Na sever vedou Polskie koleje panstwowe
V dalším díle našeho seriálu se
podíváme k našim severním sousedům, do Polska. Polské státní dráhy ( PKP
) provozují přes 22 000 km tratí o normálním rozchodu 1435 mm, dále však
také přehršel muzeálních úzkokolejek a 652 km dlouhé napojení na širokorozchodnou
síť býv. SSSR. Chloubou PKP je tzv. Centralna magistrala kolejowa, kde
již dnes dosahují vlaky PKP rychlostí okolo 160 km/h. Metou pro rok 2000
je standard 200 km/h na vybraných tratích.
Polské železnice fungují většinou
spolehlivě a vzhledem k vysokému procentu elektrifikace i v současné době
poměrně rychle. Období platnosti jízdního řádu je shodné s českým. Na tratích
PKP můžeme potkat následující druhy vlaků: osobní (osobowy), rychlík (pospieszny),
expres a samozřejmě vlaky IC/EC. Jízdné je diferencované podle typu použitého
vlaku a odvíjí se od základního tarifu pro osobní vlak (viz tabulka) jako
jeho násobek a to následovně: 2.tř. rychlíku (1,5x), 2.tř. expresu (2x)
a jízdné v 1.tř. expresu 3x.
Příplatek je nutno zaplatit pouze při použití expresu
(4,5 PLN), IC (7-11,50 PLN) a EC (8 PLN). V ceně příplatku je však již
povinná místenka a v IC/EC navíc v našich podmínkách nevídaná služba.
Každý cestující vlakem InterCity nebo EuroCity dostane totiž zdarma nápoje
a občerstvení, např. džus, obložený chlebíček a sušenky.
Platnost jízdenek pro všechny vlaky je 1 den (do 100 km),
2 dny (nad 100 km) a 4 dny (nad 100 km zpáteční). Během doby platnosti
jízdenky je možno libovolně přerušit jízdu. Na delší vzdálenosti je pohodlnější
rezervovat si lehátko nebo lůžko. Některé lůžkové a lehátkové vlaky
vůbec nevezou běžné vagóny. Za lůžko 2. tř. je nutno zaplatit 48 PLN,
lehátko stojí 37 PLN a 29 PLN kupé pro 6 os. Poslední jmenované
je též nabízeno mládeži do 26 a seniorům nad 65 let se slevou za 22 PLN.
Slevu mají též skupiny 5 a více osob. Lůžka a lehátka ve vlacích provozuje
společnost WARS, je možné si je rezervovat prostřednictvím Polresu nebo
CK Orbis, příp. i u průvodčího přímo ve vlaku. 1 PLN (polský nový zlotý)
= 9,60 Kč.
Jízdné v 2. třídě osobního vlaku |
km |
10 |
100 |
200 |
400 |
600 |
1000 |
PLN |
1,1 |
7,3 |
10,6 |
14,2 |
17,2 |
22,0 |
Dík za poskytnuté informace patří zástupci PKP v ČR, panu Jednaszewskemu.
Historická parní lokomoriva polských železnic.
Ilustrační foto: archív