborné a zdravotní způsobilosti k řízení dopravních prostředků a personálu obsluhujícího a zabezpečujícího dopravu,
stanovení pravidel provozu
jednotlivých druhů dopravy s důrazem na bezpečnost
provozu (s výjimkou pravidel silničního provozu, která
jsou v působnosti Ministerstva vnitra)
v oblasti dopravní infrastruktury
vyjádření garancí státu na zachování, rozvoji a modernizaci dopravní infrastruktury celostátního a mezinárodního významu,
v oblasti dopravní obslužnosti území
vyjádření
garanci státu na zajištění dopravní obslužnosti
území silniční a drážní dopravou,
v oblasti slučitelnosti naši právní úpravy s právem ES
zajištění vysoké
míry slučitelnosti dopravního práva s právem
ES.
3. Liberalizace cen, daně
a poplatky
Souběžně s privatizací
probíhal postupně i proces liberalizace cen v jednotlivých
oborech dopravy.
V nákladní dopravě
byl úplný proces deregulace cen proveden k :
-1.1.1991 v silniční dopravě
-1.9.1993 v železniční
dopravě
Ceny v osobní dopravě jsou deregulovány částečně.
V autobusové dopravě:
-1.1.1993 dělnické jízdné zrušeno
-1.7.1993 zavedena věcně usměrňovaná cena
-1.1.1996 žákovské
jízdné zrušeno (nahrazeno soc.přísp.)
V železniční osobní dopravě
-1.9.1990 obyčejné jízdné zvýšeno o 100%
-1.1.1993 dělnické jízdné zrušeno
-1.9.1993 žákovské jízdné zvýšeno o 100%
-1.4.1995 obyčejné jízdné zvýšeno o 60%
-1.1.1996 žákovské jízdné zrušeno (nahrazeno soc.přísp.)
Tarif jízdného v železniční
osobní dopravě zůstává v kategorii tzv.
maximální ceny.
Zároveň byla provedena
reforma daňové soustavy s účinností
od 1.1.1993, která znamenala přijetí nových
daňových zákonů, které přiblížily
Českou republiku ke standardům v této oblasti EU.
V dopravě jde především o zavedení silniční
daně (zákon č.16/1993 Sb., o dani silniční),
zvýhodnění železniční dopravy (osobní
i nákladní) a autobusové dopravy v sazbě DPH
(zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty).
Přitom MHD a linková autobusová doprava je osvobozena
od silniční daně.
V poplatcích bylo uplatněno
od roku 1995 zpoplatnění užití dálnic a rychlostních silnic tzv. dálniční nálepky ( zákon
č.134/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích).
Zpoplatnění činí 400 Kč u osobního
vozu a 1000 Kč a 2000 Kč u nákladního vozu.
Celkové daňové zatížení silniční dopravy patří k nejvyšším v Evropě.
4. Veřejná osobní doprava (Dopravní obslužnost)
Privatizace podniků ČSAD rozrušila do té doby existující model fungování osobní linkové dopravy, která prostřednictvím sítí autobusových a železničních linek zabezpečovala dopravu obyvatel do zaměstnání, škol, atd. Dopravní podniky, zabezpečující MHD ve velkých městech byly v rámci privatizačního procesu postupně převedeny kompletně do majetku obcí, spolu s odpovědností za její provozování. Po celé uplynulé období klesal zájem veřejnosti o služby veřejné hromadné dopravy, přičemž nabídka se přizpůsobovala poptávce, nikoliv naopak. V železniční osobní dopravě dokonce došlo k protisměrnému vývoji, když v letech 93 - 95 se nabídka o 10procent zvýšila při poklesu přepravovaných osob.
Nové pojetí zabezpečení veřejné linkové dopravy se promítlo v zák. č. 111/94, kde je na tuto činnost za určitých podmínek pohlíženo jako na službu ve veřejném zájmu a ve finanční participaci státu a samospráv na linkové dopravě a MHD v rámci politiky vlády.
Dotační model nebyl změněn v železniční osobní dopravě.
