Zelená domácnost



Chcete jezdit na propan - butan ?

Propan butan není jenom na vaření. Může sloužit, a také stále častěji slouží, jako alternativa benzínu pro pohon automobilů. Říká se mu potom LPG.
LPG (liquefied petroleum gas - zkapalněný ropný plyn) je označení, pod kterým se v České republice i v Evropě prodává zpravidla směs propanu a butanu k pohonu osobních i nákladních aut, či autobusů. Toto palivo je i u nás stále více populární a používané. V Čechách a na Moravě dnes podle střízlivých odhadů používá tento pohon asi 50 000 motoristů (což je asi 1,5 procenta z celkového počtu), kteří už mají možnost tankovat u 200 čerpacích stanic LPG. Na západ od Aše jsou však tato čísla ještě vyšší. Například v Itálii jezdí na plyn více než 1 milión řidičů (přibližně 3,5 %) a tomuto palivu dává přednost půl miliónu Holanďanů (téměř 9 procent všech nizozemských řidičů).
LPG, tedy propan butan, má několik výhod, na které odborníci upozorňují. Nejčastěji se argumentuje nízkou mírou vypouštěných škodlivin. Plynový motor znamená téměř úplné odstranění kouřivosti a snížení emisí zejména oxidu uhelnatého a oxidů dusíku. Podle dosavadních zkušeností LPG výrazně šetří motor, protože snižuje jeho tzv. klepavost. Zanedbatelné není ani to, že litr LPG stojí dnes kolem 8 korun. Za jeden litr bezolovnatého benzínu zaplatí řidič dnes téměř třikrát tolik. Spotřeba v litrech na sto ujetých kilometrů je přitom, podle pražské firmy VK Program, přibližně stejná. Počítá se tu s úsporou přibližně jedné koruny na jeden ujetý kilometr.
Navíc pokud se majitel auta rozhodne pro plyn, nevzdává se tím ani benzínu. Na palubní desce pak má ovládací tlačítko, kterým může, podle potřeby a libosti, přepínat z benzínu na plyn a obráceně. Výhodou to může být například při dlouhých zahraničních cestách, kdy můžete urazit vlastně dvojnásobnou vzdálenost za české ceny paliv.
Pokud se rozhodnete, že byste rádi své auto obohatili o možnost jízdy na LPG, je důležité, jakou značku vlastníte. V ČR totiž platí dělení automobilů do dvou kategorií přestavby na plynový pohon.
HROMADNÁ PŘESTAVBA
Do této kategorie patří všechny automobily značky Škoda (tzn. jak starší stopětka, tak i Favorit či Felicia) a Lada. Povolení pro přestavbu těchto automobilů je hromadné. Máte-li automobil, spadající do této kategorie, pak vám stačí:
1. Zajet s autem do servisu, který má licenci k přestavbám osobních automobilů na plynový pohon. Záruka, dávaná např. společností SKV beta s.r.o. z Prahy, činí 3 roky na montáž a 6 měsíců na zařízení.
2. Zajít na Dopravní inspektorát (DI), kde vám přestavbu zaregistrují a potvrdí do technického průkazu.
INDIVIDUÁLNÍ PŘESTAVBA
Do této kategorie patří automobily všech ostatních značek. Znamená to, že povolení pro přestavbu musí být pro každé auto uděleno zvlášť. Tady vám starostí významně přibude. Musíte:
1. Zažádat na DI o povolení k přestavbě. Policie rozhodne o tom, zda vám přestavbu vašeho vozu povolí do dvou až tří týdnů. Rozhodující je technický stav vozidla.
2. Zajet do autorizovaného servisu a nechat si auto přestavět.
3. Projít s vozem technickou kontrolou tam, kde mají licenci ke kontrole plynem poháněných automobilů.
4. Projít kontrolou emisí ve Výzkumném ústavu motorových vozidel. To se týká pouze automobilů s řízeným katalyzátorem.
Přestavbu na plynový pohon lze provést jak na automobilu s karburátorem, tak i u novějších typů (např. Škoda Felicia), které mají elektronické vstřikování. Rozdílná je ale také cena celé operace. V případě staré karburátorové verze zaplatíte servisu 12 500 až 13 000 korun, zatímco vlastníte-li auto s vstřikováním, bude vás stát úprava vozu až 21 000 korun. Návratnost investic je ale, vzhledem k cenám benzínu a LPG, dosti rychlá. Při zmíněné úspoře 1 Kč/1 km se vám peníze vrátí po 13, respektive 21 tisících ujetých kilometrech.

Další informace, například o síti autorizovaných servisů, obdržíte na adrese:
Cech odborníků plynových zařízení, Sokolská 4, 120 00 Praha 2, Tel. a fax: 02/24 26 22 78

Motor

Pohled do motoru Škody Felicia jezdící na LPG. Změny nejsou na pohled téměř patrné a z vnějšku nepozná nikdo nic. Foto: Jakub Kašpar /EkoList


Originál na plyn

Ve světě a zvláště v USA se začíná velice rychle upouštět od přestaveb vozidel s klasickým pohonem na pohon plynový. Poptávka tlačí velké automobilky k tomu, aby nabídly modely přímo s továrně vyráběným plynovým motorem. Na to už zareagovali například Ford, Dodge či Plymouth. Jejich nabídky zdaleka nevyužívají jen ti, kdo chtějí ušetřit za benzín. O tom svědčí i to, že Ford nabízí v plynové verzi i luxusní model Crown Victoria. V Evropě nabízí osobní vozy na plyn Volvo či VW. Škoda v současné době takový typ nenabízí a ani jej v nejbližší době nechystá. (kaš)