Stávající princip centrální dotace ze
státního rozpočtu ČD nenutí dopravce
k racionálnímu chování ani nemotivuje regionální
orgány k efektivní spolupráci při stanovení
nezbytné míry dopravní obslužnosti.
5. Dopravní infrastruktura
Česká republika patří
hustotou dopravní sítě mezi vyspělejší
země. U silniční sítě je to 0,7 kmlkm2
včetně místních komunikací pak až 1,44
km/km2; u železniční sítě 0,12 km/km2. Dále
do dopravní sítě patří 303 km využívaných
vodních cest, 10 veřejných mezinárodních
letišť, z toho 4 ve vlastnictví a správě státu
a 96 městských území, kde je provozována
městská hromadná doprava.
Stav a technické parametry
této dopravní infrastruktury počátkem tohoto
desetiletí zdaleka nevyhovovaly představám o moderní
infrastruktuře schopné uspokojit stále se zvyšující
přepravní nároky tuzemské i zahraniční.
Příčinou byla dílem zanedbaná údržba
a dílem orientace na těžkou nákladní přepravu
v období plánovitého hospodářství,
nevyžadující takové nároky na kvalitu, rychlost
a bezpečnost.
Pokud možno rychlá náprava
v údržbě a rovněž urychlená orientace a soustředění
na výstavbu hlavních dopravních magistrál napojitelných
z hlediska úrovně technických parametrů na
dopravní infrastrukturu zemí EU bylo a je prioritním
záměrem. Hospodářským zájmem
naší země je umožnit volný, bezproblémový
pohyb zboží exportovaného i importovaného. Takto volný
pohyb je podmiňován uzavřením vícestranných
i dvoustranných mezinárodních dohod založených
na principu reciprocity jak co do kvantity, tak i kvality. Opačný
přístup vede přímočaře k hospodářské
izolaci země se všemi negativními důsledky.
Do téhož časového
období spadají základní kroky k zabezpečení
koordinace přestavby evropských dopravních sítí
uskutečněných Radou ES (říjen 1993)
usilující o vytvoření transevropské
sítě vysokorychlostních tratí, dálnic,
vnitrozemských vodních cest a spojů kombinované
dopravy. Tento prioritní zájem je dále deklarován
na všech následujících mezinárodních
konferencích a setkáních na nejvyšších úrovních.
V těchto souvislostech přijala vláda ČR řadu rozhodnutí podporujících rozvoj dopravní infrastruktury
UV č.631/93 aktualizující Záměry rozvoje dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla do r. 2005
schválení přístupu ČR k Evropské dohodě o mezinárodních železničních magistrálách (dohoda AGC), trasách kamionové dopravy (AGR) a kombinované dopravy (AGTC)
schválení podpory modernizace a zajištění financování I.a II. železničního koridoru usneseními vlády č. 659 z 23.11.94 a č.185 z 20.3.96
schválení programu podpory rozvoje vodních cest usnesením č. 635 z 11.12 96 a přístupu ČR k Evropské dohodě o vodních cestách (dohoda AGN)
UV č. 176I95 garantující
úvěry na rozšíření terminálu
letiště Praha - Ruzyně
Výdaje státního rozpočtu na dopravní infrastrukturu ČR byly v letech 1993-1996:
| (mil. Kč) | 93 | 94 | 95 | 96 | 96/93 |
| silnice | 8966 | 11364 | 14957 | 16871 | 1,88 |
| železnice | 3898 | 4307 | 5121 | 5356 | 1,37 |
| letectví | 560 | 365 | 297 | 389 | 0,69 |
| voda | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,00 |
VÝCHODISKA PRO NÁVRH
STRATEGIE
1. Dopravní výkony
1. Pokles objemu přeprav
byl zejména v letech 1990 -1992 vyšší než pokles HDP. To
signalizuje uskutečnění restrukturalizace přepravních
potřeb v podnicích směrem k vyšší racionalitě
a efektivnosti.
2. V následujícím
období se dá již očekávat poměrně
vysoká korelace mezi růstem HDP a objemem přepravy
v nákladní dopravě, což umožňuje predigovat
přepravní potřeby se značnou přesností.
3. Ve struktuře využívání
jednotlivých druhů doprav došlo k obrácení
poměru silničních a železničních přeprav
v neprospěch železničních. Lze očekávat,
že současný stav nezůstane zachován, ale dojde
ještě k dalšímu poklesu přeprav po železnici a v období
vstupu ČR do EU se struktura vyrovná s úrovní
EU. Jedním z cílů politiky vlády v dopravě
by měl být tento proces zpomalovat.
4. Vysoký nárůst
individuální automobilové dopravy v minulých
letech zůstane zachován. Nelze očekávat jiné
chování uživatelů než je obvyklé v zemích
EU. Trvalá nabídka kvalitní hromadné dopravy
by měla být jednou z priorit vlády.
2. Privatizace
1. Privatizační proces v silniční dopravě je prakticky ukončen. V oblasti nákladní silniční dopravy existuje v současné době silné konkurenční prostředí s převahou nabídky nad poptávkou. Totéž platí o doprovodných službách (autoškoly, opravárenství, dopravní stavebnictví, projektová činnost apod.). Ve veřejné osobní dopravě existuje silný soukromý sektor (bývalé ČSAD) a dopravní podniky (MHD) vlastněny obcemi.
Vzhledem k nutnosti dotovat celý
systém vznikají nákladové i výnosové
disproporce. Je otázka, zda větší majetkový
podíl ČSAD provozující linkovou dopravu neměl
být při privatizaci převeden na obce (obdoba MHD).
2 Privatizace na železnici proběhla
jen částečně. Současná praxe
ukazuje, že v drtivé většině případů
to byl pozitivní proces (např. bývalé opravny
ČD nacházejí nové podnikatelské aktivity,
což by v případě jejich ponechání v
rámci ČD velmi pravděpodobně nenastalo).
3. Na železnici nedošlo k oddělení
činnosti týkající se infrastruktury, vlastní
dopravy a řízení provozu, čímž byla
ztížena privatizace. Ukazuje se, že tento proces je nesmírně
komplikovaný, jednorázově vede ke zvýšení
nákladů, pozitivní účinky se projeví
až v dlouhodobějším horizontu. Zákon o drahách
umožnil alespoň vstup jiných dopravců.
4. V právu hospodaření
ČD zůstává značný majetek, který
k hlavní činnosti obchodně - přepravní
dráha v žádném případě nepotřebuje
(jde zejména o pozemky, byty, rekreační zařízení
apod.). V uplynulém období se nepodařilo tento majetek
rychle a účinně privatizovat. Výsledkem je,
že bud'to chátrá, nebo leží ladem a nepřináší
žádný profit.
5. V uplynulém období
byl rozdělen původně jednotný podnik zabývající
se leteckou dopravou a správou letišť. Prakticky obě současné
organizace (ČSA a.s. a ČSL s.p.) jsou v současné
době v majetku státu. Privatizační proces se
nezdařil (ČSA) nebo nebyl zahájen (ČSL).
3. Legislativa
1 Základní legislativní
změny byly provedeny, jsou přijaty nové zákonné
rámce, které jsou přizpůsobeny pravidlům
demokratického státu a tržní ekonomiky ve všech dopravních
oborech. Chybí nový námořní zákon.
Některé "starší" normy vyžadují v
horizontu let 1998 - 1999 zásadnější novelizaci (zákon
o silniční dopravě, o drahách).
2. Nové normy jsou slučitelné
s právem EU v mezích postavení našeho státu
vůči EU (asociační dohoda). Jsou přizpůsobeny
potřebě reagovat na legislativní požadavky v rámci
vyjednávání podmínek pro vstup ČR do
EU (např. otázka finanční způsobilosti,
která sice je součástí práva EU, ČR
se však nedomnívá, že její plné zavedení
u nás je v současné době opodstatněné).
3 V průběhu uplynulých
dvou let nebyl dořešen záměr sloučení
dopravně-správních agend, které jsou dnes vykonávány
na MV a MDS pod resort MDS. Tento úkol je nutno v horizontu let
1998 -1999 dořešit.
4. Liberalizace, daně a poplatky
1. Liberalizace cen v nákladní
dopravě je vzhledem k rozvinutému tržnímu prostředí
funkční. Určitým problémem zůstává
dominantní postavení ČD v přepravě některých
hromadných substrátů (uhlí, chemie), které
nejsou převoditelné na jiný druh dopravy.
2. Regulační rámec
v linkové autobusové dopravě (věcné
usměrňování cen) je dostačujícím
nástrojem. Praxe ukazuje, že v zájmu udržet obsaditelnost
spoje nevyužívají dopravci cenový strop (to však na
druhé straně znamená tlak na dotování
provozní ztráty). Nastavení poměru mezi cenou
a dotací bude vždy vyjádřením zájmu
státu preferovat hromadnou dopravu před individuální.
3.Tarif osobní železniční
dopravy je tzv. maximální cena. Na rozdíl od autobusového
tarifu nevykazuje žádnou vazbu na náklady. Jeho úroveň
je dlouhodobě otázkou politického rozhodování.
Tento zvyk se v uplynulém období nepodařilo odstranit.
4. K 1.1.1995 byl zaveden poplatek
za používání dálnic a rychlostních silnic.
Výnos tohoto poplatku (cca 1 mld Kč ročně)
zhruba kryje náklady spojené s údržbou a opravami
této komunikační sítě. Jeho zavedení
Ize principiálně považovat za krok správným
směrem, v současné době však bude vhodné
uvažovat o změně jeho struktury.
4. Infrastruktura
1. Ve výstavbě základní
infrastrukturní sítě byla doposud velmi zřetelná
orientace na spojení se zeměmi západní Evropy.
Vývoj přepravních objemů a zanedbanost v důsledku
existence železné opony tento trend jednoznačně potvrzuje.
V současné době se však ukazuje, že je nutno rovnoměrně,
podle potřeb rozvíjet i ostatní propojení (např.
nárůst výměny zboží i osob mezi ČR
a Polskem)
2. Výstavba kapacitních
silničních komunikací se soustřeďovala
na mezinárodní spojení (hraniční přechody,
dálnice D5, R52). Vysoký nárůst dopravních
intenzit ve vnitrozemí, v rámci tuzemské zdrojové
a cílové přepravy, nikoli tranzitu, indikují
nutnost určitého přehodnocení priorit (silniční
okruh kolem Prahy, druhý tah Čechy - Morava, oblast střední
Moravy).
3. Míra nárůstu
objemů přeprav na hlavních dopravních tazích
svědčí ve prospěch investičních
priorit státu do dálniční sítě
a hlavních železničních koridorů.
4. Nárůst automobilové
dopravy, zejména individuální, je rychlejší,
než se předpokládalo. Stejným tempem však neroste
odpovídající kapacita infrastruktury. (Standard západní
Evropy ve vybavenosti automobily doháníme rychleji než standard
kvality dopravní sítě.) Limitující jsou
možnosti státního rozpočtu, který není
schopen najednou vyrovnat zanedbávání uplynulých
několika desítek let a financovat stavby sloužící
nejméně dvěma dalším generacím.
5 .Orientace na vlastní zdroje
i při pořizování základních prostředků
(včetně infrastruktury) v civilním letectví
se ukazuje jako správná. Organizace (ČSA. ČSL)
budou schopny i nadále profinancovat tyto potřeby z vlastních
zdrojů.
6. V uplynulém období
byla pozastavena investiční činnost na vodní
cestě. Přitom vodní doprava má svůj
význam zejména v mezinárodní přepravě.
7. Rozsah údržby silniční
i železniční infrastruktury stagnoval a nebyla proto zabezpečena
potřebná kvalita stávající dopravní
sítě.
5. Veřejná osobní
doprava
1. Zabezpečení linkové
autobusové dopravy na soukromé bázi byl správný
krok, který napomáhá ke snižování nákladů
a nutí jak dopravce, tak i veřejnou správu k racionálnímu
chování. Naproti tomu systém centrální,
neadresné dotace do osobní železniční dopravy
je demotivující a nevede k efektivitě. Zásadní
disproporce mezi systémy dotování autobusové
a železniční dopravy vede k plýtvání,
neprůhlednosti a nerovnoměrné obsluze území
za rozdílné náklady
2. Různý stupeň
transformace a rozdílný náhled na optimální
druh vlastnictví (ČSAD - soukromý sektor, vlak - stát,
MHD = obce) vedly k divergenci systémů veřejné
dopravy. Současné potřeby jasně ukazují
na nutnost jejich sbližování (integrované dopravní
systémy).
3. V uplynulém období
se nepodařilo zastavit proces stárnutí vozového
parku ve všech typech veřejné dopravy.
NÁVRH STRATEGlE VLÁDY V DOPRAVĚ PRO OBDOBÍ 1998 - 2000 (s výhledem do r. 2005)
1. Železniční doprava
Železnice, na rozdíl od ostatních dopravních oborů dosud neprošla skutečnou transformací, která by ji přizpůsobila změněným společenským podmínkám. V souladu s reformami železničních systémů v západní Evropě je nutné železnici více vystavit působení tržních sil, a to nejen zvenčí, ale i zevnitř. Dráhy nemohou jen pasivně očekávat, tak jako v minulosti, že jejich služeb bude automaticky, či dokonce mocensky nuceně využíváno, musejí o zákazníka usilovat. V souladu s popsanými trendy nelze očekávat výrazný nárůst objemu přeprav nákladů a osob. Železnice se musí orientovat na přepravy, kde svými komparativními výhodami dokáže soupeřit s ostatními dopravními obory - tedy doprav hromadného zboží na dlouhé vzdálenosti, kombinovanou dopravou, tranzit. Totéž platí u osobní dopravy. Přeprava tohoto druhu má navíc výrazný ekologický rozměr. Základním úkolem
v navrhovaném období
do r. 2000 je tedy nastartovat celkovou reformu české železnice,
která bude koncipovaná na následujících
zásadách.
1. Zákon o drahách
a zákon o státním podniku v zásadě vytvářejí
potřebné legislativní podmínky pro záměry
reformy. Zákon o drahách bude třeba doplnit o dílčí
novelu upravující institut závazku veřejně
prospěšné služby a některé další technické
drobnosti.
2. České dráhy
budou převedeny z dnešní zvláštní státní
organizace na státní podnik. Další změny právní
formy podniku se v dohledné budoucnosti nepředpokládají.
Nejméně do roku 2000 bude zachována unitární
forma tohoto podniku.
3 Je třeba důsledně
zachovat zákonem požadované oddělené účetnictví
a v budoucnu i finanční řízení dopravní
cesty od činnosti dopravce s budoucím cílem vytvoření
samostatné oživené dopravní cesty.
4 Regionální tratě
v rozsahu cca 30% sítě by měly být urychleně
nabídnuty k privatizaci místním společnostem
složených především z místních podnikatelů,
s případnou účastí obcí. Neexistuje
jediný důvod, aby stát vlastnil a provozoval celou
železniční sít'. Podmínka dalšího provozování
privatizované trati by při privatizaci většinou dávána
být neměla, o dalším provozování by
se mělo na základě konkrétních podmínek
rozhodovat v místě. V případě nezájmu
o privatizaci regionální tratě by měla být
zrušena, protože regionální dráhy nehrají žádnou
roli z hlediska povinnosti státu zabezpečit občanům
a podnikatelské sféře požadovanou mobilitu.
5. Stát bude železniční
dopravu podporovat ve dvou segmentech, ve kterých je možno definovat
veřejný zájem:
· Osobní doprava,
kde bude dotována doprava vyjadřující zájem
státu na dopravní mobilitě (dálkové,
mezinárodní i vnitrostátní spoje) a zabezpečení
základní dopravní obslužnosti, přičemž
v případě regionálních tratí
bude rozhodovací pravomoc přenesena na místní
orgány.
· Investiční
program do dopravní cesty a vozidel pro osobní a kombinovanou
přepravu. V případě dopravní cesty se
však nebude jednat o plné financování ze strany státu,
obdobné státnímu financování silniční
sítě. Prioritou bude budování koridorů
jako součásti evropské infrastruktury podle dohody
AGC. Stát bude územně chránit trasy uvažovaných
koridorů vysokorychlostních tratí (VRT).
Stát by v žádném případě neměl dotovat provozování nákladní přepravy s výjimkou
kombinované dopravy.
6. Předpokladem privatizace
regionálních drah je rovněž usnadnit privátním
společnostem racionální provoz umožněním
vstupu na celostátní sít' dalším dopravcům
za předem určených regulovaných podmínek
včetně poplatku. Vstup jiných dopravců na dráhu
bude nutno zajistit i s ohledem na vzájemné vztahy vůči
drahám států EU.
7. Osobní tarify dotované
státem budou nadále regulovány. Je třeba přiblížit
je úrovni tarifů v autobusové dopravě.
.8. Nákladní tarify
budou jak pod konkurencí nepřímou dalších druhů
doprav, tak i přímou dopravců působících
na železnici. I nadále je nebude třeba regulovat.
9. Bude nezbytné provést další úsporná opatření směřující k vyšší produktivitě práce a lepšímu poměru mezi fixními náklady na provozování podle grafikonu a tržbami. Bude to znamenat jak další omezení nabídky, tak technologické změny a racionalizaci, stejně jako i vyšší nároky na produktivitu personálu ČD. Zde se jedná především o slučování funkcí nebo vypouštění lidské obsluhy vůbec. Tento program je ovšem podmíněn i investicemi a změnami dosavadních, v mnohém zastaralých
předpisů.
2. Silniční doprava
Na základě dosavadního
vývoje, provedených analýz i zkušeností evropských
zemí, Ize očekávat v navrhovaném období
další nárůst silniční dopravy, a to
jak nákladní, tak i osobní.
Očekávaný nárůst silniční dopravy
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2003 | 2005 | 2005/97 | |
| HDP | 1217 | 1260 | 1317 | 1381 | 1590 | 1730 | 142,4% |
| mil. t. zboží | 720 | 758 | 796 | 842 | 990 | 1090 | 151,4% |
| mil. osob iindiv.
Motorismus |
1840 | 1885 | 1930 | 1973 | 2165 | 2290 | 124,5% |
Úsilí tohoto období
tedy musí být zaměřeno především
na odvedení dopravy z blízkosti sídel, a to jak tranzitující,
tak i vnitrostátní, která, až na výjimky v
okolí hraničních přechodů, je vysoce
dominantní.
1. Je nezbytné pokračovat
ve výstavbě kapacitních silnic a dálnic odvádějící
dopravní zátěž z center měst a obcí.Prioritou
je vedle napojení ČR na sousední státy též
odstraňování nejzatíženějších
vnitrostátních úseků (např. silniční
okruh kolem Prahy, alternativa k D1, atd.). Délka sítě
dálnic a rychlostních komunikací by se v roce 2005
měla blížit 1500 km.
2. Na ostatní silniční
síti primárně věnovat pozornost zlepšování
stavu vozovek a mostů a odstraňování nejzatíženějších
úseků včetně propustnosti hraničních
přechodů, přičemž hlavním kritériem
při stanovení priorit je intenzita dopravy, bezpečnost
provozu a ochrana životního prostředí.
3. Navrhnout alternativní
zdroje financování výstavby silniční
sítě (úvěry, mýtné, dodavatelské
úvěry apod.). Zejména finančně náročné
úseky dálniční sítě (tunely,
velké mosty) Ize, v souladu s ověřenou praxí
okolních zemí, zpoplatnit.
4 V rámci převodu
kompetencí na VÚSC by mělo dojít k převodu
kompetencí současných silnic II. a III. třídy
na nově vzniklé celky. Tento postup znamená zvýraznění
odpovědnosti státu za nejvýznamnější
dopravní tahy (dálnice, silnice I. třídy) zabezpečující
mezinárodní a celostátní propojení a
vytvoření odpovědnosti regionů za silnice místního
významu.
, 5. Zaměřit se na
zlepšení stavu údržby a oprav silniční sítě.
6. V rámci převodu
dopravně správních kompetencí z MV na MDS je
nutno v období 1997 - 98 zabezpečit přijetí
nových zákonů o schvalování technické
způsobilosti silničních vozidel, technických
podmínkách provozu vozidel a jejich evidenci, pravidel provozu
a způsobilosti řidičů.
7. MDS připraví věcný návrh novely vládního nařízení o dálničních známkách, který zohlední :
a) délku zpoplatněné sítě
b) obecný cenový nárůst
c) míru poškozování silnic a dálnic vozidly různé tonáže s tím, že bude navržena větší diferenciace než dosud
d) požadavky veřejnosti na
zavedení známek i s kratší platností než rok
8. MDS připraví ve
spolupráci s MF návrh novely zákona o silniční
dani, která bude znamenat restrukturalizaci daňového
zatížení jednotlivých subjektů využívající
silniční dopravu.
3. Letecká doprava
1. Zákon o civilním
letectví, který byl přijat v roce 1997 stabilizuje
dostatečný regulační rámec pro podnikání
v oblasti letectví včetně výroby letecké
techniky, .provozování letišť i letecké dopravy. Nepředpokládám
výraznější novelizaci před rokem 2000 i v kontextu
současné vysoké slučitelnosti s leteckým
právem EU.
2 V oblasti privatizace je nutno
rozhodnout o majetkové účasti státu ve dvou
nejvýznamnějších podnicích ČSL s.p.
a ČSA a.s. Rozhodnutí o dalších krocích je
nutno směřovat na období 1999 - 2000. V této
době bude již možno velmi přesně odhadnout další
nutný vývoj na letišti Praha - Ruzyně a rovněž
by mělo dojít ke stabilizaci ČSA a.s. jako národního
leteckého dopravce.
3. V letech 1998 -1999 budou odstátněna
3 regionální letiště - Karlovy Vary, Brno, Ostrava.
Předpokládá se výrazná účast
dotčených měst a místních podnikatelských
skupin, které budou garancí zájmu o zachování
provozu a jeho další rozvoj.
4. Zásadou v oblasti účasti
státního rozpočtu zůstává, že
civilní letectví je i v oblasti infrastruktury samofinancovatelné.
Případnou účast státu Ize doporučit
pouze ve vládou schválených programech, a to zejména
v oblasti garancí.
4. Vodní doprava
Pozornost vodní dopravě
je nutno věnovat zejména jako výhodné alternativě
v zahraničních přepravách, a to i v kombinaci
s ostatními druhy doprav, zejména železniční.
Vláda přijala 11.
prosince 1996 usnesením č. 635 Program podpory rozvoje vodní
dopravy v ČR do roku 2005.
Tento program vychází
ze zásady, že:
1. Plavba po vodních cestách
na území ČR nebude zpoplatněna (mimo jiné
i v důsledku stejné praxe na vodních cestách
v zemích EU).
2. Do roku 2005 se úsilí
o zlepšení plavebních podmínek na vnitrozemských
vodních cestách soustředí na Labe, a to především
na splavnění do Pardubic a zlepšení plavebních
podmínek v úseku Ústí n.L. - státní
hranice s Německem.
Záměry stanovené
uvedeným programem Ize považovat za správné s tím,
že v případě potřeby mohou být aktualizovány.
5. Veřejná osobní
doprava
1. Legislativně jsou již v současné době připravovány potřebné změny doplněním definice dopravní obslužnosti, závazku veřejné služby, precizace stanovení prokazatelné ztráty a dalších ustanovení do zákona č.111/1994 Sb. o silniční dopravě, které výrazně přispějí ke zkvalitnění regulační činnosti státu a samospráv v oblasti linkové autobusové dopravy. Je připravována potřebná novela zákona č.266/1994 Sb. o dráhách, zaměřena obdobně.
2. Vnitrostátní linková
autobusová doprava jako základní součást
dopravní obslužnosti zůstane nadále jednou z priorit
vlády. Bude především dotována prokazatelná
provozní ztráta. Předpokládá se rovněž
trvalá účast státu na obnově vozidel,
zhruba ve stávající výši (tzn. 20% příspěvek
na nákup nových vozidel).
3. Železniční osobní
doprava zajišťovaná Českými drahami bude nadále
dotována. Stávající dotační mechanismu
bude přehodnocen. Oddělena bude dotace regionální
železniční dopravy zajišťující základní
dopravní obslužnost, která bude mít cílově
zhruba stejnou výši na přepravenou osobu jako doprava autobusová.
4. Městská hromadná
doprava nadále zůstane v zodpovědnosti měst
a obcí. Stát bude přispívat na programy obnovy
vozidel s preferencí pro elektrickou trakci a pro plynová
vozidla, případně i pro vozidla nízkopodlažní.
Program bude souviset s programem podpory obnovy linkových autobusů.
5. Předpokládá
se rozvoj integrovaných dopravních systémů
v okolí velkých měst, s vyloučením případných
duplicit se systémy linkových autobusů.
6. Vybudován bude centrální
informační systém umožňující
účelné využiti celkové nabídky veřejné
linkové dopravy cestující veřejností
a tím i vyšśí efektivitu celého systému veřejné
osobní dopravy.
7. Nadále bude stát
podporovat tvorbu a aktualizaci optimalizačních projektů
veřejné dopravy, přičemž důraz bude
kladen na vzájemnou provázanost systémů MHD,
železniční a autobusové dopravy.
Návrh opatření k realizaci hlavních cílů vyplývajících z dopravní strategie
1 Klíčovým determinantem tohoto období je kvalitní dopravní infrastruktura, která je jedním z podmiňujících faktorů růstu české ekonomiky a otevřený dopravní trh, pro jehož regulaci bude stát používat nástroje postupně se přibližující praxi EU. Přitom nelze ignorovat skutečnost, že náš stát se více ne¿ 40 let vyvíjel ve zcela odlišných podmínkách, než stávající členské země EU a stupně rozvoje srovnatelného s průměrem EU nelze v některých oblastech dosáhnout skokově (např. infrastruktura, harmonizace podmínek, technické normy apod.). Jedním z trvalých úkolů je tedy stanovit, které podmínky splní ČR při vstupu do EU a které musí být předmětem vyjednávání našeho členství.
Termín : trvale
Zodpovídá : MDS
2. Dopravním oborem, kterého se transformace dotkla nejméně, je bezesporu železnice. Prioritním úkolem pro MDS a Správní radu ČD je předložit vládě ČR návrh reformy české železnice podle principů uvedených v této Dopravní strategii.
Termín : 30. 6. 97
Zodpovídá : MDS
3. Rozvoj dopravní infrastruktury patří k základním povinnostem státu v resortu dopravy. V současné době je schválen pro každý dopravní obor rozvojový program. Ministr dopravy a spojů předlo¿í ucelený návrh rozvoje dopravních sítí v ČR a jejich financování na období 1999 - 2005, který bude odpovídat potřebám ekonomiky a společnosti při vynaložení minimálních nákladů.
Termín : 30.11.1997
Zodpovídá : MDS
4 Veřejná osobní doprava má svůj nezanedbatelný význam sociální, dopravní i ekologický. Je trvalou alternativou individuálnímu automobilismu a je v zájmu společnosti udržovat tuto možnost pro občany přitažlivou v míře, která odpovídá existujícím ekonomickým a sociálním podmínkám občanů i celé společnosti. Ministr dopravy a spojů předloží vládě koncepci podpory veřejné osobní dopravy na období 1998 - 2000.
Termín : 31. 8.1997
Zodpovídá : MDS